TW Vikt - tankar efter kontakt med dietist.

Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en dagbok så att det blir lätt för mig att hålla koll på allt. Det här är en lång resa, mina hormoner ser bra ut, exakt samma värden som när jag var smal osv osv.

Har du problem med ätstörningar - läs inte här. Det kommer vara triggande. I övrigt så vill jag ha tråden mest för min egen skull. Visst, har du något revolutionerande tips så absolut. Men jag är trött på att läsa "åh så lågt kan man inte ligga i kalorier". Jag vet att min kropp är konstig, att jag borde rasa i vikt. Men tyvärr så ser det inte ut så för mig. Jag har kämpat i flera år med detta utan att egentligen komma någon vart, förutom om jag lägger mig sjukligt lågt i kaloriantal.

Hur som helst, efter kontakt med dietist så fick jag en app där jag ska registrera allt jag äter. Första veckan gick han med på att lägga mig på 800 kalorier och vi konstaterade snabbt att jag nog har legat otroligt lågt i mitt proteinintag. Så jag har köpt på mig proteinpulver för att ordna till det. Jag gick ner 1 kilo första veckan, detta var nog endast vätska pga proteinbrist. Jag var väldigt svullen i benen innan. Men han verkade nöjd med mina framsteg. Och jag var nöjd med, eftersom det gav mindre smärta i benen.

Han ville ta upp kaloriantalet till 1056/dag. Sagt och gjort... Jag tar fortfarande proteinpulver då jag aldrig får i mig tillräckligt med protein annars. Och som jag befarade innan jag började gå dit så går jag nu upp i vikt. Jag hade hoppats att mer protein skulle vara lösningen till mitt problem med vikten, men så verkar tyvärr inte vara fallet. Och även om det är skönt att inte ha samma smärta i benen längre så vill jag verkligen gå ner i vikt.

Det blir spännande att se om han har någon lösning på detta i framtiden. Om det går att hitta något som gör att jag faktiskt går ner i vikt utan att för den delen svälta sig fullständigt. Jag har svårt att tro det går, jag kan liksom inte se vad det skulle vara.

Nästa tid är 1/10, så det är ju två veckor kvar tills dess. Kanske börjar vikten gå neråt innan dess, vem vet? Men jag är verkligen inte hoppfull. Det är dock skönt att äta så mycket som jag gör nu. Såhär mycket har jag inte ätit på jag vet inte hur länge, flera år.

Osäker om du redan fått det här förslaget?
Overnight oats med chiafrön. Det här receptet är på 150 kcal men det går att variera väldigt. Kanske går att byta ut mjölken till vatten och lägga till proteinpulver ?

Annars kan man byta vätskan till vad man gillar (mjölk, havremjölk, proviva, vatten osv) lägga till fröer/nötter/kärnor, ev sylt eller äppelmos, bär eller frukt, smaksätta med kanel, vanilj mm eller vad man gillar.

https://www.matdagboken.se/recept/overnight-oats-2
Med tanke på min avsky för gröt pga konsistensen så tror jag inte att overnight oats är någon direkt höjdare för mig tyvärr.

Frukost behöver ju inte vara så ”frukostig” om man inte gillar frukost ;)
Det går ju äta en sallad eller en soppa till frukost om du vill hålla ned kalorierna och fetterna i den?
Jag äter ett kokt ägg till frukost, men jag gillar ägg och har utrymme för fett och protein till frukost. Matmuffins? Omelett?

(om det inte vore så miljövidrigt skulle jag helst äta en perfekt mogen avokado till frukost varje dag… och i andra länder äter man ju ofta grapefrukt, så kanske frukt till frukost kunde vara ett annat alternativ?)
Nä, det behöver inte vara typisk frukostmat, mer än att det ska vara enkelt att fixa till.

Jag äter kaseinpudding till frukost numer, det är så himla enkelt och gott. Rör ihop med mjölk kvällen innan och sätter i kylen. På morgonen slänger jag på lite frysta bär som får tina på vägen till jobbet, plus lite nötter. Ett bra sätt att få i mig något på morgonen, vilket jag annars lätt hoppar över om det blir ett för stort projekt.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 787
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 361
Senast: Yeah but
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 416
Senast: Ajaj
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
1 015
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama