TS, jag tror du har svaret på bekymren i det du skriver om att du endast "försökt utöva någon form av arbete 6-7 gånger" på drygt två månader.
Kallblodstravare är ofta ganska heta och energiska hästar, avlade för att springa fort. Många av dem behöver mycket motion för att inte bli överladdade. Om din häst varit van vid kontinuerlig träning tidigare och du mer eller mindre har "ställt av" hästen (att rida/arbeta hästen 7 ggr. på 2 månader är att räkna som ingenting), så kan jag förstå att den blir nipprig.
Vissa hästar är sådana att man kan ta dem där man ställer dem, man kan ställa den i hagen och låta bli att rida på ett år och hästen är lika snäll och lugn att rida på trots uppehållet. Andra hästar kräver aktivering varje dag och kan bli rent farliga redan efter ett par dagar utan motion. Är din häst av typ nummer två så får du helt enkelt deala med det, hitta kreativa lösningar.
Just i ditt nuvarande läge är jag ganska övertygad om att det din häst behöver är motion. Jag håller med de andra som har skrivit och föreslagit att du tar hjälp av någon vanare, tuff och stadig ryttare som kan rida den värsta överskottsenergin ur hästen. Det skulle inte förvåna mig om hästen blir "som ny" redan efter några dagars ordentlig och genomtänkt aktivitet. Håll inte på och joxa med longering, promenader vid hand eller liknande med en överladdad häst som du inte riktigt har hand med!
Jag förstår att det är lockande att ge upp och bara göra dig av med hästen, och det är naturligtvis inget fel i det, men jag vill som flera andra ändå påpeka att du bara har haft hästen en mycket kort tid än. Miljöombytet och förlust av hästens tidigare människor som den känt sig trygg med är ju lite som att ha kastats ut i ett nytt universum, där allt är förändrat och han inte vet något om hur det ser ut där och vilka ramar och regler som finns där. I sitt understimulerade tillstånd får han extra svårt att haja varför han ska lyssna på dig, en total främling i allt det främmande. Förmodligen anar han också din osäkerhet och att du känner dig trött på honom. Dessa känslor och tankar som du har gör dig än mindre till någon att ty sig till eller följa. Du förstår säkert, du skulle ju knappast själv följa någon som är osäker och som du känner inte tycker om dig eller trivs med dig.
Jag tror att du har möjlighet att lära dig en hel del genom att lösa situationen med denna häst, både om dig själv och om din häst, saker som kanske är jobbiga och inte motsvarar din drömbild om hur det skulle bli när du köpte denna häst, men som kan ge en bra grund för dig för att jobba vidare mot din målbild. Steg ett måste isåfall vara att du ser till att hästen blir aktiverad, därefter kan du jobba med dina egna tankar och din energi så att du blir tydligare och mer positiv i din kommunikation med hästen, så att han börjar se dig som någon att följa och inte bara som "ett spöke" som du beskrev det.
Jag såg att du skrev att du fanns 25 mil från Sundsvall. Jag har kontakter lite varstans i regionen och kanske kan hjälpa dig med tex. tips på tränare eller annat om du vill, skicka pm isåfall
.
Lycka till
!