"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag visste inte att Wilhelm Müseler skrev på svenska som du påstår. Gjorde han verkligen det 1933?

Vad vill du mena med detta?? Att den som gjort den Svenska översättningen har översatt fel?? Nu blir det bara mer och mer löjligt!!:cool:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tror de släpper ryggen antingen av de anledningar du räknat upp- men främst för att de inte är engagerade i bakbenen vilket gör att bukmusklerna inte aktiveras vilket gör att ryggen inte höjs.
Vi har ju redan enats om att man inte kan rida för fort för då blir det framtungt. Om man ska engagera bak på en häst som är lång och låg blir det lätt stora älgkliv som skickar hästen på bogarna.
Är hästen rund tycker jag det är lättare att aktivera bak utan att hästen skjuter iväg sig och därför tror jag ryggen kommer bättre.

Vidareutveckling ser jag det som.

Ok, jag skulle tro att det mycket sitter i hur man hanterar tyglarna. Om hästen skjuter iväg för mycket så drar jag aldrig i tyglarna, utan visar in den på en volt, formar och flyttar, tills den slutar rusa, sen går jag tillbaks ut på rakt spår igen. Den behöver inte blir "rund" och dra in nosen för att komma tillbaks till balansen igen. Och ja, jag har ridit riktiga "älgar" jag med:D. Det tar bara lite längre tid i den absoluta grunden med dessa hästar. Mycket arbete från marken bla.

Jag brukar använda en ganska bra övning med dessa hästar. Sätt ut konor i varje hörn och några stycken längs lånsidorna, sen rundar man konorna, något några varv, rider ut på spåret igen, låter hästen länga ut sig några steg och sen in och runt nästa kona....osv...så småning om kan man hoppa över konor här och där...den långa fromen håller i sig längre och längre utan att hästen älgar iväg...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men usch vilken osympatisk tränare:eek:

Instämmer. "Min" portugis är raka motsatsen :) Han rider själv helst på vanligt tränsbett, och jag har sett honom plocka bort nosgrimman på flera unghästar, direkt i början på träningspasset. Nästa gång har ryttarna kommit till träningen och lämnat nosgrimman hemma :p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

*kl*

Alltså orkar knappt läsa dom sista sidorna.. men denna tråden blir bara märkligare och märkligare för varje inlägg som skrivs av vissa personer..

Buketräff någon :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Haha.. DET vore intressant. Undrar om det skulle bli så mkt känslor att saker började flyga eller om man bara skulle sitta och le och pipa trevligheter i riktigt möte.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men usch vilken osympatisk tränare:eek:

Ja, det tycker jag också. Sådana metoder har jag aldrig sett innan så jag blev helt tagen på sängen. Att han dessutom var rejält onykter (kl 14:30 på dagen) gjorde inte saken bättre! Skall man rida för honom skall man rida på morgonen, innan han har hunnit hinka i sig för mycket - för så här gör han tydligen rätt ofta. Och jag tänker inte namnge honom så det är ingen idé att ni frågar vem det är, vare sig här eller på PM. Inte för att det jag skriver inte är sant, utan för att jag bara vill glömma den enorma besvikelse denna "träningen" var. Jag hade förväntat mig en proffsigare attityd, "träningen" kostade VÄLDIGT mycket pengar!! Då har man åtminstone rätt att kräva att tränaren inte är berusad!! Att sitta på en stol, inlindad i filtar, och dricka kaffekask (eller vad det nu var i den där termosen) samtidigt som man skall ha en träning är under all kritik. Enda gången han reste sig var när han prompt skulle rida på min häst. Han visade dock ett stort intresse, det måste jag ändå säga. För min goda vän som var med och stod bredvid och tittade på... En snygg blondin! HON var betydligt mer intressant än vad min häst och jag var. Kul att jag kunde ge honom lite valuta för mina pengar! :cool: :devil: Annars satt han mest med pannan i ena handflatan och stönade över att min häst hade för många knappar... :D

Immer, grattis! :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag pratar om dom filmer som visas i den här tråden:D

Att hästen söker sig framåt mot tygeln kan ju ske på olika sätt, jag ser mer till hur responsen blir, speciellt under inlärningsprocessen, att den är dynamisk och att hästen får gensvar och vederbörlig eftergift för varje ärligt försök till kontakt. Den "jämna" kontakten kommer lååååångt fram, när man nästan är i mål, i början är det ett eller två steg, sen eftergift, sen bygger man vidare. Under utbildningsprocessen behöver man bara lägga på lite mer fart och energi så får man gå tillbaks till grundsökningen igen, ett eller två steg i taget. Det tar helt enkelt tid.

Den "jämna" kontakt jag är ute efter får dock aldrig bli så stum som i filmerna som diskuterats här i tråden.

Jag förstår hur du menar, dock tycker jag mig ha sett filmer i tråden på dressyrryttare som jag upplever visar en mjuk kontakt - men ids inte rolla tillbaka för att ta fram exempel. Sen har andra exempel visats som jag tycker sämre om, men så är det väl för alla?

Jag håller med om att inlärningsfasen av kontakt kan se olika ut på olika hästar, och beroende på hur/om de blivit inridna, de som undandrar sig kontakt behöver man hjälpa hitta tryggheten, och de som hänger i bettet får man lära att aktivera sin kropp på ett bättre sätt. Jag håller med om att det handlar om eftergift, och jag tänker att eftergift skall det vara typ hela tiden, men i kontakt. Hästen skall alltid känna sig fri, men veta att jag finns där. Jag kan inte säga det fler gånger nu, men det är som att hålla handen på någon, man drar ju inte iväg med personen bara för att man håller handen. Man ger en vänlig, mjuk kontakt som hästen kan trivas med, och lita på, som den kan följa.

Jag trodde faktiskt inte att vi pratade om inlärning av kontakt om jag skall vara ärlig :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

För mig är balans så viktig att jag inte skulle vilja använda mig av volter för att dämpa speed. För en volt på en obalanserad häst ser jag som slitage. Inner fram..

Därför anser jag också att volter kommer sent i programmen(de mindre sådanna).

Jag ser en stor skillnad i dressyr a la TR och western(båda "huvudskolor") i att man har så olika mål att man också har annat tänk kring balansen.
Det finns skäl till att halvblod med stooora och höga benrörelser skulle bli urusla cowhästar tex. Att vända en sån snabbt när de lyfter benen såhögt upp är omöjligt.
Man måste balansera upp dem iom att de försväntas lyfta benen uppåt. Det vore rent grymt att vända dem fort när man vill ha dem lite avspända och höga i lyften.
Ska hästen vändas fort måste den tillåtas/uppmundras att ha fötterna nära marken. Så den snabbt kan trampa om och balansera upp sig.

När jag rider ut försöker jag inte rida in mer gång i form av lyft i terräng. Det vore taskigt. Där måste de få lyfta mindre för att snabbare kunna trampa om och reglera inför rötter, kuperad mark etc.

På en del raser med mindre gång och lite starkare konstitution är det inte lika stor risk att hästarna går sönder då man använder svängar i bromsande syfte.
Det är också ett av skälen till varför man väljer de raserna till saker där de måste vända snabbt mycket. Halvblod på 175, supergång och förhållandevis tunna ben t kropp, balansen högre upp etc hade gått sönder.

Det är många som tror att det inte går att få markbundna hästar att börja lätta uppåt. Jag upplever att de hästar som rör sig så antingen vet att ryttaren när som helst kan be dem svänga fort eller så har de skitdålig balans. Och skitdålig balans tycker jag tyvärr många hästar har.
Alla hästar kan inte börja röra sig stort. Men det går att i de flesta få dem att iaf våga lyfta ngt mer än de gör per natur om man utbildar dem korrekt och också är noga med att inte göra så de faller ur balans/sväga fort så de måste trampa om kvickt och därför behålla markkontakt.

Så ser jag det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag håller dock på sätt och vis med dig. För man kan påverka balansen i hästen genom flytta framdelen i sidled. Och om man då rider med "trängande/neckreining/vad vi nu ska kalla det iom att det gör mot hästens hals som sidförande men inte bromsande och bakåt" så kan man ju med det sätta hästen mer på diagonala bak.

Tex om en häst ngt lutar åt ena hållet(det gör de flesta) så upplever många att den blir lite stark mot handen/oengagerad i ena bak. Och så är det ju absolut. Det är ojämt bak. MEN för att komma åt att få jämnhet bak måste man rätta fronten på bakdelen/motorn. Och där kan man flytta in en bo som driver eller flytta ut en manke/balans på häst som faller in på inner fram. Rider man då med energi genom skänkeln så kan man få aktiviteten jämnare bak.

Så där använder jag på sätt och vis vändning till att "bromsa upp". För när de kommer på linjen och blir i balans slutar de ju rusa för det mesta. Det blir ett häng dem och de väntar lite mer.

Men det gör så för att balansera upp kvickt. Inte falla ur balans för att sen fånga upp det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Precis, man rider inte bra nog och jag tror alla kämpar efter att rida bättre. Det gäller bara att man får reda på sina brister, och förstår hur de skall rättas till.

Det är ju då man börjar rida, när sökningen kommer vet jag att jag gjort rätt. Söker hästen redan första steget på "turen" så har jag alla förutsättningar för att klara av mitt jobb, då gäller det att vara duktig och rida bra :) Sen får man ju jobba med liksidigheten genom övningar och målet är jämnhet.

Jag försökte förklara med pendeln hur jag tänker att ryttare korrigerar sig själva för att hitta rätt, innan man fattar att det kommer bakifrån och lär sig vara helt mjuk.

Jag tror också att de flesta kämpar för att rida bättre och då måste man våga göra fel. Det är bättre att göra fel för att man försöker, än att det inte händer någonting för att man inte vågar prova. De flesta hästar tål att det blir lite fel ibland, bara man talar om för dem hur duktiga de är! :) Så att det blir lite hackigt och hårt ibland står de flesta hästar ut med och förhoppningsvis så är det en relativt snabbt övergående fas. Ville bara protestera lite... Är väl halvobstinat antar jag :D Och ibland lite till... :p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Njae, skillnaden är väl mest i så fall att man inte har så stram syn på hästens uttryck. Man vill se hästens personlighet och utrycksfullhet, responsen mellan häst och ryttare. Små signaler, men stora uttryck. Jämnheten i hästens uttryck och svar på ryttarens inverkan är inte den enda prion.

Sen angående traditioner, så kommer ju även dressyren ur enhandsfattningen, stridshästen. Det är ju därför ni rider med Kandar och dubbla tyglar, det är tradidtionellt övergången mellan tvåhandsridning (tränsbett/bosal) och enhandsridning (stång/spadebit). Grejen är väl att den moderna dressyren har glömt bort den kopplingen och då blir det förmodligen svårt att förstå grundtanken kring förberedelserna för det också.

Uttryck? En störd häst, är det bra uttryck? Man ser hur rörelserna från ryttaren är för stora och hästen reagerar med stora reaktioner, är det positivt i din värld :confused: ja då har vi en stor skillnad till......

Det är ganska långt från att hålla en lans till dagens dressyr, naturligtvis var det säkert större rörelser mera "uttryck" hos hästen då, som du kallar det .
Uttryck är för mej nåt helt annat, att hästen har styrka, är smidig och rör sej lätt. Den ska inte rycka till och vara orolig med huvudet pga för grova tygeltag pga för långa tyglar, det är inte ett ideal nej. Du ser väl ändå hur mannens händer far som flaxande kråkor runt och grejar med tygeln.
Vad har det med uttryck att göra? Påminner om diskussioner ang Philippe Karl där nån påstod att det är viktigare att hästarna ser eldiga ut, därav den ryckiga ridningen. :crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Haha.. DET vore intressant. Undrar om det skulle bli så mkt känslor att saker började flyga eller om man bara skulle sitta och le och pipa trevligheter i riktigt möte.
Jag röstar på det senaste :)

Skulle vara ganska kul att få se allas ansikten ändå. IRL är lite läskigt :o:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja för egen del vill jag gärna se dem rida som säger sej har stor erfarenhet av svårklassridning, och allt vad det är. Det vore intressant. Brille tex vill jag gärna se rida. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL
Finns det NÅGON reflektion från de tre debattörerna i tråden , gällande att det är extremt skiljda discipliner och användnings områden som diskuteras ? Glöm bort tävlings moment nu dessutom .
Det känns som det inte finns ngn mottaglighet för den reflektionen öht från dessa fåtalet personer , samtidigt som förståelsen för vad de kritiserar är extremt begränsad för att inte säga obefintlig . Man diskuterar/vänder sig emot ju tillochmed begrepp man samtidigt rakt ut säger sig inte fullt ut ha förstått ? För mig blir det både beklämmande och omöjligt att se hur ett sånt förhållningssätt öht leder ngn vart ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vilka 3 pratar vi om? Jag förstår att Fiador och Brille avses. Är jag den tredje?
/Förvirrad trötter som vet att hon står för lite avvikande tänk i mångas ögon.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

*kl*

Alltså orkar knappt läsa dom sista sidorna.. men denna tråden blir bara märkligare och märkligare för varje inlägg som skrivs av vissa personer..

Buketräff någon :D

Jaa, det kunde ju bli intressant:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag röstar på det senaste :)

Skulle vara ganska kul att få se allas ansikten ändå. IRL är lite läskigt :o:D

Tror alla är mindre läskiga i verkligheten ....
Brukar vara så ;-)

Förutom riktigt läskiga personer som är ännu läskigare på riktigt....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag kanske missuppfattade Ray, men jag tänkte inte att det handlade om någon unghäst eller häst med stora balansproblem. Utan en häst som kommit lite längre men som bara skjuter på lite väl häftigt. Unga och/eller obalanserade hästar rider jag inte heller volter med, böjer och flyttar något steg här och där bara. Men en häst som bara rusar, böjer jag in (kravlöst) på en volt och väntar tills den saktar av, detta även då om den är oblanserad. Kanske inte dom första 10-15 gångerna på en häst som håller på att ridas in, men att börja dra i tyglar är inget alternativ för mig heller. Det är ju heller inte direkt att rida hästen på en volt, utan bara dirigera om energin så att den rinner ut av sig själv.

Njae, vända snabbt tänker inte jag just, utan bara vända, flytta framdelen runt bakdelen och korsa fram, ett, två steg sådär, bara för att se hur "fri" den är fram, för det är det jag tror att den inte är när den är bakom lod. Nu syftar jag på träningsfilmen med Hester.

Angående trängande tygel så tror jag att det är det jag kallar det indirekta tygeltaget. Neckerein tänker jag mer verkar på utsidan, tex i en vändning, och då är det framdelen som flyttas i vändningens riktning. Då måste hästen vara på sin bakdel. Den indierkta tygeln verkar på motsatta sidas bakben, den hjälpen lärs in i grunden på insidan (flyttar rumpan utåt), men kan längre fram även användas på utsidan, för att flytta rumpan inåt, tex om hästen "tappar" bak och skjuter ut rumpan, då kan jag be den flytta tillbaks den igen, så vi slipper en flaskvändning. Och ja, iom att bakdelen aktiveras så balanseras även framdelen upp.

Annars använder jag nog mer tygeln på insidan (har inget namn för den tror jag), för att flytta ut bogen från böjningen, men i början så är det den direkta tygeln på utsidan som leder ut bogen. Dom två verkar tillsammans först, men så småning om räcker det med innertygeln. Vet inte om du känner igen dig i något av detta, men det är dom verktyg jag har och använder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp