"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

:crazy:
Jag skulle vilja veta hur hästen ska göra för att höja sin framdel? :o

När hästen samlar sig vinklar den om sina ben bak. Sätter sig. Blir lägre.
Piaff är samling

Hur utförs en korrekt piaff i din värld? Jag måste ha lärt mig helt fel

Jag har skrivit om det tidigare bl.a. i inlägg #640. Har du läst det?
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag har inte tidigare uttryckt någon uppfattning om hur den här ryttarinnan rider och tänker inte göra det nu heller. Hon som person är inte med i diskussionen överhuvud taget. Jag hänvisade i ett inlägg till en av hennes artiklar där det finns teckningar på två westernhästar som gör snabb halt på olika sätt.
.

Men det hon skriver hänger väl ihögsta grad ihop med vad hon själv visar på bilderna?? Hon skriver ändå offentliga artiklar om ridning, då måste man kunna ha liiiite krav på vad hon visar på bild. Eller hur? Det du anser bra är alltså denna ryttare. Ja du, det säger allt:crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja det var väl ungefär det jag skrev också, men tydligen inte enligt fio.

Du jag tror att dom flesta har skrivit det i denna diskussion;)

Det är bara du och Brille som fortfarande inte fattat det och tror att andra här förespråkar att lära hästen ständigt vara bakom lod.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Bakom hand är när bakbenen inte bjuder mot bettet. Man får ingen riktig kontakt, man har inte bakbenen i handen så att säga. Tygeltagen kommer inte påverka bakbenen utan stannar i halsen.
Bakom lod driver bakbenen fram till handen och hästen är ihopkopplad. Tyglarna påverkar bakbenen, bågen är spänd, hästen arbetar genom kroppen.

Jag har svårt att se hur bakbenen skulle drivas framåt av handen, hur då rent tekniskt? Grejen är att om du menar att sätet driver bakbenen fram mot handen så är det ju faktiskt handen som håller emot om nosen går in.

Ihopkopplad kan den ju inte vara då om den är bakom lod, kedjan är ju bruten vid 2-3 nackkotan ungefär.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jaha så hästen gymnastiserar sig själv, det var det dummaste jag hört!! Om nu gubben i filmen som satt och ryckte sin häst i munnen hade så välgymnastiserad häst, för det var ju det dressyr var sa du ju, kan du då förklara den gigantiska underhalsen??

Nej dressyr (i alla fall den tyska skolan) handlar om att gymnastisera hästen, det tror jag alla är överens om utom du..

Det du pratar om är ren lydnad inget annat, man kan lära hästen massor med konster med diverse signaler men utan att koppla ihop hjälperna och jobba
hästen smidig i sidor etc så har du bara en lydig häst inte en genom gymnastiserad häst!

Så du menar på fullt allvar att det är ryttaren som gymnastiserar hästen? Är det gymnastikläraren som gymnastiserar sina elever också då? Eller tränaren på gymet? Workouten?

Intressant, för det är nog i det här som den stora skillnaden i våran syn ligger.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ihopkopplad kan den ju inte vara då om den är bakom lod, kedjan är ju bruten vid 2-3 nackkotan ungefär.

Men :eek: att du inte kan fatta?:confused:

Jodå den kan absolut vara ihopkopplad bakom lod, det är INTE nosens placering som avgör utan helheten. För tvåtusende gången, eller så. Men ut och rid och känn efter och sitt inte och påstå saker helt hämtat ur luften :cool:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Så du menar på fullt allvar att det är ryttaren som gymnastiserar hästen? Är det gymnastikläraren som gymnastiserar sina elever också då? Eller tränaren på gymet? Workouten?

Intressant, för det är nog i det här som den stora skillnaden i våran syn ligger.
Tänk vad olika vi kan uppfatta skriven text.
Ang:

Super: Nej dressyr (i alla fall den tyska skolan) handlar om att gymnastisera hästen,
Jag uppfattar det som att ryttare visar hästen ett sätt att gymnastisera på när jag läser den raden. Ryttaren är ju ändå den som "styr" och då kan ryttaren visa hästen hur den vill att den skall gymnastisera.
Så fattar jag det. När hästen går på det vis som ryttaren önskar låter ryttaren hästen vara, och den gymnastiserar på så sätt sig själv.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Kontakten, dvs hur mkt man vill ha i tygeln(hur många gram/hur stort tryck om något) är densamma. Men tygellängden är det inte. Hästen ska bibehålla samma kontakt på samma sätt som jag som ryttare ska göra det.
Jag ser det lite som den normala och mjuka kontakt man kan ha i "ramen" då man dansar pardans.
Man KAN också ha hård kontakt där man klämmer runt handen/midjan och släpar runt/föser runt/puttar runt den man dansar med. Men det blir inte lätt och vackert då.

För att ändra formen på hästen så lär jag in att den dels ska bibehålla viss kontakt. Om den häver sig på mer än jag vill ska jag bara kunna killa till i tygeln så ska den förstå att vid den signalen är det nog.
Den signalen ska vara en snabb vibration, ett darr i handen.
Om jag vill ha ner och runda hästen så tar jag ett mer stadigt, mjukt tag i tygeln. Jag ökar trycket ngt,ngt bara tills hästen rundar sig och kommer ner(givetvis har detta tränats in med eftergift i exakt rätt läge och man börjar med framåt/nedåt innan man börjar runda).
Vill jag höja gör jag ett litet tygeltag upp. Först några små vibrerande i lite uppåtrörelse med handen. Sen om det behövs det mjukare liiite starkare tills jag tycker halsen kommer ut och formen på hals i övrigt är trevlig. Framör allt då att underhalsen är uppsugen.

Målet är att få hjälperna så små som möjligt. Men även jag tycker att de i början kan få vara större i form av att man rör handen ur position. Dock tycker jag man ska akta sig för att därför få mer tryck. Handen måste fram om den också ska gå upp. Och att rycka får ingen häst att vilja komma fram till bettet..

Jag rider då också givetvis hela tiden energin i hästen bakifrån. Kommer den inte fram till handen går den inte fram genom kroppen. Då kan mer energi behövas.
Så jag är helt med på att bakom lod och bakom hand är extremt skilda saker.
Bakom hand ser jag som en häst som klivit av hjälperna. Drar man det till det extrema så är det stegring som är det yttersta steget där. Alltså mkt, mkt dåligt!
Bakom lod är en arbetsform där hästen fortf kan vara framför ryttaren sas och på hjälperna.

Och energin jag sätter i hästen riktar jag förhoppningsvis genom hur jag sitter. Tex kan man ju maxa energin både i piaff och i ökad trav. Jag tycker tom det behövs mer energi i piaffen. För där får de inte extra energi av rörelsen framåt.
Så en bra piaff görs i full energi där sitsen styr var energin går, inte handen.

Jag ser som sagt inga problem med att gå från LDR till högre form.
En häst går att ge signalsystem för det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag har gått i svensk ridskola, tittat på åtskilliga svenska ridlektioner, lyssnat till otaliga svenska tränare
Man lär sig inte att rida dressyr genom någotdera. Läktarridning. Intressant?
Ja, men inget som man per automatik kan applicera på sin egen ridning.
Det måste upplevas o träningen anpassas efter varje specifik häst o ryttares kunskaper.

Du tillhör väl inte ens de som fått delta i de 12 gångerna för PK.

Det krävs talang o stort engagemang också- inte bara teoretiska kunskaper.

Du kan vifta med huvud, hals o rumpbilder hur mkt som helst, men ser man inte skogen för alla träd.....Hästen som en helhet.
Hur ska en samlad häst kunna bli högre/ få längre framben.:confused:
Titta på Totilas igen o se hur det ska vara enligt skolboken- utmärkt.

titta på även på PK igen.

du anmärkte på Adelindes TRÄNINGSpiaff. Jo den guppar bak, men fortfarande med krökta bakben- inte raka. NÄR hon tar upp den i formen blir det annat. Som du gör med de höga händerna. skillnaden ligger i att hon får den att samla sig mer- helheten igen.

Fiador vet inte hur en häst bakom hand känns. Min känsla av det var när min ena lade tungan över kandarbetten några ggr i början o var alltså frikopplad. Hästen knyter sig o släpper bettet. Går ej att påverka bra. Knäpper av är ett annat uttryck.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag har svårt att se hur bakbenen skulle drivas framåt av handen, hur då rent tekniskt? Grejen är att om du menar att sätet driver bakbenen fram mot handen så är det ju faktiskt handen som håller emot om nosen går in.

Ihopkopplad kan den ju inte vara då om den är bakom lod, kedjan är ju bruten vid 2-3 nackkotan ungefär.

Var har jag sagt att bakbenen drivs av handen?
Bakbenen driver hästen att sträcka sin hals mot bettet. Då får man kontakt. Inget engagemang bak- ingen kontakt.

Du kan absolut ha en häst bakom lod och ha en bra kontakt eftersom bakbenen är engagerade. Det sitter inte i huruvida det finns en knyck vid nån viss kota, varför skulle det göra det? Det är ju inte som man brutit nacken på hästen och gjort den förlamad för Guds skull. Alla nerver är intakta, alla muskler hela, hästen kan faktiskt böja sin hals och vara helt ihopkrullad alldeles själv i frihet. Det är liksom inte så att den automatiskt tappar kontakt med sin bakdel för att halsen har en krök längre bak.
Precis som den inte automatiskt har kontakt bara för att nacken är högst och nosen framme.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tänk vad olika vi kan uppfatta skriven text.
Ang:
.
Ja absolut, men om du ser vilket inlägg som denna användare svarade på så kan man absolut uppfatta det som jag gjorde också.

Jag uppfattar det som att ryttare visar hästen ett sätt att gymnastisera på när jag läser den raden. Ryttaren är ju ändå den som "styr" och då kan ryttaren visa hästen hur den vill att den skall gymnastisera.
Så fattar jag det. När hästen går på det vis som ryttaren önskar låter ryttaren hästen vara, och den gymnastiserar på så sätt sig själv.

Precis så ser jag det också.:)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Du jag tror att dom flesta har skrivit det i denna diskussion;)

Det är bara du och Brille som fortfarande inte fattat det och tror att andra här förespråkar att lära hästen ständigt vara bakom lod.

Då kanske du kan svara på min fråga då:

Men hur kommer det sig då att huvudet hamnar bakom lod ena gången och framför lod andra gången, om kontakten är den samma? Hur vet hästen att den ska ha huvudet bakom eller framför lod?

Det handlar om inlärning, allting du gör med hästen handlar om inlärning. Den lär sig av allt. Att ha huvudet bakom lod i rörelse framåt, med bjudning, är inte inte något hästen gör självmant. Så antingen håller ryttaren huvudet där eller så ber ryttaren hästen hålla huvudet där, båda fallen handlar om inlärning, men på olika sätt. Bra eller dåligt, det kan ju diskuteras, men nog kan vi väl vara överns om att det handlar om inlärning?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Då kanske du kan svara på min fråga då:



Det handlar om inlärning, allting du gör med hästen handlar om inlärning. Den lär sig av allt. Att ha huvudet bakom lod i rörelse framåt, med bjudning, är inte inte något hästen gör självmant. Så antingen håller ryttaren huvudet där eller så ber ryttaren hästen hålla huvudet där, båda fallen handlar om inlärning, men på olika sätt. Bra eller dåligt, det kan ju diskuteras, men nog kan vi väl vara överns om att det handlar om inlärning?

Vad man lär hästen är väl att följa kontakten?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Var har jag sagt att bakbenen drivs av handen?
Bakbenen driver hästen att sträcka sin hals mot bettet. Då får man kontakt. Inget engagemang bak- ingen kontakt.

Du kan absolut ha en häst bakom lod och ha en bra kontakt eftersom bakbenen är engagerade. Det sitter inte i huruvida det finns en knyck vid nån viss kota, varför skulle det göra det? Det är ju inte som man brutit nacken på hästen och gjort den förlamad för Guds skull. Alla nerver är intakta, alla muskler hela, hästen kan faktiskt böja sin hals och vara helt ihopkrullad alldeles själv i frihet. Det är liksom inte så att den automatiskt tappar kontakt med sin bakdel för att halsen har en krök längre bak.
Precis som den inte automatiskt har kontakt bara för att nacken är högst och nosen framme.

Då ber jag om ursäkt, men det låter lite som det när man beskriver att man påverkar bakbenen med tygeln via kontakten.

Sen, det jag menar är att om hästen tänker framåt, ärligt med bjudning, så åker inte nosen in bakom lod utan anledning, antingen håller ryttaren emot eller så ber ryttaren hästen hålla huvudet där med tyglarna.

Bakom lod så aktiveras bakbenen "upp och ner", inte framåt, inåt, för det behövs bjudning och hästens mentala tanke framåt. Bakbenen framåt är en förutsättning för att hästen ska vara på bakdelen och kunna flytta tyngdpunkten bakåt i grunden, det är alltså första steget. Det är därför som man fokuserar på bakbensaktiviteten framåt i just grundarbetet. Det här är väldigt basic i inom "min" ridlära, vi utnyttjar denna mekanik och psykologi och lägger till böjning och sidoförflyttning, utöver ridning rakt fram, för att öva upp hästens förmåga att lätta fram i grundarbetet, men bakbenen måste vara inunder hästen först. Så i grunden är alltid bakbenen framåt, intå, inte upp och ner. Man ser tydligt problemet hästen har i träningsfilmen med Hester. Gå tillbaks och titta, visst får den till det något bättre här och där, men det är allt för mycket nötande på bakben upp och ner. Då blir hästen framtung. Det skulle visa sig direkt om man bad hästen tex vända, den skulle inte kunna göra det i den formen helt enklet, eller jo men den skulle vända med rumpan, alltså gå runt med bakbenen, eftersom den är satt på framdelen.

Den måste först ha tekniken framåt med bakbenen, för att kunna vara kvar på bakdelen och samla upp sig för att tex vända. Det är en logisk process som jag inte förstår att man envisas med att förbise bara för att hästen känns bekvämare och mer avslappnad med nosen bakom lod.

Hästen är född med reflexen att sträcka fram nosen när den tänker framåt och sträcker då samtidigt fram bakbenen för att vinna mer mark, de är en naturlig mekanik helt enkelt som man vetat i årtusenden och även utnyttjat. Då blir det ju väldigt ologiskt att "rida fram bakbenen" med nosen bakom lod. Vad som helst annat kan nosen bakom lod ha betydelse för, men inte bakbenens rörelse framåt.

Att kedjan blir bruten vid 2-3 halskotan har betydelse då ligamenten som hjälper till att "spänna bågen" i detta läge har tappat sin "mothållande" effekt. Tänk gummisnodd som blivit övertöjd. Sen är även nacken spänd då musklerna i nacken arbetar för fullt. I den låga formen är man ute efter avslappning och stretching. Med ärlig bjudning framåt och nosen fram så kan även bakbenen sträckas fram ordentligt vilket innebär att man inte frångår den grundläggande rörelsemekaniken ens i den avslappnade formen. Hästen är absolut mer framtung, men det är ju inte arbete, utan avslappning mellan arbetena. Som jag ser det så bör dessa logiskt hänga ihop. Arbete, nosen framåt, bakbenen framåt. Stretching/avslappning, nosen framåt, bakbenen framåt. Förstår du då hur jag ser det då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tror jag förstår hur du tänker men jag tror inte du förstår hur jag tänker.

Detta handlar ju inte om den grundridning du pratar om. Om jag rider en häst som inte driver med bakbenen och söker kontakt med bettet så är det ju första prio. Ingen som säger att bakbenen blir bättre på plats av att hästen är bakom lod.
Låg och rund är en häst som är inriden och kan den grunden.

Är hästen ihopkopplad påverkar tygeltagen bakbenen. Det känner man. Man har direkt kommunikation med hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vad man lär hästen är väl att följa kontakten?

Jag tänker precis samma sak! Det är ju hela grejen med kontakten, följa och leda, precis som i pardans.

Filmen som låg som länk:
http://www.youtube.com/watch?v=xX51OzbavGc
Är i mitt tycke precis det motsatta. Hästen lämnas till sitt öde litegrann, den är jätteduktig och lydig och vill verkligen, men det är inte mjukt enligt mig.

Det ser väldigt oharmoniskt ut, att hästen inte vågar ta kontakt, backar av och det blir väldigt ryckigt. Om det nu är en överdriven instruktionsfilm som skall lära okunniga ryttare - så blir det ju väldigt fel! Hur rider man efter att man sett följande film, om man inte har någon aning om hur kontakt fungerar? Antalgligen ännu mer ryckigt och oföljsamt :crazy:

Ryttaren på filmen har helt fråntagit sina egna möjligheter att hjälpa hästen med ihopkopplingen, för att inte tala om underhalsen som hästen måste utveckla för att rädda sig själv. Rörelserna går inte i "flödet" utan blir mer som något slags "trick". För att använda en metafor: Här håller inte ryttaren sin häst mjukt i handen när han visar den, utan jag upplever det lite som att ryttaren självmant kopplar ifrån sig själv från hästen och genom oföljsamma ryckningar sitter där uppe och "petar på den med en pinne" för att förklara hur den vill att hästen skall göra. Släpper kontakten totalt efter rycken, som om det skulle vara mjukare än att vara följsamt med i kontakten och låta hästen villigt söka efter den. Nä, jag gillar inte den instruktionsvideon. Jag tror att hästen skulle bli mycket mer "flow" om han istället hade en jämnare kontakt. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja det är ju Brilles förebild. Undra på att man har svårt att förstå meriterna som räknats upp här.....men däremot blir det begripligt att diskussionen är som den är.

Ekipaget i den här filmen http://warmblood-wanderlust.tumblr.com/post/27240271350/this-post-is-gonna-piss-people-off-but-if-you-cant med en svart häst som anses vara världens bästa ekipage är absolut INTE min förebild.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag skulle vilja veta hur hästen ska göra för att höja sin framdel? :o

När hästen samlar sig vinklar den om sina ben bak. Sätter sig. Blir lägre.
Piaff är samling

Hur utförs en korrekt piaff i din värld? Jag måste ha lärt mig helt fel

Det behövs många ord för att svara på din första fråga, många fler än som ryms i den här tråden. Det finns en hel del artiklar/böcker som beskriver det av bl.a. J-C Racinet och Ph. Dr Deb Bennet. Bennet skriver om det på sid 10-15 i sin artikel http://www.equinestudies.org/ring_revisited_2008/ring_of_muscles_2008_pdf.pdf. Här finns också beskrivning om hur det fungerar http://www.sustainabledressage.net/collection/false_collection.php

För att kunna bära ryttare med samma tyngdpunkt som utan ryttare behöver hästen flytta sin tyngdpunkt bakåt. Det innebär mer samling. I piaff är samlingen ännu större, hästen har då vinklat mer i pelvis så att bakbenen hamnar mer under kroppen och dessutom kortat sin kropp men den böjer inte speciellt mycket mer i knä- och hasled. I passage, som inte är en samlad rörelse, har hästen däremot inte vinklat mer i pelvis utan ökar böjningen i knä- och hasled.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp