Men det är helt ok att skänka bort hästen? Ingenting är ju rimligt för dig? Det är inte rimligt att byta stallplats för det finns inget annat stall (måste vara enda platsen i Sverige där det inte finns ett stall inom tre mils radie), det är inte rimligt att annonsera efter ny stallplats, det är inte rimligt att be nuvarande stallägare göra det bästa för att ändra hästens förutsättningar, det är inte rimligt att annonsera efter en medryttare som är van med energiska hästar, det är inte rimligt att sälja, det är inte rimligt att ta hjälp av ett försäljningstall, det är inte rimligt att ställa av, det är inte rimligt att arbeta hästen själv, det är inte rimligt att be någon annan arbeta hästen, det är inte rimligt att ge förra ägaren en chans att rätta till det som gått fel (15 mil är inte särskilt långt ärligt talat).
Alltså, vad är rimligt enligt dig? Slakt? Jag inser ju att jag kommer få ett snäsigt svar eller inget svar alls eftersom det är den attityden du haft i tråden, men för mig framstår det här som gnäll mest eftersom du inte är beredd att göra eller ändra något alls för varken din eller hästens situation. Jag beklagar verkligen hästens, men du har faktiskt som ägare fått både gångbara tips och har möjligheten till att göra det bättre för dig och hästen, det anser jag är din förbannade skyldighet som ägare.
(Sedan tycker jag också 60 är otroligt mycket för en kallblodstravare, måste ju vara otroligt högt utbildad? Vi har haft lite kallblodstravare som utbildningshästar senaste året och när vi annonserat dessa har det inte funnits några som säljs som ridhästar för de prisklasserna, möjligen lovande unghästar till travet).
Jag vet inte om jag ska be om ursäkt eller förklara mig eller vad jag nu ska göra.
För några år sedan blev jag diagnostiserad med bipolär sjukdom, och redan i tonåren fick jag gå i KBT för social ångest. Jag har skitsvårt med det sociala och jag är JÄTTEDÅLIG på att kommunicera. Ofta uppstår det missförstånd mellan mig och andra människor. Det står inte i pannan på folk när de har funktionsnedsättningar och det är heller ingenting som man vill tala om för alla man träffar.
På min bakgrundsbild på mobilen står det "Mina intentioner är goda och om andra missuppfattar mig så beror det på deras sätt att se på livet". Ingenting jag gör är för att skada vare sig människor eller djur. Jag skriver här för att få tips och råd. Jag kan inte göra någonting åt om jag uppfattas som gnällig. Det är ju din tolkning. Vad ska jag göra åt det? Hur vill du att jag formulerar mig?
Jag har läst vartenda ord som skrivits här. Varje tips. Jag tar till mig allt men kan inte bekräfta alla svar till 100%. Dels är jag oförmögen till rak kommunikation och dels hinner jag inte. Det är ju hur många svar som helst. Jag skulle dessutom inte vilja påstå att ALLA är välmenande, ditt inlägg var allt annat än konstruktivt. Eller kanske missuppfattar jag det också. Inte fan vet jag. Folk är fan hopplös.
Förra ägaren har erbjudit sig att komma och hjälpa, men jag avböjer eftersom att jag inte tror att DET är bästa alternativet samt. att jag tycker det känns oerhört jobbigt att bli granskad. Det är en social situation som inte blir mitt förstahandsval.
Jag visste inte om att hästen var en fd travare. Det var ingenting som dåvarande ägaren nämnde. Det har jag istället lyckats gräva fram genom att kontakta uppfödaren. Hästen är finskfödd, så det var inte helt enkelt då jag inte kan finska. Jag läste på om rasen (Finnhäst) och kom fram till att det finns fyra typer, varav en av ridhästtyp. Det var den typen jag då förutsatte att hästen är. Vad lärde jag mig av det? Man ska aldrig förutsätta någonting. Man ska forska i förväg. Jag borde också ha kontaktat förrförra ägaren (Arvidsjaurs ridklubb) och frågat varför han inte fungerade på ridskola. Då hade jag fått veta att han bockade av eleverna och att det var därför han såldes. Jag borde även ha kontrollerat om hästen var registrerad i Sverige, vilket han inte var. Jag borde också ha sett till att testa hästen ordentligt i trafik, vilket jag inte gjorde. Jag har lärt mig massor på gott och ont.
Jättetråkigt att du väljer att bemöta mig på detta vis. Kanske har du samma problematik som mig och då förklarar det ju en del. Kan bara beklaga och säga att jag lider med dig i så fall.
Slutligen: har tagit hjälp av en kunnig vän som kom och longerade hästen imorse. Har även frågat de andra i stallet vad de tror och de flesta tror att han har överskottsenergi. Så i eftermiddag ska jag möta upp en eventuell medryttare och jag har även satt ut en sökes-annons för att köpa en transport så vi kan köra till ridhuset. Allt detta har jag också sagt till fd ägaren, så hon vet att jag försöker lösa situationen.
Det är lätt att måla upp en bild baserat på vad någon skriver på nätet, men du får försöka komma ihåg att du inte vet mer än du kan läsa här - och inte ens det kan du vara säker på är helt sant.