Koppla hunden!!!!!!!

Sv: Koppla hunden!!!!!!!

Okej, det kan jag delvis köpa. Jag fick för mig att du skrivit att du inte tänkte koppla/ta in hunden även om någon bad dig men jag blandade nog ihop eller mindes fel. Fast jag håller ändå med kiaw att om det är så mycket folk och hundar att man får möte varannan meter bör hunden vara kopplad eller gå bredvid ägaren. Sen beror det förstås lite på var man går, jag kan vara mer accepterande mot en lös (lydig) hund på en 10m bred gång än på en smal trottoar.

problemet är att jag hade varit tvungen att kalla in honom varannan meter. vi möter åtminstone 2-3 hundekipage på varje promenad, + x antal utan hund + att vi korsar en mängd cykelvägar. vid övergångar får han "vänta"-kommando och i övriga fall ser jag till att han håller avstånd. möter vi någon som ser osäker ut eller har en hund som låter så kallar jag in. men det blir ju ett jäkla tjatande på hunden om den ska kallas in stup i kvarten.

Det är likadant där jag bor. Jag har honom alltid lös, men kopplar vid hundmöten (oftast) och har honom vid sidan när jag möter folk utan hund, cyklister, joggare mm. Ber någon så kopplar jag alltid. Min hund bryr sig inte heller det minsta om folk. Knappt han har något till övers för mina vänner som han träffar kontinuerligt.

Jag ser inte detta som ett problem alls. Jag har dessutom tränat in skvallerträning så han stannar eller kommer när vi möter folk (oftast, ibland krävs ett kommando). Det kanske vore en ide för dig om du tycker att du i annat fall skulle vara tjatig på hunden?

*Kl*

Har försökt, vilket inte är så lätt som mångårig hundägare, att tänka hur det är att möta en lös hund.
Jag har ju gjort det massor av gånger, både ensam och med egna hundar, utan att reflekter så mycket över det. För det mesta har inget hänt! Någon gång har man möts av ett morr eller sur blick, men med ett "släng dig i väggen" har inget mer hänt. Sällan har en lös hund uppträtt aggressivt, däremot ganska ofta kopplade! Detta tyder jag som osäkerhet och onödig försvarsreaktion, kanske triggad av ägarens "arbete" med kopplet.

Varför ska jag vara rädd för en lös hund? Den har i grunden ingen anledning att ge sig på mig, tvärtom är en normal hund antingen ointresserad eller vänligt nyfiken. Onormala hundar förutsätts ägarna hålla borta från mig. :)
Det är min uppfattning som hundvan, men om jag inte kunde läsa hundar eller kände till dom närmare, hur skulle det då vara?

Dagens inställning till hundar, fr a lösa, vilken även kan ses i tråden, är för mig främmande. Vad har hänt? Är det media som obefogat blåst upp en hundrädsla, eller är det faktiskt så att det numera finns så mycket av dåliga (farliga) hundar och dåliga hundägare därute att vi alla måste vara rädda för att möta dom?

En ny faktor är lätt att peka på, nämligen vissa kamphundraser. Förr fick hundar mötas och "hälsa", och blev det bråk så särade man på dom och så var det inte mer med det. Sällan uppstod blodvite. Men det var med hundar som förstod "hundspråk". Så går det vanligen inte att göra med kamhundarna. Är det så att rädslan för deras uppträdande smittat av sig till att gälla alla hundar i folks ögon?

Så framöver, ska man vara rädd för alla lösa hundar eller ska man väga dom efter ras? Ska man kunna lita på hundägaren som säger att "det är ingen fara, hunden är snäll" eller "jag har full kontroll på hunden"?
Fan vet? :(

LIA

Varför ska jag vara rädd för en lös hund? Den har i grunden ingen anledning att ge sig på mig, tvärtom är en normal hund antingen ointresserad eller vänligt nyfiken.

Alltså för min del handlar det inte om rädsla, vare sig för egen del eller hundarnas. Det är som du säger inte så många hundar som flyger på andra och jag tror inte heller att det är så vanligt att de har loppor eller någon smittsam sjukdom. Men jag vill inte ha en vänlig frisk främmande hund hos mig heller! Det har allra mest med att göra att jag själv vill avgöra vilka hundar min får träffa och under vilka former. Jag vill även att han ska veta att man inte hälsar på andra hundar eller ens bryr sig nämnvärt utan mattes tillåtelse, och detta försvåras såklart enormt om en massa lösa hundar kommer framspringandes hur som helst! Jag tillhör inte de som blir galna av att en vänlig hund lyckas smita från det mentala kopplet och kommer fram till oss en enstaka gång men jag vill att det undviks i största möjliga mån.

Jag tror inte det enbart gäller kamphundar faktiskt, men jag erkänner att jag blir mer osäker när jag möter hund av "hårdare" typ lös ( schäfer, rottis, amstaff, blandras av dessa m.f) där ägaren tja ser ut som den har hunden att agera snoppförlängare ( fördomar javisst ).

Men som jag skrev tidigare i tråden som svar till Cilla är att jag har en hund som förväntat sig en himla massa av hundmöten på promenader ( eldar upp sig och blir sprudlande glad ), detta har medfört att vi inte hälsar på okända hundar just för att dämpa denna spänning/förväntan. Men eftersom det då och då ändå kommer fram lösa hundar och hälsar så självbelönar hon ju sitt beteende.

Det är egentligen ingen katastrof på så sätt eftersom min tik är supersnäll och de flesta andra som har kommit fram är lika snälla, men rätt irriterande är det kan jag erkänna.

Sedan har vi haft otur en gång och blivit påhoppade av en rätt aggressiv rottistik ( skrev en tråd om det här ) och det var inte alls lika roligt och sådant sätter ju givetvis sina spår hos mig även om hunden är smartare och faktiskt glömmer :)

/ Staffägare

nje, så sa jag inte. om någon verkar nervös eller ber mig koppla, så tar jag in min hund till sidan. men jag har i princip aldrig med mig koppel så jag kopplar inte. och det är väldigt sällan som någon reagerar på att han är lös. 90 % verkar inte en tänka på det. några börjar prata med sin hund och säger åt den att den ska bli lika duktig som den där. de gånger någon har sagt åt mig att koppla honom är lätt räknade!

skvallerträning, kräver inte det ett visst intresse hos hunden? alltså att den ska vara intresserad av de andra hundarna?

skvallerträning, kräver inte det ett visst intresse hos hunden? alltså att den ska vara intresserad av de andra hundarna?

Med min hane gick det ändå. Han har alltid visat intresse för hundar iofs, men gör det inte för människor det minsta och det gick att lära honom i alla fall. Det gäller bara att hitta det där ögonblicket när hunden markerar minsta lilla att han har sett vad som kommer och klicka (eller vad man nu vill använda) och belöna med något mycket positivt. Behöver inte bara vara godis.

Du vet kanske hur det funkar, men målet är ju att hunden ska tänka aha, folk = då händer det roliga grejer hos matte :D

jag har bara tre sidor :D

eftersom tjejen förmodligen med facit i hand hade skitit ner sig om jag tog han i halsbandet så valde jag det som gjorde situationen lugnast.

jo, vi har väl i princip skvallertränat bort kaninjagandet, fast i slutändan var det ändå hunden som bestämde att han inte hade lust att jaga mer. han lär sig väldigt långsamt och det tar evigheter innan det sitter i "ryggmärgen". + att han inte gör något alls bara för sakens skull. han måste tjäna på det/alt veta att matte blir skogstokig om han inte gör det som förväntas av honom. till nästa hund så kanske det är en idé att skvallerträna på mötande hundar, men till denna känns det inte lönt. han är 9 år och har väl ett år kvar på tävlingsbanan. så jag vill nog lägga allt träningsfokus på det. speciellt när han faktiskt inte ställer till med några problem för andra människor på annat sätt än genom sin existens.

vet du, att trots att jag har haft problem med min knäppishund och mötande hundar, så håller jag faktiskt med dig. det är så upphaussat att inga hundar ska få hälsa på varandra, och var och varannan hund gör utfall i koppel. jag tror faktiskt att det hade varit mycket enklare att vara hundägare om inställningen till lösa hundar hade varit lite mer avslappnad.

Vad alla håller på!!

Lagen säger att om man har sin hund gående fot och man har koll så att inte hunden skulle gå fram till andra hundar eller människor så räknas de som att man har hunden kopplad-enligt lag!

Det är vad jag har fått veta av en hundtränare...

Så länge inte dina hundar "går ur position" så är de absolut ingen fara!Dom springer ju inte hej vilt som andra hundar kan.

*KL*

Att folk generellt blir osäkra när det är en okopplad hund tror jag är för det tyvärr är så att det är många som BORDE ha sin hund kopplad, som inte har det. Har man mött ett par sådana, inkl fall där ägaren sagt 'det är lugnt, jag har kontroll, ni kan gå förbi' och så gör man det och det är varken lugnt eller kontroll när det kommer till kritan visar det sig.

FÖRR så mötte jag HELLRE en hund som var okopplad, och som föraren endera kallade in till sidan, eller sa till att stå still. Dvs FÖRR så om jag mött en hund som var 15 meter före sin förare, hört föraren säga 'stanna Karo' och hunden stannat, och föraren tyckt 'gå förbi du, det är ingen fara' så hade jag utan minsta lilla oro gjort det. För då var min erfarenhet att folk som hade sina hundar lösa HADE verkligen stenkoll och pli på dem.

Kanske en lycklig slump eller så är/var det helt enkelt så att det är vanligare med ohörsamma lösa idag?

Men idag är jag betydlig mer 'bekymrad' när vi möter en lös hund, speciellt om den inte är fotgående. För jag har mött för många som INTE har koll om det händer minsta lilla. Tyvärr.

Men får jag välja möter jag hellre en lös de har pli på, än en kopplad. Dels för at hundar i koppel är mer benägna att göra utfall, och dels för att folk har en ökad benägenhet att släppa fram sin hund i koppel. Som när jag var ute och gick med U vid jobbet häromveckan. Kom någon liten lurvig hund med tillhörande tant. Jag satte Utter och stannade vid vägkanten (gångbana). Tanten var pratsjuk och stannade och ville prata. Det lilla lurvet satt och morrade och tanten förklarar att 'den är så glad i andra hundar och vill hälsa'. Jag sa inte mycket men framhöll i mitt stilla sinne vissa protester mot att den var så himla GLAD i andra hundar...

Så hux flux länger damen ut kopplet så hennes hund kommer fram, den morrar fortfarande. Utter sitter fot så han svarar inte, tills den lilla lurvhunden gör ett utfall. Då svarar Utter. Jag var dock beredd på det och bara lyfte bort honom bakåt i halsbandet (annars skulle det lilla lurvet riskerat rejäla skador). Tanten tar in sin hund och säger 'ja, han vill så gärna hälsa och leka, men så blir han lite feg och ska försöka visa sig modig'. Dvs det var inte första gången det hänt. Och nu var ju ingen större skada skedd, men tur för tanten att det var EFTER att Utter blivit av med kulorna, annars hade det slutat illa.
Och just det där har jag sett flera gånger, hur folk på eget bevåg släpper ut kopplet så deras hund kan komma fram och hälsa. Utan att fråga. Däremot har jag ALDRIG sett någon med löshund med pli på säga 'ja varsågod att hälsa' och låta hunden gå fram. Antagligen har de en 'trygghet' i att kunna hala in hunden med kopplet om det blir tjafs, men det är ju en falsk trygghet.

Så, möter hellre någon med löshund med pli. Mötte en sån under promenaden med, en liten livlig pappis som när vi först såg den fladdrade runt kors och tvärs. Husse (en gammal man) sa bara 'stå stilla' åt hunden, och där stod den med vajande svans och tittade när vi gick förbi bara. Inte ens när Utter fick en liten tillfällig sinneförvirring och tyckte 'leka!' och utan min tillåtelse gjorde en lekinvit mot den rörde sig. Utan den viftade bara än mer frenetiskt på svansen och kastade en blick på husse för att fråga 'får jag?'.

SÅDANA hundar möter jag gärna i parti och minut! Haken är att veta vilka som är vilka förrän det är försent..

jo, vi har väl i princip skvallertränat bort kaninjagandet, fast i slutändan var det ändå hunden som bestämde att han inte hade lust att jaga mer. han lär sig väldigt långsamt och det tar evigheter innan det sitter i "ryggmärgen". + att han inte gör något alls bara för sakens skull. han måste tjäna på det/alt veta att matte blir skogstokig om han inte gör det som förväntas av honom. till nästa hund så kanske det är en idé att skvallerträna på mötande hundar, men till denna känns det inte lönt. han är 9 år och har väl ett år kvar på tävlingsbanan. så jag vill nog lägga allt träningsfokus på det. speciellt när han faktiskt inte ställer till med några problem för andra människor på annat sätt än genom sin existens.

Var bara ett tips, du känner ju din hund bäst :)

Själv tycker jag att det är super med skvallerträning! Ska köra det stenhårt med nästa hund i alla situationer där det kan tänkas vara bra. Ex. möte med människor, människor och hundar, cyklister, joggare... Rubbet!

Jag gjorde även detta med bilar när vi bodde i småland. (Lite OT kanske... men det var otroligt användbart.) Vi brukade gå på slingriga grusvägar och han hörde ju bilarna långt innan mig så han markerade att han hörde en bil eller kom på en gång, skitsmidigt! Klart att man var uppmärksam hela tiden ändå ifall att han skulle strunta i det någon gång, men det hände aldrig att han inte markerade.

Vad alla håller på!!

Lagen säger att om man har sin hund gående fot och man har koll så att inte hunden skulle gå fram till andra hundar eller människor så räknas de som att man har hunden kopplad-enligt lag!

Det är vad jag har fått veta av en hundtränare...

Så länge inte dina hundar "går ur position" så är de absolut ingen fara!Dom springer ju inte hej vilt som andra hundar kan.

Mhm? Och det säger din tränare? Har du kontrollerat det själv med lagrum och praxis? Sen finns det lokala föreskrifter som bokstavligen kräver koppel.

Inte för att vara sån, men om du skall hänvisa till lagen, ser jag gärna att du källhänvisar till den och inte till en hundtränare. Däremot kan jag säga att hundtränaren hade rätt i avseende med lagen om tillsyn över hundar och katter. Men som sagt, glöm inte de lokala föreskrifterna.

Lag om tillsyn över hundar och katter (2007:1150)
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter [...].

Jag vet faktiskt inte vad som är värst. Den andras knasiga beteende eller din uppenbara ovilja och nonchalans. Att din hund blir aggressiv med koppel på är ditt problem, inte någon annans och du får lösa det. Och att inte ens ha med sig koppel....du bor inte på landet längre. Jag kopplar sällan min hund, men ber någon mig om det så gör jag det. Nog för att jag tycker är folk är fjolliga och överdrivet hundrädda i allmänhet, men du överdriver ju åt andra hållet.

Jag kastar mig in här trots att svaret inte var till mig. Jag är nämnligen en av de som sällan har med mig koppel till min hund. Jag har inte med det för jag behöver det inte. Hemma i skogarna har vi aldrig koppel och därmed glömmer jag det oftast när vi lastar hundar in i bilen o åker iväg in mot stan. Men om hunden går fot, lyssnar 100% på inkallning inte bryr sig om andra mötande hundar (hur jävligt de än uppför sig) så vad skall man med kopplet till? I lagen står faktistk att hund skall hållas kopplad eller med motsvarande lydnad.

Om folk med mötande hundar kunde koncentrera sig på sin egna hund istället för o gorma "koppla hunden" när den så snällt redan går fot (ofta till skillnad från mötandes kopplade hund som hänger i kopplet) så skulle allt vara mycket enklare o trevligare.

Återigen, det handlar inte om den egna hundens lydnad. Det handlar om att vara snäll och artig mot andra människor. Jag kopplar inte på rutin, men om någon ber mig tänker jag inte vara ohyfsad och säga nej.

Befinner man sig inne i en stad får man räkna med att det kan dyka upp folk som ber en att koppla och därför bör man ha koppel med sig. Det handlar om att underlätta för varandra.

Det handlar om att underlätta för varandra.

Exakt. Visst kan man glömma kopplet hemma eller inte orka släpa med sig det när man bara ska ut på en snabb kissrunda. Men hur svårt är det då, när hunden ändå går fot bredvid en, att lägga en hand på nacken eller fingrarna runt halsbandet? För att få den andra personen att känna sig säkrare?

Senast ändrad:

Du är urtypen för människor som inte borde få ha hund!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 175
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 846
Senast: Otherside
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka