Nä det är det inte. Jag bor ju i Norrland och har en bekant som har dessa hundar. Och de tränar dem konstant, dock är det ett himla meck med att de inte får komma lösa. De har nämligen gjort det en gång och då åt de upp grannarnas katt. Grannsämjan var inte så bra efter det...alltså draghundar bör nog bara användas till det de är avlade för.Jag är absolut ingen storkännare av rasen siberian husky, men jag känner en tjej som har ett gäng (ej showlinjer) och de får ungefär den motion som beskrivs på rassidan, eller var texten nu var ifrån. Men det är ju inte långpromenad då (varmare delen av året förekommer promenader dock), utan drag i form av att springa eller cykla om hon tar dem enskilt, eller förstås framför allt spannkörning. Nu har det precis varit sommar, och då gör de inte många knop överhuvudtaget, det är för varmt. Däremot på vintern, då är det stor iver varje dag och man riktigt ser att hundarna kräver att få arbeta (dvs dra). Konditionen får arbetas upp igen varje höst.
De bor på landet (i Norrbotten), hundarna bor ute i hundgårdar och har en stor rastgård. Det är högt stängsel och de lämnas aldrig utan tillsyn i rastgården, grannarna har får och kor med kalvar ibland. Hon är extremt noga med att de aldrig kommer lösa utanför stängslet. De skulle dra på en gång har hon berättat, hur långt som helst (särskilt som de bor vid skogen och det finns en massa småvilt att ränna efter förutom boskapsdjuren). Hundarna är underbara och det är så fruktansvärt coolt att se dem i arbete (även åka med!), men alltså, det är inget enkelt hundägarliv!