Kombinera ihop eget träns

Sv: Kombinera ihop eget träns

Bild:
100_0478.jpg

Åh, jag vill ha den nosgrimman :love:

Någon som har gjort det?

Som köpt ett träns, kanske bytt nosgrimma? Eller sidosycken? :D
Pannband har väl kankse de flesta bytt...

Vad kostade det? Sammanlagt? Del för del?

Bilder?

klicka för större bild

Själva tränset är ett gammalt stübben (vet inte vad det heter? var tyska färgerna på pannband och nosgrimma...) men nosgrimma och pannband är bortplockat.
Sen så är det en hemmasnickrad kapson på bilden, en kompis som sytt en lindellvariant av ett färdigt nosjärn med två remmar under hakan så det inte ska åka i ögonen på hästen och sitta stadigt.

Kostade totalt ca 750:- (köpte tränset begagnat) plus kostnaden för två par tyglar.

Här är en annan variant (bilden är jättegammal men har kvar samma kombination):

Pannbandet är en u-variant, rätt ovanligt. Försökte själv få tag på ett men hittade bara ett enda på ett svindyrt träns från Storbritannien. Var iofs länge sen så det kanske är lättare att hitta nu. Hade nämligen bara lånat pannbandet och vet inte vart det kommer ifrån, fick det när tjejen skulle flytta och göra sig av med lite grejer.
Träns + nosgrimma hör ihop, märks lite färgskillnad. Kostade ca 400:-

Senast ändrad:

Ett kandar "Sir Gawan" kandar med en nosgrimma från Capone 150 kr och ett gammalt pannband (det har jag bytt till ett Globus pannband med pärlor)
2306803490059748183S500x500Q85.jpg

Okänt märke i grunden, nosgrimman från "Sir Gawan" kandaret och ett billigt pannband från Börjes 45 kr
2699946900059748183S500x500Q85.jpg

en salig blandning men tyvärr inga märkes delar
Globus tyglar
2427468450059748183S500x500Q85.jpg

Nu använder jag mest ett Zalditräns 600 kr med en remontgrimma från Globus 175 kr, ett pannband från Cheval 59 kr och tyglar från Knights 150 kr, men jag har tyvärr inte lyckats få med det på någon bild.

Å nu har jag mätt alla nosgrimmar (eftersom alla andra gör det :angel:)

Kandarbilden = 4 cm

vitfodrad nosgrimman = 3 cm

och sista bilden, svart nosgrimma = 3,5 cm

Jag älskade den första gången jag såg den. Skulle köpa den men ångrade mig och tänkte att nä, vad skall jag med den till. Nästa år (falsterbo) hittade jag den igen och släppte inte taget.

Tänkte testa den utan snokremmen, tror den blir ännu snyggare utan.:d

det tror jag också, den där hållaren är lite störande. :p

om du behöver ha snokrem så kanske det går att få en sadelmakare att sy fast den istället? :idea:

vad är det för glammigt pannband du har förresten? det var jättefint!

Jag älskade den första gången jag såg den. Skulle köpa den men ångrade mig och tänkte att nä, vad skall jag med den till. Nästa år (falsterbo) hittade jag den igen och släppte inte taget.

Tänkte testa den utan snokremmen, tror den blir ännu snyggare utan.:d

Köpte du den på Falsterbo, Capone?
I så fall är den likadan som min jag har på kandaret.
Men min är in 5 cm bred :mad:

*KL* Här är mitt ihop plockade träns med delar utav diverse olika märken. Nackstycket och sidostyckena är ifrån Morris & Nolan men jag ska antagligen byta ut sidostyckena från M&N till ett par Henri de Rivel med inåtvända spännen. Sedan är det GG pannband, en nosgrimma ifrån Hansbo som är 4,5 cm bred samt ett par tyglar ifrån Henri de Rivel med inåtvända spännen. Jag gillar det :) Har en snokrem som hör till också men brukar ej rida med snoken och fick ej med mig den remmen hem för putsning, men men

sadelotrns003-1.jpg

Mitt kandar, är i grunden ett German Linekandar stlk Cob, har bytt ut bridongremmen som var för kort mot en annan bridongrem, bytt ut pannbandet mot ett Claridge House-pannband och nosgrimman mot en 5,5cm bred nosgrimma av okänt märke :love:
Drygt 793kr + 0 (fick av en vän) + drygt 200 + 500kr.
10-12aug019.jpg

Nu har jag hottat upp mitt kandar lite till med ett Otto Schumacher-pannband (835kr)! Älskar det ännu mer nu :love: :love: :love:
mars054.jpg

Nosgrimman är förresten av märket Farmland!

Kan inte sägas för många gånger, fan vad fint det är!:d

Jag håller på att kombinera ihop ett träns som jag hoppas kommer bli fint! Lovar att lägga ut bild när det är klart.

Grunden är ett Ken Tauerträns. Det tränset i sig tycker jag är elegant med väldigt smala sidostycken. Nåväl, pannbandet ska bytas mot ett med dubbla rader extra stora svarowskistenar (beställt hos Rytteriet)och nosgrimman ska bytas ut mot en (tror det var classic) 4 cm bred som jag hittade hos Hippson.

Tränset kostade lite drygt 1000:-lappen (men fick mitt i födelsedagspresent för några år sedan av min snälla man:D)
Pannbandet: 449:-
Nosgrimman: Lite drygt 200:-
Tänkte nog köpa ett par Knights lädertyglar med stoppar på (tror det kostar ca 400:-) Gillar dem eftersom de är väldigt smala!

Tycker att pannbanden är normala i storleken. Mitt är iaf fall det. Har full och han har rätt stort huvud.

Fast jag vill ju ha ett blingbling pannband:D, det är därför jag ska byta ut det.

Bakgrundsbild.jpg

Ett okänt träns i grunden (köpt på Gotland) med en Globus nosgrimma. Billigt! 280 + 0 :D

En anings längre än de raka, men stl.2 som de säger är Full är kort Full! Därför har jag köpt båda mina stl.2 med hållor gjorda för rundsydda träns = + 1-2cm :D

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 521
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 189
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar