"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Absolut! Det jag menade var bara att det inte helt är i linje med den klassiska tanken om den avslappnade nacken som ger formen. I stället måste det vara fråga om att hästen i någon bemärkelse "krullar ihop" (förstå mig rätt) halsen på undersidan för att sträcka ut den maximalt på översidan.

Jag får en konstig bild i huvudet när jag tänker att huvudet bara ska hänga och tänker att om hästen är så avspänd borde huvudet gunga...
Jag är med på att muskler håller huvudet på plats, och håller huvudet bakom lod om det nu skull vara bakom lod. Men som tidigare sagts- en helt avspänd häst kommer ingen vart, den sover ju typ... En helt och absolut avspänd nacke som ingen muskel håller på plats??? Borde ju om något fresta på skelettet ;)

Missförstå mig rätt...
Ridkänslan tänker jag på- jag vill inte ha hästen helt lealös i nacken. Jag ville ha hela hästen loss och avspänd men anspänd och då är den ju per definition inte helt avslappnad.
Rider man på slak tygel tror jag inte det finns något positivt med nosen bakom lod dock- då tror jag bakom lod/ bakom hand blir samma sak.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

En människohals/nacke vill inte jag ha helt avspänd vid ridning. man får inte kollapsa i framsidan och tappa ut hakan. Då tappar man bålstabilitet med.

Så även om hästen är byggd helt annorlunda ser jag ändå liknelser i att man inte vill ha statisk sänning. Men dynamiskt muskelarbete och någon form av grundtonus.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

En människohals/nacke vill inte jag ha helt avspänd vid ridning. man får inte kollapsa i framsidan och tappa ut hakan. Då tappar man bålstabilitet med.

Så även om hästen är byggd helt annorlunda ser jag ändå liknelser i att man inte vill ha statisk sänning. Men dynamiskt muskelarbete och någon form av grundtonus.

Håller med dig .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Naturligtvis så vinklar hästen samtliga leder i baken även bäckenet för att det ska bli en korrekt samling. Det jag vänder mig mot är att Brille hävdar att hästen enbart kommer upp fram genom vinklat bäcken men utan vinkling i övriga leder i baken.
Jag tror inte att Brille har tänkt så långt- för att det inte sägs i hennes lära.

man ryggar eller duttar med spöt på korset för att sänka korset o då enbart i pelvis. I den läran pratas det inte om ökad böjning av övriga leder, så då "finns det" inte.

När hästen blir lättare fram kan ju all de främre lederna röra sig mkt, till skillnad från bordet ...:angel: o den kan sprattla mkt om man vet hur man ska göra. Brille var ju intresserad av spansk skritt o kanske tror att det går att rida så lika lätt i trav. Tja inte vet jag hur hennes tankar går:confused:

Inskränkt o fast i ett mantra. Ser saker utföras o går hem o klurar på hur det ska gå till.

Har man bara ridit på ridskola så kan jag förstå att man tycker att LDR är obegripligt o skadligt. Lodmantrat. Det är mkt lättare att få en häst i den formen använda både sin rygg o bukmuskulatur för att bära upp ryttaren.

hästens huvud längst ut på kotpelaren väger en del o är den för lång o låg o samtidigt inte bär bak kommer den att få försöka springa ikapp sin näsa varav den kommer upp mellan varven- balansmiss. Så formen fram är avhängig av formen bak eller hela hästen- helheten igen.

Fiador pratar bara om instoppade bakben- alla slidestopp eller som en travare stoppar in sina. skillnaden där är ju att travaren har ett svävmoment på flera meter i hög fart. westernhästen har noll.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ok, då är jag med.

I min värld blir det slitage någonstans om det inte böjs jämnt i lederna.
Något kommer då överbelastas där det andra inte böjer/bär nog.
Och jag har svårt att se hur samling som de gamla mästarna ansåg sträckte sig till levad och mer skulle kunna göras på sträckta bakben där bara pelvis vinklas.

Det blir ju då mer en resning än en levad. Alt så drattar hästen på arslet.

Jag har INTE diskuterat levad, inget av mina inlägg avser levad. I levad står hästen stilla och har knä- och hasleder mer böjda än den har i piaff.

I piaff rör sig hästen (till skillnad mot i levad) med en diagonal fotflyttning. Den diagonala fotflyttningen innebär att hästen växlar vilket bakben den skall stödja resp. lyfta upp från marken. Om hästen skall ha lika böjda knä- och hasleder i piaff som i levad kan den antingen guppa upp och ner som en gummiboll med baken för att byta diagonal, eller vinkla ännu mer i knä- och hasled. Tveksamt om knä- och hasled är byggda för att tåla en sådan belastning.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Naturligtvis så vinklar hästen samtliga leder i baken även bäckenet för att det ska bli en korrekt samling. Det jag vänder mig mot är att Brille hävdar att hästen enbart kommer upp fram genom vinklat bäcken men utan vinkling i övriga leder i baken.

Menar du att det som har hänt när du upplever att manken kommer upp bara beror på att hästen har ökad böjning i pelvis och i knä- och hasleder? Menar du att den inte använder några muskler för att höja manken? Jag tror att det finns muskler på ovansidan ryggraden som dras ihop för att höja manken. Jag tror att det finns muskler i framdelen som används för att lyfta upp manken/bröstkorgen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Menar du att det som har hänt när du upplever att manken kommer upp bara beror på att hästen har ökad böjning i pelvis och i knä- och hasleder? Menar du att den inte använder några muskler för att höja manken? Jag tror att det finns muskler på ovansidan ryggraden som dras ihop för att höja manken. Jag tror att det finns muskler i framdelen som används för att lyfta upp manken/bröstkorgen.

Jag tror absolut att hästen kan höja manken ngt och när jag rider så eftersträvar jag alltid känslan av att manken kommer upp men det innebär inte att jag utesluter att hästen ska vinkla samtliga leder bak inte bara bäckenet. Jag skulle tex aldrig köpa en häst med ett plant kors då den blir svårare att samla.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Löjligt eller inte. Här kommer ett fånigt/barnsligt inlägg. Jag hävdar att det påstående som super hänvisar till, "Genom bakdelens sänkning uppstår alldeles av sig självt ett uppresande av den avlastade framdelen.", är mindre korrekt. Jag påstår att framdelen inte höjs med automatik pga att bakdelen sänks.

Läsare gör ett tankeexperiment.
Tänk dig ett rektangulärt bord som är 110 cm högt, det har ben som är 100 cm och en skiva som är 10 cm. Bordet står på ett plant underlag. Jag kallar kortsidorna för sida A och sida B.

Om man sänker sida B genom att såga av båda benen på sida B 10 cm från underlaget så är benen 90 cm och 10 cm lägre än benen på sida A. Då bordet står på underlaget är sida B 100 cm hög men sida A är fortfarande 110 cm och har alltså inte höjts (trots att sida B sänkts).

Tänk dig det oförstörda bordet igen. Då man sågar av benen på sida A uppe vid bordsskivan är benen ff 100 cm. Sätt fast varje ben med två snören som är 5 cm längre än de behöver vara. Låt bordet stå som vanligt på alla fyra benen. Bordet lika högt på sida A som sida B, 110 cm. Om man nu lyfter bordet i sida A kan det lyftas 5 cm, dvs lika långt som längden på snörena, innan det blir ett mellanrum mellan benen och underlaget. Sida A kan alltså höjas med 5 cm till 115 cm och är då 5 cm högre än sida B. Sida B är 110 cm och har alltså inte sänkts trots att det är lägre än sida A som höjts med 5 cm.


Men nu menar du alltså att framdelen ska höjas från där den ligger i tex samlad trav? Och eftersom du pratar om bord antar jag att du menar att biten på hästen som har framben (vertikalt sett, benen, bogarna och manken) ska bli högre när hästen samlar sig mer. Gör man som du föreslår i ditt lilla tankeexperiment kommer varken hästens eller bordets A-ben (framben) lätta från marken! Hästens framben sitter visserligen inte fast i ryggraden, men det betyder inte att de är extenderbara!

För att det ska bli piaff måste frambenen nå ner till marken. I galopp däremot som har ett svävmoment där framdelen är helt fri är förstås fallet ett helt annat. Men detta sker inte i trav. Hästen ska vara så bogfri den kan redan i den samlade traven. Annars har man inte lyckats helt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att hästar inte har något svävmoment i samlad trav?

Och nu förstår jag var alla liknelser med "bord" kommer ifrån... Hade missat det inlägget! :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att hästar inte har något svävmoment i samlad trav?

Och nu förstår jag var alla liknelser med "bord" kommer ifrån... Hade missat det inlägget! :D

Jag försökte mig på ett tankeexperiment med ett bord för att försöka förklara att hästens framdel nödvändigtvis inte måste höjas för att bakdelen sänks resp. att hästens bakdel inte måste sänkas för att framdelen skall höjas. Experimentet blev inte särskilt lyckat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej jag hoppas verkligen ingen associerar hästarna vid ett bord , då kan vi verkligen snacka stela leder och nackar ....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men nu menar du alltså att framdelen ska höjas från där den ligger i tex samlad trav? Och eftersom du pratar om bord antar jag att du menar att biten på hästen som har framben (vertikalt sett, benen, bogarna och manken) ska bli högre när hästen samlar sig mer. Gör man som du föreslår i ditt lilla tankeexperiment kommer varken hästens eller bordets A-ben (framben) lätta från marken! Hästens framben sitter visserligen inte fast i ryggraden, men det betyder inte att de är extenderbara!

För att det ska bli piaff måste frambenen nå ner till marken. I galopp däremot som har ett svävmoment där framdelen är helt fri är förstås fallet ett helt annat. Men detta sker inte i trav. Hästen ska vara så bogfri den kan redan i den samlade traven. Annars har man inte lyckats helt.

Avsikten med tankeexperimentet var att visa att framdelen inte måste höjas för att bakdelen sänks etc. Jag kom inte så långt i tankeexperimentet som till hur krafter påverkar/hästens muskelarbete och rörelser (trav/piaff).

Benen och bogarna blir inte högre, men väl manken och bröstkorgen. Nej frambenen kan naturligtvis inte längas. Ja, hästen har ett framben åt gången i marken i piaff.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tror absolut att hästen kan höja manken ngt och när jag rider så eftersträvar jag alltid känslan av att manken kommer upp men det innebär inte att jag utesluter att hästen ska vinkla samtliga leder bak inte bara bäckenet. Jag skulle tex aldrig köpa en häst med ett plant kors då den blir svårare att samla.

Jag tror att hästen kan höja framdelen utan att öka böjningen i knä- och hasled. Jag tror att det finns muskler på ovansidan ryggraden som dras ihop för att höja manken. Jag tror att det finns muskler i framdelen som används för att lyfta upp manken/bröstkorgen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Så själva bords skivan buktar och leder sig då eller ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag får en konstig bild i huvudet när jag tänker att huvudet bara ska hänga och tänker att om hästen är så avspänd borde huvudet gunga...
Jag är med på att muskler håller huvudet på plats, och håller huvudet bakom lod om det nu skull vara bakom lod. Men som tidigare sagts- en helt avspänd häst kommer ingen vart, den sover ju typ... En helt och absolut avspänd nacke som ingen muskel håller på plats??? Borde ju om något fresta på skelettet ;)

Missförstå mig rätt...
Ridkänslan tänker jag på- jag vill inte ha hästen helt lealös i nacken. Jag ville ha hela hästen loss och avspänd men anspänd och då är den ju per definition inte helt avslappnad.
Rider man på slak tygel tror jag inte det finns något positivt med nosen bakom lod dock- då tror jag bakom lod/ bakom hand blir samma sak.

Ja, du har rätt i att det måste finnas en grundtonus. Det måste det ju i hela ryttarens kropp också. Annars skulle vi bara säcka ihop :) Men det jag menar men uttrycker lite illa är att vi ju hela tiden pratar om att avaktivera musklerna på halsens undersida och stretcha ut musklerna på ovansidan. Och då kan det ju synas lite paradoxalt att LDR torde aktivera just musklerna på halsens undersida, om man inte fysiskt bär hästens huvud i tygeln (och det tror jag inte någon vill). Återigen, vill jag alltså inte påstå att detta är fel. Jag bara försöker förstå hur det hänger ihop och vad som händer i hästens kropp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tror att hästen kan höja framdelen utan att öka böjningen i knä- och hasled. Jag tror att det finns muskler på ovansidan ryggraden som dras ihop för att höja manken. Jag tror att det finns muskler i framdelen som används för att lyfta upp manken/bröstkorgen.

Ja när den stegrar så gör den det, så det har du ju rätt i. ;)

De muskler som höjer manken sitter inte i ryggen vad jag vet, ryggens muskler ska inte kortas, utan underlinjen.
Det finns muskler i hals och nacke som lyfter nacken men för att bogarna och hela framdelen ska komma upp krävs lyft bakifrån, via vinkling i lederna bak.

Dvs inte bara lyftas som i stegra utan med en rund överlinje och kortad underlinje.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag får en konstig bild i huvudet när jag tänker att huvudet bara ska hänga och tänker att om hästen är så avspänd borde huvudet gunga...
Jag är med på att muskler håller huvudet på plats, och håller huvudet bakom lod om det nu skull vara bakom lod. Men som tidigare sagts- en helt avspänd häst kommer ingen vart, den sover ju typ... En helt och absolut avspänd nacke som ingen muskel håller på plats??? Borde ju om något fresta på skelettet ;)

Du glömmer bort ligamenten:) Det är inte bara muskler som stabiliserar lederna.

Sen känner du igen en avslappnad nacke på att den kan flexa, försök med det på en häst bakom lod, det är svårt eftersom musklerna är låsta där.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Alltså seriöst ... Du har verkligen aldrig ridit och förstår att så länge ryttaren är duktig och kan variera sin ridning där hästen är på sÄTET för hjälperna så är den loss och flex i nacke och mun och det är den både på lös eller sträckt tygel oavsett under de förhållanden ? Och att ingen seriös ryttare ngnsin rider hästen statiskt oavsett position och situation ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp