Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket bra skrivet!

Det, i kombination med tanken om att ha stort fokus på att hunden är vacker.. Jag (och många andra) har sett hur det många, många gånger resulterat i en besviken hundägare med olycklig hund. Bättre är oftast att börja i andra änden, att se hur livet ser ut nu, kolla vilka raser som skulle älska det livet och om flera raser är likvärdiga, DÅ kan man börja gå på utseende och annat "oviktigt".

:bow:

det mest fascinerande är att alla vet precis vilket liv vi kommer att ha.

Ptja, enligt dig själv så..
Ni ska båda jobba heltid, ni ska ha hus/gård med allt vad det innebär, barn, andra husdjur, några hästar (på sikt) ett socialt liv och att ni då har ambitionen att -på den minimala fritid som kommer att finnas över- året runt lägga den tiden på några timmars hundträning av en otroligt krävande ras varje dag känns inte helt realistiskt.

Jag (och säkert flera) har inte heller riktigt fått uppfattningen att stor hundvana och erfarenhet finns sen tidigare, vilket gör det hela än mer orealistiskt och risken är avsevärt större att både ni människor och hundarna får en miserabel tillvaro än att ni skuttar omkring på fluffmoln i tillvaron.

Ursäkta att jag har skurit i ditt inlägg. Men detta var liksom kontentan - ett liv ni kommer att ha. Inte ett som ni har nu, som ni vet funkar och där det finns plats för en draghund. Utan en idé om ert liv.

Det är utifrån det jag (o kanske fler) svarat. Idén om hur det kommer att bli är inte alltid detsamma som hur det faktiskt blir.

Många valpköpare (inte du nu, utan generellt) är väldigt utförliga med hur mycket de ska träna, och hur mycket de ska ut i skogen. Men sedan slår vardagen till och det funkar inte riktigt. Just därför är det viktigt att köpa utifrån de premisser du har just nu, hur mycket du rör dig just nu. Inte utifrån en idé om det minsann kommer att bli.

Finns det ngn draghundsklubb i närheten av er? Kan ni inte kontakta dem och be att få komma och få en visning? Kanske bli dagmatte? De har huskies på hundstallet också nu, kontakta dem och be att få komma och hälsa på?

Ja eftersom att vi nu bor i lägenhet så kan jag inte skriva livet nu för jag vill inte ha hund i lägenhet utan hus med tomt är basen för att ha hund, för OSS.
Men köper vi huset öppnar sig möjligheten för det livet vi strävar efter och så vi är uppväxta, med gräsmatta och hund.

Så förstår inte din poäng alls.

Ptja, enligt dig själv så..
Ni ska båda jobba heltid, ni ska ha hus/gård med allt vad det innebär, barn, andra husdjur, några hästar (på sikt) ett socialt liv och att ni då har ambitionen att -på den minimala fritid som kommer att finnas över- året runt lägga den tiden på några timmars hundträning av en otroligt krävande ras varje dag känns inte helt realistiskt.

Jag (och säkert flera) har inte heller riktigt fått uppfattningen att stor hundvana och erfarenhet finns sen tidigare, vilket gör det hela än mer orealistiskt och risken är avsevärt större att både ni människor och hundarna får en miserabel tillvaro än att ni skuttar omkring på fluffmoln i tillvaron.

Hundvana i form av schäfer, rottis, setter, golden, mops, DSG, cavalier, cocker, diverse "vallhundar", riesen, dobbis, staff och Boston finns sen tidigare :)

Ja eftersom att vi nu bor i lägenhet så kan jag inte skriva livet nu för jag vill inte ha hund i lägenhet utan hus med tomt är basen för att ha hund, för OSS.
Men köper vi huset öppnar sig möjligheten för det livet vi strävar efter och så vi är uppväxta, med gräsmatta och hund.

Så förstår inte din poäng alls.
I stort sett alla övriga hundar går utmärkt att ha i lägenhet. Det är inte där man tränar eller motionerar dom. Möjligtvis lite trickträning i reklampauserna på tvn :p.

Eftersom ni tycks ha bestämt er, varför ens starta tråden? Kontakta uppfödare och ägare av rasen för att bilda er en uppfattning och ett nätverk.

När jag passade en husky några veckor, vintertid i Lappland, tänkte jag just på hur hunden reagerade på kyla. Visst var det roligt att vara ute när det var runt -5 eller -10 också, men det var som om hunden tyckte att allt blev lite mer fantastiskt när det kröp ner någonstans runt -20.

Det är nog ganska vanligt att hundar gillar vintern, att de tycker det är lite lustigt med snö osv, men jag hade helt enkelt aldrig träffat en hund som blev så lycklig över att det var -25 ute.

Just det kanske kan verka som en detalj i jämförelse med annat som tagits upp, men jag har väl svårt att se varför man skulle vilja beröva en hund (oavsett ras) den glädjen i att leva som den är gjord för att leva (i det här fallet på språng, i kyla), för dess skönhets skull?

Den detaljen blir ju ändå ganska betydande eftersom det vad jag förstår påverkar möjligheten att aktivera hundarna (alltså när det är för varmt), så pass att ägarna tycker att varma somrar blir ett problem.

Jag träffade showhuskies när jag ställde som mest och det var inte roligt ☹ Dom kändes lobotomerade:cry:

Exact min erfarenhet. Fantastiskt vackra, men ingen kul personlighet alls. Eller rattare sagt, ingen personlighet utom att de drar ivag.

Man hinner inte med att ha barn och göra allt det där. Inte om man ska vara en engagerad och närvarande förälder i alla fall. Jag har ett icke krävande jobb och jobbar bara nästan heltid. Jag har bara ett barn. Ändå hinner jag inte med mina hundar riktigt. Jag hade någon sorts fantasi om att barnet skulle kunna leka på gräset/sova i vagnen medan jag tränade men nej det har jag inte lyckats med ens i 5 min. Fantasi nr 2 var att han skulle kunna vara hos sin pappa när jag tränar. Men när man varit borta en hel dag på jobbet så vill man verkligen inte vara borta ännu mer. När ungen sover då? Ja då sover du nog själv också. Eller har egentid och passar på att bajsa ifred :p

Oh ja! Jag hade svart att hinna med en mycket "layed back" golden retriever nar jag hade sma barn och jobbade ... da hade jag anda en lite storre (5 aring) som kunde vara behjalplig i enklare sysslor som att oppna dorren for hunden. Och inte hade jag tid for nagra langre promenader an de 15 minuter vi fick in pa morgonen innan jobbet och packa ivag barn till forskola ... Det var tur att jag inte visste vad en hund egentligen kravde, da hade jag gatt under och aldrig i livet skaffat hund nar jag skaffade min rottis.

Den detaljen blir ju ändå ganska betydande eftersom det vad jag förstår påverkar möjligheten att aktivera hundarna (alltså när det är för varmt), så pass att ägarna tycker att varma somrar blir ett problem.
Ja egentligen är väl klimatet ingen detalj alls utan ganska betydande för hur hunden mår.

Personligen hade jag nog inte skaffat en sådan hund om jag bodde söder om Norrbottens län, inte heller om jag bodde vid kusten i nämnda län, helst bör man antagligen bo norr om polcirkeln.

Hundvana i form av schäfer, rottis, setter, golden, mops, DSG, cavalier, cocker, diverse "vallhundar", riesen, dobbis, staff och Boston finns sen tidigare :)

Vana av att äga/umgås av en viss ras är en sak.
Att vara så pass införstådd och tillmötesgående inför en ras behov att både hund och ägare är fullt tillfredställda är nått helt annat.
Man ser hela tiden hundar av aktiva raser som är totalt avstängda av tristess där ägarna glatt säger "Min hund är inte alls så aktiv, den behöver inte alls så mycket motion/stimulans. Den trivs utmärkt!".

Jag har nekat folk som haft Schäfer så och så länge och är enligt dem själva har "Schäfervana" att köpa ifrån oss för det framgår rätt tydligt att de inte alls har tillräckligt att erbjuda även om de själva tror det.

I Florida (!!) finns många som köper Husky, för det vackra utseendets skull. Jag minns en djuraffär i en stor shopping mall i Tampa som hade Huskyvalpar i glaslådorna längs väggen. Svindlande......

Där borta köper ju många Husky utan att egentligen aktivera dem alls, och jag undrar lite hur det går. Alla kan ju inte få hjälp av Cesar Millan.... Eller finns där en utpräglad gren av rasen som inte har de typiska Husky-egenskaperna?

Själv har jag MYCKET svårt att föreställa mig att någon seriös uppfödare av Husky skulle sälja till någon som vill ha hunden ffa för utseendets skull.

Personligen hade jag nog inte skaffat en sådan hund om jag bodde söder om Norrbottens län, inte heller om jag bodde vid kusten i nämnda län, helst bör man antagligen bo norr om polcirkeln.
Alltså jag håller verkligen med! Kyla och snö tycker jag personligen är en rätt viktig grej för den typen av hund, just för att det är vad raserna är gjorda för.

Jag har på nära håll sett andra polarraser hållas i hundgård under skånska/västsvenska vintrar och det var verkligen inte roligt. Konstant fuktigt och rått, hundarna var alltid leriga och de flesta fick problem med ex svamp i tassarna för att hundarna helt enkelt aldrig torkade upp sådär som det kan göra när det ändå är kallt och snö. (Det här är alltså inga okunniga hundmänniskor som haft hundarna såhär - utan kunniga. Problemet har bara varit att dom utgått från andra raser när de fixar iordning hundgårdarna och det har inte alls blivit detsamma med en välpälsad polarhund).

Jag blir imponerad av hur mycket tid folk har :eek:
Vi jobbar 1 heltid (natt) och 1 halvtid, har ett barn på 12 år var annan vecka, hus, 4 hundar varav 1 pensionär, 1 lat Dvärgschnauzer och två unghundar så det är egentligen bara två hundar som kräver nått. Vi har noll intressen utöver hund, noll intresse av krogliv mm. Svalt intresse för resor och socialt liv.

Och vi hinner ALDRIG allt vi behöver i form av hem, hundar, byggnationer mm. Jag tycker jämt att vi ligger efter med något :crazy:

I Florida (!!) finns många som köper Husky, för det vackra utseendets skull. Jag minns en djuraffär i en stor shopping mall i Tampa som hade Huskyvalpar i glaslådorna längs väggen. Svindlande......

Där borta köper ju många Husky utan att egentligen aktivera dem alls, och jag undrar lite hur det går. Alla kan ju inte få hjälp av Cesar Millan.... Eller finns där en utpräglad gren av rasen som inte har de typiska Husky-egenskaperna?

Själv har jag MYCKET svårt att föreställa mig att någon seriös uppfödare av Husky skulle sälja till någon som vill ha hunden ffa för utseendets skull.

Såg små Huskyvalpar i burar på Bangkoks gator :cry:

Det ar mycket sallan man ser Huskies utanfor utstallnings cirkusen har i USA. Under alla mina ar i USA har Jag sett en (1!) som i princip slapar sin agare runt kvarteret 3-4 ganger om dagen, cyklas med flera ganger i veckan och dessutom tranas den pa barmarks drag. Inte sarskilt val, men de forsoker atminstone. Den sitter ofta tillsammans med en annan hund (mix av nagon sort) pa tomten och tittar langtansfullt ut pa folk som gar forbi.

Oh, och det ar inte tillatet langre att salja hundar i affarer i Florida.

I stort sett alla övriga hundar går utmärkt att ha i lägenhet. Det är inte där man tränar eller motionerar dom. Möjligtvis lite trickträning i reklampauserna på tvn :p.

Eftersom ni tycks ha bestämt er, varför ens starta tråden? Kontakta uppfödare och ägare av rasen för att bilda er en uppfattning och ett nätverk.

För att jag ville ha input på om vårt intresse räcker till för att ha en Husky och med alla svar här och att det dessutom finns hundar som är avlade mer mot "show" så tycker jag att jag har ett svar där jag tycker att det skulle vara en ras för oss. Men inte ännu när vi bor i lägenhet och planen är dessutom att vänta tills vi bott in oss i hus :)

Jag blir imponerad av hur mycket tid folk har :eek:
Vi jobbar 1 heltid (natt) och 1 halvtid, har ett barn på 12 år var annan vecka, hus, 4 hundar varav 1 pensionär, 1 lat Dvärgschnauzer och två unghundar så det är egentligen bara två hundar som kräver nått. Vi har noll intressen utöver hund, noll intresse av krogliv mm. Svalt intresse för resor och socialt liv.

Och vi hinner ALDRIG allt vi behöver i form av hem, hundar, byggnationer mm. Jag tycker jämt att vi ligger efter med något :crazy:
Ja det är bisarrt hur folk hinner rodda allting. Utöver barn och träning finns noll tid över för mig. Hur TS ska kunna klämma in gympass ovanpå allt känns helt omänskligt. Behöver man inte sova också?

För att jag ville ha input på om vårt intresse räcker till för att ha en Husky och med alla svar här och att det dessutom finns hundar som är avlade mer mot "show" så tycker jag att jag har ett svar där jag tycker att det skulle vara en ras för oss. Men inte ännu när vi bor i lägenhet och planen är dessutom att vänta tills vi bott in oss i hus :)
Hur tänker du kring tidsaspekten?
Dvs ha jobb, barn, häst, gård och två hundar att aktivera några timmar per dag?

Du kanske redan är införstådd med skillnaderna mellan showlinjer och arbetande linjer oavsett ras nästan alltid handlar om mer än bara aktivitetsnivån och utseendet?

Jag vet nog ingen arbetande hundras där showlinjerna inte har betydligt mer hälsoproblem och sämre mentalitet. Att dessutom köpa från showlinjer är långt ifrån en garanti på att man faktiskt får en "light-hund".

Men varför köpa en viss ras om ni ändå inte tänker stödja uppfödare som avlar mot det det rasen är gjord för? Då blir det ju inte en bra individ inom rasen, även om den passar er bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar