Koppla hunden!!!!!!!

Sv: Koppla hunden!!!!!!!

Ha ha en schäfer med bordercollieuppsyn på din bild:D

Faktiskt är det samma med min handhund, lös lyder han väldigt bra och går snällt förbi andra, kopplad gör han inte utfall men han blir mer spänd och på sin vakt. Min egen tolkning är att det beror på att han är så feg att han vet att lös kan han faktiskt hamna i slagsmål:eek: oich ligger lågt, kopplad känner han sig trängd....

Om någon riktigt aggressiv gör utfall tittar han oftast bort men om den kommer för nära kan det bli bråk.

Många som har hundar som gör utfall mot andra hundar gör just som dom du mötte, dom stannar, gör affär av det hela och härjar med hunden och andra....:cool: Voila! En jobbig hund:grin:

Varför det om man kallar in sin hund att gå fot så fort man möter någon, vilket jag gör. Min hund är inte ens van att gå i koppel, han lyder bättee utan, dessutom behöver han röra sej betydligt mer än jag och varför då gå i min takt och enbart den sträcka jag går, när han kan springa fram och tillbaka och med lite vändor ut i buskarna på egen hand. Han tittar inte ens åt folk vi möter och som sagt så kallar jag in honom fot för säkerhetsskull.

FÖr att vi vill inte ha två hundar som tror att dom får träffa alla hundar vi stöter på under promenad lr andra aktiviteter.

Tävlar lydnad me ena o ända sen hon va liten har jag kört me den regeln att vi träffar normalt inte andra hundar när de är promenad lr träning.

Dom har sina lekkompisar som dom får leka med.. Men annars så klarar dom sig bra med varandras sällskap.

Vill se om jag förstått situationen rätt här. Du möter en tjej på 16 år som uppenbarligen har problem att kontrollera sin hund. Hon verkar även uppenbarligen medveten om att hon inte kan kontrollera sin hund, blir rädd och ber er därför att koppla era hundar för att undvika ett missöde. Varvid du svarar att du allt har koll på din hund och struntar i att underlätta situationen för tjejen som uppenbarligen blir mer och mer rädd. Hennes(?) hund kanske är aggressiv och hon fasade för att den skulle hoppa på era eller vice versa?

Din hund verkar uppfostrad, ja, med vad spelar det egentligen för roll och det blir slagsmål. Ja förmodligen skulle hennes hund hugga först och i så fall kan du ju alltid kräva skadestånd från henne, men din hund då? En skadad hund kanske får men för livet. Nu målade jag iofs upp värsta tänkbara scenarium, men jag skulle gärna vilja att du försöker se det ur tjejens synvinkel. Ja hon handlade förmodligen fel. Men många som är rädda handlar konstigt, vilket jag fick upplevelsen att hon var när jag läste din text.

Sen i övrigt måste jag tyvärr säga att hundar alltid skall gå kopplade där det är mycket folk i rörelse, detta för respekt för omgivningen. Och nu syftar jag på ditt inlägg där du skrev att du har hunden lös även inne i stan.

Bra skriviet:bow: vill bara tillägga också att du skriver flera gånger att du inte har ett problem. Naturigtvis har du ett problem att hunden inte kan gå i koppel löser man INTE genom att låta den gå utan koppel det är att undvika problemet. du kan inte säga att du inte har ett problem om du inte löser det problem du har! Sedan att du inte anser att det är ett problem att ha honom lös det är en annan sak men du har fortfarande ett problem!
Naturligtvis ska hundarna få springa lösa men för andra mäniskorsskull ta med ett koppel dom kan omöjligt veta vad du har för kontroll på dina hundar.

*kl*

de senaste dagarna har jag också blivit utsatt för ett par typer som haft åsikter om min lösa hund.

situtation 1: loke luffade på längs trotoarkanten och tydligen var det något som luktade intressant på andra sidan vägen för han gick och vädrade åt det hållet. när han kom fram till ett övergångsstället vände han upp och stannade mot doften och hoppades på klartecken från mig (får inte passera trotoarkanter utan tillåtelse). jag kallade på honom och sa att vi skulle gå åt ett annat håll och han tvärvände och sprang mot mig. avståndet mellan oss var kanske 10 m. ungefär då cyklar en tant förbi och skriker åt mig att man måste ha koll på sin lösa hund.

situation 2: jag är lite stressad och pratar i mobilen samtidigt som jag promenerar hundarna. loke går längs en häck på min vänstra sida, avståndet mellan oss var 1-2 m. när häcken tar slut dyker det från vänster upp en tant med en lite större hund. våra hundar kommer alltså ganska nära varandra. hennes hund börjar gapa och göra utfall och hon skriker att den löper. loke tittar storögt några sekunder innan han traskar vidare.

situation 3: vi får ett möte ca 30 m bort, två medelålders kvinnor med varsin hund. de kortar upp kopplena och skriker "koppla din hund!". jag ropade tillbaka att jag har inget koppel med mig, kallar in hunden till sidan och håller ett avstånd på flera meter.

har jag brustit i min tillsyn? helt ärligt brukar jag inte ta in min hund till sidan när jag får möte. eventuellt kollar jag av med honom att han är med på noterna, men sedan brukar han få gå några meter före. är det ansvarslöst menar ni?

min hund tillhör de som kan börja mullra i koppel, han är absolut inte arg eller så, utan det är frustrationsmuller. ett resultat av att min andra hund under flera år han trissat upp stämningen vid hundmöten. är det inte tryggare för mötande om hunden istället går lös och lyder när jag ber honom öka avståndet till mötande hund (gå längre ut till kanten)?

och till sist. hänsyn i all ära, men en del verkar störa sig enbart på det faktum att jag finns, alt att jag har hunden lös. trots att det är tillåtet där jag bor. så länge han inte aktivt stör någon annan så tycker jag nog att jag har tagit så mycket hänsyn som jag behöver?

Så är det helt klart, folk blir jätteirreterade av att man har hunden lös och sen finns inget mer därtill.

Tack för svaret!
Ska erkänna att jag också står som ett frågetecken.
Men vi ska inte kapa tråden. :)

LIA

Tack för svaret!
Ska erkänna att jag också står som ett frågetecken.
Men vi ska inte kapa tråden. :)

LIA

Men oavsett om du eller dom som Teah och hennes sambo möter står som frågetecken, så är det fortfarande inte ER SAK. Ni får förstå hur lite eller mycket ni vill, era hundar ska inte fram till Teahs eller någon annans hundar, vad ni än tycker.

*kl*

de senaste dagarna har jag också blivit utsatt för ett par typer som haft åsikter om min lösa hund.

situtation 1: loke luffade på längs trotoarkanten och tydligen var det något som luktade intressant på andra sidan vägen för han gick och vädrade åt det hållet. när han kom fram till ett övergångsstället vände han upp och stannade mot doften och hoppades på klartecken från mig (får inte passera trotoarkanter utan tillåtelse). jag kallade på honom och sa att vi skulle gå åt ett annat håll och han tvärvände och sprang mot mig. avståndet mellan oss var kanske 10 m. ungefär då cyklar en tant förbi och skriker åt mig att man måste ha koll på sin lösa hund.

situation 2: jag är lite stressad och pratar i mobilen samtidigt som jag promenerar hundarna. loke går längs en häck på min vänstra sida, avståndet mellan oss var 1-2 m. när häcken tar slut dyker det från vänster upp en tant med en lite större hund. våra hundar kommer alltså ganska nära varandra. hennes hund börjar gapa och göra utfall och hon skriker att den löper. loke tittar storögt några sekunder innan han traskar vidare.

situation 3: vi får ett möte ca 30 m bort, två medelålders kvinnor med varsin hund. de kortar upp kopplena och skriker "koppla din hund!". jag ropade tillbaka att jag har inget koppel med mig, kallar in hunden till sidan och håller ett avstånd på flera meter.

har jag brustit i min tillsyn? helt ärligt brukar jag inte ta in min hund till sidan när jag får möte. eventuellt kollar jag av med honom att han är med på noterna, men sedan brukar han få gå några meter före. är det ansvarslöst menar ni?

min hund tillhör de som kan börja mullra i koppel, han är absolut inte arg eller så, utan det är frustrationsmuller. ett resultat av att min andra hund under flera år han trissat upp stämningen vid hundmöten. är det inte tryggare för mötande om hunden istället går lös och lyder när jag ber honom öka avståndet till mötande hund (gå längre ut till kanten)?

och till sist. hänsyn i all ära, men en del verkar störa sig enbart på det faktum att jag finns, alt att jag har hunden lös. trots att det är tillåtet där jag bor. så länge han inte aktivt stör någon annan så tycker jag nog att jag har tagit så mycket hänsyn som jag behöver?

Jag toror jag tar och svarar på det här :laugh:

situation 1
Sådana människor kommer det alltid att finnas i den här situationen skulle jag ignorera människan och ta min hund och gå vidare.

situation 2
Ja vist här kan man juh tala om bristande uppmärksamhet och så vidare men ibland händer det juh att hundarna kommer lite nära men va ska du göra åt att HENNES hund löper? En hund enligt mig har inte rätt att göra utfall oavsett eller vad menar hon?, att din hund bara skulle slänga sig över hennes hund och börja para sig? riktigt så fort brukar det juh inte gå...

situation 3
Skulle väl gjort som dig ungefär fast kanske tagit ett lätt tag i halspandet för att lugna dom båda mötande och om möjligt passera dom på motsatta sida av vägen.

Att du sedan låter din hund gå framför dig vid möten kan jag däremot bli irriterad på vid VISSA tillfällen.
Okej om den person man möter går på andra sidan vägen MEN om man däremot är på samma sida vägen och på samma trottoar där folk möts huller om buller DÅ tycker jag att det är fruktansvärt respektlöst. Framförgående tränar man bland vänner inte på en trottoar med främlingar. För som jag och andra skrivit tidigare i tråden så även om DU vet att DU har kontroll på hunden så vet ju inte alla runtomkring dig det och jag är en av dem som inte alltid litar på att folk har den kontrollen över sina hundar som dom påstår sig ha.

Och sist men inte minst håller jag med dig om att precis som iallt annat fins det folk som bara vill gnälla för gnällades skull eller änuvärre de som ska vara några små egnapoliser och tror att dom vet precis hur saker och ting ska gå till.

Du har ingen susning om varken vad jag tycker eller vad jag menade. Eftersom jag alltså inte vill kapa tråden, så lämnar jag det därhän.

LIA

Men hur menar du då?

Att hundar som är lös (lr ej) ska få springa fram o hälsa på andra hundar de träffar..
Kör du nån teknik, hunden bestämmer själv?

Är de inte normalt hyffs att man har koll på sin hund (lös lr kopplad) o att man iaf frågar den andre ägaren ifall de går bra att dom får hälsa?

Lr ska du bestämma åt mej om mina hundar ska få träffa din(a)?

Fattar inte.. Nu står jag som ett frågetecken!? :confused:

Brustit i din tillsyn har du väl inte gjort och ansvarslöst kan jag inte heller kalla det eftersom du ju uppenbarligen har koll på din hund. Däremot kan jag nog tycka att det är lite respektlöst. Precis som många påpekat i Marthas fall, att DU vet att du har full kontroll innebär inte att ANDRA vet det. Jag tycker inte att det är roligt om det kommer någon och går och hunden traskar på själv långt före, jag har ju ingen möjlighet att veta om den brukar ignorera andra hundar, springa fram och hälsa eller till och med flyga på dem. Sen kan jag förstå att man hellre låter hunden vara lös om den är jobbig i koppel, men det hjälper ju inte mig utan är krasst sett ditt problem. Grejen är att hur än bra din hund lyssnar så kryllar det av människor som hävdar att deras hundar gör det, men som sedan visar sig inte göra det alls. Det är alltså väldigt väldigt svårt att lita på någon som påstår sig ha full kontroll på hunden även om vissa faktiskt har det.

Här kommer ett "hålla med inlägg".
Jag tycker också att det är respektlöst.....enda gången jag kan tycka att det känns ok är om den lösa hunden blir inkallad och nersatt intill ägaren, det känns betydligt bättre än om hunden går fritt ett par meter från ägaren.

Där går min gräns för vad som känns tryggt, men det finns säkert de som gärna ser att hunden är kopplad innan man passerar.

Då vill jag lite nyfiket fråga... vad skulle din hane (som tydligen är lite osäker?) göra om den mötande hunden gör ett vansinnesutfall (kopplad)? Skulle han gå till försvar? Alltså i stil med att kasta sig fram mot hunden som hotar honom (som jag antar att han gör om du har honom kopplad och han då är osäker).

Jag kopplar nämligen nästan alltid min hane eftersom han gör okontrollerade utfall vid de tillfällen då han har ont i sina handleder eller av sin rubbade disk i ryggen (han är även en osäker själ då han vid X-antal tillfällen har blivit påhoppad tidigare). Vid flera tillfällen har de mötande hundarna nämligen direkt svarat så att ägarna panikartat och förvånat har fått korta kopplena med blixtens hastighet för att stoppa sina hundar från att nå fram till min.

Jag förstår de mötande hundarnas reaktion på min vrålapa. Dom lär ju bli fruktansvärt förnärmade och jag klandrar dom inte en sekund. Det är väl snarare ett reflexmässigt försvar på ett sådant hot som min hund kan tolkas utgöra mot dem. Tack vare detta är jag lite orolig då jag träffar folk som inte kopplar då de mötande hundarna kan ta till detta beteende i försvar och därmed faktiskt attackera min hund.

Han gör ingenting . Skulle han däremot vara kopplad skulle han göra utfall. Han känner sig tryggare när han är lös, mycket tryggare. Han är egentligen inte aggressiv alls, är han lös bryr han sig inte om andra hundar och t om hellre går omvägar för att slippa möta, men han har blivit anfallen och påhoppade ett antal ggr och därför känner han sig antagligen trängd kopplad.
Jag litar till 100% på honom när han är okopplad. Han söker inte bråk, han bara är osäker o trygg.
Om vi går förbi en "galen" hund..så räcker det att jag går ett enda steg förbi den hunden så kan jag hoppa o leka min o han tittar inte ens åt den andra. Vet inte hur jag ska förklara hur han är...

Bra skriviet:bow: vill bara tillägga också att du skriver flera gånger att du inte har ett problem. Naturigtvis har du ett problem att hunden inte kan gå i koppel löser man INTE genom att låta den gå utan koppel det är att undvika problemet. du kan inte säga att du inte har ett problem om du inte löser det problem du har! Sedan att du inte anser att det är ett problem att ha honom lös det är en annan sak men du har fortfarande ett problem!
Naturligtvis ska hundarna få springa lösa men för andra mäniskorsskull ta med ett koppel dom kan omöjligt veta vad du har för kontroll på dina hundar.

Värst va många "problem " du fick med i ditt inlägg :angel:;)

Nej, jag har faktiskt inga problem, jag kan koppla min hund om jag vill, men då blir förmodligen folk ännu räddare då han låter 1000 ggr värre farlig.Det är väl inte mitt problem att jag har ett mentalt koppel . Tänk om alla hade sån pli på sina hundar :idea:
Min DSG går också lös....ALLA mina hundar har varit klockrena o lydiga fast vi bott på landet innan

Ditt problem är att du inte kan hantera din hund både kopplad och lös. Du har heller ingen vilja att lösa problemet utan undviker det bara genom att koppla. Fast i grund och botten består ditt problem av brist på respekt för andra människor. Det är rent ohyfsat att nonchalera en enkel begäran från en annan människa. Om du parkerar så att bilen bredvid får svårt att komma ut, vägrar du flytta dig då också trots begäran? Tränger dig före i köer? Stannar och blockerar dörröppningar?
Det är ju samma attityd.

Det är strunt samma hur lydig din hund är och hur mycket du litar på den. Om någon är rädd nog att be dig koppla är du rent taskig som inte kan hörsamma detta.

Jag har inget emot att möta hundar som går bredvid sin matte/husse men utan koppel, men om jag skulle möta dig ( utan att veta vem du var ) och din hund går en bit framför dig så skulle jag be dig kalla in din hund till din sida.

Jag kan ju omöjligt veta att din hund inte bryr sig om andra hundar och jag har tyvärr tråkiga erfarenheter från lösa hundar som inte lyssnat ett jota på matte/husse.

Summa summarum: forts du att ha Loke lös om han inte stör andra, men be honom gå jämte dig när du möter folk tycker jag :)

Om han går fot är han ju knappast ett par meter från mig :confused:
Nej, det var en respons till det Cillamuffins skrev. En hund som går tydligt i fot känns ok, men Cilla muffins pratade om ett par meter...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 178
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 849
Senast: Otherside
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka