Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kanske redan är införstådd med skillnaderna mellan showlinjer och arbetande linjer oavsett ras nästan alltid handlar om mer än bara aktivitetsnivån och utseendet?

Jag vet nog ingen arbetande hundras där showlinjerna inte har betydligt mer hälsoproblem och sämre mentalitet. Att dessutom köpa från showlinjer är långt ifrån en garanti på att man faktiskt får en "light-hund".

Absolut. Jag sa inte att jag vill ha en light hund. Men att det är en aspekt att räkna in att DET FINNS.

Men varför köpa en viss ras om ni ändå inte tänker stödja uppfödare som avlar mot det det rasen är gjord för? Då blir det ju inte en bra individ inom rasen, även om den passar er bättre.

Ja eftersom att inget är bestämt så förstår jag inte ditt påstående om att vi ska?

Jag har en (alaskan) husky och är på papper inte heller en bra husky-ägare. Jag skulle dock aldrig välja rasen självmant, men nu kom den hör killen in i mitt liv och valde mig. Jag hade honom hemma inför omplacering och visade sig vara ett måndagsexemplar som mest vill sova och gosa samt föredrar att vara ensamhund. Han har inga problem alls med värme utan får springa milen även på sommaren. Han kräver absolut inga extrema mängder motion men kan inte vara lös. Jagar katter men inte kattunge jag haft hemma för att stödmata.

Med det sagt så tror jag det bästa för dig skulle vara att leta efter omplaceringar som omplaceras för att de är för lata och inte funkar för drag. Kan vara lite tufft med tydligen finns dem ;).

Ja eftersom att inget är bestämt så förstår jag inte ditt påstående om att vi ska?
I citatet nedantolkar jag det som att ni ju bestämt er för husky.
Jag är tacksam för allas input men rent krasst köper vi den hund vi vill och det är så onödigt att det alltid skall urarta till det värsta.

Och det mest fascinerande är att alla vet precis vilket liv vi kommer att ha. Som sagt till att börja med blir det en villa utan hästar och eventuellt barn framöver, inte mer än så förens om 5-10 år någonting.

Ja, vi jobbar mycket men det gör i stort sett alla som jag känner och dom hinner rodda hus, barn, djur i mängder OCH har en vardag, skulle vi vara dom enda då som är dömda att inte göra det?

Att rodda jobb + studier, hus med hemstäd samt två hundar och katt där hundarna får hundvana ägare som själva gillar att röra på sig med ekonomi att ordna ordentliga hundgårdar samt hundpassning vid behov tror jag är ett bra liv.

Men vi får se, först ska vi hinna köpa huset och bygga en utegård till katten och bo in oss. Sen är det dags att börja fundera på hund efter det. Så 1-2 år framåt i tiden ligger hund och oavsett om det blir Dobbis, Husky eller någon form av Staff så blir det förmodligen en lycklig hund som får komma till människor med vilja att ha hund för att man vill ha livet med hund och inte bara för att "det är trevligt".

I citatet nedantolkar jag det som att ni ju bestämt er för husky.

Absolut inte, ville mest påpeka att i slutändan bestämmer ju vi vad vi vill ha och om folk tycker att vi är dåliga hundägare pga det får stå för dom, de flesta vill återfödas som ett djur hos mig och då har jag haft alltifrån smådjur till hund, katt och hästar.

Men som jag skriver längre ner har vi fler raser i åtanke och vi är båda djurmänniskor som älskar hundar och livet med hund. Skulle aldrig köpa en hund för att ha den instängd i en hundgård och låta folk "titta på vår vackra hund" utan vi diskuterar ofta om vi är lämpliga och om vad det kommer att krävas osv.

När jag passade en husky några veckor, vintertid i Lappland, tänkte jag just på hur hunden reagerade på kyla. Visst var det roligt att vara ute när det var runt -5 eller -10 också, men det var som om hunden tyckte att allt blev lite mer fantastiskt när det kröp ner någonstans runt -20.

Det är nog ganska vanligt att hundar gillar vintern, att de tycker det är lite lustigt med snö osv, men jag hade helt enkelt aldrig träffat en hund som blev så lycklig över att det var -25 ute.

Jag skrattade när jag läste det här, för den iakttagelsen har jag också gjort. Gäller även de samojeder jag varit/är bekant med. Äntligen kallt, nu kan vi börja göra riktiga saker, liksom. :)

Jag har en (alaskan) husky och är på papper inte heller en bra husky-ägare. Jag skulle dock aldrig välja rasen självmant, men nu kom den hör killen in i mitt liv och valde mig. Jag hade honom hemma inför omplacering och visade sig vara ett måndagsexemplar som mest vill sova och gosa samt föredrar att vara ensamhund. Han har inga problem alls med värme utan får springa milen även på sommaren. Han kräver absolut inga extrema mängder motion men kan inte vara lös. Jagar katter men inte kattunge jag haft hemma för att stödmata.

Med det sagt så tror jag det bästa för dig skulle vara att leta efter omplaceringar som omplaceras för att de är för lata och inte funkar för drag. Kan vara lite tufft med tydligen finns dem ;).

Min sambo vill helst ha en valp för att kunna forma den från början men vi är båda öppna för omplaceringar så det var ett värdefullt tips, absolut :)

Absolut. Jag sa inte att jag vill ha en light hund. Men att det är en aspekt att räkna in att DET FINNS.

Men om du inte vill ha en rastypisk Husky som faktiskt kräver att få jobba och dra i ur och skur några mil veckans nästan alla dagar så är det ju en mellanmjöljsvariant du söker.
Showlinjerna är ju lighthundar mot vad rasen ska vara. Då det glimmar till och det blir en hund som faktiskt kan arbeta och kräver arbete så brukar både dessa valpköpare och uppfödare ta sig för pannan.

Men om du inte vill ha en rastypisk Husky som faktiskt kräver att få jobba och dra i ur och skur några mil veckans nästan alla dagar så är det ju en mellanmjöljsvariant du söker.
Showlinjerna är ju lighthundar mot vad rasen ska vara. Då det glimmar till och det blir en hund som faktiskt kan arbeta och kräver arbete så brukar både dessa valpköpare och uppfödare ta sig för pannan.

Och om man ger en sån hund rejält med motion och ger den allt utom att dra i hundspann med 12 andra hundar borde det bli rätt lagom då :)

Men det verkar inte som du menat det?

Tänk bara på hunden är allt jag vill säga. Det är lätt att bli förblindad av dessa vackra huskys

Ja så har jag tänkt med de andra hundarna jag haft också så det är inget konstigt? :idea:

Jag är 28 år och har haft flera hundar + umgåtts med ännu fler. Det är inget snabbt uppkommet intresse det här.

Och om man ger en sån hund rejält med motion och ger den allt utom att dra i hundspann med 12 andra hundar borde det bli rätt lagom då :)

Vad menar du med att ge dem allt? Jag är uppväxt med en mängd husky uppfödare som mina nära och kära. Älskar huskies något otroligt. Skulle dock aldrig få för mig att ha en själv. Du kan liksom inte trötta ut en husky med vanliga promenader. De måste få dra. :)

Vad menar du med att ge dem allt? Jag är uppväxt med en mängd husky uppfödare som mina nära och kära. Älskar huskies något otroligt. Skulle dock aldrig få för mig att ha en själv. Du kan liksom inte trötta ut en husky med vanliga promenader. De måste få dra. :)

Ja och det är tanken att den ska få också :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar