"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men allvarligt talat.. tycker du att det där är en mjuk halt med undertramp :confused:

Fundera istället på varför halten blir så brysk..

Hellre rätt teknik och lite fult än fel teknik men snyggt. Det är bara ögat som blir lurat då.

Att hästen kommer lite i obalans beror främst på underlaget skulle jag tro. Det blev lite för showigt och hästen stannar "hårdare" än underlaget medger.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Kl
Till fio, solis och om det var nån mer? Tank för bra support angående övergång från ökad trav... Mackan, bra skrivet om bakom hand kontra bakom lod tycker jag!

Till brille- jag skrev " stoppa in rumpan så som du ( fiador ) vill" vilket inte är samma sak som att dressyrhästen skulle bromsa i framvikt. Visa gärna en övergång där hästen drar in rumpan så och håller takten i övergången så ska jag omvärdera min tro!
Annars- läs vad fio skrev angående att hesters häst har bakbenen med i ökningen och därför kan komma tillbaka mjukt och balanserat. Det tycker jag var mycket bra skrivet.

Till fiador; i korrigeringssyfte kan jag faktiskt använda mig av vissa tygeltag som mannen i din film visade. Så jag sågar inte själva tanken, men ser det som något jag gör när jag redan hamnat fel.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej . Bakom lod är bakom lod . Och bakom
Hand är bakom hand . Så "komplext" är det - även om komplexiteten inte existerar för väldigt många som förstår och kan känna skillnaden - som
Är extrem .

Exakt hur då ur ett inlärningsperspektiv a la rörelsemönster och inlärda reflexer. Du verkar ju ha koll så kanske du kan förklara då.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej det är du som inte fattat att tygel kontakt inte handlar om styrka i handen .

Men då vore det ju inte så svårt att förstå vad jag pratar om heller, eller hur? För jag pratar ju om verkligen ingen styrka.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tror tyvärr knappast att det kan läras in eller uppfattas via en förklaring till dig virtuellt .
Skillnaden bakom lod och bakom hand - dvs det senare bakom hjälperna för sitsen är inte jämförbara . Det är där det brister i en ev .Dialog . Greppar man inte den fundamentala skillnaden blir det svårt att debattera på den intensiva nivå du anser dig befinna dig på .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja du verkar ha svårt att förstå skillnaden mellan att systematiskt träna hästen att gå med huvudet bakom lod och att huvudet hamnar där några sekunder för att sen flytta fram igen. Är det verkligen så svårt att förstå skillnaden ur ett inlärningsperspektiv, eller dummar du dig bara medvetet?

Ingenting är helt plötsligt, det är du som inte förstår vad lös tygel/lång tygel innebär, eller den kontakt jag syftar på heller. Det helt enkelt du som har problem och det är väl därför som du ojar dig så också.

Nej det är du som inte förstår att man inte lär in huvudets position med handen utan man rider upp hästen bakifrån med säte och skänklar.. man har alltså samma kontakt med bettet vare sig man rider bakom eller i lod
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Exakt hur då ur ett inlärningsperspektiv a la rörelsemönster och inlärda reflexer. Du verkar ju ha koll så kanske du kan förklara då.

Bakom hand är när bakbenen inte bjuder mot bettet. Man får ingen riktig kontakt, man har inte bakbenen i handen så att säga. Tygeltagen kommer inte påverka bakbenen utan stannar i halsen.
Bakom lod driver bakbenen fram till handen och hästen är ihopkopplad. Tyglarna påverkar bakbenen, bågen är spänd, hästen arbetar genom kroppen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Hellre rätt teknik och lite fult än fel teknik men snyggt. Det är bara ögat som blir lurat då.

Att hästen kommer lite i obalans beror främst på underlaget skulle jag tro. Det blev lite för showigt och hästen stannar "hårdare" än underlaget medger.

Men det där är fel teknik att göra en övergång\halt på
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Kl
Till fiador; i korrigeringssyfte kan jag faktiskt använda mig av vissa tygeltag som mannen i din film visade. Så jag sågar inte själva tanken, men ser det som något jag gör när jag redan hamnat fel.

Men när du börjar med något som du eller hästen aldrig har gjort förut så vet ju inte hästen vad du är ute efter, hur gör du då? För du börjar väl inte med att korrigera?

Jag gillar inte tänket med "korrigering", jag guidar alltid hästen, den provar och gör fel, jag fortsätter visa tills den hittar rätt. Olika hästar behöver olika mycket tydlighet.

Hästar är inte tankeläsare och ibland så är det vi ber dom om inte lätt att förstå bara rakt av, då har man stor hjälp av att vara tydlig och då behöver man inte korrigera sen.

Så att vara tydlig, som i filmen som ju var extra tydlig eftersom det var en instruktions/förevisnings film för människor:D, är bara en hjälp för hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej det är du som inte förstår att man inte lär in huvudets position med handen utan man rider upp hästen bakifrån med säte och skänklar.. man har alltså samma kontakt med bettet vare sig man rider bakom eller i lod

Men hur kommer det sig då att huvudet hamnar bakom lod ena gången och framför lod andra gången, om kontakten är den samma? Hur vet hästen att den ska ha huvudet bakom eller framför lod?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vilka lär sina hästar gå bakom lod?
När du tar fram handen går nosen med, gör den inte det har du maskerat med tygeln en häst som drar sig undan handen.. inte framför skänkeln = bakom hand!!

Hästen ska med bakbensaktiviteten låta energin gå genom kroppen och ryttaren placerar huvudet i den form/ram som den vill ha. Kontakten med bakbenen finns i handen.

Går hästen i en djup rund form är pannan bakom lodplanet.. samla ihop hästen, be den vinkla om bak och bibehåll vinkeln vid ganaschen så är den I lodplanet.

Jag fattar ärligt inte vad du du diskuterar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men hur kommer det sig då att huvudet hamnar bakom lod ena gången och framför lod andra gången, om kontakten är den samma? Hur vet hästen att den ska ha huvudet bakom eller framför lod?

Hästen följer ryttarens hand och placerar näsan där den (ryttaren) vill ha den
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jo men dressyr handlar också om inlärning, inte bara gymnastik. Den fysiska biten har hästen själv bäst koll på, vi ryttare behöver ett kommunikationssystem för att guida hästen till det vi vill och anser vara det hästen behöver jobba med. Det är DET dressyr handlar om. Vi behöver inte gymnastisera hästen, hästen gymnastiserar sig själv, men han behöver veta VAD han behöver gymnasitsera, därför är det väldigt viktigt att ha ett språk att förmedla sig med. Sen är det också viktigt att dom verktyg vi använder används på ett sätt som inverkar så att det blir enkelt för hästen att följa och lära sig av. Det blir så mycket enklare då att gymnastisera.

Jaha så hästen gymnastiserar sig själv, det var det dummaste jag hört!! Om nu gubben i filmen som satt och ryckte sin häst i munnen hade så välgymnastiserad häst, för det var ju det dressyr var sa du ju, kan du då förklara den gigantiska underhalsen??

Nej dressyr (i alla fall den tyska skolan) handlar om att gymnastisera hästen, det tror jag alla är överens om utom du..

Det du pratar om är ren lydnad inget annat, man kan lära hästen massor med konster med diverse signaler men utan att koppla ihop hjälperna och jobba
hästen smidig i sidor etc så har du bara en lydig häst inte en genom gymnastiserad häst!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Korrigeringar kommer för att jag rider för dåligt. Då får jag hjälpa hästen på ett tydligt sätt så att den bortser från min misstajmade sits och inte trillar ner på innerbogen i en sväng till exempel.
Jag red dåligt, hästen tappar balansen, jag måste visa hästen rätt. Ridet jag bra behöver jag inte korrigera så ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Var får du allt ifrån Brille? Är faktiskt ärligt nyfiken på VAR du har grundat dig den uppfattning som du har angående vanlig dressyr? (Då tänker jag den tyska skolan när jag skriver "vanlig").
Jag har gått i svensk ridskola, tittat på åtskilliga svenska ridlektioner, lyssnat till otaliga svenska tränare. Jag var en gång i tiden väldigt imponerad av de svenska toppryttarna. Därifrån har jag fått uppfattning om vanlig dressyr. Jag ser att i dag är väldigt många ridskolehästar alltid inspända på lektion så deras ryttare får inte lära sig hästens respons på korrekta tygelhjälper.

Jag undrar för jag känner inte igen ett smack av det du skriver om, och jag har ändå levt i den s k hästvärlden rätt länge. Är det någon speciell person som har utbildat dig eller har du plockat lite här och lite där? Någonstans måste ju dina åsikter ha en grund? Är det i PK eller vadå?
Jag rider inte längre "vanligt" som du skriver. Jag har talat om vilka källor jag har och i mina inlägg hänvisat till artiklar, filmer, etc som utförligt förklarar bakgrunden till det jag försöker förmedla.

Mitt inlägg som du svarar på är en sammanfattning/sammanställning av vad jag framfört i inlägg den här tråden kompletterat med sådana insikter som jag fått av andras inlägg.

Och man rider inte med stora yviga rörelser bara för att hästen inte är välutbildad... Vem har sagt att man gör det? :)
Jag försöker säga att det kan vara lättare för hästen att förstå om man ger (över)tydliga hjälper. Det är inte tillåtet i tävling men det är inget som hindrar att man gör det vid utbildning/träning. Jo, det finns en sak som hindrar - föreställningen om att så gör man inte.

Titta på filmen.

Naturligtvis ställer det högre krav på styrka hos en häst som gör en sådan fin piaff som Totilas gör på Fios bild.
Hästen är fin men tyvärr, det är ingen bra piaff. Hästen höjer inte framdelen som är ett kriterium för piaff - den sänker bakdelen.

Men jag tror ändå att det sliter mindre eftersom det visar en häst som är mer genomsläpplig och loss än vad de flesta iberier brukar vara. De brukar ofta trampa igenom att ta spjärn med underhalsen, det håller jag med de som anser detta.
Jag tror att det är något som någon har lärt dem göra så. Jag tror inte att det är medfött.

Nu var ju detta världens bästa ekipage så det är svårt att jämföra, men skall man nu göra den jämförelsen så är det ett bra exempel att hänvisa till. Därför tycker inte jag att det resonemanget om "pelvis" håller.
Jag tror att det är fler än jag som inte håller med om att det är världens bästa ekipage. Världens bästa ekipage bör väl kunna göra ökad trav och piaff på korrekt sätt.

Är inte resten på plats så borde det vara mer belastande för hästen, jämfört med om den är så loss som Totilas på Fios kort. Använder mig av iberier som exempel eftersom det är de som du har hänvisat till i vissa inlägg.
Vad det gäller resten så har du missat en väsentlig detalj, nämligen ryttarkänsla!
Jag har diskuterat ryttarkänsla i ett tidigare inlägg.

En duktig ryttare hamnar inte i de situationer som du beskriver, där man inte kan reglera och påverka hästens arbetsform alltså. Sen att vad som helst kan hända, visst, men så är det med alla hästar och inte bara dressyrhästar.
Här förstår jag inte vad du syftar på.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag skulle vilja veta hur hästen ska göra för att höja sin framdel? :o

När hästen samlar sig vinklar den om sina ben bak. Sätter sig. Blir lägre.
Piaff är samling

Hur utförs en korrekt piaff i din värld? Jag måste ha lärt mig helt fel
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tänker du ngnsin ens aspirera på att lära dig att förstå skillnaden mellan LDR och HF ? Och förstår du att det inte finns ngn bakåt dragande eller låst hand öht i LDR? Det är inte konstigare än när du rider lång och låg , med skillnad att motor och rygg är bättre i LDR och det finns en ökad aktivitet bakifrån och fram i LDR . Du har samma sökning på bettet .

Vart utvecklar hästen "felaktiga muskler" av att varieras i formen ?

Jag säger som de andra : "diskussionen" blir väldigt märklig eftersom du öht inte är mottaglig utan du vill bara publicera länkar om vad den och den säger som passar din egen uppfattning . Jag skulle nästintill döda för att se hur du rider och fullt förstå vad du praktiserar och tror på som ryttare för egen del . För visst hade du ridit alla möjliga discipliner inkl os mässiga dressyrhästar , om jag tolkat dig korrekt ?

Hur länge dröjer det tills du säger "Jag vet var du bor"?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men du hade ju ridit os mässiga hästar ???lägg ner nu . Snälla ! J
Allt annat du försöker snurra in en debatt runt eller bortse från frågeställningsmässigt eller försöker fastna på För att slippa svara blir lite fånigt ?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Öhhh... WHAT IS THIS :confused: :confused: :confused: :eek: Hästen ser ju ut som om den håller på att ramla ihop och dö! :crazy:
Är detta något som du tycker är bra Brille??

Jag har inte tidigare uttryckt någon uppfattning om hur den här ryttarinnan rider och tänker inte göra det nu heller. Hon som person är inte med i diskussionen överhuvud taget. Jag hänvisade i ett inlägg till en av hennes artiklar där det finns teckningar på två westernhästar som gör snabb halt på olika sätt.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men hur kommer det sig då att huvudet hamnar bakom lod ena gången och framför lod andra gången, om kontakten är den samma? Hur vet hästen att den ska ha huvudet bakom eller framför lod?

Finns ryttare som tex breddar handen lite när de vill ha hästen djupare. Men i princip låter man den runda ryggen mer och då vill den runda halsen också, det blir som en följd av det som händer baktill. Som allt annat!
Hur man kommer till den runda formen beror ju på var man börjar, vad man vill... Det finns ingen manual. Många gånger räcker det att ta fram handen och låta hästen sträcka ut överlinjen- den bjuder till det själv när den vill stretcha !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp