Köpa häst som sänds till slakt??

Sv: Köpa häst som sänds till slakt??

Men skärp dig lite!

Vem som helst som köper häst eller hund av dig kan lova dig guld o gröna skogar, ni ingår kontrakt, enligt dina villkor, detta kontrakt är dock inte juridiskt bindande då det handlar om negativ avtalsbindning till köparens nackdel, hur kan du veta det innan det händer?
Om du vill ha total kontroll över dina sålda djur så skall du inte sälja djur öht, annat än till slakt.
:devil:
visst kan jag bli lurad som alla andra.. de är helt sant.... jag tycker inte att det är fel att säjla djur men jag tycker att man kan göra det bästa av de.. du vet lika mycket som jag att det är så många hästar som är vandringspokaler och det är det jag vill slippa... och det är för djurets bästa... sen tycker många köpare att det är skönt att dom kan höra av sig till mig om det blir några problem....

Säger som Ylva86! Det kan finnas fullt friska hästar som en omtänksam ägare väljer att ändå skicka till slakt.
Jag är en sådan!

Min förra häst var fullkomligt galen att rida till slut. Saker som full galopp bland bilar på asfalt, vända och skena ur ridhuset, sätta full galopp när jag satt upp osv avlöste varandra.
Inga fel som hästen skulle lida av fanns på honom enligt fysioterapefter, equiterapefter och framför allt enligt klinikveterinärer.
Hästen hade en sjukdom (om man kan kalla det så) som enligt klinikveterinär var så ovanlig att det inte ens bedrevs forskning på, men den skulle han inte känna av, han gick inte igenom böjprov bara.

En veterinär fick den hästen av mig då den var osäljbar och jag inte kunde ha den kvar, det lilla problemet var att jag totalt ledsnat på hästar och skulle sluta med dem pga honom. Det stora problemet var att han förstört min kropp så jag hade daglig värk.
Hade inte en så kunnig och så hästhälsakunnig människa tagit över hästen hade han gått direkt till slakt. Han var för farlig att hantera och rida för alla utom en enormt skicklig ryttare! Veterinären fick hästen och lovade att om hon inte hade honom kvar, då skulle han slaktas.
Veterinären och hennes mkt skickliga dotter hade hästen i ett år. Sedan slaktades han pga att han var farlig att rida!
Dessutom hade veterinären efter mycket arbete hittat en av anledningarna till att hästen var oridbar/ohanterbar (han var även en tuffing med tuff stam). Hästen hade skolios. Vilket var svårt att hitta, alla andra hade ju missat det genom åren!

Så som någon annan även nämnde, hästar är inte rädda för att dö! Men man ska inte riskera livet på medhästmänniskor i onödan, dessutom så trivs inte en häst som hela tiden i livet genomgår en kamp med sin ryttare/ägare! Bättre då att ta bort den!

Likaså rejält gamla hästar. Min gammelpålle dog när han var 26 år, då hade en underbar fodervärd varit hans matte i flera år.
Men hade hon av någon anledning inte kunnat ha honom kvar när han närmade sig 25 år, då hade jag tagit bort honom!
Helt fel mot honom att sälja eller ställa honom till en annan fodervärd!

Varför skulle de vara fel? Jag hade en foderhäst i flera år tills han va 25 år och sen kunde vi inte ha kvar honom. Han va helt frisk, aldrig varit sjuk och va jättepigg. Vi bestämde tsm med ägarna att han skulle säljas, så efter att ha blivit mkt riden så fick han komma till en familj med eget stall på gården och jättefina hagar. Han skulle bli lätt riden av familjens tonåriga dotter i skogen. Vilket han trivdes jättefint med!! Var uppe och hälsade på honom i sitt nya hem och där stormtrivdes han med sina kompisar i stora hagar. Efter några år (ca 2-3 år) dog han en helt naturlig död efter att ha sprungit och visat upp sig för ett sto som han hade blivit kär i, hans hjärta orkade inte mer. Men det känns otroligt bra att han va lycklig den sista tiden och inte behövde bli skjuten. Så jag tycker att man ska prova att ordna det bra för hästen först innan man bestämmer sig för att ta bort en frisk och glad häst.

Men det känns otroligt bra att han va lycklig den sista tiden och inte behövde bli skjuten. Så jag tycker att man ska prova att ordna det bra för hästen först innan man bestämmer sig för att ta bort en frisk och glad häst.

Varför skulle det vara något negativt at bli skjuten!? Och varför är det optimala att man ordnar ett nytt hem till en så pass gammal häst i stället för att den avlivas!?

Kicki :laugh:

Varför skulle det vara något negativt at bli skjuten!? Och varför är det optimala att man ordnar ett nytt hem till en så pass gammal häst i stället för att den avlivas!?

O vad har man för garrantier för det när man släpper iväg en sådan gammal häst?

När jag praktiserade på en ridskola i närheten så fick de in en häst som de skulle ha på prov ett tag för att se om den passade in i verksamheten.
Hästen var lite för pigg och busig på lektionerna, så jag fick ta hand om henne istället, vi red ut i skogen och jag blev jättefäst vid hästen.
Ridskolan bestämde sig efter ett tag för attt lämna tillbaka hästen, men gav mig numret till ägaren så att jag kunde ringa och prata med denne.

Ringde och förklarade situationen, att jag hade tagit hand om hästen på ridskolan och att jag tyckte att hon var underbar på alla sätt och vis och gärna skulle vilja köpa henne alt, ta henne på foder.

Då sa ägaren; "Ridskolan ratade min häst, och eftersom du har praktiserat där så vill jag inte sälja hästen till dig. Jag skickar henne till slakt istället."

Ringde dit några gånger till, men ägaren ville inte ändra sig, så hästen blev slaktad och jag jätteledsen.

Så med tanke på den erfarenheten tycker jag att det är väldigt tråkigt:(

när han kan gå i en stor härlig hage o bli bra omhändertagen o sen dö en naturlig död pga ålderdom?? hade du hellre levt bra o blivit skjuten eller levt bra o dött en naturlig död? såklartmed förutsättning att du inte lider på något sätt de sista åren. nej, e det inget fel på hästen så ser jag ingen anledning till varför man skulle ta bort den om den kan ha det jättebra på nåt annat ställe? dessutom känns de skitbra för mig, hade varit skitledsen om vi hade låtit skjuta han, en helt frisk häst men istället dog han för att han var så gammal.. han blev ca 28 år och frisk in i de sista

hade du hellre levt bra o blivit skjuten eller levt bra o dött en naturlig död?
Beror på vad du menar med "naturlig död." De flesta naturliga dödar är både plågsamma och långsamma. Väldigt vanligt bland vilda djur är att svälta ihjäl. Då är bli skjuten ett bättre alternativ.

Chansen att man hittar det där superbra hemmet till sin gamla 20+åriga häst är mycket liten. Ni är att gratulera. Alldeles för många tror att de hittat ett sådant hem och blivit grymt besvikna.

Läser man alla skräckhistorier här och ser vad som händer ute i stallarna runt om i landet är det ju en skrämmande liten minoritet av de äldre trotjänarna som hamnar där det var tänkt.

Att ens RISKERA att hästen på sitt livs höst hamnar fel får mig att enkelt ta besult att ta bort den, hellre än att chansa. Döda hästar lider inte, men en gammal häst som rids för hårt eller som (i all välmening och dumhet) skos av (trots hovbroskförbening) får leva på lösdrift (trots behov av stillhet och vila) och är missförstådd - den lider.

Det tycker jag låter hjärtlöst av den ägaren! :(
H*n hade nog fått sårad stolthet när hästen inte "dög" till ridskolan, men att neka dig att köpa med den motivationen och sedan slakta, det tycker jag allt var onödigt hårt!

när han kan gå i en stor härlig hage o bli bra omhändertagen o sen dö en naturlig död pga ålderdom?? hade du hellre levt bra o blivit skjuten eller levt bra o dött en naturlig död? såklartmed förutsättning att du inte lider på något sätt de sista åren. nej, e det inget fel på hästen så ser jag ingen anledning till varför man skulle ta bort den om den kan ha det jättebra på nåt annat ställe? dessutom känns de skitbra för mig, hade varit skitledsen om vi hade låtit skjuta han, en helt frisk häst men istället dog han för att han var så gammal.. han blev ca 28 år och frisk in i de sista

Men att dö en "naturlig" död, vad anser du att det är!? Innefattar ju en hel del faktiskt, som tidigare skrivits.

Sedan så är det ju inget som en häst går och funderar på, man måste hålla isär en människas tankegångar och en hästs. Är ju som sagt, jättekul att ni hittade ett bra ställe till hästen, men tyvärr så är det inte det vanligaste. Och då är ett bra liv med en kula i huvudet ett bra och värdigt alternativ.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 557
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Mellanpudel