R
Rodde
Sv: Korsa halvblodssto med ponnyhingst?
Ursäkta det var inte menat till dig utan till föregående talare!
Ursäkta det var inte menat till dig utan till föregående talare!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
QUOTE]
-- och din första ridponny föddes 2004.
peråke
Ja precis. Jag läste någon artikel när han kom, och de trodde att han var större än han sedan visade sig vara.
QUOTE]
peråke
Påminn mig om att aldrig börja avla ridponnyer. Det är ju värre gliringar och hackande än inom arabcirkusen ju. Borde det inte gagna en förhållandevis (I Sverige) ny och liten ras mer med försök till förståelse och dialog istället?
Var vänlig kasta ej sten i glashus, ty då tenderar det att krossas sönder.QUOTE]
peråke
Jag vet nämligen när din första ridponny föddes, hur du startade din avel med ston som importerades av en annan avelskunnig person, det är ojust att komma med spydiga kommentarer om andra när man själv befinner sig på samma nivå.
Alla ni som läser inläggen här på Buke förstår nog nu varför det är fullt krig inom ridponnyvärlden i sverige.Det är väl inte nån som inte förstår varför vissa uppfödare väljer att söka sig andra vägar när debattklimatet är så otrevligt som det ibland framstår här.
Jag säger samma sak som en till mig närstående person brukar säga:
Jag förstår inte hur nåt som kunde bli så bra ska förstöras så genom vissa personers maktfullkomlighet!
Jag hoppas att ni som är genuint intresserade av ridponnyavel ändå kommer att fortsätta med er hobby och inte blir avskräckta!
Nu när avelssäsongen snart är över så låt oss hoppas på många fina ponnyföl nästa år, vare sig det är korsning/rid/sportponnys eller till och med övervuxen, eller kanske småhästar, alla föl är lika välkomna./Madde
Jag hoppas att ni som är genuint intresserade av ridponnyavel ändå kommer att fortsätta med er hobby och inte blir avskräckta!
/Madde
Det som avskräcker mig mest är de dyra priserna. Tendensen är att vanligt folk med normalinkomst och som inte har egen gård inte har råd att betäcka med dessa hingstarna. Hade det varit samma system som på kor att en seminör kommer hem och seminerar till en billig penning så hade det varit jättebra. Jag kan låta betäcka mitt sto med en elitpremierad renrashingst till halva priset av vad en ung oprövad ridponnyhingst kostar. Om jag hade haft ett halvblodssto så hade jag inte funderat på en ridponnyhingst utan hade använt mig av en liten prestationsstark renrashingst. Du får inte lika bra betalt för ett ponnyföl som för ett halvblodsföl vilket gör att man i slutändan gör en förlust om man har så dyra omkostnader för betäckningen.
Du har helt rätt, språngavgifterna på ridponnyhingstar på seminDet som avskräcker mig mest är de dyra priserna. Tendensen är att vanligt folk med normalinkomst och som inte har egen gård inte har råd att betäcka med dessa hingstarna. Hade det varit samma system som på kor att en seminör kommer hem och seminerar till en billig penning så hade det varit jättebra. Jag kan låta betäcka mitt sto med en elitpremierad renrashingst till halva priset av vad en ung oprövad ridponnyhingst kostar. Om jag hade haft ett halvblodssto så hade jag inte funderat på en ridponnyhingst utan hade använt mig av en liten prestationsstark renrashingst. Du får inte lika bra betalt för ett ponnyföl som för ett halvblodsföl vilket gör att man i slutändan gör en förlust om man har så dyra omkostnader för betäckningen.
är skrattretande. Och det mest fantastiska var när jag såg att en av sveriges mest använda ridponnyhingstar med hög språng/lev fölavgift i sverige, fanns till avel i holland för 1/3 av priset där, och jämför man priserna här i sverige och tex holland/tyskland/belgien så ligger vi skyhögt över prisnivån där. Jag är övertygad att hingstägarna gör god förtjänst på dom hingstar som använts mest dom senaste åren och dom idkar verkligen ingen välgörenhet.
Nog är det konstigt att när du kan betäcka ditt halvblodsto med en hingst som tävlar svår hoppning för mindre kostnad än ditt ridponnysto med en nygodkänd unghingst????
Men som alltid, sanningen kommer alltid fram tillslut, och det blir säkert en backlash, och uppfödare kommer att välja billigare hingstar av rent ekonomiska skäl, dom *fina* hingstägarna kommer säkert att rasa över uteblivna inkomster och hur aveln kommer att gå bakåt, men jag tror nog att dom till viss del har sig själv att skylla./Madde
Nu tycker jag att du ska besinna dig ett tag, du är styrelsemedlem av Svenska Hästavelsförbundet och har därmed ett visst inflytande över svensk avel. Det är absolut oetiskt att en styrelsemedlem sitter på ett allmänt forum och utrycker privata åsikter. Jag ämnar framföra detta till ordförande och övriga styrelsemedlemmar samt även bifoga kopior av inlägg där vissa känsliga/otrevliga uttryck förekommer. /MaddeDet finns en alldeles utmärkt dialog inom Svensk ridponny.
Vad som "gnisslar" är utbrytare från Svensk ridponny.
peråke
Nu tycker jag att du ska besinna dig ett tag, du är styrelsemedlem av Svenska Hästavelsförbundet och har därmed ett visst inflytande över svensk avel. Det är absolut oetiskt att en styrelsemedlem sitter på ett allmänt forum och utrycker privata åsikter. Jag ämnar framföra detta till ordförande och övriga styrelsemedlemmar samt även bifoga kopior av inlägg där vissa känsliga/otrevliga uttryck förekommer. /Madde
Vilka Vi ???
vad den domaren såg var inte någon Svensk ridponnyavel.
Vad han sa var 30 år efter var RSF´s avel.
Den domaren såg till största delen avkommor efter hingstar som ASRP kasserat, hingstar med BRP nummer + importer från hans egen avelsförening.
Som jämförelse så var RBIS på denna tillställning bara någon vecka tidigare bedömd på ASRP utställning av int. ridponnydomare+ en av Sveriges främsta ridponny/halvblodsdomare med god int. kännedom bedömd med poängraden 87777=36 poäng--i denna församling RBIS.
Därtill visades några av denna domares GULD bedömnda ponnyer samma dag för en annan int. domare och samtliga gick med silver.
--------------
Det här jäkla "snacket" om att det kostar pengar att hålla hingst och därmed rättfärdigar ett ytterst "märkligt sätt" att marknadsföra hingstar är kanske gångbart för enbart komersiella hingstationer men på ridponny förtäcks det med att s.k avelsmäniskor visar intresse enbart för inkomster och totalt befriade från att förvärva sina hingstar på ett bra sätt.
Ridponnyhingsten är väl den mest märkliga skapelse..kommer stoägaren med ett litet sto,,då förstorar hingsten.
Kommer stoägaren med ett lstort sto,,då förminskar hingsten.
peråke
Jag ser inga som helst problem i att korsa sitt lilla halvblodssto med en c eller d-ponny hingst. Jag ser snarare bara fördelar.
Jag känner till många sådana hästar och de är alla trevliga, lättrida, tuffa små hästar. En del går under 148 cm och är fina tävlingsponnier och resten är små hästar på omkring 150-160 cm i mankhöjden.
Det var inte så lång tid sedan som jag såg en hästtävling på TV, där det var en tävlingshäst som var hälften halvblod (e.Robin Z) och resten ridponnyhingst (e.?). Det var en liten häst på 155 cm som hoppade gott och väl över dessa 140 cm hindrena. Det var en ung ryttare som precis lämnat ponny.
Förstår ni? Hästar av alla dess storlekar är viktiga. Det är lika viktigt som att det finns olika storlekar i tröjor. Allt ifrån XS till XXL. Vi är olika, helt enkelt. Inte bara vad gäller kläder, utan även vad gäller hästar.
Om man sedan väljer en ponnyhingst eller en renrasig hingst till sitt halvblodssto spelar väl ingen större roll, så länge man vet vad man gör och det hela ger samma resultat, förutom de där förbaskade gröna papperna.
På vad sätt har du rätt att döma andras hingstval och säga att det inte är seriöst?Det vet jag inte..men vidhåller att det inte är seriös avel..![]()