Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är absolut ingen storkännare av rasen siberian husky, men jag känner en tjej som har ett gäng (ej showlinjer) och de får ungefär den motion som beskrivs på rassidan, eller var texten nu var ifrån. Men det är ju inte långpromenad då (varmare delen av året förekommer promenader dock), utan drag i form av att springa eller cykla om hon tar dem enskilt, eller förstås framför allt spannkörning. Nu har det precis varit sommar, och då gör de inte många knop överhuvudtaget, det är för varmt. Däremot på vintern, då är det stor iver varje dag och man riktigt ser att hundarna kräver att få arbeta (dvs dra). Konditionen får arbetas upp igen varje höst.

De bor på landet (i Norrbotten), hundarna bor ute i hundgårdar och har en stor rastgård. Det är högt stängsel och de lämnas aldrig utan tillsyn i rastgården, grannarna har får och kor med kalvar ibland. Hon är extremt noga med att de aldrig kommer lösa utanför stängslet. De skulle dra på en gång har hon berättat, hur långt som helst (särskilt som de bor vid skogen och det finns en massa småvilt att ränna efter förutom boskapsdjuren). Hundarna är underbara och det är så fruktansvärt coolt att se dem i arbete (även åka med!), men alltså, det är inget enkelt hundägarliv!
Nä det är det inte. Jag bor ju i Norrland och har en bekant som har dessa hundar. Och de tränar dem konstant, dock är det ett himla meck med att de inte får komma lösa. De har nämligen gjort det en gång och då åt de upp grannarnas katt. Grannsämjan var inte så bra efter det...alltså draghundar bör nog bara användas till det de är avlade för.

Ja det är lite skillnad;
main-qimg-5ed3f21245f76e86c990c261cfe3ee7d-c
Tror det var två lösa Malamuter som jagade och nästan bet ihjäl en ryttare för några år sedan i Stockholmstrakten om jag kommer ihåg rätt.

Det är några i närheten av mig som har huskys, de drar jättemycket med dom, har stora hundgårdar osv men har det ändå ganska jobbigt med dom mellan varven. Särskilt somrarna som ägaren sa till mig "det är för varmt här för dessa, vi skulle bott längre norrut egentligen". De bor alltså i jämtländska fjällen...

"De är så mäktiga".

Min bästa väns sambo hade en sådan. Oj vad mäktig den var, kunde inte lämnas ensam en enda sekund. Jättemäktig när den bet sönder klädseln i bilen för att den fick vara själv en stund. Den var tom så mäktig att hunddagiset krävde dubbel taxa för att ha den hos sig. Såg otroligt mäktig den såg ut när den var mager pga stress.

Sedan ylar de utav helvete också, har en huskygård några km bort från stallet. De hörs dit. Jättekul fem på morgonen och de vill ha frukost. Var beredd på att dina grannar kommer hata er. Tycker jättesynd om grannarna som försöker sälja sin stuga.

Ok här kommer min erfarenhet av Huskey som familjehund.
När jag var liten flyttade en familj in i ett torp i vårt bostadsområde. Hunden gick mest i lina på tomten som hade typ 2 m plank runt sig. Trots detta rymde denna hund gång på gång. Den tog sig målmedveten till de trädgårdarna som hade kaniner, slet upp kaninburarna fullständigt och hade ihjäl kaninerna. Min kanin hittades utan bakben utanför deras hus, jag var bara 5 år gammal så lagom traumatiserande.

10 år senare blev en hund i vår träningsgrupp dödad av Huskeys. De var ute och vandrade när det kom ett gäng lösa Huskeys. Matte lyfte upp hunden i famnen och husse gjorde sitt bästa för att sparka bort hundarna men de lyckades slita ner hunden från mattes famn och dödade honom framför deras ögon.

Jag hade aldrig vågat ha en Huskey som gårdshund om det fanns andra djur på gården...

Det jag har uppfattat är att de trivs bäst i flock. Att de helst inte ska vara ensamhundar. Är du beredd på det?
Jag tycker också de är häftiga och vackra. Men tyvärr tror jag du börjat i fel ända. Utan att vara någon expert tror jag inte det du erbjuder är det ultimata livet.
Är det inte bättre med en hund som kan vara med dig i din vardag? Som kan vara mied när du arbetar på gården? Istället för en hund som är avlad för att dra och har starka jaktinstinkter.

Ja om en jobbar som chef på ett stort företag i Sverige redan nu och jag blir Jurist eller har eget företag så finns förutsättningar för en stark ekonomi, ja.
Nåja, nu är din sambo inte direkt koncernchef på Volvo. "Chef på ett stort företag i Sverige"' säger ingenting - det har jag också varit. Det är inget att skryta med. Och du har väl knappt börjat din första termin än? Sedan ska du klara en hård utbildning och gå ut med meriter som gör att du får jobb. Och starta eget som jurist, säger du. Har du en aning om hur mycket de jobbar?

Samtidigt ska ni ha gjort boendekarriär från lägenhet till gård, ni ska ha fått barn, ni ska ha hästar och inackorderingar - och uppepå det ett par extremt aktivitetskrävande hundar.

Lycka till!

Ok här kommer min erfarenhet av Huskey som familjehund.
När jag var liten flyttade en familj in i ett torp i vårt bostadsområde. Hunden gick mest i lina på tomten som hade typ 2 m plank runt sig. Trots detta rymde denna hund gång på gång. Den tog sig målmedveten till de trädgårdarna som hade kaniner, slet upp kaninburarna fullständigt och hade ihjäl kaninerna. Min kanin hittades utan bakben utanför deras hus, jag var bara 5 år gammal så lagom traumatiserande.

10 år senare blev en hund i vår träningsgrupp dödad av Huskeys. De var ute och vandrade när det kom ett gäng lösa Huskeys. Matte lyfte upp hunden i famnen och husse gjorde sitt bästa för att sparka bort hundarna men de lyckades slita ner hunden från mattes famn och dödade honom framför deras ögon.

Jag hade aldrig vågat ha en Huskey som gårdshund om det fanns andra djur på gården...
Herregud så gräsligt!

Känner en del huskyägare.
Samtliga kör mycket barmarksdag med sina. Eftersom vi bor i snöfattiga, södra sverige så drar de med kickbike och de som har många även med fyrhjuling.
De kör minst 5 dar i veckan och då iaf 1-2 mil minst.
Som jag fattat det så vill de bo i flock. De har mellan 4 till 11 hundar.
Ingen har sina lösa. Två av dem har varit med om att de har dödat katt. De har stor jaktinstinkt!!
Det finns de som tom gått på rådjur.
En av dem jag känner har även en Schäfer av den anledningen att mental träning är inget Huskys bryr sig om. De vill dra! Och ägaren tycker det är kul med spår och lydnad.
Hade en pojkvän i ungdomens dagar som hade en tik. Han tävlade karate på hög nivå och sprang långa fysrundor varje dag. Hunden var alltid med. Detta var dock inte tillräckligt för henne. Hon var en väldigt frustrerad och rastlös hund med stressbeteenden.

Mina erfarenheter av rasen.

Samma argument som gått varv efter varv med många inneraser som fått plötsliga uppsving. När Pongo kom i bok- och filmformat så skulle plötsligt alla köpa dalmatiner, för de är så vackra. Tidigare var det Lassie och långhåriga collies som var hippa och som alla ville ha. Paris Hilton drog igång ett sug efter vavvor som plötsligt steg i värde...

Köp inte Huskies för att de är coola i Game of Thrones -
http://www.dailymail.co.uk/tvshowbi...lage-discourages-GOT-fans-buying-huskies.html

Men seriöst @Vogue, huskies är asjobbiga om de inte får dra, och är det inte bättre att ni bestämmer er för ras EFTER att ni har den där stora gården, du är klar med utbildningen och mannen sitter med sitt höglönejobb? Just nu är det väl mer en lek i fantasin?

Jag tycker att huskys är fantastiskt vackra :love:och har tyckt det länge. Min sambo har drömt om att ha en sedan han var barn. Men det kommer att stanna där, vid en dröm. Jag är övertygad om att det är fantastiska hundar men jag skulle inte kunna ge en vad den behöver tyvärr.. Det gäller verkligen att rannsaka sig själv vid val av hundras
Mina pongohundar däremot passar mig utmärkt, det är min ras det! :)

Samma argument som gått varv efter varv med många inneraser som fått plötsliga uppsving. När Pongo kom i bok- och filmformat så skulle plötsligt alla köpa dalmatiner, för de är så vackra. Tidigare var det Lassie och långhåriga collies som var hippa och som alla ville ha. Paris Hilton drog igång ett sug efter vavvor som plötsligt steg i värde...

Köp inte Huskies för att de är coola i Game of Thrones -
http://www.dailymail.co.uk/tvshowbi...lage-discourages-GOT-fans-buying-huskies.html

Men seriöst @Vogue, huskies är asjobbiga om de inte får dra, och är det inte bättre att ni bestämmer er för ras EFTER att ni har den där stora gården, du är klar med utbildningen och mannen sitter med sitt höglönejobb? Just nu är det väl mer en lek i fantasin?

Jag har inte sett GOT förövrigt :)

Vi planerar att köpa ett "vanligt" hus nästa år, gården kommer på en 10 års period är tanken. Och då lägger vi mycket värde på en stor tomt med möjlighet för hundgårdar och bra staket.

Men som sagt, inget är spikat, absolut inte, men planer måste man få ha och jag har ett antal tips här som jag kommer att ta med mig samtidigt som jag tycker att många är väldigt trångsynta och lägger väldigt mycket i munnen på mig ang tid osv.
Men det ser jag mer som att många har en form av agg emot min profil här på Buke så det kan jag se förbi.

En av tjejerna i tv-serien unga mammor föder upp Siberian Husky. Hon säljer nog till de flesta.
Också funderat om henne.. gör hon nånsin nåt med sina stackars schäfrar och huskys ?? Hon har fullt upp med hästar och barn och sambo och nu ska hon börja jobba med!! Hundarna verkar vara i källare /tvättstuga nattetid och hundgård dagtid.

Jag har inte sett GOT förövrigt :)

Vi planerar att köpa ett "vanligt" hus nästa år, gården kommer på en 10 års period är tanken. Och då lägger vi mycket värde på en stor tomt med möjlighet för hundgårdar och bra staket.

Men som sagt, inget är spikat, absolut inte, men planer måste man få ha och jag har ett antal tips här som jag kommer att ta med mig samtidigt som jag tycker att många är väldigt trångsynta och lägger väldigt mycket i munnen på mig ang tid osv.
Men det ser jag mer som att många har en form av agg emot min profil här på Buke så det kan jag se förbi.

Men vänta då tills ni har den stora gården om tio år. Ta upp husky-frågan igen då.

Vill ni ha hund direkt finns det massor av raser som passar bättre in i ert liv nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar