Jag tror många tipsade att hästen skulle ta det lugnt i början och lära känna sin nya miljö. Tyvärr verkade istället vara till de sämre för just denna hästen. Det är ju så när man lär känna en ny häst. Man får prova sig fram eller hur
Jag vet att folk ofta säger det men jag tror inte riktigt på det. Om hästen är stressad och nervös över att den precis flyttat lär det inte bli bättre om den inte får utlopp för sin energi. Sen om den kan få utlopp för sin energi i en fin stor hage med en bra flock eller om de får utlopp för sin energi genom arbete tror jag inte spelar så jättestor roll.
Men att ta en häst som är van vid att gå på lösdrift med andra hästar samt ridas regelbundet och sätta den på box, i hage ensam OCH låta den vila kommer göra att den då bygger upp en massa energi som om hästen är lagd åt det hållet kan resultera i att den börjar få beteenden som blir problematiska. Det finns absolut hästar som skulle klara det utmärkt! Men jag hade inte chansat på det om jag inte kände hästen.