Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3
Var får du allt ifrån Brille? Är faktiskt ärligt nyfiken på VAR du har grundat dig den uppfattning som du har angående vanlig dressyr? (Då tänker jag den tyska skolan när jag skriver "vanlig").
Jag har gått i svensk ridskola, tittat på åtskilliga svenska ridlektioner, lyssnat till otaliga svenska tränare. Jag var en gång i tiden väldigt imponerad av de svenska toppryttarna. Därifrån har jag fått uppfattning om vanlig dressyr. Jag ser att i dag är väldigt många ridskolehästar alltid inspända på lektion så deras ryttare får inte lära sig hästens respons på korrekta tygelhjälper.
Jag undrar för jag känner inte igen ett smack av det du skriver om, och jag har ändå levt i den s k hästvärlden rätt länge. Är det någon speciell person som har utbildat dig eller har du plockat lite här och lite där? Någonstans måste ju dina åsikter ha en grund? Är det i PK eller vadå?
Jag rider inte längre "vanligt" som du skriver. Jag har talat om vilka källor jag har och i mina inlägg hänvisat till artiklar, filmer, etc som utförligt förklarar bakgrunden till det jag försöker förmedla.
Mitt inlägg som du svarar på är en sammanfattning/sammanställning av vad jag framfört i inlägg den här tråden kompletterat med sådana insikter som jag fått av andras inlägg.
Och man rider inte med stora yviga rörelser bara för att hästen inte är välutbildad... Vem har sagt att man gör det?
Jag försöker säga att det kan vara lättare för hästen att förstå om man ger (över)tydliga hjälper. Det är inte tillåtet i tävling men det är inget som hindrar att man gör det vid utbildning/träning. Jo, det finns en sak som hindrar - föreställningen om att så gör man inte.
Titta på filmen.
Naturligtvis ställer det högre krav på styrka hos en häst som gör en sådan fin piaff som Totilas gör på Fios bild.
Hästen är fin men tyvärr, det är ingen bra piaff. Hästen höjer inte framdelen som är ett kriterium för piaff - den sänker bakdelen.
Men jag tror ändå att det sliter mindre eftersom det visar en häst som är mer genomsläpplig och loss än vad de flesta iberier brukar vara. De brukar ofta trampa igenom att ta spjärn med underhalsen, det håller jag med de som anser detta.
Jag tror att det är något som någon har lärt dem göra så. Jag tror inte att det är medfött.
Nu var ju detta världens bästa ekipage så det är svårt att jämföra, men skall man nu göra den jämförelsen så är det ett bra exempel att hänvisa till. Därför tycker inte jag att det resonemanget om "pelvis" håller.
Jag tror att det är fler än jag som inte håller med om att det är världens bästa ekipage. Världens bästa ekipage bör väl kunna göra ökad trav och piaff på korrekt sätt.
Är inte resten på plats så borde det vara mer belastande för hästen, jämfört med om den är så loss som Totilas på Fios kort. Använder mig av iberier som exempel eftersom det är de som du har hänvisat till i vissa inlägg.
Vad det gäller resten så har du missat en väsentlig detalj, nämligen ryttarkänsla!
Jag har diskuterat ryttarkänsla i ett tidigare inlägg.
En duktig ryttare hamnar inte i de situationer som du beskriver, där man inte kan reglera och påverka hästens arbetsform alltså. Sen att vad som helst kan hända, visst, men så är det med alla hästar och inte bara dressyrhästar.
Här förstår jag inte vad du syftar på.