Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så du vill neka en hund från att göra det den är avlad för?
Skulle du köpa en jakthund för att den var vacker och inte jaga med den?

Fast om den får dra oss så får den ju ändå dra :) Alltså det finns måååånga som har välmående Huskys utan att de får dra ett riktigt spann. Samma som att det finns massor av schäfrar osv som mår utmärkt av ett familjeliv där man anpassar träningen.

Men VILL du verkligen ha en hund som är mer lik katt, som har extrem jaktlust och absolut inte får hamna lös för då kanske den har ihjäl grannens katt, kanin, får, kalvar osv och som inte kan vara med på gården och vardagen utan måste sitta undenskuffad tills ni har ett par timmar över till dragträning?

Alltså jag förstår om man verkligen brinner för drag, har gjort det innan och vill ha en hund som passar för en satsning inom det, eller liknande. Men, det låter verkligen som att ni bara är ute efter utseendet och sen har förhoppningar på en vardag som verkligen låter som en fantasi..

Om du själv räknar på timmarna på vad allt tar på en dag, känns det liksom realistiskt då? 9-10 timmars jobb, hästar som ska fodras, ridas (mockas, in och utsläpp?), det finns typ alltid något att fixa med på en gård, sen skulle du ha tid att träna på gym (?!) och sen ska du ha tid för 1-3 timmars dragträning? Ska du inte sova:p Umgås med partner, barn?

Jag som har brukshund kan ju ändå ha med min lös i stall och på ridturer och hade ALDRIG orkat ha igång både häst + hund om dom inte hade kunnat följa med till stallet och på ridtur. Jag ser verkligen inte hur det hade varit möjligt. Och då har du ju flera andra grejer som du också ska hinna med på en dag. Förlåt men jag förstår verkligen inte var alla timmar ska komma ifrån.

Men VILL du verkligen ha en hund som är mer lik katt, som har extrem jaktlust och absolut inte får hamna lös för då kanske den har ihjäl grannens katt, kanin, får, kalvar osv och som inte kan vara med på gården och vardagen utan måste sitta undenskuffad tills ni har ett par timmar över till dragträning?

Alltså jag förstår om man verkligen brinner för drag, har gjort det innan och vill ha en hund som passar för en satsning inom det, eller liknande. Men, det låter verkligen som att ni bara är ute efter utseendet och sen har förhoppningar på en vardag som verkligen låter som en fantasi..

Om du själv räknar på timmarna på vad allt tar på en dag, känns det liksom realistiskt då? 9-10 timmars jobb, hästar som ska fodras, ridas (mockas, in och utsläpp?), det finns typ alltid något att fixa med på en gård, sen skulle du ha tid att träna på gym (?!) och sen ska du ha tid för 1-3 timmars dragträning? Ska du inte sova:p Umgås med partner, barn?

Jag som har brukshund kan ju ändå ha med min lös i stall och på ridturer och hade ALDRIG orkat ha igång både häst + hund om dom inte hade kunnat följa med till stallet och på ridtur. Jag ser verkligen inte hur det hade varit möjligt. Och då har du ju flera andra grejer som du också ska hinna med på en dag. Förlåt men jag förstår verkligen inte var alla timmar ska komma ifrån.

Suck :)

Fast om den får dra oss så får den ju ändå dra :) Alltså det finns måååånga som har välmående Huskys utan att de får dra ett riktigt spann. Samma som att det finns massor av schäfrar osv som mår utmärkt av ett familjeliv där man anpassar träningen.

Det du nämner är ju inte en rastypisk hund. Det finns ingen garanti alls att du kommer få en sån även om du köper från showlinjer.
De Schäfrar du nämner är ju mellanmjölkshundar och INGEN seriös uppfödare föder medvetet upp hundar med låga arbetsdrifter.
Därav kommer du få räkna med att risken är stor att du får annat på köpet som hälsoproblem och en svagare mentalitet. Detta ser jag som uppfödare av bruksras massor av i skillnaderna mellan arbetande linjer och show.
För faktum är att när de arbetande egenskaperna mjölkas ur så blir det ofta obalans i hundens metala egenskaper. Man kan liksom inte plocka bort vikter ur en vågskål utan att den andra ändan höjs. I den ändan ligger ofta rädslor.

Men du har ju innan redan bestämt dig. Varför startade du tråden? Hittills har du bara blivit avrådd och fått många tydliga fakta varför men du bortförklarar allt. Som jag ser det är du inte speciellt intresserad av svaren på frågorna du ställer.

På vilket sätt menar du att de ska dra er?
Tänk på att Huskyn är en sprinter. :)

Min kära Eurasiers ägare föder upp Huskies, en hel del "show" i de linjerna. Men du kan ge dig på att hon säljer till folk som brinner för spannet, för de hundarna kräver ett och annat oavsett "showlinjerna". Visst kan det finnas undantag i rasen, men jag förstår verkligen inte ändamålet med att välja en oseriös uppfödare som inte ser till rasens behov och sedan hoppas att man får en orastypisk hund. :)

Min kära Eurasiers ägare föder upp Huskies, mycket "show" i de linjerna. Men du kan ge dig på att hon säljer till folk som brinner för spannet, för de hundarna kräver ett och annat oavsett "showlinjerna". Visst kan det finnas undantag i rasen, men jag förstår verkligen inte ändamålet med att välja en oseriös uppfödare som inte ser till rasens behov och sedan hoppas att man får en orastypisk hund. :)
När jag skummade uppfödarhemsidor igår såg jag många som tydligen ställde ut med gott resultat, fastän de i grund och botten verkade ha hundarna för drag (i spann).

Alltså det finns måååånga som har välmående Huskys

Och ännu fler som har sönderstressade vrak mentalt just för att de inte får jobba som de måste för att må bra. Men det är klart. Folk med noll erfarenhet från den typen av brukshundar ser ju inte den inre konstanta stressen som sådana hundar lider av och tolkar det därmed som att de mår prima.

Samma fenomen kan man se angående vallhundar. Hundar som låser sig hel i eyet över vanliga normala vardagssaker, men eftersom de inte flänger utan ligger där låsta i hjärnan så tolkas det som att de är såååå lugna och såååå nöjda med sitt ickevallande liv.

När jag skummade uppfödarhemsidor igår såg jag många som tydligen ställde ut med gott resultat, fastän de i grund och botten verkade ha hundarna för drag (i spann).

Japp, det stämmer att det inte är ovanligt. Många nya "uppfödare" av rasen som inte kör spannet/drag faller ofta bort rätt ofta. De inser väl att det inte var jädrans skoj med ett gäng huliganer som äter upp hemmet. ;)

Jag är mer eller mindre uppvuxen hos huskyfolk eftersom jag som liten brann för rasen. Har nästan aldrig träffat en renrasig husky i ett ensamt hushåll. Alla jag känner har en hop av dem och kör barmarks eller spann/liknande. :)

Om du nu kan hålla två huskys så att de mår bra.. varför vill du göra det?

Det har inte riktigt framgått i denna tråd vika egenskaper hos huskyn som lockar så mycket att du är beredd att göra de stora uppoffringar du måste göra jämfört med andra liknande raser.

Själv har jag precis skaffat en hund av aktiv bruksras, utan tävlingsambitioner. Kan nog få en del skit på buke för det!! Kan dock förklara vilka egenskaper jag sökte och motivera varför jag ska lägga all energi som krävs för att få ha denna hund. Inte en barndomsdröm eller så, utan att den passar i mitt liv och med min personlighet och det vi ska göra tillsammans.

Så kom igen nu, varför just husky och inte nån av de nordiska spetsarna t.ex??

Om du nu kan hålla två huskys så att de mår bra.. varför vill du göra det?

Det har inte riktigt framgått i denna tråd vika egenskaper hos huskyn som lockar så mycket att du är beredd att göra de stora uppoffringar du måste göra jämfört med andra liknande raser.

Själv har jag precis skaffat en hund av aktiv bruksras, utan tävlingsambitioner. Kan nog få en del skit på buke för det!! Kan dock förklara vilka egenskaper jag sökte och motivera varför jag ska lägga all energi som krävs för att få ha denna hund. Inte en barndomsdröm eller så, utan att den passar i mitt liv och med min personlighet och det vi ska göra tillsammans.

Så kom igen nu, varför just husky och inte nån av de nordiska spetsarna t.ex??
Man behöver inte ha tävlingsambitioner för att ha bruksras, man kan ju träna utan att tävla :).

Men i vilken utstäckning?
Hur många dagar i veckan planerar ni att dra?
Hur långt tänker ni då dra?
På vilket sätt och i vilket tempo ska detta drag ske?
Kommer ni köpa in utrustning för detta som kickbikes mm, för det kostar en del?

Ja bestämmer vi oss för huskys får vi ju välja hela kittet så att säga och får införskaffa det som behövs, i rimlig utsträckning givetvis. Du jag tänker inte redogöra en träningsplan för en hund som ännu inte är född. Tror att en uppfödare kan ge oss riktiga tips på vad just dennes hundar behöver och rekommenderas och ang motionen blir det normal motion i form av vissa dagar lugnare och snabbare och vissa dagar rejäla träningspass på 2-3 timmar samt kissturer + trädgården. De skall dock bo inne.
Så ser det ut för de flesta i dagens läge oavsett hundras om man då inte gått all in och bara lever för hunden utan något annat öht.

Ja bestämmer vi oss för huskys får vi ju välja hela kittet så att säga och får införskaffa det som behövs, i rimlig utsträckning givetvis. Du jag tänker inte redogöra en träningsplan för en hund som ännu inte är född. Tror att en uppfödare kan ge oss riktiga tips på vad just dennes hundar behöver och rekommenderas och ang motionen blir det normal motion i form av vissa dagar lugnare och snabbare och vissa dagar rejäla träningspass på 2-3 timmar samt kussturer och hundgård. De skall dock bo inne.
Så ser det ut för de flesta i dagens läge oavsett hundras om man då inte gått all in och bara lever för hunden utan något annat öht.
Kan inte du lova att även om du slutar hänga på Buke för att du lessnar på att alltid människor här svarar ärligt på dina frågor kommer in och berättar hur det går för dig om fem, tio, femton år. (Hoppas Buke finns kvar också)
Jag är imponerad av din målmedvetenhet att skapa ett perfekt liv och vill veta om det går.

Ja bestämmer vi oss för huskys får vi ju välja hela kittet så att säga och får införskaffa det som behövs, i rimlig utsträckning givetvis. Du jag tänker inte redogöra en träningsplan för en hund som ännu inte är född. Tror att en uppfödare kan ge oss riktiga tips på vad just dennes hundar behöver och rekommenderas och ang motionen blir det normal motion i form av vissa dagar lugnare och snabbare och vissa dagar rejäla träningspass på 2-3 timmar. Så ser det ut för de flesta i dagens läge oavsett hundras om man då inte gått all in och bara lever för hunden utan något annat öht.

Ok. Men som uppfödare vill man höra vad valpköparen har för plan och mål INNAN man säljer.
Jag skulle aldrig sälja till en person som inte har en plan för jag VET att de nästan alltid ger upp när de måste anpassa sig efter hunden. Vi har köpt tillbaka en sån hund och fått en såld på Blocket. Därför vill alla seriösa uppfödare veta vad köparen tänker erbjuda så de kan matcha rätt hund med rätt köpare från början.

Man säljer liksom inte valpar till folk som inte från början har en längtan att få arbeta med hunden på det sättet hunden är avlad för. Vi som föder upp arbetshundar har ju mål med vår avel och då säljer vi ju till folk som tänker nyttja hunden inom detta.

Den här tråden påminner mig om de som blivit fodervärdar för schäfervalpar från försvaret, för att de såg det som en chans att få en häftig schäfer. Sen slet de sitt hår i förtvivlan när de söta valparna hade ätit upp soffan, slitit bort golvlisterna och tuggat sig igenom golvbräderna...:devil: :D

En arbetande hund har mycket energi som behöver pysa ut... nånstans.

Kan inte tycka att en dobbis skulle passa heller efter allt du har skrivit. Antar att det med är utseendet som tilltalar?
Eftersom du nämnde dem innan menar jag. Det är med en ras som kan vara svåra att ha lösa och få funkar att ha med på ridturer. Många skulle gärna käka upp grannens katt med om de fick chansen, trots att de är mer lättränade än huskeys.

Sällan mig till kören som inte förstår hur du ska hinna alla dina planer och ha en riktigt aktiv hund samtidigt. Dygnet har ju bara 24h liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar