Jag förstår din kluvenhet. Man vill ju inte ta sig vatten över huvudet till den grad att boendet - och därmed stor del av tillvaron - känns som en kontinuerlig belastning.
Men det finns nog många variabler i ekvationen. Är gården ett aktivt lantbruk idag? Är det många byggnader på gården, och i vilket skick är de? Finns det mark som kan arrenderas ut? Bitarna som du beskriver behöver renoveras, är det måste-renoveringar eller vill-renoveringar? Hur pass händig och praktisk är du, och hur pass arbetsför (läs: hur mycket är det realistiskt att tänka sig att du gör själv, och hur mycket skulle du behöva leja bort)? Hur skulle ekonomin se ut jämfört med idag med avseende på lånebörda, sparande, driftkostnader, resor till jobb mm?
Jag är mest rädd att jag ska känna att vattnet är 2m över huvudet. Och att den platsen som jag alltid sett som drömstället med så många minnen, kommer bli en börda...
Nej gården är ej lantbruk, tackolov. Det är heller ingen tillhörande mark då den från början är en avstyckad "arbetarbostad" för dåtidens skogskötare. Det var så den kom in i släkten, de bodde där som arbetare men köpte loss den (tror på 40-talet - min morfars föräldrar köpte loss den och de bodde 3 generationer där en period, min mamma är uppvuxen där).
Det är 1 boningshus, 3 ekonomibyggnader (timrade, används som kallförråd), 1 bagarstuga (gästhus), 1 ladugård med stor loge.
Det rör sig alltså om snöskottning av stor gårdsplan, gräsklippning av större tomt, ett potatisland, jordgubbar, bärbuskar osv. Det ser jag inte som det stora problemet. Men byggnaderna... jisses vilket jobb. Mina morföräldrar är 90 år, av naturliga skäl har underhållet inte direkt skötts som det borde men barn och barnbarn har hjälpt till med saker genom åren som varit akut. Fasaden (trä) är bytt för 15 år sedan, jordvärmen är gjord för 2-3 år sedan, det finns en vedspis köket och den är väl kanske från nån gång 80-90-tal. Men om resten av vattenburna systemet är bytt vet jag ej tex ledningar och element. Elen behöver bytas, jag tror det kan röra sig om 50-60-tal där. Taket på boningshuset behöver bytas, troligen övriga hus med. Badrummet är inte gjort sedan 60-talet, av skicket att döma behöver det renoveras typ igår.
Jag kan ingenting om sånt här så jag vet ärligt talat inte vad jag kan duga till arbetsmässigt. Jag är bra på att jobba men har aldrig sysslat med sånt här, jag behöver nog arbetsledning. Har ganska dålig initiativförmåga när det gäller saker jag inte kan på egen hand.
Ekonomin - jag har ingen aning. Men det går ju att fråga vad de har för driftkostnader. Det ligger i en avfolkningsbygd då inköpspriset är i mina ögon kaffepengar, vilket även gör att säljvärdet är väldigt lågt om jag kommer på att jag vill sälja. Pengarna som går till renovering är inget man får igen vid försäljning (enligt min morbror som är den som gjort allt jobb i modern tid rör det sig om ca 1 mille i renoveringar och då är han en sån som gör det mesta själv).
Men pengar till inköp kommer jag att lösa, det är ej problemet. Jag skulle kunna köpa det för vad jag får för min lgh om jag säljer den. Det stora bekymret är snarare arbetsmarknaden. Enskild väg som delar av året är nästan ofarbar. Det ligger alltså mitt ute i obygden, pendlingsavstånd till en mindre byhåla. 6 mil på dålig väg till en mindre stad. Ska jag jobba i den staden måste jag ha dubbla boenden. Men eftersom jag kan köra lastbil så kan det nog gå att hitta jobb i närheten om man har tur, eller deala till sig att ha bilen hemma en del av året. Men den lön jag har idag är bara att glömma, såna jobb finns inte på 10mils radie.