Förvisso. Men blir det inte väldigt dyrt att ringa ut firmor för allting? Iofs kanske jag plockar in det på att ha en lägre "månadshyra"... De hus jag sett nu senast har enligt bankens uträkningar som en kan göra via hemnet, haft en månadskostnad inkl amortering på runt 4000 kr. I lgh betalar jag 5500 inkl parkering.
Jag snittar ca 5500/månaden på mitt hus, då är det lån, amortering, el, elnät, vatten/sopor, uppvärmning, försäkring. Hade på sin höjd fått en 2:a för dom pengarna. Jag som har ett barn behöver en 3:a...
Jag betalar dessutom till mig själv, och förhoppningsvis stiger värdet, och inflationen äter upp lite av lånet.
Mitt lån ligger på ca 750’.
Äger huset helt själv, bor ensam vuxen, och när något behövs göras så görs det. I dom enklare fallen (som det oftast är) så kör jag en googling, eller DIY-video på youtube. Är det halvkrångligt så ringer jag och rådfrågar/ber om hjälp. Är det alldeles för komplicerat så ringer jag ut någon firma. Vilket har behövts två gånger på snart 6 år. Första gången hade kretskortet brunnit på pelletsbrännaren, andra gången hade avloppet fryst.
Endå har jag lyckats renovera och grejat så värdet har ökat från 700.000kr som jag köpte för, till 1 500 000kr (senaste värdering)
Och ja, självklart svär jag ibland över mitt hus, det är inte så jäkla kul att behöva skotta snö 5 gånger samma dag, att behöva klippa gräsmattan mellan regnskurarna, att bära in pellets, när vattnet fryser i köket, eller när spisen går sönder mitt i matlagningen.
Men när jag sitter på altanen på sommaren med mitt vinglas efter att ha grillat en kalasgod middag, eller när dörren står på vid gavel från morgon till kväll så hunden kan gå in och ut som hon vill, när sonen springer runt på gården och leker, eller när jag kan städa, tvätta, och poppa musik kl 23 på kvällen utan att behöva tänka på andra, då ÄR det lilla slitet värt det.
Jag räknar med att bo kvar här tills jag blir gammal och några år till, och jag räknar med att vara helt skuldfri när jag går i pension så jag bara behöver betala underhållet. Och den dagen jag säljer ska jag ha en fin slant på kontot att bara resa och ha det gott för som pensionär, samtidigt som jag har en liten billig etta inne i byn som jag kan komma hem och landa i lite då och då.