Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Du ville ju inte bemöta det jag skrev med motiveringen att du redan sagt det du tycker? Jag hade tyckt att det vore intressant att höra hur du resonerar kring det jag skrev om detta med att ni gör det till något jättekonstigt när ni blir så himla känsliga kring nåt som är så otroligt vanligt, något som jag inte sett har lyfts hittills i tråden. Men återigen - vill du inte så behöver du inte.

Jaha, ja nej svaret på det ligger väl i vad jag redan har skrivit, tänker jag. Känslig blir jag nog personligen inte, så det kan jag inte svara för. Men jag kan förstå om andra blir det just på grund av att sexuella preferenser är väldigt personligt och intimt. Det gäller ju både kinks och inte kinks, men att få höra att någonting man gillar i sängen är äckligt kan jag förstå är känsligt för folk. Gäller det kinks så har jag ännu mer förståelse eftersom de sannolikt har fått höra det många gånger om och kanske redan skäms lite för.

Vissa saker i livet är lite känsliga för mig själv, av olika anledningar. Inte just kinks, men andra saker som jag är förbaskat trött på att höra som skapar både känslighet kring ämnet och kanske lite taggarna utåt. Om någon då säger till mig att "Detta får jag höra ofta och därmed är det lite extra känsligt för mig" så lyssnar jag. I detta fall gällande kinkshaming.
 
Vet du vad, jag känner att du går ut väldigt hårt här. Jag har inte påstått att jag sitter på nån form av sanning i den här frågan, jag har bara uttryckt min åsikt. Och då är den alltså att det absolut finns någon form av gradskillnad i vem man får säga vad om, kort sagt då alltså. Det betyder inte att jag kan presentera nån form av förteckning över vem som får säga vad om vem. Det kan du heller inte förvänta dig.

Det här är ett ytterst subjektivt ämne. Du behandlar det som om det vore en exakt vetenskap.

Ja, och det är himla mycket lättare att ta till sig när du skriver såhär än när du har arga smileys med ;). Men jag fattar även om jag inte håller med :).
Det är inte min mening att gå ut hårt, jag undrar bara var du tänker att man ska dra en gräns.

Jag vet exempelvis inte hur ofta jag läst folk anse att folk som sysslar med bdsm borde bli av med vårdnaden av sina (inte inblandade) barn enbart för att de sysslar med bdsm. Det var inte längesen en kvinna blev av med jobbet för att hennes chef hittat henne på ett bdsm-community. För att inte tala om hur rättslös man länge varit som kvinna som gillar annat än vanilj om man blir våldtagen, och just sjukdomsstämpeln som hängt med bra länge. Samtidigt läser jag i diskussioner om och om och om igen att utövare inte är en förtryckt grupp för att man "inte måste skylta" med det, trots alla de där tecknen på förtryck som finns där hur tydligt som helst.
Så då kan jag inte annat än undra var den där gränsen går helt enkelt.
 
@mandalaki Fast varför är det gränslöst att fråga om just ett rimjob, undrar jag? Man slickar ju på alla möjliga delar av kroppen under sex, och så länge det rör sig om just en fråga snarare än till exempel ett oönskat fysiskt initiativ förstår jag inte vilken gräns man gått över.
Som sagt, jag är långtifrån klar i skallen: men eftersom vi kvinnor uppmanas att inte ha vaginalt sex just efter att vi haft analt pga infektionsrisk så vill jag inte ha i munnen det som min vagina inte klarar. Det är en orsak. En annan är att vi sedan småbarnsben fått lära oss att inte kladda i rumpan. Av samma orsak, naturligtvis: det är ohygieniskt.

Någon skrev ovan att om man har kinks så är det bra att känna av den andra först, innan man ber att få dem tillfredsställda. Det håller jag med om.

Och jag förstår inte de i tråden som likställer kinks med sexualitet. Självklart ska man inte skamma någons sexualitet. Men att vilja bli slickad i rumpan vid sex är knappast en definierad sexualitet. Det är en kink.
 
@Voeux Men alltså rimjobs är supervanligt. Alltså verkligen jättevanligt. Säger nån att den tycker rimjobs är äckliga så är det för mig typ som om nån säger att den inte suger kuk för det är äckligt. Dvs ingenting jättekontroversiellt. Och därmed inte heller något som på något vis behöver "skyddas" om du förstår hur jag menar. Jag tänker att det otroligt snabba reaktionerna, vilket jag tolkar som känslighet, ger mig bilden att ni särställer rimjobs från exempelvis oralsex. Och det tänker jag är problematiskt.
 
Det är inte min mening att gå ut hårt, jag undrar bara var du tänker att man ska dra en gräns.
Och då är mitt svar: man drar väl den gränsen där man vill. Du drar din gräns och jag drar min. Angående resten av det du skriver är det givetvis förskräckligt men jag tror att man måste läsa mig riktigt illa för att ens tänka tanken att jag på något vis skulle ställa mig bakom att skuldbelägga våldtäktsoffer eller koppla ihop lämplighet för vårdnad med sexuella preferenser (annat än pedofili då såklart).
 
Och då är mitt svar: man drar väl den gränsen där man vill. Du drar din gräns och jag drar min. Angående resten av det du skriver är det givetvis förskräckligt men jag tror att man måste läsa mig riktigt illa för att ens tänka tanken att jag på något vis skulle ställa mig bakom att skuldbelägga våldtäktsoffer eller koppla ihop lämplighet för vårdnad med sexuella preferenser (annat än pedofili då såklart).
Det är inte det jag menar. Men jag lägger ner, orkar inte försöka förklara tydligare än jag redan gjort.
 
Fast det är ju inte en ovanlig kink för folk som är hetero heller? Tycker inte att man behöver hoppa till att det är sex mellan homosexuella män som man menar bara för att man pratar om analsex eller rimming? Det är ju sjukt vanligt med analsex oavsett läggning.
Jag känner att ditt inlägg kan besvaras med samma inlägg som jag svarade @niphredil s inlägg med.
Jo men problemet är att analsex är något som har varit starkt förknippat till just den här gruppen. Hur många gånger har man hört män uttrycka äckel över att "få något i röven"? Just pga att det är så starkt förknippat till homosexualitet, oavsett om en man skulle ha sex med en man eller kvinna med inslag av detta.
Än idag anses det mera ok att ge än ta emot, som att det är mera skamligt att vara den som tar emot. Det anses "omanligt", oavsett om man njuter av det eller inte.
Hoppas att du förstår vad jag menar.
 
@Voeux Men alltså rimjobs är supervanligt. Alltså verkligen jättevanligt. Säger nån att den tycker rimjobs är äckliga så är det för mig typ som om nån säger att den inte suger kuk för det är äckligt. Dvs ingenting jättekontroversiellt. Och därmed inte heller något som på något vis behöver "skyddas" om du förstår hur jag menar. Jag tänker att det otroligt snabba reaktionerna, vilket jag tolkar som känslighet, ger mig bilden att ni särställer rimjobs från exempelvis oralsex. Och det tänker jag är problematiskt.
Alla dina svar i tråden är jättebra! Och detta var en himla bra och enkel förklaring. :up:
 
@Voeux Men alltså rimjobs är supervanligt. Alltså verkligen jättevanligt. Säger nån att den tycker rimjobs är äckliga så är det för mig typ som om nån säger att den inte suger kuk för det är äckligt. Dvs ingenting jättekontroversiellt. Och därmed inte heller något som på något vis behöver "skyddas" om du förstår hur jag menar.

Jag förstår absolut vad du menar. Det jag menar är att jag anser att folks sexualitet överlag bör "skyddas" och inte utsättas för spysmileys och äckel. Vilket nog var anledningen att jag själv reagerade på det, och inte att det nödvändigtvis måste vara en ovanlig kink för att jag ska anse att spysmileys är högst onödigt. Sen att kinkshaming som fenomen kan bidra till att känsligheten ökar har jag också förståelse för.
 
Vet du vad, jag känner att du går ut väldigt hårt här. Jag har inte påstått att jag sitter på nån form av sanning i den här frågan, jag har bara uttryckt min åsikt. Och då är den alltså att det absolut finns någon form av gradskillnad i vem man får säga vad om, kort sagt då alltså. Det betyder inte att jag kan presentera nån form av förteckning över vem som får säga vad om vem. Det kan du heller inte förvänta dig.

Det här är ett ytterst subjektivt ämne. Du behandlar det som om det vore en exakt vetenskap.

Ja, och det är himla mycket lättare att ta till sig när du skriver såhär än när du har arga smileys med ;). Men jag fattar även om jag inte håller med :).
Det var lite mera av en trött smiley tänkte jag men smileys är ju ett annat ämne som diskuterats mycket här på forumet så jag lämnar det ;)
Men då verkar du förstå varför just analsex/rimming kan vara ett känsligt ämne att "shamea"? Även om du inte håller med :)
 
Alla dina svar i tråden är jättebra! Och detta var en himla bra och enkel förklaring. :up:
Tack! :)
Det jag menar är att jag anser att folks sexualitet överlag bör "skyddas" och inte utsättas för spysmileys och äckel
Ja, vet du, det kan jag såklart inte argumentera emot. Generellt sett är det givetvis schysstast och trevligast att inte uttrycka såna åsikter och man bör alltid tänka sig för. Jag tror att jag bara drar gränsen lite annorlunda än många på nätet.
Men då verkar du förstå varför just analsex/rimming kan vara ett känsligt ämne att "shamea"? Även om du inte håller med :)
Ja, jag förstår hur du menar även om jag inte håller med. Jag fattar ditt resonemang. Och jag tror absolut inte att du har fel i att det i mångt och mycket har sett ut så! Idag däremot är min bild att just rimjobs är supervanligt även bland straighta män, att ge och att få. Så jag skulle nog säga att i det specifika fallet tycker jag att kopplingen idag är väldigt svag.
(obs, skrattsmileyn var för det du skrev om smiley-diskussionen, ingenting annat)
 
Jag förstår absolut vad du menar. Det jag menar är att jag anser att folks sexualitet överlag bör "skyddas" och inte utsättas för spysmileys och äckel. Vilket nog var anledningen att jag själv reagerade på det, och inte att det nödvändigtvis måste vara en ovanlig kink för att jag ska anse att spysmileys är högst onödigt. Sen att kinkshaming som fenomen kan bidra till att känsligheten ökar har jag också förståelse för.
Jag har en ganska ovanlig "kink" själv (jag vet inte hur vanlig den egentligen är eftersom folk är vanligen inte så villiga till att berätta om det) som jag inte gärna berättar för andra utomstående just pga jag inte vill få såna här reaktioner. Det är väl just den där skammen som inte underlättas av såna reaktioner.
Och ja, om någon undrar, jag skulle kunna känna mig sårad om någon sa att det var äckligt, oavsett om det handlade om mig eller om de sa det i ren allmänhet.
Jag förstår ju att det inte är något för alla, men äckligt känns som ett särskilt starkt ord att uttrycka om något som är en del av mig.
 
Som sagt, jag är långtifrån klar i skallen: men eftersom vi kvinnor uppmanas att inte ha vaginalt sex just efter att vi haft analt pga infektionsrisk så vill jag inte ha i munnen det som min vagina inte klarar. Det är en orsak. En annan är att vi sedan småbarnsben fått lära oss att inte kladda i rumpan. Av samma orsak, naturligtvis: det är ohygieniskt.

Någon skrev ovan att om man har kinks så är det bra att känna av den andra först, innan man ber att få dem tillfredsställda. Det håller jag med om.

Och jag förstår inte de i tråden som likställer kinks med sexualitet. Självklart ska man inte skamma någons sexualitet. Men att vilja bli slickad i rumpan vid sex är knappast en definierad sexualitet. Det är en kink.

Lite allmänt.

Nu tycker jag ju inte att det är en kink, ens, utan en rätt vanlig grej som folk gör i sängen. En preferens. :D Men oavsett förstår jag inte hur en fråga kan vara gränsöverskridande när man väl kommit så långt att man redan har sex. Om man inte får fråga, hur ska man då komma vidare liksom?
Rent generellt alltså, det behöver inte vara just rimjobs utan kan vara lite vadsomhelst. "Kan du bita mig i axeln" eller "Kan du behålla klackarna på"? Eller varför inte hångel "kan du slicka mig i munnen?" ;)
Förstår inte vad som var så chockerande och äckligt med att bli Tillfrågad under sexet helt enkelt.
Vore en helt annan sak om någon rumlade fram till mig på krogen och frågade om jag ville slicka hen i röven, men det är ju knappast vad som diskuteras.
 
Ja, jag förstår hur du menar även om jag inte håller med. Jag fattar ditt resonemang. Och jag tror absolut inte att du har fel i att det i mångt och mycket har sett ut så! Idag däremot är min bild att just rimjobs är supervanligt även bland straighta män, att ge och att få. Så jag skulle nog säga att i det specifika fallet tycker jag att kopplingen idag är väldigt svag.
(obs, skrattsmileyn var för det du skrev om smiley-diskussionen, ingenting annat)
Jag hoppas att du har rätt i den frågan! Isåfall ser jag det som väldigt positivt, att det kanske förknippas mindre med någon föreställd "omanlighet". Men jag tror tyvärr, pessimistiskt kanske, att det inte ser ut så överallt. Och Internet är ju något som kan nås överallt. Det är ju (eller borde iallafall) lättare att uttrycka saker bland personer som förstår vad man menar, och tolkar en rätt. Den möjligheten har man ju inte här, där vemsomhelst kan läsa, någon som kanske inte har samma uppfattning som du.
 
Sen pratas det mycket om spysmileys i tråden, jag vet inte om det är min inledande smiley som översätts till spy om man inte har iphone.

Min spysmiley ser ut så här: 🤮 Den har jag inte använt.

Den jag använde var den här: 🤢 Och jag skrev inte Usch vad äckligt. 🤢 Utan jag tror att jag skrev Hur ska du kunna förtränga det där tillräckligt hårt för att ligga med honom igen? 🤢 - till någon som skrivit att det bara blivit en gång med den killen tidigare för att han bad om ett rimjob.
 
Jag har en ganska ovanlig "kink" själv (jag vet inte hur vanlig den egentligen är eftersom folk är vanligen inte så villiga till att berätta om det) som jag inte gärna berättar för andra utomstående just pga jag inte vill få såna här reaktioner. Det är väl just den där skammen som inte underlättas av såna reaktioner.
Och ja, om någon undrar, jag skulle kunna känna mig sårad om någon sa att det var äckligt, oavsett om det handlade om mig eller om de sa det i ren allmänhet.
Jag förstår ju att det inte är något för alla, men äckligt känns som ett särskilt starkt ord att uttrycka om något som är en del av mig.
Välkommen till klubben. Kan vara som en öppen bok med det mesta av min sexualitet men har en specifik kink som det helt seriöst skulle förstöra livet om det kom ut iom att folk är så jäkla fördömande. Det är inget som på något vis är skadligt för någon, men det är tabu och folk uttrycker det gärna.
Var mindre kul när en tidigare kontakt blev kränkt av att jag inte mindes honom och hotade med att sprida det på Facebook. Han bluffade, men min rädsla i det läget var jävligt äkta.
 
Men jag tror tyvärr, pessimistiskt kanske, att det inte ser ut så överallt.
Det kan vi nog inte veta tyvärr. Jag kan bara gå på mina egna erfarenheter och det är att en stor andel straighta män har noll problem med att uttrycka att de vill både ge och få detta, även till ONS.
Den möjligheten har man ju inte här, där vemsomhelst kan läsa, någon som kanske inte har samma uppfattning som du.
Ja, det är jag medveten om. Jag skriver ingenting på nätet som jag inte vill ska vara på nätet helt enkelt och tycker inte att jag skriver något särskilt kontroversiellt eller kränkande.
 
Lite allmänt.

Nu tycker jag ju inte att det är en kink, ens, utan en rätt vanlig grej som folk gör i sängen. En preferens. :D Men oavsett förstår jag inte hur en fråga kan vara gränsöverskridande när man väl kommit så långt att man redan har sex. Om man inte får fråga, hur ska man då komma vidare liksom?
Rent generellt alltså, det behöver inte vara just rimjobs utan kan vara lite vadsomhelst. "Kan du bita mig i axeln" eller "Kan du behålla klackarna på"? Eller varför inte hångel "kan du slicka mig i munnen?" ;)
Förstår inte vad som var så chockerande och äckligt med att bli Tillfrågad under sexet helt enkelt.
Vore en helt annan sak om någon rumlade fram till mig på krogen och frågade om jag ville slicka hen i röven, men det är ju knappast vad som diskuteras.
Jag behöver väl inte dra hygienbiten igen? Du citerar ju mig så särskilt allmänt är det väl inte.

Och hur det gick till vid händelsen som var ursprunget till tråden vet vi ju inte. En tjej och en kille har sex, han vill ha ett rimjob vilket får henne att inte vilja träffa honom igen förrän eventuellt nu, ett par år senare. Är då hennes reaktion inte okej? För mig visar den att han inte känt av situationen tillräckligt för att fråga.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 124
Senast: LovingLife
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 030
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 727
Senast: Badger
·
Relationer En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Det här är inte riktigt under rätt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
22 719
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp