Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du vill ha råd, du får goda råd men skiter i dom ändå. Det är ju inte första tråden detta händer.

Varför ens starta en tråd när du ändå skiter i råden, ärligt tala förstår jag inte.

Husky passar dåligt om du inte vill dra, jag har också lagt husky på hyllan för att jag inte kan ge dom vad de behöver.

Vi planerar att köpa en eller två när vi köpt hus och har möjlighet att aktivera och ha hundgård.

Vad krävs av oss för att uppfödaren ska känna att vi är bra Husky ägare?
Vet att det finns MÅNGA som har Husky i familjen utan att dra eller bo i Norrland så det måste ju finnas uppfödare som säljer till privatpersoner som mer eller mindre familjehund.

Vi är mycket väl medvetna om rasens behov och aktivering och har redan nu tänkt att det skall ingå mycket träning, hjärngympa och även drag i olika former, dock ej riktig släde i snön så att säga, så det behöver ingen fundera på :)
Jag har en granne som har två huskys och hon håller dom nöjda genom att låta dom dra hennes cykel ett par mil om dagen. Det går i en väldig fart när man möter dom. Det fungerar utmärkt. Dom hundarna kan dock inte vara lösa, eller dom kan vara lösa sålänge inte någonting dyker upp då dom har en tendens att sticka iväg efter vilt om dom får möjlighet. Och dom är galet pratiga. Men dom är lugna och harmoniska hemma men det gäller att vara påhittig och låta dom på riktigt springa av sig. Och är man bara påhittig och lite modig så är det lätt att hitta sätt för dom att få utlopp för sitt behov av att dra, det gäller dock att ha bra vägar.

Lydnadsmässigt så är dom lydiga vad gäller att stanna när dom drar cykeln, dom är lydiga på det sättet att dom lyssnar på åt vilket håll hon ska åt osv. Men annan lydnad verkar inte riktigt vara något för dom, och det behövs egentligen inte annat än vanlig enkel vardagslydnad.

Så sålänge man är beredd på att motionera dom så tror inte jag alls det är ett problem att köpa husky, bara man räknar med att ev inte kunna ha dom lösa eller kunna träna något specifikt. Så satsa på en Husky om du tror du kan ge dom en chans att låta dom dra och jobba.

Min kompis har tagit över en pensionerad husky. Den hunskyn har tidigare jobbat med att dra turister på släde. Huskyn behöver fortfarande få dra äen om hon är pensionerad från det som arbete. Min kompis cyklar och skidar med henne. Jag ska eventuellt passa huskyn några dagar snart och min kompis säger att jag ska tänka att jag ska passa en katt och inte en hund.

@Vogue Tycker du gör rätt som startar en tråd om en hundras som du funderar på!
Tycker även att det är kul att höra dina visioner!

Nu har du ju fått input hur rasen är, bakom kulisserna.
Hade jag varit du hade jag tittat på hundar som du kan tänka dig förutom Husky. För att sedan komma till slutsatsen om det verkligen är Huskyn du vill ha. Kanske är det just den. :)

Jag gjorde själv så, och kom fram till att den rasen jag vill ha, passade inte in i mitt liv. Jag hade fått göra stora omställnigar och valde en annan trevlig ras. (Med det sagt så kanske det inte blir så för dig.)

Ja om en jobbar som chef på ett stort företag i Sverige redan nu och jag blir Jurist eller har eget företag så finns förutsättningar för en stark ekonomi, ja.
Vill bara ge dig en liten insikt hur det är att plugga till och sen jobba som jurist. Jag blev färdig med utbildningen för fem år sen och har sen dess jobbat på en av de större affärsjuridiska byråerna i Sthlm. Om vi tar studierna först. Jag vet inte hur länge du har pluggat, läste någonstans i tråden att du är på din första termin. Jag älskade att plugga med allt vad det innebar med studentlivet etc. Men! Det går inte att undkomma att plugget kräver sitt, särskilt med tanke på att juristyrket är ett av dem yrkena där bra (om inte topp) betyg nästan är ett måste. När jag pluggade var det några som hade familj och barn hemma och absolut går det även om jag absolut tror dom hade det tuffare. Men att på det lägga på gård och hästar så kommer du ha dagarna fulltecknade. Att på det även hinna med en så aktiv hund som Hysky det ser jag som en omöjlighet tyvärr.

Tittar vi sedan på arbetslivet som jurist så kan man inte sticka under stolen med att vi tyvärr jobbar mkt. Oavsett var i Sverige man jobbar så jobbar man mycket om man jobbar på advokatbyrå eller annars ger råd till allmänheten (värst är nog dock för dom som jobbar som försvarare eller inom affärsjuridiken). Mycket innebär här att jobba från åtta på morgonen till tolv-tre på natten samt helgjobb i perioder. Idealt nej men tyvärr som verkligheten ser ut för den allra flesta jurister som ger juridiskrådgivning till allmänheten. Att jag kan ha hund är endast pga att jag har honom tillsammans med mina föräldrar. Genom att delar på ansvaret går det super och jag är så otroligt tacksam att vi kan göra så då jag har svårt att tänka mig ett liv utan hund - jag hade dock aldrig skaffar hund själv idag eftersom att jag vet att det inte fungerar med mitt jobb under vissa perioder.

Livet måste i slutändan fungera och vi vill väl alla njuta av livet. Jag kan tyvärr inte se hur ni skulle hinna med en aktiv hundras som ert liv ser ut idag. Och med "hinna med" menar jag att ge det rasen kräver för att vara nöjd. Jag hoppas att jag med detta åtminstone har gett er en liten tankeställare. Till synes och sist så har dygnet bara 24 timmar.

Många väldigt tråkiga inlägg i den här tråden tycker jag.
Jag förstår förtjusningen i polarhundarna. Är själv också mycket förtjust i dem. Men bor i lägenhet och tycker inte att det är en lämplig lägenhetshund, även om det är många som har dem just i lägenhet.

Angående att köpa Sibbe så föreslår jag att du tar kontakt med kennlar och försöker träffa hundar. Skaffa dig en känsla av hur de är att leva med och om det är en livsstil du skulle orka med. Många draghundskennlar är restriktiva med att sälja hundar till oerfarna människor utan referenser. Så jag skulle börja skaffa ett kontaktnät.
Det är, som många påpekat, en krävande ras som inte är för alla.
Sedan finns det showavlade huskies som inte har samma behov av att dra, jag vill dock starkt avråda från att skaffa en sådan hund för det leder hela rasen i fel riktning. Varför skaffa en husky som inte har rasegenskaperna, tänker jag.

Jag tror att man redan från början måste vara intresserad av en viss aktivitet (typ drag i olika former) och SEDAN leta en hund som passar in i ens liv. Inte tvärtom. För, tyvärr, hör och ser jag många som drömmer om en viss typ av hund, och sen tänker att de ska träna lydnad, spår, agility, gå kurser, allt möjligt ... och sen efter nåt år känns denna "påtvingade" aktivitet (som aldrig var ett levande intresse från början) som en belastning och ett slit. Man orkar bara inte cykla 2 mil om dagen i fullt ös med sina hundar. Man orkar inte ge sig ut och spåra/träna dag ut och dag in i ur och skur, år efter år efter år.

Man ville ha hunden men insåg inte att man kanske inte lika gärna ville ha hundlivet, dvs den intensiva aktivitet som just det hundlivet innebar. Jag ser det även med folk/familjer som köpt rena sällskapshundar, där t.ex. barnen lovat att gå ut med hunden varje dag, men tröttnar inom 2 månader.

Det räcker inte med att man älskar hunden, man måste också älska livet med hund. Med allt vad det innebär.

Jag ser folk här med Huskys, som promenerar med dem intill barnvagnen, typ. Jag undrar alltid hur den hundens vardag ser ut i övrigt. Och hur deras liv fungerar. För somliga funkar det antagligen, för andra är det kaos.

Många väldigt tråkiga inlägg i den här tråden tycker jag.
Väldigt många tråkiga inlägg? Vi läser nog inte samma tråd för de allra flesta svaren här tycker iaf jag är sakliga och utgår från TS.:) Sen att många av svaren kanske inte är vad @Vogue önskar sig iom att de allra flesta avråder från Husky i den livssituationen är en annan sak - men det är väl bättre att folk faktiskt försöker förmedla vad livet med Husky innebär istället för att bara säga "kör på :up: " och sen sitter TS med två huskys som river huset, käkar katt och inte nöjer sig med den där milen 3-4 gånger i veckan?

Jag tror att man redan från början måste vara intresserad av en viss aktivitet (typ drag i olika former) och SEDAN leta en hund som passar in i ens liv. Inte tvärtom. För, tyvärr, hör och ser jag många som drömmer om en viss typ av hund, och sen tänker att de ska träna lydnad, spår, agility, gå kurser, allt möjligt ... och sen efter nåt år känns denna "påtvingade" aktivitet (som aldrig var ett levande intresse från början) som en belastning och ett slit. Man orkar bara inte cykla 2 mil om dagen i fullt ös med sina hundar. Man orkar inte ge sig ut och spåra/träna dag ut och dag in i ur och skur, år efter år efter år.

Man ville ha hunden men insåg inte att man kanske inte lika gärna ville ha hundlivet, dvs den intensiva aktivitet som just det hundlivet innebar. Jag ser det även med folk/familjer som köpt rena sällskapshundar, där t.ex. barnen lovat att gå ut med hunden varje dag, men tröttnar inom 2 månader.

Det räcker inte med att man älskar hunden, man måste också älska livet med hund. Med allt vad det innebär.

Jag ser folk här med Huskys, som promenerar med dem intill barnvagnen, typ. Jag undrar alltid hur den hundens vardag ser ut i övrigt. Och hur deras liv fungerar. För somliga funkar det antagligen, för andra är det kaos.
Så bra skrivet!
Inte till TS specifikt men det låter ju så härligt att ut och cykla varje dag, åka skidor och annat som jag hört folk säga att de ska göra varje dag med hunden.
Är det lika härligt på hösten när regnet öser ner och det är kallt och snö kanske bara kommer några veckor i januari så före för skidor blir det knappt?

Vi planerar att köpa en eller två när vi köpt hus och har möjlighet att aktivera och ha hundgård.

Vad krävs av oss för att uppfödaren ska känna att vi är bra Husky ägare?
Vet att det finns MÅNGA som har Husky i familjen utan att dra eller bo i Norrland så det måste ju finnas uppfödare som säljer till privatpersoner som mer eller mindre familjehund.

Vi är mycket väl medvetna om rasens behov och aktivering och har redan nu tänkt att det skall ingå mycket träning, hjärngympa och även drag i olika former, dock ej riktig släde i snön så att säga, så det behöver ingen fundera på :)
Man hinner inte med att ha barn och göra allt det där. Inte om man ska vara en engagerad och närvarande förälder i alla fall. Jag har ett icke krävande jobb och jobbar bara nästan heltid. Jag har bara ett barn. Ändå hinner jag inte med mina hundar riktigt. Jag hade någon sorts fantasi om att barnet skulle kunna leka på gräset/sova i vagnen medan jag tränade men nej det har jag inte lyckats med ens i 5 min. Fantasi nr 2 var att han skulle kunna vara hos sin pappa när jag tränar. Men när man varit borta en hel dag på jobbet så vill man verkligen inte vara borta ännu mer. När ungen sover då? Ja då sover du nog själv också. Eller har egentid och passar på att bajsa ifred :p

Mina livligaste Husky-minnen är dels tjejjen som gick grundlydnadskurs på Brukshundsklubben samtidigt som jag och min hund. Hon hade drömt om en Husky hela sitt liv. Nu hoppade den upp på henne och bet henne när hon försökte träna in de mest grundläggande momenten. Både hon och klubbens instruktörer stod handfallna. Hon var förtvivlad. Hunden gick absolut inte att träna.

De andra två var också på kurs. Den ena i grundläggande jaktlydnad inför viltspår. Hundarna (vid 2 olika tillfällen) kopplades loss för en mycket kort övning - och PING var de borta. Puts väck rätt upp i skogen. Ingen av dem gick att återfinna under kurstimman, de hittades framåt kvällningen.

Mina erfarenheter av de enda 3 Huskys jag träffat så det är inte vetenskapligt men rätt intressant ändå.....

Så bra skrivet!
Inte till TS specifikt men det låter ju så härligt att ut och cykla varje dag, åka skidor och annat som jag hört folk säga att de ska göra varje dag med hunden.
Är det lika härligt på hösten när regnet öser ner och det är kallt och snö kanske bara kommer några veckor i januari så före för skidor blir det knappt?
Sen förstår jag inte tidsmässigt hur man får ihop jobb, barn, häst, gård och minst två hundar som behöver aktiveras några timmar om dagen.

Jag är tacksam för allas input men rent krasst köper vi den hund vi vill och det är så onödigt att det alltid skall urarta till det värsta.

Och det mest fascinerande är att alla vet precis vilket liv vi kommer att ha. Som sagt till att börja med blir det en villa utan hästar och eventuellt barn framöver, inte mer än så förens om 5-10 år någonting.

Ja, vi jobbar mycket men det gör i stort sett alla som jag känner och dom hinner rodda hus, barn, djur i mängder OCH har en vardag, skulle vi vara dom enda då som är dömda att inte göra det?

Att rodda jobb + studier, hus med hemstäd samt två hundar och katt där hundarna får hundvana ägare som själva gillar att röra på sig med ekonomi att ordna ordentliga hundgårdar samt hundpassning vid behov tror jag är ett bra liv.

Men vi får se, först ska vi hinna köpa huset och bygga en utegård till katten och bo in oss. Sen är det dags att börja fundera på hund efter det. Så 1-2 år framåt i tiden ligger hund och oavsett om det blir Dobbis, Husky eller någon form av Staff så blir det förmodligen en lycklig hund som får komma till människor med vilja att ha hund för att man vill ha livet med hund och inte bara för att "det är trevligt".

Det är några i närheten av mig som har huskys, de drar jättemycket med dom, har stora hundgårdar osv men har det ändå ganska jobbigt med dom mellan varven. Särskilt somrarna som ägaren sa till mig "det är för varmt här för dessa, vi skulle bott längre norrut egentligen". De bor alltså i jämtländska fjällen...
När jag passade en husky några veckor, vintertid i Lappland, tänkte jag just på hur hunden reagerade på kyla. Visst var det roligt att vara ute när det var runt -5 eller -10 också, men det var som om hunden tyckte att allt blev lite mer fantastiskt när det kröp ner någonstans runt -20.

Det är nog ganska vanligt att hundar gillar vintern, att de tycker det är lite lustigt med snö osv, men jag hade helt enkelt aldrig träffat en hund som blev så lycklig över att det var -25 ute.

Just det kanske kan verka som en detalj i jämförelse med annat som tagits upp, men jag har väl svårt att se varför man skulle vilja beröva en hund (oavsett ras) den glädjen i att leva som den är gjord för att leva (i det här fallet på språng, i kyla), för dess skönhets skull?

. /.../

Och det mest fascinerande är att alla vet precis vilket liv vi kommer att ha.

/.../

Ursäkta att jag har skurit i ditt inlägg. Men detta var liksom kontentan - ett liv ni kommer att ha. Inte ett som ni har nu, som ni vet funkar och där det finns plats för en draghund. Utan en idé om ert liv.

Det är utifrån det jag (o kanske fler) svarat. Idén om hur det kommer att bli är inte alltid detsamma som hur det faktiskt blir.

Många valpköpare (inte du nu, utan generellt) är väldigt utförliga med hur mycket de ska träna, och hur mycket de ska ut i skogen. Men sedan slår vardagen till och det funkar inte riktigt. Just därför är det viktigt att köpa utifrån de premisser du har just nu, hur mycket du rör dig just nu. Inte utifrån en idé om det minsann kommer att bli.

Finns det ngn draghundsklubb i närheten av er? Kan ni inte kontakta dem och be att få komma och få en visning? Kanske bli dagmatte? De har huskies på hundstallet också nu, kontakta dem och be att få komma och hälsa på?

Jag är tacksam för allas input men rent krasst köper vi den hund vi vill och det är så onödigt att det alltid skall urarta till det värsta.

Och det mest fascinerande är att alla vet precis vilket liv vi kommer att ha. Som sagt till att börja med blir det en villa utan hästar och eventuellt barn framöver, inte mer än så förens om 5-10 år någonting.

Ja, vi jobbar mycket men det gör i stort sett alla som jag känner och dom hinner rodda hus, barn, djur i mängder OCH har en vardag, skulle vi vara dom enda då som är dömda att inte göra det?

Att rodda jobb + studier, hus med hemstäd samt två hundar och katt där hundarna får hundvana ägare som själva gillar att röra på sig med ekonomi att ordna ordentliga hundgårdar samt hundpassning vid behov tror jag är ett bra liv.

Men vi får se, först ska vi hinna köpa huset och bygga en utegård till katten och bo in oss. Sen är det dags att börja fundera på hund efter det. Så 1-2 år framåt i tiden ligger hund och oavsett om det blir Dobbis, Husky eller någon form av Staff så blir det förmodligen en lycklig hund som får komma till människor med vilja att ha hund för att man vill ha livet med hund och inte bara för att "det är trevligt".
Jag tycker det är en jättebra idé att köpa huset och bo in er med katten och allt innan hundköpet, då har du även mer tid över för att hinna bli mer bekant IRL med de raser som kan vara intressanta och ni hinner se hur er vardag fungerar innan hundköp. :idea:

Ursäkta att jag har skurit i ditt inlägg. Men detta var liksom kontentan - ett liv ni kommer att ha. Inte ett som ni har nu, som ni vet funkar och där det finns plats för en draghund. Utan en idé om ert liv.

Det är utifrån det jag (o kanske fler) svarat. Idén om hur det kommer att bli är inte alltid detsamma som hur det faktiskt blir.

Många valpköpare (inte du nu, utan generellt) är väldigt utförliga med hur mycket de ska träna, och hur mycket de ska ut i skogen. Men sedan slår vardagen till och det funkar inte riktigt. Just därför är det viktigt att köpa utifrån de premisser du har just nu, hur mycket du rör dig just nu. Inte utifrån en idé om det minsann kommer att bli.

Finns det ngn draghundsklubb i närheten av er? Kan ni inte kontakta dem och be att få komma och få en visning? Kanske bli dagmatte? De har huskies på hundstallet också nu, kontakta dem och be att få komma och hälsa på?
Mycket bra skrivet!

Det, i kombination med tanken om att ha stort fokus på att hunden är vacker.. Jag (och många andra) har sett hur det många, många gånger resulterat i en besviken hundägare med olycklig hund. Bättre är oftast att börja i andra änden, att se hur livet ser ut nu, kolla vilka raser som skulle älska det livet och om flera raser är likvärdiga, DÅ kan man börja gå på utseende och annat "oviktigt".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar