Kennelnamn!

Sarscha

Trådstartare
Någon som är bra på att hitta på namn?! Jag och min syster ska starta en kennel ihop men det svåra är att hitta ett passande kennelnamn:(. Dem vi gillar finns redan på ett eller ett annat sätt! Så har ni något tar jag gärna imot:)

Sv: Kennelnamn!

Föredrar ni namn som funkar bra även internationellt eller vill ni gärna ha ett svenskt/svenskklingande namn?

Kommer ni ha någon stamtik och vad heter den?

Va snabba ni var:)! Ska svara er båda. Rasen är eurasier! Vore kul om det även funkade internationellt:) nej vi har två tikar en varsin och dem är ej släkt så blir ingen stamtik utan båda kommer vara med från starten! Dock min kommer vi ta valpar på först pga den andra är för ung!

Lite OT kanske, men det finns en wachtelkennel som heter Carl-Hermans, två kvinnor som heter Carlsson och Hermansson i efternamn har startat den :D

Ni har inget gårds-/ortsnamn ni kan koppla det till?

Eurafina's Kennel? Tycker jag låter bra, knyter an till rasen och går att uttala även på engelska :) Verkar var ledigt.

Nej då det är upptaget och sen är det inte säkert vi kommer bo i samma ort så vi vill inte ha någon koppling till där vi bor idag! Annars är det en bra tanke:)!

Jag funderade mycket och länge och skickade in förslag och fick tillbaka dem. Tog tillslut en ordbok (medicinsk ordbok i mitt fall, då jag ville ha ett namn som hänger ihop med mig och mitt liv) och bara läste. Finns hur många roliga namn som helst att ta därifrån, och dessutom lärde jag mig många intressanta ord :D

Man kan ju kolla på FCIs hemsida om kennelnamnet är ledigt. Eurafina's verkar inte taget i alla fall :)

Jag ska bara lägga in en passus om att man inte riktigt ska förvänta sig att FCI hemsidan är helt uppdaterad :p! När jag ansökte om kennelnamn förra året så sökte jag på FCI. Mitt förslag dök inte upp där, så jag tänkte att det var fix och färdigt :D!

Men sen fick jag avslag på mitt första förslag, för att det redan fanns en kennel som hade det namnet. Och det visade sig att den varit registrerad sen 2006, men inte kommit in i FCI rullarna.... :p

Så TS, man får förbereda sig på att få ett par avslag, om man inte har en rejäl tur ;)!

Precis, mina alternativ var också "lediga" i listan, men icke, inte i verkligheten *suck*

Aha! Det hade jag ingen aning om. Men kan säga att jag inte blir förvånad...
Hur svårt kan det vara att göra en uppdaterad lista?

Man får väl ha flera olika alternativ och hoppas att något går igenom i alla fall! Google kan ju till viss del också vara en hjälp om man vill se om det är ledigt eller ej.

Google är ALLTID bra när man ska välja ett prefix. Jag vet att det finns en ragdoll-uppfödare på kattsidan inom SVERAK som inte gjorde det och nu finns det ett gäng förbannade amerikanare som föder upp ragdolls under nästan exakt samma prefix- dock i ett annat förbund.

Iom att det tom var samma ras det handlade om så blev det väldigt tjurigt ett tag, men det var ingen grund för att få byta enligt SVERAK.

Och självklart kan man inte ha koll på allting, men en enkel googling så hade den svenska uppfödaren sett det direkt då den amerikanska är rätt stor och absolut är den första som dyker upp om man söker på stamnamnet.

Det där är inte lätt. Jag har kommit på mitt kennelnamn men ej registrerat det än. Verkar dock inte finns något liknande på FCI. Kommer förhoppningsvis att reggas i vår. :)

Vi kollar FCI och dem flesta vi gillar finns tyvärr där:grin:. Har kollat på olika blommor på latinska, fantasy namn och låttitlar bl.a. Men jag gillar Eurafina's:laugh:, hur ska man uttala det var min systers första fråga??

Ett fint namn, men ska kennelnamnet ha genitiv-s och uttalas på svenska så bör apostrofen skippas.

SKK uppmanar att man inte skriver svenska kennelnamn med apostrof för en korrekt svenska. Å andra sidan så godkänns en massa XXXgården's och XXXhagen's, men det ser hemskt illa ut.

Så mitt förslag är Eurofinas, eller om det ska funka både på svenska och på engelska - Eurofina (Kennel Eurofina).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 026
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 664
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 811
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2