Kontakt och förståelse mellan häst och människa

M

Mofflex

Har du några tips på hur man förbättrar kontakten och förståelsen mellan häst och människa? :) Kanske några övningar eller någon massage till och med, osv? :D Allt är välkommet att diskutera och prata om! Tror att man alltid kan utveckla kontakten med hästar mer och mer. Både för sin egen och deras skull :)

Sv: Kontakt och förståelse mellan häst och människa

Jag håller på med det nu med min nya häst som jag har haft i en månad idag :p Vi umgås väldigt mycket, ibland gör vi inget speciellt utan jag kanske bara är i hagen och så står vi och myser lite. Jag kanske masserar och kliar, då brukar hon också göra det. Det är ju så hästarna stärker banden imellan sig också. Sen om man hjälper hästen att klara av vissa saker, ökar självförtoendet också kanske.

Men just att umgås mkt och att lyssna till varandra är viktigt. Sen vad man gör kvittar nog...

Ja, det är nog väldigt viktigt som du säger att bara umgås. Gå ut en runda i hagen utan att liksom egentligen har något ärende :) Vad är det för häst du har?

Någon annan som har några bra tips och övningar? :)

Umgås mkt och tänk positiva tankar om hästen tex medans du ryktar. Finns mkt bra på www.nh.blockas.se, där har jag lärt mig mycket, och håller just nu på med The Seven Games. :)

Hej, ett bra bra sätt till är bara att ut och gå promenader i diverse olika miljöer som gör att hästen lär sig att tyda dina signaler när ni ska över bäcken, upp på berget, hoppa stocken och leka och springa och stanna.... Förstår du vad jag menar?

Allt det med gos, kel och beröm gör det lättare för din häst att lita på dig och du kan bättre förstå hur din häst reagerar i olika situationer. Dessutom är sådana promenader jätte mysiga och hästen upplever att du inte bara kommer och ställer krav och ska jämt rida. Det är variationen som är jätte viktig!
Jag kramar min häst jätte mycket och det har han lärt sig att förstå att det är mitt sätt att visa kärlek till han och många gånger sänker han huvudet och vi myser.
En kram kan ju annars betyda "sitta fast i rovdjursarmar" (ja du förstår..) och i början var det just vad han tyckte, men vi tog ett steg i taget och nu vet han att det betyder mysstund. Lycka till och glöm inte att tycka om hästen, det är det den känner!!!

Umgås mkt och tänk positiva tankar om hästen tex medans du ryktar. Finns mkt bra på www.nh.blockas.se, där har jag lärt mig mycket, och håller just nu på med The Seven Games. :)

Okej :laugh: Vill du skicka länken på nytt för den funkar inte för mig? :)

Hej, ett bra bra sätt till är bara att ut och gå promenader i diverse olika miljöer som gör att hästen lär sig att tyda dina signaler när ni ska över bäcken, upp på berget, hoppa stocken och leka och springa och stanna.... Förstår du vad jag menar?

Allt det med gos, kel och beröm gör det lättare för din häst att lita på dig och du kan bättre förstå hur din häst reagerar i olika situationer. Dessutom är sådana promenader jätte mysiga och hästen upplever att du inte bara kommer och ställer krav och ska jämt rida. Det är variationen som är jätte viktig!
Jag kramar min häst jätte mycket och det har han lärt sig att förstå att det är mitt sätt att visa kärlek till han och många gånger sänker han huvudet och vi myser.
En kram kan ju annars betyda "sitta fast i rovdjursarmar" (ja du förstår..) och i början var det just vad han tyckte, men vi tog ett steg i taget och nu vet han att det betyder mysstund. Lycka till och glöm inte att tycka om hästen, det är det den känner!!!

Jag förstår vad du menar :laugh: Jag brukar tänka så att man bara går ut och hälsar och kelar lite i hagen utan att egentligen ha något ärende, bara för att hon ska förstå att det inte alltid är rida osv när man går ut. Det var jättebra det du skrev :)

Hej! Det viktigaste för att skapa förståelse är ju, som flera redan nämnt, att helt enkelt umgås med hästen.:) Sen finns det även en massa övningar man kan leka tillsammans med hästen. En av mina favoriter är något som kallas JoinUp, och går ut på att utan någon form av våld få hästen att acceptera dig som ledare. Det är steg ett. När det förhållandet är fastställt kan du jobba på i princip vilket sätt du vill med hästen! Prova dig fram och se vad som passar just DIG och DIN HÄST! Och ha alltid roligt!:D Det är det viktigaste!:banana:

Hej! Det viktigaste för att skapa förståelse är ju, som flera redan nämnt, att helt enkelt umgås med hästen.:) Sen finns det även en massa övningar man kan leka tillsammans med hästen. En av mina favoriter är något som kallas JoinUp, och går ut på att utan någon form av våld få hästen att acceptera dig som ledare. Det är steg ett. När det förhållandet är fastställt kan du jobba på i princip vilket sätt du vill med hästen! Prova dig fram och se vad som passar just DIG och DIN HÄST! Och ha alltid roligt!:D Det är det viktigaste!:banana:

Den där övningen JoinUp har jag hört talas rätt mycket om, men aldrig vågat ge mig på att prova den själv, är rädd för att göra fel på något sätt.... Du menar väl den när man "tvingar" hästen att trava/galoppera runt en tills den väljer att komma till dig och visar det genom att sänka huvudet, tugga och vrida örat mot dig? :) den va? Hästen väljer att komma till dig för att den vill vara hos dig och att du inte är farlig, men att det är du som är ledaren och den följer dig... Det verkar så bra, men känns på något sätt riskfyllt att prova själv :S Vill så gärna.

Det är ett 16månaders nsv sto.

Joinup har aldrig riktigt varit nått för mig men det kan säkert funka för andra
7 games provade jag på min nya men det funkar inte riktigt för mig det heller.

Jag jobbar med åt Hempfling, även Ellen Ofstad har varit en stor inspiration.

För generell bättre kontakt med "alla" hästar:

*Umgås med hästen som om du vore en bra chef, sträck på dig, var lugn, gör inget förhastat, ge tydliga order
*Umgås med många olika hästar, alla individer är olika (det utvecklar din förmåga att läsa av en "ny" häst)
*Ta dig tid, på rykt, ridning osv
*Klia hästen lär dig vart hästar gillar att bli kliade (alla är olika, men vissa zoner fungerar på de flesta, kliandet är mycket av en social handling)
*Analysera hästen beteende, då kan du bättre förstå hur den uppfattar dig
*Om det händer något oförutsett, spola tillbaka mentalt och fundera över om du kunde föruse det, vilka var signalerna
*Tänk på att hästen ofta har en GOD anledning till att göra "konstiga" saker, ditt jobb är att försöka leda den rätt
*Försök se mönster i hästens beteende. Visa hästar har stor önskan att komunicera, andra har ingen önskan alls att göra det

Japp, det är det.:D För mig och min Baby har det funkat jättebra, även om jag fick hålla på i säkert 40 minuter första gången:angel: Numer tar det bara någon minut!:D
Sen funkar naturligtvis olika grejer på olika hästar, men man måste ju prova för att veta!
Just JoinUp är det väldigt bra om du har någon som kan visa hur du ska göra först, då det lätt kan bli fel! (Tvetydiga, överdrivna signaler och liknande)

Lycka till!:banana::banana:

För generell bättre kontakt med "alla" hästar:

*Umgås med hästen som om du vore en bra chef, sträck på dig, var lugn, gör inget förhastat, ge tydliga order
*Umgås med många olika hästar, alla individer är olika (det utvecklar din förmåga att läsa av en "ny" häst)
*Ta dig tid, på rykt, ridning osv
*Klia hästen lär dig vart hästar gillar att bli kliade (alla är olika, men vissa zoner fungerar på de flesta, kliandet är mycket av en social handling)
*Analysera hästen beteende, då kan du bättre förstå hur den uppfattar dig
*Om det händer något oförutsett, spola tillbaka mentalt och fundera över om du kunde föruse det, vilka var signalerna
*Tänk på att hästen ofta har en GOD anledning till att göra "konstiga" saker, ditt jobb är att försöka leda den rätt
*Försök se mönster i hästens beteende. Visa hästar har stor önskan att komunicera, andra har ingen önskan alls att göra det

Bra tips och punkter! :) ska försöka tänka på allt.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 639
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 344
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 514
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve