Koppla hunden!!!!!!!

Sv: Koppla hunden!!!!!!!

Det är ditt problem att du inte kan ha koppel då din hund för att han då blir aggressiv.

Jag har själv inga problem att möta lösa hundar, men ber någon dig att koppla borde du ha hyfs nog att tillmötesgå önskemålet. Det är samma princip som att man flyttar på sig om någon säger ursäkta så de slipper tränga sig förbi.

Problemet är inte du eller dina jyckar utan somliga puckon som inte har koll eller uppfostran på sina.
Möter sådana ibland, men tack vare att mina är stora och trygga så händer inget annat än att dom kaxiga inser att dom tagit sig vatten över huvudet. Men har man vekare hund med sig så kan det bli strul.

En snörstump i fickan, kanske? Brukade jag använda på den tiden jag åkte buss i storstan. :)

LIA

mitt "problem" löste jag med att inte ha koppel :idea:

Ärligt, en del hundar känner sig trängda med koppel i hundmöten, om jag dålöser mitt med att inte ha koppel...vad tror du folk blir rädda för, en attackerande hundeller en som inte bryr sig och går fot alldeles bredvid mitt vänstra knä ?

Varför ska du behöva krångla ? Mina hundar är lydiga och skulle aldrig springa fram till varken folk eller andra hundar.....den stora kommer automatiskt så fort vi möter nån, den lilla kommer o går fot när jag ber honom..Är det nåt fel att ha koll på hundarna ?

Så du menar alltså att jag måste LÄRA min 10 åriga hund att möta andra hundar kopplad ????? När han/vi löser det på bättre sätt på vårt sätt-? Så vi bör göra det på DITT sätt istället ?

Som sagt...jag blir inte klok på folk

Problemet är inte du eller dina jyckar utan somliga puckon som inte har koll eller uppfostran på sina.
Möter sådana ibland, men tack vare att mina är stora och trygga så händer inget annat än att dom kaxiga inser att dom tagit sig vatten över huvudet. Men har man vekare hund med sig så kan det bli strul.

En snörstump i fickan, kanske? Brukade jag använda på den tiden jag åkte buss i storstan. :)

LIA

Ja,en snörstump ska jag ta med mig så att alla kan känna sig trygga :D
Saken är ju den att han har ju faktiskt halsband på sig som jag kan ta tag i den sekunden det tar att ta sig förbi . men det duger väl inte :angel:
dessutom så blir han aggressiv då...men allt är ju bättre än en lugn lös vovve :D

Folk som inte har koll på sina egna tror väl inte att andra kan ha det på sina.

..hade jag varit nonchalant hade jag inte ens kallat in dom...dom hade inte gått fram till den andra hunden iallafall....

kan du inte ens ta med dej kopplet och bara hålla det runt halsen på hunden i fall någon ber dej koppla? jag litar inte fullt på folk som har hundar som går fot så fint, men tackar alltid när de uppenbart kallat in sin hund för att jag ska kunna passera "säkert"

min hund skäller och beter sej illa så fort jag stramar upp kopplet i möte med en annan hund, så jag förstår ditt problem och din lösning. MEN, det känns otroooligt skönt för oss med tex en liten plutt till hund som blivit påhoppade ett antal gånger, och en lite småskraj matte (efter att ha blivit biten i huvudet och omruskad så jag nästan blev av med ena ögat), om man är snäll och kopplat alt, tar in sin hund vid sidan. Eller som många jag möter gör. håller kopplet i en helt lös ögla runt halsen, för syns skull, när man passerar varandra.

Nu fotade ju du uppenbarligen din hund och jag hade tackat, som jag alltid gör, i passeringen. Men det finns fortfarande en vaksamhet i mitt sinen när vi går förbi =P för MAN VET ALDRIG.

såklart jag kan, men aldirg har jag varit med om det jag var med om häromdagen..de flesta märker ju att mina hundar inte är intresserade av deras hundar...är det riktigt illa så fotar jag o sätter dom.
Ibland har jag koppel med men jag använder det aldrig så på kvällskissen brukar kopplena bli kvar hemma.
Visst kan jag förstå att folk inte litar på att andra har koll, men alla hitintills har ju sett att mina knappast har visat intresse och dom jag mötte sist var väldigt underliga....var dom så rädda, varför valde dom att stå kvar mitt i gångvägen ??? Dom skulle ju gå samma väg som jag.

Ja,en snörstump ska jag ta med mig så att alla kan känna sig trygga :D
Saken är ju den att han har ju faktiskt halsband på sig som jag kan ta tag i den sekunden det tar att ta sig förbi . men det duger väl inte :angel:
dessutom så blir han aggressiv då...men allt är ju bättre än en lugn lös vovve :D

Folk som inte har koll på sina egna tror väl inte att andra kan ha det på sina.

Det handlar faktiskt inte bara om folk som inte har koll på sina hundar. Problemet med att bo i stan är att det finns mycket skit till hundägare. Det är väldigt otrevligt att möta hundar som man inte vet hur dom är. Jag som bor i stan under vår, vinter, höst och på landet under sommaren har helt olika känslor inblandade när jag möter lösa hundar. På landet ger jag f-n i om dom kommer fram och hälsar, sådan är kulturen där, i stan tycker jag att det är otrevligt om jag inte har mött dom förr.

Mycket knäppt beteende från den yngre tjejen och nonchalant beteende från dig... ber någon att man ska koppla hunden då gör man det. Man får ha den lös så länge man vill om ingen säger något, men om någon uttryckligen ber en...

I denna situationen var det jag som hade kontroll...med eller utan koppel, idioter finns och jag hör faktiskt inte till dom...att ha kontroll på sina hundar tycker jag inte är nonchalant...men jag ska ha det i åtanke och skita i att fostra mina hundar hädanefter.
Och att Jadzia ens har mage att påstå att jag har problem med att min stora hund blir aggressiv i koppel....och att jag måste ta tag i det problemet gör mig förbannad...den hunden har blivit påflugen ett flertal ggr och känner sig MYCKET TRYGGARE lös än att vara fast...han/dom går fot bredvid mig när jag ber honom. Man brukar faktiskt kunna se om hundägaren har koll eller inte och är det nån som hade NOLL KOLL trots koppel så var det ju den andra....ett koppel löser inte problem. Och mina hundar BRYR sig inte ens om andra hundar och att kalla mig nonchalant är drygt. Mina två gick fot en halvmeter från den andra hunden och hon iddes inte ens flytta på sig.

Fast jag glömde ju att jag var på buke :angel: Man kanske inte ens ska få ha hund...för det finns ju dom som är rädda....kopplade eller inte.

Och att Jadzia ens har mage att påstå att jag har problem med att min stora hund blir aggressiv i koppel....och att jag måste ta tag i det problemet gör mig förbannad...

Fast det skrev du ju själv att du har.
Och då är det upp till dig att lösa problemet faktiskt.

Man kan inte räkna med att kunna ha hundar lösa överallt.

Du har problem och du har inte löst det utan bara undvikit det genom att inte koppla hunden.

Du bor som sagt inte på landet längre.

Jadzias påstående baseras dock på att du själv skriver att din hund skulle börja vråla om du hade kopplat honom.
Nej, är det någonting som gör mig förbannad så är det hundägare som inte kopplar sina lösa hundar vid möte. Det handlar om att visa hänsyn gentemot mötande ekipage som omöjligen kan veta huruvida du har koll på din hund eller inte.

Utan att ifråga sätta din kontroll över dina hundar... den må vara bra...
Men just det faktum att dina hundar saknar koppel kan skapa en osäkerhet hos andra människor. De kan inte veta *HUR* bra koll du har..

Ponera att de har erfarenhet av möte med ett antal hundägare som sagt precis som du... - Det är lungt! - Jag har koll på mina hundar!! .... och så visar det sig att den utlovade kontrollen inte var så värst bra... och något händer på grund av att koppel inte satt på.

Att inte tillmötesgå ett önskemål om uppkoppling är ett utryck för nonchalans mot andra... eftersom du inte vet vad de har för erfarenheter med sig i bagaget.

Personligen har jag under åren mött många hundägare som "trott" sig ha kontroll och det visat sig vara precis tvärt om.. Sådana erfarenheter är jag knappast ensam om....

Haha var konstigt beteende som dom använde.

Däremot skulle jag aldrig gå ut utan koppel eller något även om jag hade 110% koll på mina hundar.

Men en tanke som slog mig, kan du inte ta ett nyckelband och sätta fast i halsbandet som du tar tag i vid såna situationer, för hundrädda människor kan det göra sååå mycket!

Jag är inte hundrädd men jag gillar inte att möta stora lösa hundar som jag inte känner eller vet hur dom är!
Även om din är lydig kanske hon har stött på några som inte är det och därför är rädd?

jag håller med, marthas hundar må vara superlydiga men det vet ju inte främmande personer som hon möter på gatan! och jag har varit med om många hundar som snällt går fot - och sen kastar sig mot oss precis när vi passerar. :crazy:

min hund är också lös nästan hela tiden, och han ser dessutom inte "farlig" ut som din stora (många är jätterädda för schäfrar), men jag brukar ändå hålla lite i halsbandet eller pälsen. för säkerhets skuld.

så tycker du ska ta med dig ett snöre som du kan fästa i halsbandet i fall du hamnar i en liknande situation en annan gång. du behöver ju inte hålla hårt i det, det kan bara hänga för syns skuld så att andra människor känner sig trygga.:)

För första gången igår fick jag vara med om en riktigt puckad ( enligt mig då ) situation...
Jag o en grannkompis var ute med hundarna igår kväll, hon har en rottistik och jag har ju då min sch/bc o DSG....lngre fram kommer en tjej i typ 16 års åldern med två kompisar med en hund modell större ( såg ut som en mager eller väldigt ung flat ) Hon skriker till oss att koppla hundarna, min kompis kopplar sin tik men jag har inget koppel med mig, så jag sa det ...KOPPLA HUNDARNA skriker hon igen...varvid jag ytterligare en gång säger att jag inget koppel har med mig men jag har kontroll på mina hundar....Hon står på gångvägen o fortsätter "skrika"....
Sen frågar jag om hon inte ska gå nån gång, för hon har ju koppel på sin :angel: ( hennes hund vägrar gå övht) eller om hon ska stå kvar där hela kvällen mitt i gångvägen...Då säger hon att hon ska stå där.....OK säger jag o fotar mina hundar o går förbi...NÄR jag ska gå förbi så slänger sig hennes kompis sig ÖVER deras hund o trycker ner henne i marken :cool::eek: Sen står dom bara där....

Jag undrar bara....vem är det fel på...egentligen :grin:

Vill se om jag förstått situationen rätt här. Du möter en tjej på 16 år som uppenbarligen har problem att kontrollera sin hund. Hon verkar även uppenbarligen medveten om att hon inte kan kontrollera sin hund, blir rädd och ber er därför att koppla era hundar för att undvika ett missöde. Varvid du svarar att du allt har koll på din hund och struntar i att underlätta situationen för tjejen som uppenbarligen blir mer och mer rädd. Hennes(?) hund kanske är aggressiv och hon fasade för att den skulle hoppa på era eller vice versa?

Din hund verkar uppfostrad, ja, med vad spelar det egentligen för roll och det blir slagsmål. Ja förmodligen skulle hennes hund hugga först och i så fall kan du ju alltid kräva skadestånd från henne, men din hund då? En skadad hund kanske får men för livet. Nu målade jag iofs upp värsta tänkbara scenarium, men jag skulle gärna vilja att du försöker se det ur tjejens synvinkel. Ja hon handlade förmodligen fel. Men många som är rädda handlar konstigt, vilket jag fick upplevelsen att hon var när jag läste din text.

Sen i övrigt måste jag tyvärr säga att hundar alltid skall gå kopplade där det är mycket folk i rörelse, detta för respekt för omgivningen. Och nu syftar jag på ditt inlägg där du skrev att du har hunden lös även inne i stan.

slarvade på sista meningen och det gick inte längre att ändra. Men givetvis syftade jag till att det var MIN åsikt att hundar skall hållas kopplade runt folk....

Tycker det är respektlös mot andra människor när dom ber dig att koppla din hund, även om dom inte vet hur bra koll du har så kanske en jätterädd person inte ens vågar gå förbi.

Dessutom är det koppeltvång i tätbebyggt område, inte i alla komuner men i dom flesta, kolla upp där du bor, annars kan du bli bötfälld.

Jag tänkte just fråga vad lagen säger om koppeltvång? Det borde ju vara en vettig riktlijne. Men risk för att kapa tråden litegrann, en vän sa att det är hööööga böter på att ha lös hund och då pratade vi om elljusspåret i skogen där jag ofta har hund lös. Någon som vet exakt?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 178
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 849
Senast: Otherside
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka