Köksprylar man behöver (eller inte, men vill ha ändå)

Jag har en bra mandolin av märket Zyliss. Fördelen med den är att man fäller ihop och staplar grejerna, den tar ingen plats. Ska se om jag hittar bild.

F ö är mina favvoprylar min globalkniv, min microplane (fast det är en billigare kopia), min Le Creuset-gryta och mormors pannkakslagg. Och mina engelska temuggar med rosor på, som rymmer en halvliter och är fantastiskt goda att dricka ur.

E11550_4in1_zoom-800x800.jpg

Har inga liter mått har jag insett :p Får laga mat (och vattna blommor) med dl mått och ta en dl i taget :p Igår köpte jag en sån där man gör isglassar med, inte för att det är en maskin direkt men i den här värmen kändes det som en världsviktig pryl!

Har en mandolin, farliga saker :D Funderar på att skaffa en sån där med fällock som delar grönsakerna på så sätt, typ istället för mandolinen.

Har inga liter mått har jag insett :p Får laga mat (och vattna blommor) med dl mått och ta en dl i taget :p Igår köpte jag en sån där man gör isglassar med, inte för att det är en maskin direkt men i den här värmen kändes det som en världsviktig pryl!

Har en mandolin, farliga saker :D Funderar på att skaffa en sån där med fällock som delar grönsakerna på så sätt, typ istället för mandolinen.
Har en sån med fällock. Blev tyvärr besviken då mycket fastnar i piggarna som ska trycka genom det. Plus att knivdelen följde med upp ibland. Men jag valde kanske en för billig modell?
Dessutom är de också farliga. Skar mig på en knivisats innan jag ens packat upp den...

Skulle vilja ha en stavmixer. Och bättre knivar. Och en gryta jag förälskat mig i, kan bara inte bestämma färg (blå eller röd-orange).

Skulle nog också vilja ha en bakmaskin, som kan knåda bröddegar åt mig. Men jag är för snål.

Älskar vår Jamie Oliver stekpanna. Riktigt bra, fick den av mamma.

Vår köksfavorit sedan ett år tillbaka är vår varmluftsfritös! En makalös manick som gör jättegoda pommes helt utan fett. Ingen aning hur det går till, men gott blir det. Jag kör även vårrullar, piroger och potatispuffar i den.
Det HÄR inlägget önskar jag ju att jag kunnat göra "unsee" på... :cautious:

Trodde minsann i min enfald att jag HADE alla köksprylar jag behöver/vill ha, men tydligen inte...
Ett axplock:
Älskar min FlavourShaker (Jamie Olivers "slutna mortel"), använder min "Super-V-Slicer" (fast min är av ett annat märke, minns inte vilket just nu) så ofta att jag slitit ut en.:o
När bägaren till den (väldigt) gamla mixerstaven gjort sitt blev det en sladdlös mixerstav - vilken lyx! :)
Microplane-raspen är en annan favorit och så en stor grej i ganska hård plast som ser ut som en STOR slaskskrapa, men med avlånga hål i. Man använder den för att lyfta tårtbottnar med!
Beställde den från ett sådant där reklamhäfte som kommer i brevlådan för säkert 20 år sedan och nu börjar det vara dags för en ny... ;)
Har en Kenwood hushållsassistent från tidigt 80-tal med köttkvarn och diverse andra tillbehör. Den är guld värd, annars skulle jag nog aldrig baka annat matbröd än scones.;)
Pastamaskinen används väldigt sällan och chokladfontänen har jag inte invigt än.

Fantastisk manick.
Man knölar ner grönt i den. Oregano, mynta, basilika eller just persilja. Vevar och det kommer ut på undersidan i små strimlor. Jag behöver inte hacka.
220995597_e7cbfafa-3916-4b23-bf90-69ddc9e09ab5.jpg

min är tyvärr i plast. Men oundgänglig...

Måste. Köpa. Kvarn.

Hur har jag kunnat gå genom livet utan att ha hört om detta fantastiskt vackra och superpraktiska bruksföremål :arghh:?

Jag förbannar ofta att jag inte äger en rejäl, gammaldags mortel! Till gengäld så jublar jag lite inombords varje gång jag får möjlighet för att använda vår digitala stektermometer :love:.

Skulle vilja ha en stavmixer. Och bättre knivar. Och en gryta jag förälskat mig i, kan bara inte bestämma färg (blå eller röd-orange).

Skulle nog också vilja ha en bakmaskin, som kan knåda bröddegar åt mig. Men jag är för snål.

Älskar vår Jamie Oliver stekpanna. Riktigt bra, fick den av mamma.
Bakmaskin, ovärderligt!
Jag bakar två gånger i veckan och köper bara bröd ibland numera. Några kronor sparar man om man som vi äter mycket bröd och så himla enkelt att göra!

Hade aldrig i livet orkat baka så mycket utan min maskin :angel:

Förutom det självklara, riktigt bra och vassa knivar (och en sambo som har bra slipstenar och ett brinnande intresse för slipning) så är en bra termometer och en bra hushållsvåg ovärderligt. Och en bra brödkavel. Stekpanna. Elvisp.

Och imorgon (tror jag, annars kommer jag bli grymt besviken) flyttar det inte en Kitchenaid i mitt kök. Annars gör jag slut med hela släkten. :o:laugh:

Bakmaskin, ovärderligt!
Jag bakar två gånger i veckan och köper bara bröd ibland numera. Några kronor sparar man om man som vi äter mycket bröd och så himla enkelt att göra!

Hade aldrig i livet orkat baka så mycket utan min maskin :angel:
Och jag sålde min, för den stod bara och samlade damm medan jag bakade bröd i ugnen eller köpte i affären :angel:

Och jag sålde min, för den stod bara och samlade damm medan jag bakade bröd i ugnen eller köpte i affären :angel:
Ah, jag tänkte nog på en blandare/köksmaskin/kitschen aid:o sorry (kanske får skylla på luddig hjärna nyss hemkommen från BB :angel:)

Bakmaskinen där man stoppar i alla ingredienser och det kommer ut färdigt bröd sålde jag också. Den kategoriserar jag till min väldigt korta onödigtlista.

Själv är jag inne på min tredje kaffemaskin! :D:bump:
En vanlig bryggare (givetvis Moccamaster), en Bodum kaffepress och nu en fancy Espressomaskin, ingen sån med kapslar!

Annars är jag himla glad i min brödmaskin!

Jag brukade drömma om en fullstor frys, hade en liten fjutt med 2 lådor och kunde inte begripa hur morsan kunde fylla upp sin fullstora frys helt. Nu har jag en och önskar att jag hade plats för en frysbox också... :angel:
Diskmaskinen är annars bland de bästa inköp jag någonsin gjort. Helt underbar, förstår inte hur jag klarat mig utan den! :love:

En matberedare eller en rejäl mixer vore inte fel. Har en mixer som funkar fint men skulle gärna ha någon mer rejäl som klarar lite mer än nuvarande.
Salladsslunga står på listan över inköp jag måste göra bara jag får tummen ur.
Och så vill jag ha en självrengörande ugn och en privat kock :D

Jag kan inte vara utan min matberedare, så smidigt! Samt bra knivar, hatar när man kommer hem till folk och ska hacka grejer med slöa knivar, det går ju inte!! :nailbiting:

Hade inte en gjutjärnsgryta förut, men sambon hade, och nu vill jag inte leva utan den, plus hans stekpanna i gjutjärn :heart

Var det någon som sa ismaskin? :angel:
853f8a8a-54f5-acd8-d80b-ad3fc95bae8b.jpg

12 kg is/dag ;)
Önskar jag aldrig googlat! :arghh::arghh::arghh:

Vad köstar den? (Vågar inte öppna google för då säger det nog klick klick och så..) :D

Hursom: Jag har eh.. en hel del köksgrejer. Vi pratar stekbord och luftfritöser och bakmaskiner och köksassistenter och saker att hacka med, saker att skiva med, två jamiepannor och en traktörsjamiepanna och en gjutjärnspanna, några plättjärn, ett tiotal kastruller och grytor och bakformar till förbannelse, våffeljärn och toastjärn.. Slevlådan blev full så jag skaffade en kruka att stoppa ner saker i som nu också är full av slevar och osthyvlar och diverse annat smått man måste ha i form av handverktyg.. Funderar på om jag äger något onödigt dock? Tror inte det? Använder allt. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 009
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 121
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI