För många år sedan kände jag en häst som gick i kursverksamhet och var världens snällaste och tryggaste häst. Han var stor och grov men kunde gå med nybörjare eller barn likväl som han kunde gå med erfarna ryttare - han var välutbildad inom både hoppning och dressyr och tog alltid hand om sin ryttare på bästa sätt. Han var alltid förstavalet till osäkra ryttare, eller den vi satte upp småbarnen på, eller den som fick hoppas av ryttare som tappat hopp-självförtroendet.
Åren gick, saker hände, verksamheten såldes, och denna fina gentleman försvann från gården...
... och dök upp i en tråd på Buke där en tjej blivit lurad! Hon hade köpt en lugn läromästare men hästen hon fick hem var GALEN! Han stressade i hagen, ingen vågade ta in honom, han hade dragit omkull sin ägare, hon vågade inte rida, han var DUM och OUPPFOSTRAD och FARLIG! Hon var - med rätta - så arg och besviken. Han var ju bevisligen ganska farlig så som han betedde sig.
Vår älskade fina kompis och gentleman var alltså så sönderstressad av flytten från en gård med stor flock med samma rutiner varje dag, till ett mindre kollektivstall där han förväntades omedelbart acklimatisera sig till att endast ha en enda hagkompis och bli hanterad av olika människor att han var fullkomligt panikslagen.
Jag vet inte hur det slutade men jag tror han avlivades. Han var inte värd pengarna hon lagt på honom heller, men det var inte för att han inte egentligen var värd det utan pga att hästar är levande djur med känslor och rädslor och hon orkade inte ge honom tid att landa.
Jag tror nog att din häst absolut kan vara värd 60’ men kanske inte för dig. Stort att inse att dina kunskaper inte riktigt räcker till här. Som så många andra sagt, lägg ut en väldigt ärlig annons och förklara precis vad som hänt, så kanske han kan få en ny chans.
Hur som helst, lycka till! ❤