Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här tråden påminner mig om de som blivit fodervärdar för schäfervalpar från försvaret, för att de såg det som en chans att få en häftig schäfer. Sen slet de sitt hår i förtvivlan när de söta valparna hade ätit upp soffan, slitit bort golvlisterna och tuggat sig igenom golvbräderna...:devil: :D

En arbetande hund har mycket energi som behöver pysa ut... nånstans.

Detta är lite lustigt. FM har ju svårt att bli av med dessa hundar som kuggar testerna. De flesta fodervärdar vill faktiskt inte ha tillbaka hunden.
Verkligheten kom ikapp.

Ja bestämmer vi oss för huskys får vi ju välja hela kittet så att säga och får införskaffa det som behövs, i rimlig utsträckning givetvis. Du jag tänker inte redogöra en träningsplan för en hund som ännu inte är född. Tror att en uppfödare kan ge oss riktiga tips på vad just dennes hundar behöver och rekommenderas och ang motionen blir det normal motion i form av vissa dagar lugnare och snabbare och vissa dagar rejäla träningspass på 2-3 timmar samt kissturer + trädgården. De skall dock bo inne.
Så ser det ut för de flesta i dagens läge oavsett hundras om man då inte gått all in och bara lever för hunden utan något annat öht.

Jag tänker nog tvärtom att de där 1-3 timmarna är en hyffsat normal dag och sen lär nog hunden behöva mer än så och verkligen låta hunden få jobba sig riktigt ordentligt trött någon gång i veckan också.

Fast nej. Man kan inte säga att "de flesta har det så oavsett hundras" husky ÄR den hundrasen där du verkligen behöver gå all-in för att de ska må ordentligt bra.

Klart det finns avarter. Men om du vill ha husky vill du väl ha just dess egenskaper? eller?

Räkna ut tiden.
Hur många timmar kommer försvinna på
Jobb
Hästar
Gård (det dagliga iallafall och det som blir mer sällan läggs på helger)
Hundar (enbart draget där ni åker med)
Barn
Eran träning
Sova
Resor (jobb, dagis/ skola, gym)
Tid för varandra

Vill ni oxå ha tid för vänner, parmiddagar eller annat så ta med det oxå.

Har 2 hästar hemma och delar hundar (jaktspets och stövare) med pappa.

Hade jag inte delat hundarna med pappa hade det inte funkat med den typen av hundar utan hade fått vara utan hund eller skaffat någon ras som funkar att ha med bland hästarna och med ut på ridtur.

Har haft 1 jämte som helt saknade jakten och passat 1 nakenhund under några månader och skillnaden i tid på en hund som funkar att ha med i stallet och på ridtur och där det inne går är ofantlig stor.

Ja bestämmer vi oss för huskys får vi ju välja hela kittet så att säga och får införskaffa det som behövs, i rimlig utsträckning givetvis. Du jag tänker inte redogöra en träningsplan för en hund som ännu inte är född. Tror att en uppfödare kan ge oss riktiga tips på vad just dennes hundar behöver och rekommenderas och ang motionen blir det normal motion i form av vissa dagar lugnare och snabbare och vissa dagar rejäla träningspass på 2-3 timmar samt kissturer + trädgården. De skall dock bo inne.
Så ser det ut för de flesta i dagens läge oavsett hundras om man då inte gått all in och bara lever för hunden utan något annat öht.
Fast nej. De jag känner med Husky som åt upp grannens katt, håller aktivt på med drag. De har vuxna barn som är involverade i draget, de åker på tävlingar ständigt hela vintern. Annars mår inte dessa hundar bra. Nu är jag ingen expert men gud vilket jobb de lägger ner. De jobbar skift och tror jag deltid (den ena av dem) för att kunna aktivera sina hundar på rätt sätt. De har det som en livsstil. En kisspromenad och ut på gräsmattan funkar inte vad jag förstår för dessa hundar i allmänhet.

Räkna ut tiden.
Hur många timmar kommer försvinna på
Jobb
Hästar
Gård (det dagliga iallafall och det som blir mer sällan läggs på helger)
Hundar (enbart draget där ni åker med)
Barn
Eran träning
Sova
Resor (jobb, dagis/ skola, gym)
Tid för varandra

Vill ni oxå ha tid för vänner, parmiddagar eller annat så ta med det oxå.

Sen ska det handlas, lagas mat, göras ärenden, städas, tvättas, klippas gräs, ständiga småfix på huset...
Om man nu inte tjänar så bra att man lejer bort hushållssysslorna.

Vi hade en husky när jag växte upp. Tror den var showavlad. Den var lugn och snäll inne, brydde sig inte om katterna, bet inte sönder saker och kunde vara ensam.

Men den älskade att rymma, var en jävel på att bryta sig ut och dra. Helt omöjlig att ha lös.
Pappa hade doberman och var inte glad i huskyn. Saknade helt will to please och var hopplös att träna.
Vi cyklade med den och åkte spark efter på vintern.
Överlag var det väl en trevlig hund om man gillar den typen.

Men bor man på hästgård skulle jag inte rekommendera en. Dötrist när hunden inte kan vara med och strosa på gården utan måste sitta i lina eller vara i hundgård.

Detta är lite lustigt. FM har ju svårt att bli av med dessa hundar som kuggar testerna. De flesta fodervärdar vill faktiskt inte ha tillbaka hunden.
Verkligheten kom ikapp.
Jodå, men det var en labbe! Men även han krävde MYCKET tid och aktivering, fast då hade jag inga barn heller och arbetade bara halvtid. Sen aktiverade jag hunden. Nästa hund däremot kommer aldrig bli en så aktiv hund igen, utan en som helst gräver ned sig i soffan.

Att ha brukshund/arbetande hund/jakthund etc är en livsstil - precis som hästeriet. Det fungerar inte annars.

Håller med. Vill man inte ha den typen av hund som livsstil blir det jäkligt jobbigt. Jag kan erkänna att jag skulle aldrig skaffa dessa Schäfrar utan min sambos brinnande intresse. Mitt intresse är inte 100%. Det kanske är 70% vilket hade lett till en hund som inte var helt tillfredställd.

Jodå, men det var en labbe! Men även han krävde MYCKET tid och aktivering, fast då hade jag inga barn heller och arbetade bara halvtid. Sen aktiverade jag hunden. Nästa hund däremot kommer aldrig bli en så aktiv hund igen, utan en som helst gräver ned sig i soffan.
Tror de bara har Schäfer sen HS lades ner

Håller med. Vill man inte ha den typen av hund som livsstil blir det jäkligt jobbigt. Jag kan erkänna att jag skulle aldrig skaffa dessa Schäfrar utan min sambos brinnande intresse. Mitt intresse är inte 100%. Det kanske är 70% vilket hade lett till en hund som inte var helt tillfredställd.
Jag har inte heller det där brinnande intresset längre, så därför blir nästa hund en soffpotatis bara för sällskap.Just nu har jag bara marsvin och det känns som det räcker bra....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 369
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 583
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 539
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 367
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?