Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
"En timmes ordentlig motion, tre till fyra gånger i veckan, bör du ha som minimum om du vill ha en hund som trivs..." Ja, om du har en schipperke kanske? Jag är ledsen, men där här lät verkligen som årets underdrift! O_O Vilket stolpskott har skrivit den texten?
Ja men eller hur? Och framförallt - varför vill en framhålla att den anpassar sig och nöjer sig? Alltså nog för att hundar behöver nöja sig ibland när livet kör ihop sig men jag tänker att du ändå ska vara beredd på att göra mer än någon form av lägsta nivå för att hunden faktiskt ska kunna vara lycklig.

Huskeys är superfina! Min spontana reflektion är bara; är det inte trevligare att ha en gårdshund på en hästgård? Som kan gå lös på gården och vara med i det vardagliga? Som man kan ha lös och med ut på ridturer?

Min kollega har en och det verkar vara ett jäkla meckande att bo på landet utan att kunna ha hunden lös. Jag tror man får mer glädje av hunden om man inte MÅSTE ut och träna flera mil, om man liksom inte redan har det som intresse. Med jobb, barn, gård och hästar känns det supertufft!

Lycka till hur det än blir! (Själv drömmer jag om en staffe )

"En timmes ordentlig motion, tre till fyra gånger i veckan, bör du ha som minimum om du vill ha en hund som trivs..." Ja, om du har en schipperke kanske? Jag är ledsen, men där här lät verkligen som årets underdrift! O_O Vilket stolpskott har skrivit den texten?

Jag håller med. En vecka när jag aktiverar min Jack Russell ungefär på den nivån är definitivt en av våra mindre aktiva veckor. Och då är han en ganska normalt aktiv sällskapshund och ingen brukshund.

Huskyn är alldels för vacker för sitt eget bästa! Jag och en bekant var ute på födelsedagspromenad med shiban just idag och vännen min är väldigt vildmarksromantisk, hon avgudar huskeys och sarloos och alla vargliknande hundtyper och vi pratade just om hennes förutsättningar att skaffa hund igen.
Aldrig, sade hon, aldrig att jag skulle skaffa en husky om jag inte flyttade upp till typ nordfinland och skaffade släde! För det var där hon sett dem, under en utbildning då de fått tillfälle att åka hundspann. ^^ Jag tror det är att älska rasen på riktigt.

Det finns ju andra spetsraser som är betydligt bättre lämpade för aktivt gårdsliv!

Men lycka till, TS! det är som sagt bara att surra med uppfödare och se vad de har att säga.

Läste härom dagen en äldre sammanställning som Per Jensen hade gjort om hundar med "problembeteende".
Att hundar som var aktiva mindra än 6h om dagen hade någon form av "problem". Det innebär ju inte att de ska tränas i 6h i sträck, men att de ska vara med och få någon form av stimulans.
1 h motion (/rörelse för de som inte drar) om dagen känns som ett minum för alla hundar, en husky kommer behöva ha mer för att må bra. :)

Samma här. och min russel är inne på år tolv.

Det är den aktivitetsnivå mina pappisar legat på. Även när de var runt 15 år.

Jag tycker Huskys är otroligt vackra och fascinerande iom mer instinkter än min ras. Men trots att jag är väldigt aktiv och lever på gård och jobbar med hästar där hundarna kan vara med känner jag att jag aldrig skulle orka träna en sån hund nog på rätt sätt.
Jag skulle ju få avsätta tid till träningen istället för att som idag få gratis aktivering när hundarna kan vara med i stall/på ridturer etc.

Ska man sköta gård och hästar ser jag inte hur man ska ha den tiden om man jobbar. Lägger man till barn på det.. nej!

Och ha Huskys med katt känns i min värld lite risky att kalkylera för att det går. Speciellt när man inte är van vid rasen, de kanske inte aktiveras nog etc.

Vad är det med Huskyn som är så unikt utseendemässigt? Det finns andra raser med liknande utseende som inte har samma extrema egenskaper. Är det de isblåa ögonen som en del av dem har? Annars är ju t.ex. Akitan också otroligt vacker - krävande även den men inte på samma sätt.

Vad är det med Huskyn som är så unikt utseendemässigt? Det finns andra raser med liknande utseende som inte har samma extrema egenskaper. Är det de isblåa ögonen som en del av dem har? Annars är ju t.ex. Akitan också otroligt vacker - krävande även den men inte på samma sätt.

Ja, jag lockas av många olika raser men det är väl främst att dom är så mäktiga, de känns som urväsen på något sätt!
Har alltid gillat robusta, rejäla men ändå eleganta hundar.

Rent allmänt så tycker jag att man ska välja ras utifrån vad man ska göra med sin hund.

Dvs först komma fram till vad man vill med hunden, sen kolla gruppen vad för raser som finns och vilka av dessa som passar in bäst på ens hundägarsyfte och därefter börja kika närmare på raserna mer individuellt.

Att välja ras baserat på främst utseende och ha egenskaperna som sekundära är imo den absolut sämsta möjliga förutsättningen för ett lyckat hundägande, för både ägare och framförallt hund.

Människorasen är väl unik i sin strävan att äga vackra varelser. Svärmor fick för sig att hon skulle ha en ozelot någon gång på 60-talet. Svärfar sa Aldrig i livet som tur var. Det blev saluki istället.
Dessa grabbar köpte en lejonunge på Harrods;
lionfive_450x500.jpg

Dom insåg dock att han inte hörde hemma i London trots att han var vacker.

Ja, jag lockas av många olika raser men det är väl främst att dom är så mäktiga, de känns som urväsen på något sätt!
Har alltid gillat robusta, rejäla men ändå eleganta hundar.

Men är det rättvist att hålla en sådan hund som 'gårds och fritidshund'? Det kväver väl en del av just det där du fängslas av, att inte låta hunden vara det den behöver vara?
Det finns de tyska spetsarna, lapphundarna, isländsk fårhund, eurasier (och jo, om man kan leva med jakten och andra utmaningar) de japanska urhundarna också.
Canaan dog? Men samma där - de kräver mer eftertanke och annorlunda hantering än en vanlig, aktiv gårdshund.

Jag vet inte hur många timmar du har på ditt dygn men jag jobbar 80%, pluggar på universitetet 100% och går en kurs via jobbet på 20%. Kan säga att den tiden som finns kvar absolut inte hade räckt till både häst, hund och barn. Nu räcker den till hunden men tyvärr lär träningstiden få dras ner efter ankomsten av barnet.

Då har jag en hund av sällskapsras som jag har som mål att träna 3-4 dagar i veckan.

Hade jag vart du hade jag nu utan hund cyklat en timme om dagen 5-6 dagar i veckan under minst 3-4 veckor. Reflektera sedan över om du har tid. Ska ni dela upp motioneringen av hunden delar ni upp det under denna period också. En understimulerad hund är ingen rolig hund...

Människorasen är väl unik i sin strävan att äga vackra varelser. Svärmor fick för sig att hon skulle ha en ozelot någon gång på 60-talet. Svärfar sa Aldrig i livet som tur var. Det blev saluki istället.
Dessa grabbar köpte en lejonunge på Harrods;
lionfive_450x500.jpg

Dom insåg dock att han inte hörde hemma i London trots att han var vacker.

Dom RÄDDADE honom ifrån Harrods och såg till att han kom till en ordentlig miljö :)

Sedan beror det förstås hur man laddar 'ordentlig motion'....men...

Nja, mina hundar är ganska rejält trötta efter en timma med ordentlig motion. Kör vi hårdträning i högsäsong så blir det nog inte mer än 1 timma hårdträning (fysisk) fyra gånger i veckan, för sen är dom slut i kroppen. Men då är det drag vi kör.

Sen så får dom ju promenader och övrig träning såklart. Men hårdträna mer än fyra timmar per vecka gör vi inte när det gäller fysisk motion.

Tycker man att en timmas promenad med lös hund är ordentligt med motion så kanske man har annan uppfattning än vad jag har dock. :)

Senast ändrad:
Nja, mina hundar är ganska rejält trötta efter en timma med ordentlig motion. Kör vi hårdträning i högsäsong så blir det nog inte mer än 1 timma hårdträning (fysisk) fyra gånger i veckan, för sen är dom slut i kroppen.

Som sagt, det får bero lite på vad man menar med 'hårdträning'... men för en husky som ju är en ruskigt krävande fysisk ras känns en timme fyra dagar i veckan lite sisådär.
Att springa runt en mil med husse eller matte till exempel, tar väl ungefär en timme och är knappast skitjobbigt?
Drag en timme, eller sandtagsklättring. Nå, okej. Trött hund. Tills den är i helform och kräver två timmars drag... sedan tre... sedan....! ^^

Som sagt, det får bero lite på vad man menar med 'hårdträning'... men för en husky som ju är en ruskigt krävande fysisk ras känns en timme fyra dagar i veckan lite sisådär.
Att springa runt en mil med husse eller matte till exempel, tar väl ungefär en timme?
Drag en timme, eller sandtagsklättring. Nå, okej. Trött hund. ^^

Min fluffhund brukar vara rejält trött efter att få dra mig på cykel när han går enspann t.ex. När jag tog grönt kort så var det en kvinna med ett trespann med Mallar, vars hundar enbart orkade träna drag under hårdsäsongen, de körde kanske ett lydnadspass i veckan när de tränade som mest.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30