"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja det är faktiskt en ganska kul bok med en del faktiskt riktigt rolig illustration och en hel del matnyttigt. Sedan är ju inte alla bilderna alltid så imponerande med dagens mått mätt.. ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Alltså, om jag förstår Museler så menar han inte att framdelen i och för sig höjs utan att det blir en relativ höjning eftersom bakdelen sänks? Eller förstår jag tokigt? Jag har aldrig läst boken.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jamen precis, på sid 108 så står det "Genom bakdelens sänkning uppstår alldeles av sig självt ett uppresande av den avlastade framdelen."
Så ja jag tolkar det som du oxå.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tack för de översatta stycken du kopierat in här. Väldigt intressant läsning! Har själv aldrig läst Mueseler, men det borde nog göras vid tillfälle.
Det blir intressant när man ställer detta mot somliga mer eller mindre märkliga påståenden i tråden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

In inlägg #735 skriver du t.ex. följande:

"Hästen är fin men tyvärr, det är ingen bra piaff. Hästen höjer inte framdelen som är ett kriterium för piaff - den sänker bakdelen."

Därefter har du fortsatt att spinna på om detta, men stundtals tämligen motsägelsefullt. Menar du nu att du alltså inte alls pratar om piaff längre? I vilket läge vill du då att framdelen ska bete sig så som du skriver? Möjligen läser jag snabbt nu på lunchen, men det vore kanske på sin plats med en utförligare förklaring från dig vad du är ute efter egentligen. (Jag såg nu att även malinsky frågat dig angående "levad", är du säker på att du inte blandar ihop det hela lite grann?)

Bild på en enligt min mening korrekt piaff
brapiaff.gif


Samling, vad är det? Jag anser att den kommer av att magmusklerna drar/vinklar pelvis så att hästen drar in rumpan.
iliopsoas_flexion.gif
Då blir avståndet mellan hästens pelvis och halsens bas (7e halskotan) kortare, tyngdpunkten hamnar längre bak och hästen får lättare att lyfta (= höja) framdelen
collected_shortened.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Alltså, om jag förstår Museler så menar han inte att framdelen i och för sig höjs utan att det blir en relativ höjning eftersom bakdelen sänks? Eller förstår jag tokigt? Jag har aldrig läst boken.

Andra har gjort samma tolkning som du (Hellas) gör.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tack för de översatta stycken du kopierat in här. Väldigt intressant läsning! Har själv aldrig läst Mueseler, men det borde nog göras vid tillfälle.
Det blir intressant när man ställer detta mot somliga mer eller mindre märkliga påståenden i tråden.

Det är märkligt att de som säger att boken är intressant och bra samtidigt förespråkar LDR/LR eller nosen bakom lod.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jamen precis, på sid 108 så står det "Genom bakdelens sänkning uppstår alldeles av sig självt ett uppresande av den avlastade framdelen."
Så ja jag tolkar det som du oxå.

Fast jag tolkar det som att iom att bakdelen sänks = bär mer vikt, så lyfts framdelen också. Tänker mig en trav eller galopp där man leker med samlingen så kommer ju framdelen upp mer i språnget tex om hästen är mer vinklad bak.

Hela fronten kommer ju upp. Är det inte det han menar? (vem som nu ska svara på det då herrn själv inte finns längre)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det är märkligt att de som säger att boken är intressant och bra samtidigt förespråkar LDR/LR eller nosen bakom lod.

Finns det någon här som har påstått att nosen bakom lodplanet är det färdiga resultatet? Att det är så hästen ska ridas konstant vid varje pass?

Men släpp ned halsen på en häst med pannan i lodplanet så den går riktigt låg och bibehåll samma vinkel i ganaschen, då hamnar nosen bakom lod, eller hur?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det är märkligt att de som säger att boken är intressant och bra samtidigt förespråkar LDR/LR eller nosen bakom lod.

Vem förespråkar att ridning ska ske med nosen bakom lod?

Det vore intressant om du kunde kommentera de stycken som Super lagt möda på att kopiera in.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men släpp ned halsen på en häst med pannan i lodplanet så den går riktigt låg och bibehåll samma vinkel i ganaschen, då hamnar nosen bakom lod, eller hur?

Det här försökte jag påpeka för mängder med sidor sedan. Fast omvänt, om man ser hästen som är låg och rund och sedan släpper upp samma häst så kommer nosen att vara rätt placerad. Det förutsätter att man ser på helheten.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Bild på en enligt min mening korrekt piaff
brapiaff.gif


Samling, vad är det? Jag anser att den kommer av att magmusklerna drar/vinklar pelvis så att hästen drar in rumpan.
iliopsoas_flexion.gif
Då blir avståndet mellan hästens pelvis och halsens bas (7e halskotan) kortare, tyngdpunkten hamnar längre bak och hästen får lättare att lyfta (= höja) framdelen
collected_shortened.jpg

Men detta överenstämmer inte med vad dom gamla mästarna uppenbarligen anser! Detta är ju ngt som jag antar du fått från din dr Deb och vad hon fått det ifrån det är en annan fråga.. Inte från dom gamla mästarna som sagt i alla fall! Då är ju frågan vem man väljer att tro på, dom gamla mästarna där det mesta av dagens ridlära härstammar och utvecklats ifrån eller ngn tveksam människa som varken kan visa resultat på tävlingsbanorna eller ens kan uppbringa bilder/film där hästen ens är i närheten av balans!.. Jag vet vad jag tror på i alla fall!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Finns det någon här som har påstått att nosen bakom lodplanet är det färdiga resultatet? Att det är så hästen ska ridas konstant vid varje pass?

Men släpp ned halsen på en häst med pannan i lodplanet så den går riktigt låg och bibehåll samma vinkel i ganaschen, då hamnar nosen bakom lod, eller hur?

Jo, fast på en punkt måste jag ändå ge Fiador rätt. Enligt de ridläror jag har tagit del av är tanken med eftergiften i nacken att den ska komma genom avslappning av nacke och käke. Halsen ska vara välvd, men själva huvudet ska i princip bara hänga rakt ner från nackens högsta punkt. Men om nosen ska in bakom lod så måste något - antingen tyglarna eller någon muskel i hästhalsen - hålla det där. Det följer av fysikens lagar. Det kan aldrig bara hänga inåt. Något sådant vore omöjligt. Om det inte är tyglarna som håller huvudet på plats så måste det vara så att någon muskel på hästhalsens undersida kontraheras, på samma sätt som armens biceps måste spännas för att armen ska kunna böjas. Något håller ju huvudet i den vinkeln.

Om hästen är avslappnad i nacken och käken och sänker halsen, så borde huvudet fortfarande bara hänga rakt ner. Ganaschvinkeln kan aldrig förbli densamma när hästen sänker halsen utan att tyglarna eller någon muskel håller huvudet på plats.

Med detta sagt vill jag inte påstå att LDR är farligt eller liknande. Jag accepterar till fullo att ridningen faktiskt kan ha utvecklats (har utvecklats som jag ser det) och att vi vet mer om hur en kropp ska gymnastiseras. Dagens idrottsmän tränar inte likadant som den som ställde upp i 1912 års OS. På samma sätt kan jag föreställa mig att man, för att få hästarna att vara de rörliga atleter som man i dag eftersträvar, behöver använda sig av ett större spektrum.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag har aldrig påstått annat än att det är ett resultat av tygelns längd som placerar huvudet där.

Vad jag kan se så är det ingen annan heller som säger att hästen per automatik har pannbenet bakom lodplanet i låg och rund? Men jag har inte lusläst alla inlägg, och jag får stå för mitt tyckande själv :)

Som sagt, det är inget statiskt över det hela. Likväl som när man som dansare och gymnast eller idrottsman tränar. Man tränar inte som om det vore tävling hela tiden.

Släpper jag ut tygeln blir hästen inte rund, den blir lång. Sen finns det givetvis olika grader på hur långt näsan är bakom lodplanet..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Absolut! Det jag menade var bara att det inte helt är i linje med den klassiska tanken om den avslappnade nacken som ger formen. I stället måste det vara fråga om att hästen i någon bemärkelse "krullar ihop" (förstå mig rätt) halsen på undersidan för att sträcka ut den maximalt på översidan.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nja, fast just i det inlägg du citerade så tror jag nog man kan få det att synka med de gamla mästarnas ord.

När hästen samlar sig spänner den buken så bäckenet vinklas och då blir avståndet mellan bärbensknöl och halsbas(bogens front) kortare. Det är också då den vinklar bäcken(pelvis) som den kan börja bära på riktigt och börja lyfta ryggen. Sen anser jag att det ska vinklas i övriga leder bak med.

Och att iom att detta görs, bålen håller ihop allt kan framdelen till slut lätta ur piaff till levad.
Jag anser inte att det behöver vara en höjning av manken centimetrar i förhållande till marken, utan i relativitet till bakdelen som belastas mer.

Men visst ska böckenet vinklas och hästen kortas genom kroppsklumpen sas. Halsen ska inte kortas.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Naturligtvis så vinklar hästen samtliga leder i baken även bäckenet för att det ska bli en korrekt samling. Det jag vänder mig mot är att Brille hävdar att hästen enbart kommer upp fram genom vinklat bäcken men utan vinkling i övriga leder i baken.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men så rider jag inte heller klassiskt. :)

Det här handlar inte om att formen "ges". Jag rider där för att jag vill i den stunden ha honom där, för att senare ta upp honom i formen.. Jag rider honom varierat i allt från manken som högsta punkt till MSV form.

Jag rider så gott jag kan så varierat som möjlight för största hållbarhet för min häst. Han blir 13 i år och håller än utan ridrelaterade skador what so ever - vilket jag tycker säger en del om hur "mitt sätt att rida" har påverkat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ok, då är jag med.

I min värld blir det slitage någonstans om det inte böjs jämnt i lederna.
Något kommer då överbelastas där det andra inte böjer/bär nog.
Och jag har svårt att se hur samling som de gamla mästarna ansåg sträckte sig till levad och mer skulle kunna göras på sträckta bakben där bara pelvis vinklas.

Det blir ju då mer en resning än en levad. Alt så drattar hästen på arslet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp