Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
In inlägg #735 skriver du t.ex. följande:
"Hästen är fin men tyvärr, det är ingen bra piaff. Hästen höjer inte framdelen som är ett kriterium för piaff - den sänker bakdelen."
Därefter har du fortsatt att spinna på om detta, men stundtals tämligen motsägelsefullt. Menar du nu att du alltså inte alls pratar om piaff längre? I vilket läge vill du då att framdelen ska bete sig så som du skriver? Möjligen läser jag snabbt nu på lunchen, men det vore kanske på sin plats med en utförligare förklaring från dig vad du är ute efter egentligen. (Jag såg nu att även malinsky frågat dig angående "levad", är du säker på att du inte blandar ihop det hela lite grann?)
Alltså, om jag förstår Museler så menar han inte att framdelen i och för sig höjs utan att det blir en relativ höjning eftersom bakdelen sänks? Eller förstår jag tokigt? Jag har aldrig läst boken.
Tack för de översatta stycken du kopierat in här. Väldigt intressant läsning! Har själv aldrig läst Mueseler, men det borde nog göras vid tillfälle.
Det blir intressant när man ställer detta mot somliga mer eller mindre märkliga påståenden i tråden.
Jamen precis, på sid 108 så står det "Genom bakdelens sänkning uppstår alldeles av sig självt ett uppresande av den avlastade framdelen."
Så ja jag tolkar det som du oxå.
Det är märkligt att de som säger att boken är intressant och bra samtidigt förespråkar LDR/LR eller nosen bakom lod.
Det är märkligt att de som säger att boken är intressant och bra samtidigt förespråkar LDR/LR eller nosen bakom lod.
Men släpp ned halsen på en häst med pannan i lodplanet så den går riktigt låg och bibehåll samma vinkel i ganaschen, då hamnar nosen bakom lod, eller hur?
Bild på en enligt min mening korrekt piaff
Samling, vad är det? Jag anser att den kommer av att magmusklerna drar/vinklar pelvis så att hästen drar in rumpan.Då blir avståndet mellan hästens pelvis och halsens bas (7e halskotan) kortare, tyngdpunkten hamnar längre bak och hästen får lättare att lyfta (= höja) framdelen
Finns det någon här som har påstått att nosen bakom lodplanet är det färdiga resultatet? Att det är så hästen ska ridas konstant vid varje pass?
Men släpp ned halsen på en häst med pannan i lodplanet så den går riktigt låg och bibehåll samma vinkel i ganaschen, då hamnar nosen bakom lod, eller hur?