Köksprylar man behöver (eller inte, men vill ha ändå)

Magic bullet har förändrat mitt liv till det bättre. Jag älskar den! SÅ mycket bättre än mixerstavar och sånt.

Själv drömmer jag om en kyl/frys med ismaskin. Ja jag vet att det är onödig och tar massa plats från frysen, men jag vill ha det! Speciellt i sommar när jag vill ha is i allt. Fanns det en liten, smidig, fristående maskin som tillverkade isbitar om man bara hällde i vatten så vore det i toppen på önskelistan.
Jag önskar mig smaker till min soda stream som inte smakar päckel. Skulle vilja ha en mer rejäl kökssax.
En mjölkskummare skulle jag också vilja ha, till när jag gör Chai. Jag har en liten visp och den får väl duga.

Det jag inte klarar mig utan är min micro, min vattenkokare, bra stekpanna. Bra knivar i olika storlekar.
DET DÄR FÖRSTA LÄSTE INTE JAG! ;)

Har hjälpt min bror att flytta idag (själv var han inte där). Men han hade en variant med en motor som man kan använda till visp, mixer, blender o.s.v. Hoppas lite på att det är samma grej, annars får jag kanske pallra mig iväg till en Tv shop butik och klämma på en bullet.

halv knapp
By the way, varje gång jag går in på typ Illum Bolighuset eller Royal Design håller jag på att komma ut ruinerad. Vet inte hur många gånger jag har börjat plocka på mig saker när jag kommer in, men halvvägs till kassan så går jag och lämnar tillbaka det. Att snygga saker ska vara SÅ DYRA! :love:

Som flera andra redan har nämnt, riktigt bra knivar!
Och så får jag inte glömma att nämna den här, älskar:

premium20classic20series_587_f_zpsy0webkun.jpg

Jag var på loppis idag och såg en grönsakssvarv, likadan som @tanten visar i tidigare inlägg (#12)
Men just där, just då kopplade inte hjärnan ihop vad det var och hur förbenat mycket man tydligen behöver en,så jag köpte den inte utan tittade och tänkte hmm bekant pryl det där.
Det känns lite nu som jag gjort bort mig :confused:

En sous vide hade jag gärna haft, men tillagar alldeles för lite kött och fisk för att det skulle vara värt förvaringsutrymmet.

Den där persilje/kryddstrimlarn, var hittar man en sån?

Här används det flitigt
*Knivslip och riktigt vassa knivar
*Vår långkoksgryta som påminner om gjutjärn men är av något annat mystiskt material
*Kaffebryggare (vilket är skumt för jag började dricka kaffe för 6 år sen, alltså när jag var 26. Trodde aldrig att mitt hem skulle bli så beroende av denna pryl :confused:)
*Mixerstav, perfekt att pureea maten till småbarn med.
*Wokgryta, som används även som gryta och stekpanna beroende på vad vi lagar

Vad jag skulle vilja ha
En ismaskin, en sån där som finns inbyggda i frysar. Ser så lyxigt ut :p
En diskmaskin, har bara haft diskmaskin i 1 år men hann bli rejält bortskämd för det var skönt att slippa diska :D

Jag har rätt mycket (eller kanske väldigt mycket:o) nödvändigt och onödigt och saknar inte jättemånga saker:angel:

(Sambon ville tex ha toast en kväll, lite på skoj. Vi har varit ihop i fyra år men just den maskinen har vi aldrig använt och han har väl inte lagt märke till den heller. Minen när jag kommer tillbaka till tv-rummet med en hög med toast :laugh:)

Vill däremot oerhört gärna ha en ismaskin.
Och en Elektrisk kryddkvarn.
En mandolin får gärna flytta in också.

Mitt onödigaste ting är nog faktiskt svamptorken :cool: den används inte ens.
Annat onödigt är nog den batteridrivna såsomröraren, maken till onödig pryl men den är lite rolig och används ändå:p

Viktigt är kitckenaiden, mixern, stavmixern, de många olika (vassa) knivarna, assistenten och de många olika grytorna och ffa: termometern!!

Motto: kan inte ha för mycket köksprylar:angel:
Inte ens för mycket av något :angel:

@tanten Min har förvisso plastdetaljer men blev utsedd av tre olika tidningar till Bäst i test och var även testad av min systers köksprylstokige sambo i flera år. Jag fick den av dem i julklapp för två år sedan och använder den nästan dagligdags, har inte blivit besviken :love:

Ang mandolin,
Jag har en avancerad på jobbet (jobbar som kock, kanske därför jag aldrig får nog av prylar månne? :angel::cool::p ) i rostfritt, hur bra som helst men kostar därefter. Jag kan tänka mig en mer hemmalagom variant :angel:

De där vanliga i plast är jag också tveksam på men den du @VLMF rekomenderar vore kanske nåt! :up:
Hade ju ett rimligt pris också!

Tidigare hade jag en stor mandolin som tog upp halva skåpet och som mest låg och samlade damm. Tror den användes max fem gånger under sin livsstid.
För något år sedan köpte jag en liten och smidig mandolin från kyocera, tar inte mer plats än en liten skärbräda. Helt underbar och används nästan dagligen :love:

Ingen apparat visserligen, men helt oersättlig i mitt kök: ett decilitermått med vinklat handtag. Jag kallar dom för Jonas, för så står det undertill (det är för övrigt väldigt praktiskt, när jag ber pojkvännen om en Jonas är det ingen risk att ett vanligt decilitermått räcks fram).
Helt fantastiskt användbart när man gör pannkakor eller våfflor, för då kan man hänga måttet på skålens kant och hela tiden ha ett kladdfritt handtag. Och så fungerar det ju utmärkt även vid alla andra tillfällen ett decilitermått behövs.
9074180100.jpg

De är ännu bättre i rostfritt stål! @cili

Kom på ännu en kökspryl jag använder varje dag: sodastreamern. Dricker så mycket bättre med vätska, plus att man kan toppa upp min favoritdrink gin&fläder med en bubblig skvätt :D
Icke! Dom jag sett har ett bågformat handtag och stannar därmed kvar på kanten sämre än Jonas ;)

Bågformat, alltså som ett böjt handtag? Mitt är i 90 graders vinkel :)

Exakt detta är det, står Svenskt rostfritt stål 18/8 undertill
decilitermatt.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 009
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 649
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 216
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 096
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?