Köpa häst som sänds till slakt??

Sv: Köpa häst som sänds till slakt??

Det är sorgligt att det är så men så är det. Jag tycker att det är bra när folk tar sitt ansvar och slaktar hellre än att låta hästen gå ett okänt öde tillmötes. Det är ofta synd om "räddade" hästar. Hästar som inte har en funktion att fylla får ofta dålig omvårdnad. Dålig mat, ingen motion, dålig hovvård och taskig tillsyn. I USA så finns det folk som släpper ut sina uttjänta pållar i naturen så dom självdör av svält. Det är synd att inte alla hästar har sin plats, men så är det tyvärr. Friska kor och grisar får inte ens chansen att ha ett liv, dom slaktas ändå.

visst hästen lider inte när den är bort, men varför slakta en frisk häst om det finns några underbara människor där ute som kanske skulle älska just den hästen. Jag har själv har tagit hand om hästar som skulle på slakt.. helt friska hästar.. jag har sedan sökt ett nytt hem åt hästen i lugn å ro.När hästen har fått ett nytt hem så skriver jag bra kontrakt på att hästen icke får säljas,överlåtas el avlivas utan min vetskap... än så länge så bor alla dom hästarna kvar i sina hem .men visst så finns det idioter där ute också... men det gäller att ha bra kontrakt och kontakt med den nya ägaren sen..... man ska inte bara "rädda" en häst och sen bara ge bort den till första bästa människa... det är helt fel... jag har ganska höga (sunda)krav på dom som är intr av mina hästar.......

jag vet att det finns många olika åsikter kring detta ämne

Senast ändrad av en moderator:

knapplån

jag har köpt en häst som skulle åka till slakt pga hästens ansågs svår och va behandlad i varje ben i flera år, men jag köpte den inte av slakteriet utan jag lyckades komma över den innan den åkte dit.
Jag hade jätteroligt med den hästen, den va fräsch/frisk hela tiden hos mig! och otroligt rolig, vi tävlade i LA klasser. Lät bli att hoppa pga hästens tidigare livshistoria men funkade fint inom dressyren och i skogen! Jag sålde hästen till ett sista hem som läromästare och där fick den bo tills han pga åldern fick åka till Trappalanda. Där fungerade han jättefint som läromästare och tjejen red han i allsvenskan.

Jag tycker inte det är fel att slakta hästar.
Hästar som har mentala fel, kan bli farliga ect är det bättre att slakta.
vissa individer kan man ju dock se att det faktiskt beror på vem som har den och i dom fallen så kan en andra chans vara aktuell. Men man ska aldrig ta sig an en häst som man kan skada sig svårt med. Det är ingen idé!

MEN, jag tycker det är helt fel att slakta dessa unga travare som inte anses springa in pengar. Nu menar jag dom där hästarna med hållbar extriör, mkt gott temperament och skadefria och som kan bli trevliga hobbyhästar. Såna tycker jag inte man gör en tjänst genom att avliva. Då har dom bara haft en uppgift i livet och det är att driva in pengar till sin ägare och ingenting annat.

jag håller med dig:)

Jag köpte en häst som stod på slakteriet en gång. Jag jobbade där och såg honom komma in. Han var tre år o hingst och hade inte blivit godkänd. Man får inte köpa av slakteriet, men jag hade tur och tog kontakt med ägaren som tyckte att det gick bra. Detta var för 21 år sedan, och han går fortfarande i hagen. Du måste alltså ta kontakt med ägaren om det ska gå.

Ett hårt beslut tycker jag men tveklöst det rätta att ta!
Håller helt med dig, tycker man 5000 spänn är för mycket i inköp för hästen, hur har man då tänkt sig att kunna försörja hästen? Rätt utrustning typ sadel, veterinärkostnad osv.

Annars har ni ju kunnat skänka bort hästen och sedan skrivit en tråd här vad missnöjda ni blev med besluten den som fick hästen tog? :angel:

Det är ju ett sunt sätt tycker jag!
Men vad jag sett/hört/läst så är det allt för många som inte tar det ansvaret för en häst som inte är värd något rent ekonomiskt. Det är bara att ge bort hästen (läs slänga bort...) och lasta över ansvaret på någon annan!
Med kontrakt och sådant du nämner så har man ju mycket mer koll på hästen att den inte far illa eller blir vandringspokal.
Men har man inte möjlighet och kontakter att göra som du gör, då anser jag fortfarande att det är rätt att slakta hästen i stället. Men det går liksom inte in i skallen på allt för många hur och varför man resonerar så! Och så dras det ändå om deras livsöden som gjorde de inte kunde behålla hästen! Suck!

Det är ju ett sunt sätt tycker jag!
Men vad jag sett/hört/läst så är det allt för många som inte tar det ansvaret för en häst som inte är värd något rent ekonomiskt. Det är bara att ge bort hästen (läs slänga bort...) och lasta över ansvaret på någon annan!
Med kontrakt och sådant du nämner så har man ju mycket mer koll på hästen att den inte far illa eller blir vandringspokal.
Men har man inte möjlighet och kontakter att göra som du gör, då anser jag fortfarande att det är rätt att slakta hästen i stället. Men det går liksom inte in i skallen på allt för många hur och varför man resonerar så! Och så dras det ändå om deras livsöden som gjorde de inte kunde behålla hästen! Suck!
aa håller med dig.. största problemet är gratis/billiga hästar hamnar ofta(inte alltid) på dåliga ställen... tydligen är inte folk lika rädd om billiga hästar som dyra hästar....
alla varmblod jag har fått istället för att dom ska hamna på slakt har jag sålt för en ganska stor peng för att kunna sortera bort alla oseriösa..då har även hästarna varit riktigt fina när jag har sålt dom också... jag försöker höja varmblodens status.... för ofta är det varmblod som åker till slakt

Maken har skickat en treårigt sto på slakt, hon fungerade inte som travhäst, vi hade annons ute länge, men de svar vi fick var av typen "5000 är lite mycket kan man få det på avbetalning?" och vi kände att kan man inte lägga ut 5000 kr så har man inte råd att ha häst. Så efter 6 mån av annonsering på alla möjliga och omöjliga platser så skickades hon till slakt.

ja men då provade ni iaf! o prövar man så ger man iaf hästen en chans! sedan att det blir avlining ändå är en annan sak, men då har man iaf försökt.

En fråga från en okunnig:
Är sådana kontrakt giltiga inom hästvälden?
När det gäller hundar så är sådanna förbehåll inte giltiga om ärendet skulle prövas i domstol, sålt är sålt o nya ägaren kan göra vad den vill med sin egendom.

Kontraktet gäller oavsett, men för att det ska ha ngn effekt måste man skriva in ett vite, gäller både hästar och hundar.

Jag vet en kärring som systematiskt slaktade sina araber när dom fyllde 18år.
Då var dom ju gammla!!! enl henne .
Detta var svindyra fälttävlands hästar med bra stam .
Jag fattar inte heller hur man kan "leka gud" på det sättet .
Inga fel på dessa 20-talet hästar , dom råkade bara fylla år .....

Sen finns det ju dom som inte avlivar ett djur fast det inte varken kan gå eller tugga längre ...jösses!

Jag vet en som avlivade sin hund för att den hade jobbig päls !!!

Kontraktet gäller oavsett, men för att det ska ha ngn effekt måste man skriva in ett vite, gäller både hästar och hundar.

Mig veterligen gäller det inte hundar, en uppfödare kan t ex inte skriva till i kontraktet att hunden inte får avlivas eller säljas vidare utan uppfödarens/säljarens godkännande, det kallas för otilbörlig avtalsbindning som är oskälig för köparen, således inta giltig.

[...]hunden inte får avlivas eller säljas vidare utan uppfödarens/säljarens godkännande, det kallas för otilbörlig avtalsbindning som är oskälig för köparen, således inta giltig.

Jag förstår att det anses oskäligt att säljaren ska bestämma ifall man överhuvudtaget får sälja eller avliva sin hund. Det gör ju att säljaren kan tvinga en familj att ha kvar hunden även om någon blir kraftigt allergisk. Det som brukar skrivas in i hästkontrakt är att säljaren ska ha förtur att köpa hästen om den ska säljas/avlivas vilket är en ganska stor skillnad. Vill inte säljaren köpa så kan man sälja till vem man vill.

Jag förstår att det anses oskäligt att säljaren ska bestämma ifall man överhuvudtaget får sälja eller avliva sin hund. Det gör ju att säljaren kan tvinga en familj att ha kvar hunden även om någon blir kraftigt allergisk. Det som brukar skrivas in i hästkontrakt är att säljaren ska ha förtur att köpa hästen om den ska säljas/avlivas vilket är en ganska stor skillnad. Vill inte säljaren köpa så kan man sälja till vem man vill.
varför jag skriver så på mina kontrakt är att då vet jag vad som händer med hästen.. tex om jag säljer en häst till en bra familj sen går det en tid och dom inte kan ha kvar hästen av nån anledning så vill jag att dom kontakta mig så kan vi hjälpas åt att lösa de... är hästen dålig och måste avlivas så vill jag bara veta de.. jag tycker att man har ansvar som säljare att djuren man säljer får det bra.... det är ju även en trygghet för köparen också...

Det du skrivit i tidigare inlägg är att
hästen icke får säljas,överlåtas el avlivas utan min vetskap...
Det är en viss skillnad mot det Vallhund nämner att man inte får göra något av detta utan förra ägarens godkännande

Ff oskäligt!
Säljaren kan önska detta, inget annat o oftast har man förhoppningsvis så bra relation så det inte blir några problem.
Om hunduppfödaren kryssar i rutan att den återtar hunden vb så är säljaren/uppfödaren bunden av detta o kan om det vill sig illa sitta nyskild i en etta med 10 RRs eller Rottisar, ingen uppfödare jag känner kryssar i den rutan, däremot tar de flesta emot hundar från sin uppfödning om så krävs.

Ff oskäligt!
Säljaren kan önska detta, inget annat o oftast har man förhoppningsvis så bra relation så det inte blir några problem.
Om hunduppfödaren kryssar i rutan att den återtar hunden vb så är säljaren/uppfödaren bunden av detta o kan om det vill sig illa sitta nyskild i en etta med 10 RRs eller Rottisar, ingen uppfödare jag känner kryssar i den rutan, däremot tar de flesta emot hundar från sin uppfödning om så krävs.
då behöver man inte köpa häst av mig heller.....

då behöver man inte köpa häst av mig heller.....
Men skärp dig lite!

Vem som helst som köper häst eller hund av dig kan lova dig guld o gröna skogar, ni ingår kontrakt, enligt dina villkor, detta kontrakt är dock inte juridiskt bindande då det handlar om negativ avtalsbindning till köparens nackdel, hur kan du veta det innan det händer?
Om du vill ha total kontroll över dina sålda djur så skall du inte sälja djur öht, annat än till slakt.
:devil:

:bow:

Precis! Har man varit i häst och hundsvängen har man hört talas om (i mitt fall, andra råkat ut för) ett antal sådana fall. Människor som är jättetrevliga, lovar både det ena och det andra men när det kommer till kritan har de blivit blåsta så det visslar om det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 557
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Mellanpudel