Jag tror man får inrikta sig på aktiviteter och träning som passar just den här typen av hund.
Väldigt väl sammanfattat tycker jag.
"En timmes ordentlig motion, tre till fyra gånger i veckan, bör du ha som minimum om du vill ha en hund som trivs..." Ja, om du har en schipperke kanske? Jag är ledsen, men där här lät verkligen som årets underdrift! O_O Vilket stolpskott har skrivit den texten?
Sedan beror det förstås hur man laddar 'ordentlig motion'....men...
Ja det där.. vad f-n? Där har jag haft chihuahua som krävt mer! (De var iofs ovanligt krävande för rasen, but still..).
Jag har en gammal rasbok nånstans, kanske 70-tal. Där stod ngt liknande "motståndskraftig mot dressyr". Det stämmer rätt bra. Jag har betydligt mer erfarenhet av Malamute än husky men intresset och aktiviteterna gör ju att man råkar på varann så att säga. Malamutes brukar väl ofta ses som mjukare än huskyn dessutom. Tycker du ska ha en eloge för att du håller god ton och faktiskt startat en tråd om dina funderingar TS, här är lite input från mig.
+ Ja, de är väldigt vackra djur. Inget att skämmas för att man tycker det, som du skriver. Det är en frisk ras överlag. Tålig för vinterväder, osv. Gillar man självständiga djur med egen vilja är det en charm. Och drag kan vara väldigt kul!
- Du kan få ett undantag, men räkna inte med att den går att ha lös. Och de är jäkligt kvicka även i koppel, vi hade malamute som dök ner i en buske med huvudet och kom ut med ett kaninben utstickande ur varje mungipa..
Hundgård är en bra ide. Men att ha en hund ensam där långa dagar, om både parter jobbar eller är iväg, är inte schyst. Inte mot nån hund och särskilt inte en ras med så tydligt sällskapsbehov. Fixar man inte aktiveringsbehovet fixar de det själva- fanns i lokalpressen för ett gäng år sen ett stort uppslag om en tjej som kommit hem och ringt 112 för hon trodde hon haft inbrott, men det var hunden som käkat upp halva dörren. "Hon vet uppenbarligen inte vad hon köpt för ras" som min kära far sa. Värmekänslighet sommartid försvårar en del.
Bara några punkter, kommer inte på nåt mer nu, trött i skallen. Jag själv älskar polarhundarna, iaf malamuterna, ur djupet av mitt hjärta. Men jag hade inte köpt en samtidigt som jag haft häst om jag inte haft gott om tid, tålamod och vilja att anpassa mitt liv efter det den behöver. En husky hade jag inte pallat så länge jag har småbarn. Livet blir så oändligt mycket lättare om man kan ha hunden lös.. Jag tycker din beskrivning av ditt liv låter som att du skulle ha mycket roligare och lättare i livet med en annan ras, och hundägande ska ju vara KUL, annars är det bara jobb och söndertuggade möbler och uppätna grannkatter och evigt dåligt samvete och irritation..
Ska ni trots allt skaffa en husky, tycker jag tipset om omplacering är jättebra. Och gärna en tik, skulle jag säga- de kan vara lite mer hemkära. Sen kanske det finns nån halvkass uppfödare där ute som avlar på soffpotatisar till huskys, men en sån jeppe hade jag inte stöttat.