Tja, rent krasst så är ju DU en av dem som envisas med det. Annars hade du valt ett stall där hästarna gick tillsammans.Han har inga hästkompisar i hagen vet inte varför folk envisas med att ha hästarna separat..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tja, rent krasst så är ju DU en av dem som envisas med det. Annars hade du valt ett stall där hästarna gick tillsammans.Han har inga hästkompisar i hagen vet inte varför folk envisas med att ha hästarna separat..
Så synd. Tänker att om han fungerade bra i den miljön hade han kanske blivit sig själv där igen och hade kunnat säljas till någon med rätt förutsättningar för honom nu när det är tydligt vad han behöver.
Visste du att han inte är trafiksäker eller fick du upptäcka det själv?
Tja, rent krasst så är ju DU en av dem som envisas med det. Annars hade du valt ett stall där hästarna gick tillsammans.
Spännande, för någon annan tipsar om att bara låta honom stå.
Ja, vad ska jag säga. Det blev fel, jävligt fel och jag är jätteledsen. Känner mig som världens sämsta människa och hästmänniska. Har tagit en fin häst och gjort honom till ett nervvrak.
Fast det är fullt möjligt att han är helt trafiksäker när han inte är så pass understimulerad och full av energi som han är nu.Det fick jag upptäcka själv. Han var helt trafiksäker, sa säljaren. Men där stod han i väldigt skyddad lantlig miljö så jag kunde inte riktigt testa skarpt läge. Nu i efterhand inser jag att jag borde ha krävt att vi lastat honom och kört till en mer trafikerad plats för att se hans beteende.
Det är väl inte alls säkert?Då tror jag att det ger minst ekonomisk förlust att bara skänka bort honom.
Var bor du?Men kära nån, det är skitsvårt att hitta sådana stall. Vet en enda person förutom tidigare nämnd lösdrift som låter hästarna gå 2 och 2 men hon har fullt.
Jag håller själv på med ett stallbygge här på gården, 4 stora boxar och alla hagar är tänka att vara i skogen. Stora skogshagar och här ska inga hästar gå ensam. Men mitt stall är inte klart förrän i maj-juni. Tanken var att stå inackorderad så länge och jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att det kunde bli såhär.
Sluta kasta skit, jag mår tillräckligt dåligt ändå.
Det är inte genom ridning hästen börjar må väl, utan mest genom utevistelse med kompisar. Ju längre den får vara ute, desto bättre.Men i ett sånt här fall med oregerlig häst man knappt rår på är väl ridbar ridbana väldigt bra för att kunna rasta ur energi tills man lärt känna den? Jag har tagit ut den här typen av häst i skogen för att det var enda som fanns tillgängligt för motion. Jag tror aldrig jag gjort så farliga ritter som den perioden.
Har longerat honom flera gånger, även förra ägaren har gjort det.
Sen tillägger jag att jag har försökt utöva någon form av arbete med honom 6-7 gånger sedan han kom till mig 5 oktober. Ingen hets med andra ord.
Det är inte genom ridning hästen börjar må väl, utan mest genom utevistelse med kompisar. Ju längre den får vara ute, desto bättre.
Självklart är hagesituationen viktigare än ridbana. Jag svarar utifrån egen erfarenhet, där jag tog hem min häst till lösdrift, ute dygnet runt, skogen som enda ridmöjlighet. Funkat fint med alla våra andra hästar men denna blev skitfarlig att rida ut på efter ett tag. Det funkade när jag åkte och tränade 1-2 ggr/v men jag och den hästen i kombination behövde tillgång till ridbana för att ingen skulle riskera livet på uteritterna. Den kunde inte stå 3 dagar för att sen rida ut, det var som att be om problem.Det är inte genom ridning hästen börjar må väl, utan mest genom utevistelse med kompisar. Ju längre den får vara ute, desto bättre.
Mår hästen bra i huvudet, så blir den inte sådär överenergisk så att det blir farligt.
Och det är mental stimulans det handlar om. Att jobba hästen i huvudet, från marken på en gårdsplan funkar finfint. Det är inte "springa av sig", en häst stressad av social isolering från sina artfränder behöver mest av allt.
Det är att få finnas i ett socialt sammanhang, och då funkar problemlösningsträning på en gårdsplan lika bra.
Att springa/rida en sådan häst, kan bli lite som att kasta boll med bolltokig retriever, faktiskt sämre.
Har du frågat de andra i stallet om de kan tänka sig att ha hästarna ihop med din?
Jag har försökt läsa hela tråden men tappat koncentrationen ibland så har inte 100 koll på vad som sagts.
Det jag förstått är att du haft hästen i 2 månader, den är mycket sparsamt aktiverad samt att den går ensam i hage, här okänt hur stor eller hur den kan interagera med andra hästar. Hästen är mer eller mindre ohanterlig. Jag tolkar det också som att det finns ridbana.
Det jag skulle göra för att försöka lösa den akuta fasen är att rasta hästen lös. Att sätta på en lina med en bomb i andra ändan är farligt framförallt om man själv är rädd. Jag skulle släppa hästen i paddoken och se till att den springer, bockar och far några dagar i rad så den värsta överskottsenergin går ur och hästen kan börja tänka igen. Min erfarenhet, från impulsiv exploderande understimulerad arabkorsning, är att de blir betydligt snällare ganska fort. Efter det skulle jag testa att rida om jag känner att hästen blivit talbar och då rida framförallt mentalt jobbigt inte fysiskt jobbigt. Ridningen skulle jag blanda med att släppa hästen så den får rasta sig själv tills jag vågade ge mig ut på den.
Givetvis skulle jag även leta nytt stall då den nuvarande stallsituationen inte verkar passa hästen alls.
Jag tror inte din häst är farlig jag tror som andra bara att den är understimulerad och olycklig.