Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3
Var har jag sagt att bakbenen drivs av handen?
Bakbenen driver hästen att sträcka sin hals mot bettet. Då får man kontakt. Inget engagemang bak- ingen kontakt.
Du kan absolut ha en häst bakom lod och ha en bra kontakt eftersom bakbenen är engagerade. Det sitter inte i huruvida det finns en knyck vid nån viss kota, varför skulle det göra det? Det är ju inte som man brutit nacken på hästen och gjort den förlamad för Guds skull. Alla nerver är intakta, alla muskler hela, hästen kan faktiskt böja sin hals och vara helt ihopkrullad alldeles själv i frihet. Det är liksom inte så att den automatiskt tappar kontakt med sin bakdel för att halsen har en krök längre bak.
Precis som den inte automatiskt har kontakt bara för att nacken är högst och nosen framme.
Då ber jag om ursäkt, men det låter lite som det när man beskriver att man påverkar bakbenen med tygeln via kontakten.
Sen, det jag menar är att om hästen tänker framåt, ärligt med bjudning, så åker inte nosen in bakom lod utan anledning, antingen håller ryttaren emot eller så ber ryttaren hästen hålla huvudet där med tyglarna.
Bakom lod så aktiveras bakbenen "upp och ner", inte framåt, inåt, för det behövs bjudning och hästens mentala tanke framåt. Bakbenen framåt är en förutsättning för att hästen ska vara på bakdelen och kunna flytta tyngdpunkten bakåt i grunden, det är alltså första steget. Det är därför som man fokuserar på bakbensaktiviteten framåt i just grundarbetet. Det här är väldigt basic i inom "min" ridlära, vi utnyttjar denna mekanik och psykologi och lägger till böjning och sidoförflyttning, utöver ridning rakt fram, för att öva upp hästens förmåga att lätta fram i grundarbetet, men bakbenen måste vara inunder hästen först. Så i grunden är alltid bakbenen framåt, intå, inte upp och ner. Man ser tydligt problemet hästen har i träningsfilmen med Hester. Gå tillbaks och titta, visst får den till det något bättre här och där, men det är allt för mycket nötande på bakben upp och ner. Då blir hästen framtung. Det skulle visa sig direkt om man bad hästen tex vända, den skulle inte kunna göra det i den formen helt enklet, eller jo men den skulle vända med rumpan, alltså gå runt med bakbenen, eftersom den är satt på framdelen.
Den måste först ha tekniken framåt med bakbenen, för att kunna vara kvar på bakdelen och samla upp sig för att tex vända. Det är en logisk process som jag inte förstår att man envisas med att förbise bara för att hästen känns bekvämare och mer avslappnad med nosen bakom lod.
Hästen är född med reflexen att sträcka fram nosen när den tänker framåt och sträcker då samtidigt fram bakbenen för att vinna mer mark, de är en naturlig mekanik helt enkelt som man vetat i årtusenden och även utnyttjat. Då blir det ju väldigt ologiskt att "rida fram bakbenen" med nosen bakom lod. Vad som helst annat kan nosen bakom lod ha betydelse för, men inte bakbenens rörelse framåt.
Att kedjan blir bruten vid 2-3 halskotan har betydelse då ligamenten som hjälper till att "spänna bågen" i detta läge har tappat sin "mothållande" effekt. Tänk gummisnodd som blivit övertöjd. Sen är även nacken spänd då musklerna i nacken arbetar för fullt. I den låga formen är man ute efter avslappning och stretching. Med ärlig bjudning framåt och nosen fram så kan även bakbenen sträckas fram ordentligt vilket innebär att man inte frångår den grundläggande rörelsemekaniken ens i den avslappnade formen. Hästen är absolut mer framtung, men det är ju inte arbete, utan avslappning mellan arbetena. Som jag ser det så bör dessa logiskt hänga ihop. Arbete, nosen framåt, bakbenen framåt. Stretching/avslappning, nosen framåt, bakbenen framåt. Förstår du då hur jag ser det då?