Koppla hunden!!!!!!!

Sv: Koppla hunden!!!!!!!

Jag tänkte just fråga vad lagen säger om koppeltvång? Det borde ju vara en vettig riktlijne. Men risk för att kapa tråden litegrann, en vän sa att det är hööööga böter på att ha lös hund och då pratade vi om elljusspåret i skogen där jag ofta har hund lös. Någon som vet exakt?

Det brukar ofta stå skyltat på elljusspår att hundar ska vara kopplade, att man ej får rida m.m.

Vad spelar det för roll vad bötern är på?
Är det koppeltvång så SKA hunden vara kopplad.

Annat är bara respektlöst.

Jag är ärligt talat inte sett några skyltar men det låter rimligt.
Och jag ska hålla mig borta från dem i fortsättningen.

Jag ska inte argumentera emot dig nu, eftersom det är koppeltvång men jag vill bara förklara. Jag har i princip aldrig träffat på någon på elljusspåret och hunden är inte särskilt brydd av det heller. Så jag har sett det lite som en ickefråga.

Det brukar ofta stå skyltat på elljusspår att hundar ska vara kopplade, att man ej får rida m.m.

Vad spelar det för roll vad bötern är på?
Är det koppeltvång så SKA hunden vara kopplad.

Annat är bara respektlöst.

Som LIA säger så är koppeltvång relativt. Jag har min "kopplad" mentalt.
Läste nyss en anna tråd om huruvida man INTE ska dra hunden till sig om den visar aggressivitet för det märker att det är fara o färde. I min ( denna) tråden fick jag skäll för att jag borde ta i tu med mitt problem ( som inte är ett problem) att min hund sköter sig bäst om han är lös....exemplariskt t om.

Håller me om att de finns vissa puckon därute me hund..
I morse fick min sambo möta en lös hund när han va ute me våra två jyckar. Denna hund har alltid skällt mot våra hundar när vi vart ute o nu va den LÖS! Shit, tur att min sambo lyckades hålla våra hundar borta samtidigt som han motade bort den lösa hunden.

Tanten som va ute me hunden: va gör du?!
Sambon: Mina hundar ska inte träffa andra hundar.
Tanten: Men de är en tik.
Sambon: Jaha och, dom får ändå inte träffa andra hundar.
Tanten (stod som ett frågetecken): jaha

:confused: :confused:

Är de så svårt att ha hunden under kontroll?
Ha en inkallning, lr ge fan i att ha hunden lös..
Tanten hade stått o ropat kom hit, kom hit men inti fan lyssna hunden. :grin:

*KL*

Jaktvårdslagen säger ingenting om att du måste ha just ett koppel, dvs en fysisk rem mellan dig och hunden. Däremot ska den vara under samma kontroll som om den vore kopplad. Det som står är att: hund under perioden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Dvs om du utan koppel kan hålla den ifrån att springa fritt i marker med vilt, t ex genom att beordra hunden fot, och den håller det även om det fnattar förbi en hare, så följer du lagen till punkt och pricka. Oavsett om du har ett snöre i handen eller ej.

6 § Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt.
Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket.
Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad

Däremot kan lokala kommunala stadgar specificera att hunden ska vara just kopplad, och då verkligen med ett fysiskt koppel på vissa platser i kommunen.

Tillägg: Det där med att hindras från att springa lös, det är inte för att de inte ska springa och jaga, det får de inte göra 'oorganiserat' övht. Utan för att inte störa/skrämma viltet när de har ungar. Dvs även om man har en HELT jaktointresserad hund får den eg inte ströva/springa lös i skog och mark under förbudsperioden ändå.

Senast ändrad:

Det där med att hindras från att springa lös, det är inte för att de inte ska springa och jaga, det får de inte göra 'oorganiserat' övht. Utan för att inte störa/skrämma viltet när de har ungar. Dvs även om man har en HELT jaktointresserad hund får den eg inte ströva/springa lös i skog och mark under förbudsperioden ändå.
Men här talar du ju emot dig själv och § 6.

Div-kommentar.
En kopplad hund, för att inte tala om människor, kan skrämma både vuxna djur och deras ungar om dom rör sig i naturen under restriktionstiden, så det gör ingen större skillnad om hunden istället är lös och under kontroll.

Så finns ett bättre sätt (än att kommendera fot) att hindra hunden från att jaga djur i natur, nämligen att lära den att låta bli.

LIA

Men en kopplad hund går där matte går, en okopplad hund, även med 150% inkallning och helt jaktointresserad, som är 200 meter in i skogen, riskerar att skrämma upp betydligt mer vilt än om den gick där matte gick.

Enbart en människa kan skrämma upp vilt, två människor som går bredvid/efter varandra stör inte mer vilt än en. Däremot om de går med 200 meters breddmellanrum, riskerar de att störa mer vilt än om de gick ihop.

Samma sätt med hund, om den är 200 meter framför på stigen som man går på, då kvittar det ju lika. Men är den 200 meter in i skogen bredvid stigen, så är det betydligt större risk den råkar störa vilt.

Jag bryter mot det, mina är lösa även under förbudstid. Men jag försöker undvika våra offroadpromenader rakt in i skogen då, och går mer på stigar/vägar, i hagar och på fälten, och kräver att hundarna håller sig på stigen och inte in i skogen. Under icke förbudstid går vi många offroadpromenader, där jag kravlar rakt in i skogen, och hundarna får vara inom ca 200 meter från mig åt vilket håll de vill. Samma sak om jag går på stigen, de får gärna gå inne i skogen, inom vettigt avstånd.

Men skulle de få vara 200 meter in i skogen under förbudstid, så är det tekniskt sett tre gånger så stor risk vi stör vilt, då vi går på tre olika ställen. Under förbudstid är det liksom inte bara JAGA som är det väsentliga.

Samtidigt är ju inte en lös hund per automatik 200 meter ifrån en. Min har en tiometers radie innan hon stannar och väntar.

mm, och då strövar den ju inte, så inga problem =)

Jag menade inte att specifikt tycka till någon speciell att 'så får du inte göra', utan mer att så många tror att bara hunden inte JAGAR så är det okej att den stormar lös i skogen. Dvs om hunden lyder till 150%, kommer som en kanonkula på inkallning oavsett grad av störning etc, så är det okej den springer lös kors och tvärs i skogen. Och så är det ju inte riktigt.

Min blandis bryr sig inte ens om en hare springer mitt framför nosen på honom ( har hänt )
DSG'n kan jag ha lös överallrt utom mitt inne i skogen, jag kan kalla in honom 9 ggr av 10 men hans nos är svår att lita på..inne bland husen är han klockren o andra hundar o katter bryr han sig inte om alls.

Senast ändrad:

Du teoriserar!
Vi kan dra fram miljontals varianter på mer eller mindre störningsytor och dito tillfällen beroende på hur hundar och människor rör sig i förhållande till varandra och var och när. Meningslöst.

I realiteten så störs få djur om människa och hund är på några få meters avstånd. Dom som kan gå undan har gjort det och dom som trycker gör det tills man kliver på dom. Därför spelar det i realiteten liten roll om hunden går bredvid en eller några meter bort.
Viktigare är att man håller sig borta från dom lokaler där man vet eller kan anta att djur-barnkammare finns!

Undrar var du fick 200 m ifrån? Vet du vad det avståndet i en skog innebär??
Låter du din hund driva iväg 200 m från dig i skogen så har du brutit mot lagen, oavsett årstid.

LIA

200 meter var ett exempel, byt ut det mot 50 meter eller 100 meter eller vilket du nu vill.
Hur långt ifrån mig i skogen mina får vara lösa beror på typ av skog och siktsträcka. De ska vara så nära att jag ser dem tydligt, vilket i vissa fall innebär inom 10 meter avstånd, och i andra fall tio gånger det avståndet.

200 meters obegränsad sikt i en skog betyder att det inte är en skog. Blir inte resonemangen tydligare om man avstår från överdrifter?

Sakfrågan, enligt ditt inlägg # 47, rör ju kopplingstvång eller inte. Du skrev själv att absolut kopplingstvång inte föreligger (alldeles riktigt) enligt jaktlagen för att sedan ändå hävda motsatsen. Där förstår jag dig inte.

En hund som vill driva/jaga/leka med vilt den stöter på, ska hållas kopplad eller under motsvarande kommando. Enligt min uppfattning! Risken är stor att man inte hinner stoppa hunden med kommando innen den jagat upp och iväg viltet även om den är 100% lydig.
Det hänger alltså i första hand på vilken attityd hunden har/hur den är lärd.

LIA

Men jag skrev att det var ett exempel, bara en siffra ur luften. Vad förstod du inte med det?

Och jag har aldrig hävdat att absolut koppeltvång föreligger (förutom på vissa platser enligt kommunala stadgar). Det jag skrev var att folk brukar missa att man inte får låta hunden springa kors och tvärs utan ska vara som om den vore i koppel. Koppel eller ej är komplett oväsentligt.

Men att hur bra lydnad man än har, så under förbudstid får hunden inte springa fritt i skogen, attd et inte räcker med att man vet att den inte jagar, utan att den ska vara på ett sådant avstånd kring föraren att det är såsom om den hade koppel.

Om du läser igen, så tror jag poletten trillar ner, för du har missuppfattat alldeles, och fastnat i det så spelar ingen roll vad jag säger.

Tycker fortfarande att man ska avhålla sig från överdrifter och felaktigheter i sin argumentation.

Nej då, jag har inte missuppfattat. Läser innantill:
"Dvs även om man har en HELT jaktointresserad hund får den eg inte ströva/springa lös i skog och mark under förbudsperioden ändå."

Jag tror nog vi är överens om vad lagen säger och dess innebörd. Så varför röra till det med tveksamma ord och tolkningar?
"... under förbudstid får hunden inte springa fritt i skogen" Den får aldrig springa fritt i skogen, däremot vara lös. Om man med fritt menar som den vill. Vilken förbudstid menar du?

LIA

den hunden har blivit påflugen ett flertal ggr och känner sig MYCKET TRYGGARE lös än att vara fast...han/dom går fot bredvid mig när jag ber honom.

Mina två gick fot en halvmeter från den andra hunden och hon iddes inte ens flytta på sig.

Då vill jag lite nyfiket fråga... vad skulle din hane (som tydligen är lite osäker?) göra om den mötande hunden gör ett vansinnesutfall (kopplad)? Skulle han gå till försvar? Alltså i stil med att kasta sig fram mot hunden som hotar honom (som jag antar att han gör om du har honom kopplad och han då är osäker).

Jag kopplar nämligen nästan alltid min hane eftersom han gör okontrollerade utfall vid de tillfällen då han har ont i sina handleder eller av sin rubbade disk i ryggen (han är även en osäker själ då han vid X-antal tillfällen har blivit påhoppad tidigare). Vid flera tillfällen har de mötande hundarna nämligen direkt svarat så att ägarna panikartat och förvånat har fått korta kopplena med blixtens hastighet för att stoppa sina hundar från att nå fram till min.

Jag förstår de mötande hundarnas reaktion på min vrålapa. Dom lär ju bli fruktansvärt förnärmade och jag klandrar dom inte en sekund. Det är väl snarare ett reflexmässigt försvar på ett sådant hot som min hund kan tolkas utgöra mot dem. Tack vare detta är jag lite orolig då jag träffar folk som inte kopplar då de mötande hundarna kan ta till detta beteende i försvar och därmed faktiskt attackera min hund.

Håller med. Stackars hund :crazy:

Dock kan jag förstå att vissa inte vill gå förbi om man har hunden lös.
Vissa är faktiskt hundrädda och det får man respektera.

Hear hear!!!! Så är det faktiskt. Och att man har egen hund betyder alls inte att man inte är rädd för andra hundar.

Men jag hade valt att ta min jycke och gå därifrån istället för att stå och gapa om att det skulle kopplas hit eller dit.

Fast jag glömde ju att jag var på buke :angel: Man kanske inte ens ska få ha hund...för det finns ju dom som är rädda....kopplade eller inte.

Det där var faktiskt väldigt onödigt. Mycket respektlöst, tycker jag.
Sådana kommentarer som du just fällde är ofta en bidragande orsak till ökad hundrädsla i stället för det var menat, tvärtom.
Jag har kämpat i trettio år, jag har kommit lååååångt ifrån min hundrädsla.
(Ingenting rationellt i att vara hundrädd, och de flesta VILL inte vara hundrädda men är det ändå.) Översjälvsäkerhet kombinerat med nedlåtenhet mot andra människor gör inte saken bättre!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 178
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 849
Senast: Otherside
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka