5000 i månaden? Det tycker till och med jag att låter dyrt om man slår ut det över året.
Det ingår en del annat också, men lejonparten är värme. Och vi har inte haft minusgrader mer än 5 nätter. Pump från 2007.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
5000 i månaden? Det tycker till och med jag att låter dyrt om man slår ut det över året.
Oj! Vi har haft minus i typ tre- fyra månader, vi snittar på 3000/månaden. Kombipanna från -74Det ingår en del annat också, men lejonparten är värme. Och vi har inte haft minusgrader mer än 5 nätter. Pump från 2007.
Jag har själv sålt och då krävde mäklaren, med hänvisning till lag, att energideklaration skulle upprättas innan de tog in objektet.
Att huset är nyrenoverat är ingen anledning till att inte besiktiga, faktiskt är anledningen lika stor. Det är lätt att tillföra fel i en renovering och jag som köpare är mera misstänksam mot ett nyrenoverat än ett slitet.
En närstående till mig bor i hus med direktverkande el och två luftvärmepumpar.
Runt 30.000:-/ år ligger elen på.
Det är en enplansvilla på cirka 100 kvm, en person.
Så tyvärr låter 9000 kr per år för otroligt för att vara sant.
Exakt.Ja antagligen. Ska höra med mäklaren om energideklaration helt klart. Köper inget med risken att stå där med skägget i brevlådan... Antr att köpa hus är ungefär som att köpa häst. Elände får en på köpet oavsett. Dumt att köpa det från början.
Ja men precis så.Ja antagligen. Ska höra med mäklaren om energideklaration helt klart. Köper inget med risken att stå där med skägget i brevlådan... Antr att köpa hus är ungefär som att köpa häst. Elände får en på köpet oavsett. Dumt att köpa det från början.
Huset kanske använts som fritidsbostad endast del av året? Jag tror kraven på energideklaration är lägre då och det skulle kunna förklara det låga energibehovet för 9000 kWh per år låter lite även med ett litet hus och luftvärmepump.Det står i prospektet att energideklaration ska ske på säljarens bekostnad enligt lag, att Boverket kan kräva det av säljaren som annars kan belastas med vite. Däremot står även att köparen inom 6 mån kan kräva att säljaren gör en energideklaration på dennes bekostnad. Men då är det ju liksom lite sent, klart jag vill att den är gjord redan innan jag ens funderar på att genomföra köpet.... är ju rätt stor skillnad på ett par tusenlappar i uppvärmning per månad....
Fast det var väl inte 9000 kWh utan 9000 kr till och med?Huset kanske använts som fritidsbostad endast del av året? Jag tror kraven på energideklaration är lägre då och det skulle kunna förklara det låga energibehovet för 9000 kWh per år låter lite även med ett litet hus och luftvärmepump.
Huset kanske använts som fritidsbostad endast del av året? Jag tror kraven på energideklaration är lägre då och det skulle kunna förklara det låga energibehovet för 9000 kWh per år låter lite även med ett litet hus och luftvärmepump.
Fast det var väl inte 9000 kWh utan 9000 kr till och med?
Ja då blir det ännu mera orimligt, runt 20 000 kr per år skulle jag nog gissa på för hushållsel plus uppvärmning med luftvärmepump för ett 100 kvm stort hus som inte ligger i Norrland.Fast det var väl inte 9000 kWh utan 9000 kr till och med?
Jag kollade min elförbrukning för förra året, och den ligger på ca 8000 kWh. Hus på knappt 70 kvm med ny luft-luftvärmepump och ett elelement i badrummet. Varmvatten värms med el. Vi har en (icke särskilt effektiv) braskamin som eldas i några timmar dagligen under vintern. När jag räknade ut vad jag hade betalat för el låg den summan på ca 17000 kr, så 9000 kr låter ju helt orimligt. Jag hade alltså räknat med minst det dubbla. Vi har också köpt 5 kubikmeter ved.
Låter som mina hus.6250 kWh/år
Exakt.
Skilj på två saker - om du klarar att ha ett hus eller om du klarar att ha just det där huset.
Jag tvivlar inte alls på att du fixar att rodda ett hus. Däremot kan jag känna mig lite tveksam till att köpa ett hus med förmodat svindyr uppvärmning, utan energideklaration.
Man kan köpa något som kostar i inköp men är billigt att driva, eller något som kommer att ge dyra månadskostnader i överskådlig framtid.
Låter som mina hus.
74kvm + 30kvm. Fast jag eldar med ved. Så det är bara hushållsel och varmvatten. Väl isolerat hus.
Med andra ord låter det märkligt. Om man ska uttrycka sig försiktigt.