Koppla hunden!!!!!!!

Sv: Koppla hunden!!!!!!!

Ditt problem är att du inte kan hantera din hund både kopplad och lös. Du har heller ingen vilja att lösa problemet utan undviker det bara genom att koppla. Fast i grund och botten består ditt problem av brist på respekt för andra människor. Det är rent ohyfsat att nonchalera en enkel begäran från en annan människa. Om du parkerar så att bilen bredvid får svårt att komma ut, vägrar du flytta dig då också trots begäran? Tränger dig före i köer? Stannar och blockerar dörröppningar?
Det är ju samma attityd.

Det är strunt samma hur lydig din hund är och hur mycket du litar på den. Om någon är rädd nog att be dig koppla är du rent taskig som inte kan hörsamma detta.

Vad är det med dig då ??? Du vet väl knappast hur min hund är...Varför i h-e skulle jag tränga mig i köer, parkera trång osv...för att vara vrång ????
Min hund funkar bäst som han gör, och de människor som KAN hund märker att det ingen fara är, resten har väl problem för jag har det då inte. :mad:

Jag har inget emot att möta hundar som går bredvid sin matte/husse men utan koppel, men om jag skulle möta dig ( utan att veta vem du var ) och din hund går en bit framför dig så skulle jag be dig kalla in din hund till din sida.

Jag kan ju omöjligt veta att din hund inte bryr sig om andra hundar och jag har tyvärr tråkiga erfarenheter från lösa hundar som inte lyssnat ett jota på matte/husse.

Summa summarum: forts du att ha Loke lös om han inte stör andra, men be honom gå jämte dig när du möter folk tycker jag :)

Precis....min sch/bc kommer automatiskt fot när man får möte...såpass klok är han...DSG'n får man kalla in men han går fot han också.

*kl*

när det gäller möte med hunden framför mig så är det naturligtvis inte på trånga trottoarer. utan på normalt breda cykelvägar. och det syns att han inte är intresserad! han går hellre och nosar i busken än spanar på den mötande hunden. minsta lilla intresse så kallas han givetvis in. jag får ju själv möten med folk som har lösa hundar, och det tar mig en millisekund att se om de har koll eller inte på sin hund. varför är det svårare för andra?

Värst va många "problem " du fick med i ditt inlägg :angel:;)

Nej, jag har faktiskt inga problem, jag kan koppla min hund om jag vill, men då blir förmodligen folk ännu räddare då han låter 1000 ggr värre farlig.Det är väl inte mitt problem att jag har ett mentalt koppel . Tänk om alla hade sån pli på sina hundar :idea:
Min DSG går också lös....ALLA mina hundar har varit klockrena o lydiga fast vi bott på landet innan

haha jo jag såg det där med "alla problem" senare men jag hade bråttom när jag skrev:angel:

jag anser då fortfarande att du ar ett problem(haha nu börjar jag med mitt problemande igen:grin:) om hunden inte kan möta andra hundar kopplad utan att låta elak. Att låta ta bort kopplet är fortfarande bara att ignorera att problemet finns där.

Jag är stenhård på att mina hundar ska kunna möta andra hundar med och utan koppel utan att visa det minsta aggressivitet om inte annat för att man ska kunna tillmötagå sin omgivning om man tex får ett önskemål om att koppla hunden för att den mötande ska känna sig trygg. Idet läget handlar det juh inte om att man anser sig ha kontroll på hunden eller inte, man kopplar hunden heltänkel för att vara snäll mot andra.

Senast ändrad:

Men det vet man ju inte alls ...

Har mött hundar som beter sig som Loke för att sedan iaf komma över när vi möts, inte för att det är hela världen/katastrof då dessa hundar har varit lugna/snälla.

Men det är lite irriterande när man har en hund som man tränar att helt ignorera andra hundar på promenader ( för att hon har sådana förväntningar på hundmötet ), så kommer iaf hundar fram och hon belönar sig ..

Sedan tycker jag att det är att visa hänsyn att kalla in hunden ( eller kommendera den att stanna så man själv hinner ikapp ) till sin sida när man möter folk oavsett om dom har hund eller inte.

Min hund funkar bäst som han gör, och de människor som KAN hund märker att det ingen fara är, resten har väl problem för jag har det då inte. :mad:

Menar du på fult allvar att folk som inte kan med hundar få skylla sig själv om dom blir rädd för dina? Eller tolkade jag det fel?

Det är juh som att säga att en mäniska som inte har körkort får skylla sig själv om dom blir påkörd när dom är ute och går.

Skönt för dig :)

KL

Jag är lite av den inställningen att de som har sina hundar lösa antagligen litar på dem och har koll och pli så att inget händer, men jag släpper aldrig garden OM det skulle sluta med att hunden drar mot min så får jag ju lov att försvara mig och min hund. Känns bara väldigt onödigt när det hade kunnat undvikas med koppel. Min hund har varit med om så mycket skit så det räcker med att en annan rusar fram för att han ska tycka det är obehagligt.
Folk säger ofta att deras hundar är snälla och bla bla när dom rusar fram.. men om inte min är det då? :crazy:

Jag tycker att det är helt ok att folk har sina hundar lösa bara dom faktiskt har koll och den lydnad som krävs. Självklart ska det också vara ok enligt lagen. Men om någon ber en koppla så tycker jag att man ska göra det. Man kan inte hjälpa om man är rädd eller dylikt.

Jag menar att det har problem med att läsa om jag har koll eller inte. Jag blir mer rädd för folk som har sina kopplade och dom håller på att ramla omkull för dom ingen koll har alls..det finns en hel del såna här med schäfrar o staffar...jag känner mig även tryggare om mina är lösa än kopplade om en sån kommer loss o anfaller. Där behöver man inte vara en einstein för att se att dom ingen koll har alls...MED koppel o stryphalsband

Min gamla mamma på 69 år går långprommis med dom varje dag, dom går lösa då med men hon har kopple MED sig...på kvällarna när jag går sista turen brukar jag aldrig ha det med mig. Det har bara blivit så..knappast så mycket folk ute på hundstråken då

Senast ändrad:

Följande har hänt mig under senaste månaderna:

1. Jag är ute och skrittar valacken. Längre fram på stigen ser jag en stor svart labrador, lös. Jag ropar till ägaren att koppla sin hund medan jag rider förbi. Hon skriker tillbaka att hon "faktiskt" har koll på sin hund, hon har inget koppel med sig. Hon kallar in hunden att sitta fot. När jag kommer ett par meter närmare "sliter sig" hennes hund ur det mentala kopplet och börjar hoppa upp på min häst! Jag säger ilsket något om att hon faktiskt får ta sin hund, varpå hon svarar "Det gör inget, han är van vid hästar!!" :crazy:

2. Jag möter en hund i skogen av någon medelstor blandras. Den är ensam. Den hoppar genast upp på mina hundar och vill leka. Min ena är högdräktig och inte ett jota sugen på att leka eller bli omkullknuffad, jag ärinte heller så lycklig över detta. Till slut platsar jag mina och tar tag i den främmande hunden och får bokstavligt talat brotta ner den. Efter fem minuter kommer matten lugnt strosande och säger "oj, jag trodde inte det var någon här!" (stort bostadsområde, ALLTID hundar, på eftermiddagen). Hon lägger sedan till "Nej, jag har inget koppel, han brukar aldrig göra såhär, vi har alltid full koll på honom, han är pålitlig till tusen!" (Ja, jag märker det)

3. Två hundar leker på en gräsplan i närheten. En tredje kommer förbi, lös. Ägaren till de två som leker kallar in sina och kopplar dem, ropar till den tredje hundens ägare att koppla då hennes ena kan vara aggressiv mot främmande hundar. Hon får till svar att ägaren minsann inte tänker koppla sin hund bara för att hon inte har koll på sina. Den tredje hunden gör plötsligt ett utfall mot de båda kopplade, alla tre ryker ihop och det slutar med bettskador och dyra veterinärräkningar.

Om jag mötte någon med en lös hund idag och denne påstod att h*n hade full kontroll över sin hund... är jag konstig om jag inte tror på det?

Nej, jag sällar mig till skaran som tycker det är respektlöst. Man ska kunna koppla sin hund. Hur god kontroll man än har över den som lös, så finns det andra människor omkring en som inte är synska, som inte känner din hund, som har råkat ut för nåt av ovanstående och vet att alla inte har pli bara för att de påstår det. Människor som är hundrädda, hundar som är hundrädda (och ägare som vet det), listan kan göras lång.

Visst kan jag hålla med om att det ser illa ut med folk som i princip blir omkulldragna av sina hundar, men det är ett helt annat problem, de har fel hund. Har man rätt hund måste man väl klara av att hålla den i ett snöre emellanåt?

jag får ju själv möten med folk som har lösa hundar, och det tar mig en millisekund att se om de har koll eller inte på sin hund. varför är det svårare för andra?

För att inte alla som har hund kan läsa hund? För att det kanske är en helt hund-ovan person som är ute med sin kompis hund? För att någon kanske är så rädd för hundar att det inte finns en chans att den rationellt ska fundera över huruvida personen har koll på sin hund eller inte? Finns nog många fler anledningar. Jag tycker det är lite naivt och nonchalant att förvänta sig att alla andra ska kunna läsa av din hund. Jag menar, en hel hög hundägare kan ju inte ens läsa av om deras egen hund tänker lyssna eller inte!

Jag gick ett tag dagligen med en tik som var i det närmaste hjärntvättat lydig, stannade som din alltid vid trottoarkanter, skulle aldrig få för sig att gå fram till vare sig hund eller människa osv. Alltså en hund jag litade till 110% på. Men jag skulle aldrig ens drömma om att inte kalla in eller koppla henne om någon bad mig! Eller ja, det räckte med att någon såg lite osäker ut för att hon skulle få komma in och gå fot bredvid mig. Jag menar har man en hund som lyssnar så bra är det ju knappast någon uppoffring att göra så, vad är problemet liksom?

Senast ändrad:

Det är fel på det viset, men i mitt originalinlägg så Skriker människan, hon FLYTTAR sig INTE fråm mitten på en smal gångväg och dessutom SLÄNGER sig ÖVER hunden ( som inte sa ett smack) så jag fick gå IN i skogen för att övht komma förbi dom. Vem är det fel på ? jag som har koll eller hon som har noll koll på både hund eller plats.Spelar roll om jag hade kopplet eller inte, hon hade förmodligen skrikit o slängt sig på hunden iallafall. En del ska inte ha hund helt enkelt.

Det är fel på det viset, men i mitt originalinlägg så Skriker människan, hon FLYTTAR sig INTE fråm mitten på en smal gångväg och dessutom SLÄNGER sig ÖVER hunden ( som inte sa ett smack) så jag fick gå IN i skogen för att övht komma förbi dom. Vem är det fel på ? jag som har koll eller hon som har noll koll på både hund eller plats.Spelar roll om jag hade kopplet eller inte, hon hade förmodligen skrikit o slängt sig på hunden iallafall. En del ska inte ha hund helt enkelt.

Visst är det så. Hon fick väl panik. Jag håller helt med om att det var ett märkligt beteende.

Mitt inlägg syftade mer på att du till synes vägrar koppla din hund. Jag litar inte på sånt, även om jag helt klart tror att du har full kontroll. Men jag känner dig inte, jag känner inte dina hundar och om du hade vägrat om jag bad dig när vi möttes på en gångväg hade jag helt klart inte tänkt att det var jag som hade en skruv lös. Tyvärr. Vis av erfarenheten, sas. För även om du har full koll så har 90% av hundägarna inte koll.

problemet är att jag hade varit tvungen att kalla in honom varannan meter. vi möter åtminstone 2-3 hundekipage på varje promenad, + x antal utan hund + att vi korsar en mängd cykelvägar. vid övergångar får han "vänta"-kommando och i övriga fall ser jag till att han håller avstånd. möter vi någon som ser osäker ut eller har en hund som låter så kallar jag in. men det blir ju ett jäkla tjatande på hunden om den ska kallas in stup i kvarten.

Jag vägrade inte, jag hade helt enkelt inget koppel med mig som jag sa

Och för mig verkar det genuint märkligt.

Går jag ut med hunden har jag med mig koppel - även om hunden är lös

Går jag ut med hästen har jag med mig grimskaft - även om hästen går lös

För man vet aldrig vad som händer. Och såvitt jag förstod tog du inte hunden i halsbandet heller?

Förstå mig rätt, för jag har full förståelse för att en hund kan känna sig trängd i koppel, jag har motsvarande problem med hästen (hatar att sitta fast, men snäll som en ko lös). Men tvärt om mot dig så anser jag att jag har ett problem med min häst som vi jobbar sjukt mycket på, nämligen att han ska gilla läget och kunna gå i grimskaft utan att vi ska behöva gräla om det. För så är det närman är häst. Jag är hans ledare, bestämmer jag att han ska ha snöret på sig så SKA han det, även om det tar en timme att gå tio meter.

Av rent intresse, inte för att döma eller ifrågasätta, bara nyfiken, varför tycker du inte att du har ett problem med att hunden inte kan gå i koppel vid möte?

problemet är att jag hade varit tvungen att kalla in honom varannan meter. vi möter åtminstone 2-3 hundekipage på varje promenad, + x antal utan hund + att vi korsar en mängd cykelvägar. vid övergångar får han "vänta"-kommando och i övriga fall ser jag till att han håller avstånd. möter vi någon som ser osäker ut eller har en hund som låter så kallar jag in. men det blir ju ett jäkla tjatande på hunden om den ska kallas in stup i kvarten.
Då får du väl välja att ha honom lös där det är lämpar sig då.
På trottoarer och cykel/gångbanor i tätbebyggt område är det respektlöst att ha hunden gåendes fritt, även om du anser att du har koll på hunden. Som jag sa tidigare är det en sak att ha hunden gåendes i fot eller kalla in och sätta hunden vid möten, men att låta hunden gå flera meter från en är riktigt respektlöst mot andra som nyttjar trottoaren eller cykel/gångbanan.
En av mina hundar skulle jag säkert kunna ha gåendes löst utan risk att han närmar sig andra hundar eller människor, men han får gå snällt i kopplet tills vi kommer till ett ställe där det lämpar sig att ha hundar löst springande (Typ grönområden) av hänsyn till andra.

Och för mig verkar det genuint märkligt.

Går jag ut med hunden har jag med mig koppel - även om hunden är lös

Går jag ut med hästen har jag med mig grimskaft - även om hästen går lös

För man vet aldrig vad som händer. Och såvitt jag förstod tog du inte hunden i halsbandet heller?

Förstå mig rätt, för jag har full förståelse för att en hund kan känna sig trängd i koppel, jag har motsvarande problem med hästen (hatar att sitta fast, men snäll som en ko lös). Men tvärt om mot dig så anser jag att jag har ett problem med min häst som vi jobbar sjukt mycket på, nämligen att han ska gilla läget och kunna gå i grimskaft utan att vi ska behöva gräla om det. För så är det närman är häst. Jag är hans ledare, bestämmer jag att han ska ha snöret på sig så SKA han det, även om det tar en timme att gå tio meter.

Av rent intresse, inte för att döma eller ifrågasätta, bara nyfiken, varför tycker du inte att du har ett problem med att hunden inte kan gå i koppel vid möte?

Av rent intresse, inte för att döma eller ifrågasätta, bara nyfiken, varför tycker du inte att du har ett problem med att hunden inte kan gå i koppel vid möte

Varför skulle han ?? När det fungerar utan ?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 175
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 846
Senast: Otherside
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka