Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag lockas av många olika raser men det är väl främst att dom är så mäktiga, de känns som urväsen på något sätt!
Har alltid gillat robusta, rejäla men ändå eleganta hundar.
Basenji? Shiba? Bägge urhundar med egenskaper därifrån. Dock en storlek mindre än huskyn.

Mitt främsta tips är annars att satsa på en omplacering, så ni vet att ni får en hund som inte kräver mer än ni vill ge.

Dom RÄDDADE honom ifrån Harrods och såg till att han kom till en ordentlig miljö :)
Nja, dom köpte honom för att ha honom i sin lägenhet utan att direkt tänka igenom det hela men situationen blev ohållbar. Den långa historien innehåller försök att behålla honom i hägn och så vidare. Det var en tid där stora exotiska djur faktiskt hölls i lägenheter i storstäder.

Min fluffhund brukar vara rejält trött efter att få dra mig på cykel när han går enspann t.ex. När jag tog grönt kort så var det en kvinna med ett trespann med Mallar, vars hundar enbart orkade träna drag under hårdsäsongen, de körde kanske ett lydnadspass i veckan när de tränade som mest.
Jag kan tänka mig att en timmes drag 3- 4 gånger i veckan är vad Huskys behöver göra för att må bra.
Men har svårt att tänka mig att de ska sitta i hundgård de övriga dagar. Känns ju tveksamt att ha dem lösa på gården med katter o.s.v.

Dessutom så tänker jag att drag är ju ett intresse som tar tid, särskilt när man ska lära sig. Det går ju rätt mycket egen tankeverksamhet åt det.
Har man häst, gård, barn och krävande jobb så låter det, jobbigt.

De finns ju de som är grymma på att berika hundgårdar, som gör att hundarna får berikning och stimulans. Men även det är ett intresse som kommer ta tid.

Jag kan tänka mig att en timmes drag 3- 4 gånger i veckan är vad Huskys behöver göra för att må bra.
Men har svårt att tänka mig att de ska sitta i hundgård de övriga dagar. Känns ju tveksamt att ha dem lösa på gården med katter o.s.v.

Dessutom så tänker jag att drag är ju ett intresse som tar tid, särskilt när man ska lära sig. Det går ju rätt mycket egen tankeverksamhet åt det.
Har man häst, gård, barn och krävande jobb så låter det, jobbigt.

De finns ju de som är grymma på att berika hundgårdar, som gör att hundarna får berikning och stimulans. Men även det är ett intresse som kommer ta tid.

Ja, motion övriga dagar är ju ett måste. Andra typer av träning, traska i vatten, backträna, långa promenader, lösspring osv. Annars lär hundarna inte hålla för draget. Drag tar en massa tid, och själva tiden man tränar drag är nog den minsta delen.

Lösa på gården och med katter, haha, nej det tror jag inte skulle gå. :laugh:

Jag är absolut ingen storkännare av rasen siberian husky, men jag känner en tjej som har ett gäng (ej showlinjer) och de får ungefär den motion som beskrivs på rassidan, eller var texten nu var ifrån. Men det är ju inte långpromenad då (varmare delen av året förekommer promenader dock), utan drag i form av att springa eller cykla om hon tar dem enskilt, eller förstås framför allt spannkörning. Nu har det precis varit sommar, och då gör de inte många knop överhuvudtaget, det är för varmt. Däremot på vintern, då är det stor iver varje dag och man riktigt ser att hundarna kräver att få arbeta (dvs dra). Konditionen får arbetas upp igen varje höst.

De bor på landet (i Norrbotten), hundarna bor ute i hundgårdar och har en stor rastgård. Det är högt stängsel och de lämnas aldrig utan tillsyn i rastgården, grannarna har får och kor med kalvar ibland. Hon är extremt noga med att de aldrig kommer lösa utanför stängslet. De skulle dra på en gång har hon berättat, hur långt som helst (särskilt som de bor vid skogen och det finns en massa småvilt att ränna efter förutom boskapsdjuren). Hundarna är underbara och det är så fruktansvärt coolt att se dem i arbete (även åka med!), men alltså, det är inget enkelt hundägarliv!

Jag är absolut ingen storkännare av rasen siberian husky, men jag känner en tjej som har ett gäng (ej showlinjer) och de får ungefär den motion som beskrivs på rassidan, eller var texten nu var ifrån. Men det är ju inte långpromenad då (varmare delen av året förekommer promenader dock), utan drag i form av att springa eller cykla om hon tar dem enskilt, eller förstås framför allt spannkörning. Nu har det precis varit sommar, och då gör de inte många knop överhuvudtaget, det är för varmt. Däremot på vintern, då är det stor iver varje dag och man riktigt ser att hundarna kräver att få arbeta (dvs dra). Konditionen får arbetas upp igen varje höst.

De bor på landet (i Norrbotten), hundarna bor ute i hundgårdar och har en stor rastgård. Det är högt stängsel och de lämnas aldrig utan tillsyn i rastgården, grannarna har får och kor med kalvar ibland. Hon är extremt noga med att de aldrig kommer lösa utanför stängslet. De skulle dra på en gång har hon berättat, hur långt som helst (särskilt som de bor vid skogen och det finns en massa småvilt att ränna efter förutom boskapsdjuren). Hundarna är underbara och det är så fruktansvärt coolt att se dem i arbete (även åka med!), men alltså, det är inget enkelt hundägarliv!

Det är också något att tänka på, dom är sjukt värmekänsliga. En bekant måste gå up 4-5 på morgonen för att kunna göra något med hundarna på morgonen och sedan vänta tills sent på kvällen 10-11 för att göra något mer. Gick inte att dra eller springa om det är mer än 13-14 grader.

Ja, jag lockas av många olika raser men det är väl främst att dom är så mäktiga, de känns som urväsen på något sätt!
Har alltid gillat robusta, rejäla men ändå eleganta hundar.
Robusta och rejäla är nog det sista man tänker när man ser en husky i verkligheten. :rofl: De flesta utanför utställningsringen är inte så mycket päls heller.
Blir så otroligt less på folk som jagar polarhundar efter utseendet. :crazy:

Min fluffhund brukar vara rejält trött efter att få dra mig på cykel när han går enspann t.ex. När jag tog grönt kort så var det en kvinna med ett trespann med Mallar, vars hundar enbart orkade träna drag under hårdsäsongen, de körde kanske ett lydnadspass i veckan när de tränade som mest.

Det tror jag nog de flesta hundar är, men huskyn är verkligen skapt för att springa mil på mil... och texten jag citerade kändes otroligt missvisande. Som om en timmes hårt arbete fyra gånger i veckanär allt som krävs skapa en nöjd draghund liksom - och om TS (@Vogue) läste texten på samma sätt som jag gjorde är det klart hon tycker att en husky skulle kunna klämmas in bland gård och häst och barn och arbete. Jag tror att det blir svårt.
Och mina toffelvåfflor tränar visserligen inte drag särskilt ofta av helt naturliga skäl, men en ridtur när man har tio centimeter långa ben får ändå räknas som hård motion kan jag tycka, och det kändes lagom för terriern som ju inte alls är krävande på samma sätt som en dragspets. ^^

Jag tror man får inrikta sig på aktiviteter och träning som passar just den här typen av hund.

Väldigt väl sammanfattat tycker jag.

"En timmes ordentlig motion, tre till fyra gånger i veckan, bör du ha som minimum om du vill ha en hund som trivs..." Ja, om du har en schipperke kanske? Jag är ledsen, men där här lät verkligen som årets underdrift! O_O Vilket stolpskott har skrivit den texten?

Sedan beror det förstås hur man laddar 'ordentlig motion'....men...

Ja det där.. vad f-n? Där har jag haft chihuahua som krävt mer! (De var iofs ovanligt krävande för rasen, but still..).

Jag har en gammal rasbok nånstans, kanske 70-tal. Där stod ngt liknande "motståndskraftig mot dressyr". Det stämmer rätt bra. Jag har betydligt mer erfarenhet av Malamute än husky men intresset och aktiviteterna gör ju att man råkar på varann så att säga. Malamutes brukar väl ofta ses som mjukare än huskyn dessutom. Tycker du ska ha en eloge för att du håller god ton och faktiskt startat en tråd om dina funderingar TS, här är lite input från mig.

+ Ja, de är väldigt vackra djur. Inget att skämmas för att man tycker det, som du skriver. Det är en frisk ras överlag. Tålig för vinterväder, osv. Gillar man självständiga djur med egen vilja är det en charm. Och drag kan vara väldigt kul!

- Du kan få ett undantag, men räkna inte med att den går att ha lös. Och de är jäkligt kvicka även i koppel, vi hade malamute som dök ner i en buske med huvudet och kom ut med ett kaninben utstickande ur varje mungipa.. :crazy: Hundgård är en bra ide. Men att ha en hund ensam där långa dagar, om både parter jobbar eller är iväg, är inte schyst. Inte mot nån hund och särskilt inte en ras med så tydligt sällskapsbehov. Fixar man inte aktiveringsbehovet fixar de det själva- fanns i lokalpressen för ett gäng år sen ett stort uppslag om en tjej som kommit hem och ringt 112 för hon trodde hon haft inbrott, men det var hunden som käkat upp halva dörren. "Hon vet uppenbarligen inte vad hon köpt för ras" som min kära far sa. Värmekänslighet sommartid försvårar en del.

Bara några punkter, kommer inte på nåt mer nu, trött i skallen. Jag själv älskar polarhundarna, iaf malamuterna, ur djupet av mitt hjärta. Men jag hade inte köpt en samtidigt som jag haft häst om jag inte haft gott om tid, tålamod och vilja att anpassa mitt liv efter det den behöver. En husky hade jag inte pallat så länge jag har småbarn. Livet blir så oändligt mycket lättare om man kan ha hunden lös.. Jag tycker din beskrivning av ditt liv låter som att du skulle ha mycket roligare och lättare i livet med en annan ras, och hundägande ska ju vara KUL, annars är det bara jobb och söndertuggade möbler och uppätna grannkatter och evigt dåligt samvete och irritation..
Ska ni trots allt skaffa en husky, tycker jag tipset om omplacering är jättebra. Och gärna en tik, skulle jag säga- de kan vara lite mer hemkära. Sen kanske det finns nån halvkass uppfödare där ute som avlar på soffpotatisar till huskys, men en sån jeppe hade jag inte stöttat.

Robusta och rejäla är nog det sista man tänker när man ser en husky i verkligheten. :rofl: De flesta utanför utställningsringen är inte så mycket päls heller.
Blir så otroligt less på folk som jagar polarhundar efter utseendet. :crazy:

Kanske somliga Egentligen tänker på malamutes.
21032427_2009301409289144_8915575499016993098_n.jpg

Men känner du att det är värt det att ha hundarna i hundgård medans du jobbar på i stall och rider och sen avsätta specifik motion just för dom bara för att de är vackra att kolla på?

Tänk på att dom är avlade på att klara att jobba måååånga timmar i sträck. Googla polardistans där det finns tävlingar som är 16 och 30 MIL långa som avverkas i ett sträck förutom 6 timmars obligatorisk vila på den som är 30 mil (vet inte om det är obligatorisk vila på 16 mil). I övrigt springer hundarna KONSTANT.

Att tro att den typen av hundar är nöjda med 3-4 h fysträning i veckan är för mig naivt. Klart man inte behöver dragträna dom 10 mil om dagen. Det är ju skillnad på maxkapacitet och behov. Men 1 mil 3-4 ggr i veckan är en piss i havet. Jag tycker inte heller det är riktigt schysst att hundarna ska behöva anpassa sig en massa. De ska ha ett bra liv där de verkligen är nöjda.

Om jag hade varit du så hade jag satsat på en hund som faktiskt kan vara med på gården, i stallet och på ridturerna. Som liksom flyter med i vardagen men inte tackar nej till ett par mil i bredvid cykel/skidor om man känner för det. Det låter lite som en drömtanke att ha gård med hästar, barn, jobb och att tillfredsställa en extrematlet..

imgp3694jpg.jpg

Tror en lapsk vallhund skulle passa bättre. De ser ju lite liknande ut men har mycket bättre förutsättningar för att bli en passande medlem i en familj med barn, arbete, katter, hästar, gårdsjobb och lite fritid. Går absolut att träna olika former av drag med om ni har intresse för det.

lapsk-vallhund_82685898.jpg

dsc_1181.jpg

Vill ni ändå ha Husky är det väl bara att börja kontakta intressanta kennlar och se om ni får napp?

Det tror jag nog de flesta hundar är, men huskyn är verkligen skapt för att springa mil på mil... och texten jag citerade kändes otroligt missvisande. Som om en timmes hårt arbete fyra gånger i veckanär allt som krävs skapa en nöjd draghund liksom - och om TS (@Vogue) läste texten på samma sätt som jag gjorde är det klart hon tycker att en husky skulle kunna klämmas in bland gård och häst och barn och arbete. Jag tror att det blir svårt.
Och mina toffelvåfflor tränar visserligen inte drag särskilt ofta av helt naturliga skäl, men en ridtur när man har tio centimeter långa ben får ändå räknas som hård motion kan jag tycka, och det kändes lagom för terriern som ju inte alls är krävande på samma sätt som en dragspets. ^^

Att dom är skapta för att springa mil på mil håller jag verkligen med om! Och om den enda motionen ska vara dom är fyra timmarna så låter det såklart galet. Hårdträningen är 4 timmar och sen så har man ju en massa annan träning. :)

• Gilla
Reactions: Sel
Att dom är skapta för att springa mil på mil håller jag verkligen med om! Och om den enda motionen ska vara dom är fyra timmarna så låter det såklart galet. Hårdträningen är 4 timmar och sen så har man ju en massa annan träning. :)

Överens. Det var en korkad text helt enkelt, tyckte jag. Eller allra minst felformulerad. ^^

Men det är citat från rasklubbens sida. Kan undra varför det står så dumt? En rasklubb borde väl vara mån om att få hundarna till riktigt aktiva hem?

Japp, just därför kändes det alldeles särskilt knäppt. Men så verkar det stå till med alldeles för många rasklubbar - de målar upp en förskönande och förenklad bild av rasen.
Jag förstår att man vill väcka och behålla intresse för sin ras, men till vilket pris kan man undra?

Själv är jag förskräckt över internetspridningen av shiban till exempel. I USA är både hälsan och antalet övergivna hundar under all kritik, och jag önskar nästan att rasklubbarna skulle göra gemensam sak i att måla upp en omöjlig liten monsterhund istället för ett meme.

Extrematlet som @linnsan formulerar det ovan är en träffande och tänkvärd beskrivning av huskyn och de behov den har.
När det gäller husky (och en handfull andra raser) så tycker jag att en noga ska fundera över om det är hund eller husky en vill ha. Om hund - titta efter annan ras. Om husky - anpassa livet efter huskyn. Och då menar jag anpassa livet på en helt annan nivå än när det gäller t ex brukshund.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar