Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Nej precis, det var precis det jag ville belysa. Att det inte finns ett rätt svar.
Fast alltså, det finns massvis med litteratur och studier och teorier om strukturell utsatthet. Bara för att du inte kan läsa dig till ett snabbt svar på Wikipedia betyder det inte att det inte finns någon form av kunskap att hämta på området. Och tro mig, det är inte kontroversiellt alls att säga att transpersoner som grupp är strukturellt utsatta men att män som tänder på fötter inte nödvändigtvis är det.

Men nu känner jag att det blir en upprepning av normdiskussionen i den andra tråden så jag släpper gärna det spåret :p. Jag kan inte föreställa mig att vi kommer kunna enas om något ändå. Däremot får du gärna svara på resten jag skrev i inlägget till dig :).
 
Jo..? Men det vet du ju. Varför du spydigt och otrevligt ställer frågan till mig förstår jag dock inte.
Jag hade ändrat inlägget men nu hann du svara så aja, jag får väl ta det för det jag skrev.
Det jag tänkte på när jag läste den här tråden var att jag hoppades att ingen homosexuell kille läste detta. Det är en ganska vanligt sätt att ha sex mellan två män. Och homosexuella män är, som sagt och som du och jag vet, en grupp som utsatts för diskrimeringar genom alla tider. Det underlättar inget genom att säga att analsex är något äckligt, det underlättar bara attityden att homosexuella mäns sätt att ha sex är något äckligt.
Obs, jag tror inte att detta var ert syfte! Jag vill bara påpeka att det är något som kan få män att skämmas över något som de är, med tanke på hur starkt förknippat analsex är med homosexuellt sex emellan män.

(Jag räknar lite frikostligt med rimming i analsex då de båda rör anus, men varken rimming eller analsex är säkert något som alla homosexuella män gillar eller vill göra.)
 
Nä, jag tycker inte att det här är riktigt okej faktiskt. Det är precis såhär kinkshaming går till, med att öppet visa äckel och ursäkta sig med dåliga argument. Lite skärpning tack.
Jag tycker inte att något ohygieniskt är mindre ohygieniskt för att det är en kink.

Och, i ett av dina senare inlägg: jag hade skrivit att jag tyckte att det var gränslöst att ta upp det vid första inlägget. Du gjorde om det till äckligt vid första ligget. Det var inte vad jag skrev.

Längre har jag inte orkat läsa, jag har migrän.
 
Fast alltså, det finns massvis med litteratur och studier och teorier om strukturell utsatthet. Bara för att du inte kan läsa dig till ett snabbt svar på Wikipedia betyder det inte att det inte finns någon form av kunskap att hämta på området. Och tro mig, det är inte kontroversiellt alls att säga att transpersoner som grupp är strukturellt utsatta men att män som tänder på fötter inte nödvändigtvis är det.

Men nu känner jag att det blir en upprepning av normdiskussionen i den andra tråden så jag släpper gärna det spåret :p. Jag kan inte föreställa mig att vi kommer kunna enas om något ändå. Däremot får du gärna svara på resten jag skrev i inlägget till dig :).

Jo, men jag förstår inte varför du talar om detta för mig? Jag är fullkomligt medveten om att det finns massvis med studier och teorier om strukturell utsatthet och att Wiki sällan räcker långt inom komplexa områden.

Gällande resten av ditt inlägg så tycker jag redan att jag har varit tydlig med min ståndpunkt i frågan, jag anser helt enkelt att det är onödigt att uttrycka äckel kring andras sexpreferenser. Jag tycker inte heller att det är konstigt att folk reagerar på det, så nej jag tycker inte att känsligheten är överdriven.
 
Fast alltså, det finns massvis med litteratur och studier och teorier om strukturell utsatthet. Bara för att du inte kan läsa dig till ett snabbt svar på Wikipedia betyder det inte att det inte finns någon form av kunskap att hämta på området. Och tro mig, det är inte kontroversiellt alls att säga att transpersoner som grupp är strukturellt utsatta men att män som tänder på fötter inte nödvändigtvis är det.

Men nu känner jag att det blir en upprepning av normdiskussionen i den andra tråden så jag släpper gärna det spåret :p. Jag kan inte föreställa mig att vi kommer kunna enas om något ändå. Däremot får du gärna svara på resten jag skrev i inlägget till dig :).
Men sen finns väl även möjligheten att det finns grupper som inte är definierade som utsatta i om att de i stort sett inte existerar i offentligheten. Jag har vänner med kinks vars terapeuter försöker att bota kinksen till exempel.
 
@Asko Jag förstår! Då vill jag bara vara supertydlig på att rimjobs på intet sätt är något som alla homosexuella män tänder på att få eller att ge och att det på intet sätt är något som är begränsat till homosex. Tvärtom är det något som man kan uppskatta som bi eller pan eller straight eller vad som helst.

Vidare är det så att bara för att en strukturellt utsatt grupp gör något betyder inte det att detta något inte får kritiseras. Om vi nu talar väldigt generellt alltså och inte specifikt relaterat till sex.
 
@Voeux Vill du inte diskutera eller bemöta det jag skriver så behöver du inte, det är helt lugnt för mig.

@monster1 Ja och då kan det ju vara att dessa specifika kinks är något som jag personligen tycker att man inte bör skamma, för att det är utsatta grupper som förväntas vilja bli av med sina kinks. Jag vet ju dock inte vad det rör sig om. Rimjobs lär det inte vara många terapeuter som lägger någon energi på dock.
 
Terapeuten tyckte att det handlade om att hen skulle gilla dåliga relationer typ.

Okej, om det stämmer eller inte går ju inte att veta som utomstående men sexuella beteenden kan ju också vara destruktiva för än. Sen kan det ju finnas pucko-terapeuter som skulle anse att lite smisk är destruktivt också.
 
Jag diskuterar ju?
Du ville ju inte bemöta det jag skrev med motiveringen att du redan sagt det du tycker? Jag hade tyckt att det vore intressant att höra hur du resonerar kring det jag skrev om detta med att ni gör det till något jättekonstigt när ni blir så himla känsliga kring nåt som är så otroligt vanligt, något som jag inte sett har lyfts hittills i tråden. Men återigen - vill du inte så behöver du inte.
 
Alltså, det är väl upp till var och en? Tycker man att någon kinkskammar och det inte är schysst så är det ju jättebra att säga ifrån, tycker man att det är oproblematiskt så ja, då är det ju så. Strikt taget är det ju "tillåtet" såtillvida att det inte är förbjudet på något vis, förutom i vissa grupper där reglerna ser ut så.

Jag tycker man ska säga ifrån när man tycker att någon gör fel. Men man kan inte räkna med att alla kommer köpa ens resonemang rakt av som rätt, särskilt när det handlar om något så pass subjektivt som kinkshaming.
Jag kan inte se att nån räknat med att folk ska köpa allting rakt av, men jag tycker att när folk säger ifrån så är det lämpligt att inte fortsätta med spysmileys och allt vad det är utan att lyssna och ta till sig av vad som sägs. Man måste inte hålla med men man kan ta in att folk faktiskt tar illa upp och låta bli att provocera ytterligare.

Men, när du säger att man får kinkskamma de som inte är strukturellt utsatta men inte de som är det, så måste det ju finnas en gräns för vilka som är vad. Vilka kinks är inte strukturellt utsatta? Vilka är det? Jag skulle vilja påstå att alla kvinnor med kinks är strukturellt utsatta, innebär det att man inte får kinkskamma kvinnor alls? Finns det då någon kink kvar som det är fritt fram att skamma?

Sorry, missade det här. Jag har inte varit aktiv i dejtingtråden utan diskutera i den här gruppen - då alltså kinkshaming generellt. Det du citerade var dessutom uttryckligen en vidarespinn på en annan användares inlägg. Således har jag inte sagt ett ord om hur lämpligt eller olämpligt det som skrevs i dejtingtråden var.

Sen tror jag generellt att man får räkna med att det finns människor med tabu kinks lite överallt faktiskt, det är inte på något vis specifikt för Buke. Jättemånga människor har kinks men noll behov av att uttrycka det :).
Jo jag förstår att det var en vidarespinn, det jag far efter är att man kanske inte måste uttrycka äckel hur som helst på ett forum där det uppenbart finns folk vars praktiker äcklar en. Det sitter rätt många vänner med pasta här liksom.
 
@Asko Jag förstår! Då vill jag bara vara supertydlig på att rimjobs på intet sätt är något som alla homosexuella män tänder på att få eller att ge och att det på intet sätt är något som är begränsat till homosex. Tvärtom är det något som man kan uppskatta som bi eller pan eller straight eller vad som helst.

Vidare är det så att bara för att en strukturellt utsatt grupp gör något betyder inte det att detta något inte får kritiseras. Om vi nu talar väldigt generellt alltså och inte specifikt relaterat till sex.
Jo men problemet är att analsex är något som har varit starkt förknippat till just den här gruppen. Hur många gånger har man hört män uttrycka äckel över att "få något i röven"? Just pga att det är så starkt förknippat till homosexualitet, oavsett om en man skulle ha sex med en man eller kvinna med inslag av detta.
Än idag anses det mera ok att ge än ta emot, som att det är mera skamligt att vara den som tar emot. Det anses "omanligt", oavsett om man njuter av det eller inte.
Hoppas att du förstår vad jag menar.
 
Jag hade ändrat inlägget men nu hann du svara så aja, jag får väl ta det för det jag skrev.
Det jag tänkte på när jag läste den här tråden var att jag hoppades att ingen homosexuell kille läste detta. Det är en ganska vanligt sätt att ha sex mellan två män. Och homosexuella män är, som sagt och som du och jag vet, en grupp som utsatts för diskrimeringar genom alla tider. Det underlättar inget genom att säga att analsex är något äckligt, det underlättar bara attityden att homosexuella mäns sätt att ha sex är något äckligt.
Obs, jag tror inte att detta var ert syfte! Jag vill bara påpeka att det är något som kan få män att skämmas över något som de är, med tanke på hur starkt förknippat analsex är med homosexuellt sex emellan män.

(Jag räknar lite frikostligt med rimming i analsex då de båda rör anus, men varken rimming eller analsex är säkert något som alla homosexuella män gillar eller vill göra.)

Fast det är ju inte en ovanlig kink för folk som är hetero heller? Tycker inte att man behöver hoppa till att det är sex mellan homosexuella män som man menar bara för att man pratar om analsex eller rimming? Det är ju sjukt vanligt med analsex oavsett läggning.
 
Gissar att kinkshaming och fatshaming har lite samma grund och det är inte hälsa eller hygien utan snarare att människor kan höja sig själva genom att förfasa sig över andra; Jag håller minsann efter min kropp och är hälsosam eller jag skulle minsann aldrig ägna mig åt sina perversa saker.
 
Jag tänker att så länge en inte blir tvingad till ngt så kan en väl bara tacka nej?
Typ:
"Vore najs om du slickade mig i analen".
"Ähm tack men nej tack".

Enda gången jag blivit rejält illa till mods var väl:
"säg att du är 14 år".
Men kan väl bara hoppas på att det stannade vid just fantasier.
 
@mandalaki Fast varför är det gränslöst att fråga om just ett rimjob, undrar jag? Man slickar ju på alla möjliga delar av kroppen under sex, och så länge det rör sig om just en fråga snarare än till exempel ett oönskat fysiskt initiativ förstår jag inte vilken gräns man gått över.
 
Men, när du säger att man får kinkskamma de som inte är strukturellt utsatta men inte de som är det, så måste det ju finnas en gräns för vilka som är vad.
Vet du vad, jag känner att du går ut väldigt hårt här. Jag har inte påstått att jag sitter på nån form av sanning i den här frågan, jag har bara uttryckt min åsikt. Och då är den alltså att det absolut finns någon form av gradskillnad i vem man får säga vad om, kort sagt då alltså. Det betyder inte att jag kan presentera nån form av förteckning över vem som får säga vad om vem. Det kan du heller inte förvänta dig.

Det här är ett ytterst subjektivt ämne. Du behandlar det som om det vore en exakt vetenskap.
Hoppas att du förstår vad jag menar.
Ja, och det är himla mycket lättare att ta till sig när du skriver såhär än när du har arga smileys med ;). Men jag fattar även om jag inte håller med :).
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 124
Senast: LovingLife
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 030
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 727
Senast: Badger
·
Relationer En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Det här är inte riktigt under rätt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
22 719
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp