Kan man klä sin son i rosa kläder?

Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Jag tycker klänningarna är grymt opraktiska i jämförelse med byxor på en krypande bebis t ex. De åker bara upp och korvar sig jäms med benen. Byxor och shorts är mer praktiskt. Sen tillkommer könsaspekten, min son får gärna ha klänning eller kjol om han vill, men inte min dotter-om jag skulle få någon.

Men är inte det att sätta fler regler och begränsningar för din dotter än för din son? Är det inte det vi försöker bekämpa? (likaså om man förbjuder en flicka rosa men inte en pojke).

Jag tycker klänningarna är grymt opraktiska i jämförelse med byxor på en krypande bebis t ex. De åker bara upp och korvar sig jäms med benen. Byxor och shorts är mer praktiskt. Sen tillkommer könsaspekten, min son får gärna ha klänning eller kjol om han vill, men inte min dotter-om jag skulle få någon.

Varför skulle inte din dotter få ha kjol eller klänning?
Låter lite konstigt i mina öron om din son får ha vad han vill, men inte din ev dotter.

Men är inte det att sätta fler regler och begränsningar för din dotter än för din son? Är det inte det vi försöker bekämpa? (likaså om man förbjuder en flicka rosa men inte en pojke).

Av den enkla anledningen att klänning på flicka symboliserar kvinnoförtryck om man ska hårddra det hela. Om hon däremot skulle vilja ha typiska killkläder skulle jag inte säga nej. Problemet är att pojkar och flickor inte är jämlika, tyvärr utan pojkar värderas alltid högre i vårt patriarkala samhälle. Därav min inställning.

Jag förstår syftet, men jag tror inte att det är rätt väg att gå och jag håller inte med om att klänningen i sig symobliserar förtryck.
Men tack för svar.

Men stackars unge att inte få ha på sig det hon vill. Det är ju lika hemskt som om en pojke inte får ha på sig det han vill.

Pojkar och flickor lär ju inte bli mer jämlika av att flickor förbjuds att gå i klänning medan pojkar får välja...

KL:
Jag tycker det är lättare att hitta kläder i roliga (starka) färger på flickavdelningen (till min lille kille). På pojksidan känns det som om allt är i marin och beige = ganska tråkigt tycker jag. Sen är väl bebisrosa inte min favoritfärg, men starkare rosa är helt ok. Fast om det är för mkt puffärmar och liknande känns det lite fel. Fattar inte att inte fler kör på unisex (som flera redan påpekat).

Av den enkla anledningen att klänning på flicka symboliserar kvinnoförtryck om man ska hårddra det hela. Om hon däremot skulle vilja ha typiska killkläder skulle jag inte säga nej. Problemet är att pojkar och flickor inte är jämlika, tyvärr utan pojkar värderas alltid högre i vårt patriarkala samhälle. Därav min inställning.

Åh jisses, du är inte klok kvinna! :rofl:

Visst att man vill ha könsneutrala kläde rpå sitt barn, men detta var något nytt :bump:

Jag är okunnig och vet inte vad jag ska Googla på, varför är klänning kvinnoförtryckande? Och hur kan du motarbeta det genom förbud för en kvinna och tillåtelse för en man? Blir det inte helt bakvänt?

Vad jämställt det låter att pojken får bestämma vad han ska ha på sig, men inte flickan :grin:.

Jag är okunnig och vet inte vad jag ska Googla på, varför är klänning kvinnoförtryckande? Och hur kan du motarbeta det genom förbud för en kvinna och tillåtelse för en man? Blir det inte helt bakvänt?

Kunde inte sagt det bättre själv.

Själv älskar jag Hello Kitty o rosa o sålänge en eventuell bebis inte kan protestera så kommer ungen få massa sånt, överlag gillar jag alla pastellfärger på småttingar.. ljusblått, gult osv.. :D (Sen får barnet bestämma när det är gammalt nog att ha en åsikt.)
O det är snarare en motreaktion kan jag tänka mig, för min mamma klädde mig ganska unisex o jag hade varken lila eller rosa som liten. Mkt rött o starka färger.

Uhm du kanske borde läsa på historia? klänning på flicka symboliserar inte kvinnoförtryck. Det är ett klädesplagg som representerar ett klädmode! Män har haft liknande plagg genom tiderna och har i olika världsdelar.

Klänning är inte opraktiskt, eftersom jag är medeltidsnörd och tidigare laivare (jo jag stavar det fel för jag vill :) ) så vet jag att det är fullt möjligt att i långklänning smyga över ett kalhygge mitt i natten.

Att säga att pojkar och "pojkiga" lekar är så mycket finare i dina ögon än flickor och "flickiga" lekar skulle kunna ge en flicka väldigt dåligt självförtroende.

Jag är verkligen feminist, uppfostrad av en tokfeminist (men inte riktigt så tokig som du är ;)). Men jag kan verkligen säga av direkt erfarenhet, att säga att pojkar är bättre än flickor till en flicka är inte så taktiskt...

Kunde inte sagt det bättre själv.

Själv älskar jag Hello Kitty o rosa o sålänge en eventuell bebis inte kan protestera så kommer ungen få massa sånt, överlag gillar jag alla pastellfärger på småttingar.. ljusblått, gult osv.. :D (Sen får barnet bestämma när det är gammalt nog att ha en åsikt.)
O det är snarare en motreaktion kan jag tänka mig, för min mamma klädde mig ganska unisex o jag hade varken lila eller rosa som liten. Mkt rött o starka färger.

Hehe samma här, jag gillar kattskrället och har Hello Kittystrumpor och plåster! (gillar inte hudfärgade plåster) Jag hade inte rosa som liten utan "hatade" den precis som alla andra småflickor då (uh, i min närhet). Flickigt var ju dåligt för flickor är sämre än pojkar eller ngt. Fram för äkta girl power! rosa eller ej.

Jag gillar ljusrosa men är inte jätteförtjust i starkt rosa. Ljusrosa är för mig som vitt fast inte. Det går bra att ha till kavaj på jobbet fullkomligt neutralt, ljust och "rent" men blir inte lika lätt smutsigt. Rosa verkar vara en ambivalent färg, helt ok på killar i vissa områden i Stockholm (till och med pappa har rosa på sig). Inte politiskt korrekt på någon överallt annars.

Senast ändrad:

Uhm du kanske borde läsa på historia? klänning på flicka symboliserar inte kvinnoförtryck. Det är ett klädesplagg som representerar ett klädmode! Män har haft liknande plagg genom tiderna och har i olika världsdelar.

Klänning är inte opraktiskt, eftersom jag är medeltidsnörd och tidigare laivare (jo jag stavar det fel för jag vill :) ) så vet jag att det är fullt möjligt att i långklänning smyga över ett kalhygge mitt i natten.

Att säga att pojkar och "pojkiga" lekar är så mycket finare i dina ögon än flickor och "flickiga" lekar skulle kunna ge en flicka väldigt dåligt självförtroende.

Jag är verkligen feminist, uppfostrad av en tokfeminist (men inte riktigt så tokig som du är ;)). Men jag kan verkligen säga av direkt erfarenhet, att säga att pojkar är bättre än flickor till en flicka är inte så taktiskt...

Tja, räcker några års studier på högskolenivå i ämnet genus/kön? Och en viss del forskning också?
Kul att läsa vad ni skriver, intressant att få veta hur andra tänker. Jag tror att ingen kan påstå att klänning inte är ett plagg som i huvudsak kvinnor/flickor bär, utom möjligen Di Leva då, och alltså starkt förknippat med kön. Vad medeltidens kläder och hur de skapade kön, riktigt har med dagens samhälle att göra förstår jag inte riktigt. Hur kläder gjorde och skapade kön på medeltiden har ju knappast någon relevans idag, om det har det får du gärna upplysa mig. Alltså: Klänning=kvinnoplagg IDAG= skapa kön=symbol för kvinnoförtryck. Men jag är faktiskt ingen extremist även om det låter så, OM jag skulle få en dotter (inte särskilt troligt att jag får fler barn iofs) och hon absolut skulle vilja ha en klänning på sig så skulle jag inte neka henne när hon är några år så hon kan bestämma mer själv. Men vid Hello kitty, DÄR går min absoluta gräns!;)
Det handlar inte om vad jag som individ tycker, faktum är att gruppen män/pojkar värderas alltid högre än gruppen kvinnor/flickor. På ett samhällsplan. På individnivå kan det vara en annan sak. Och detta tusenåriga förtryck av kvinnor och flickor kan man motverka och jobba emot på olika sätt. Ett av mina sätt skulle då vara detta med klänning, iaf som bebis. Däremot om man inte tycker att det finns något strukturellt förtryck mot det kvinnliga könet (vilket faktiskt de borgerliga politikerna också verka tycka idag underligt nog) då faller ju såklart mitt resonemang. Då är vi ju inte ens överens om grunden så att säga.

Men nu låter det annorlunda och då förstår jag dig mer.

Ditt första inlägg tolkades som att om din son själv ville bära klänning så skulle han få bära klänning, men om din dotter hade samma önskan så skulle du neka henne. I den text tolkar man att barnen är så pass stora att de kan uttrycka sin egen önskan och inte att det skulle handla om bebisar.

Tillvägagångssättet att motverka förtryck och könsroller som du angav i det första inlägget tycker jag är en knepigt, men inte att du utesluter klänning på små bebisar.

Sitter verkligen "gullandet" i kläderna? Jag tycker gullandet sitter i beteendet!

Ibland gör det det;

Min dotter gick på kalas iklädd sina favoritkläder (svart t-shirt med coolt tryck på och jeans). Vi kom in på samma gång som två tjejer iklädda spetsklänningar med rosetter i håret. Mamman till tjejen som fyllde år hälsar med ett "Åhhh så fina ni är i era klänningar!". Således ignorerade hon min dotter totalt.

Handlar verkligen det hela om vilka kläder vi sätter på våra barn eller vilka leksaker dom leker med? Handlar det inte istället om hur vi lär dom tolerera andra människor, stärka självkänsla och uppmuntra nytänkande osv?"

Givetvis gör det det.

Men vi föräldrar är inte de enda som påverkar barnen. Hur barnen är klädda på dagis och i övriga samhället påverkar hur de bli bemötta, vilket i sin tur påverkar deras egen självbild.

Ibland gör det det;

Min dotter gick på kalas iklädd sina favoritkläder (svart t-shirt med coolt tryck på och jeans). Vi kom in på samma gång som två tjejer iklädda spetsklänningar med rosetter i håret. Mamman till tjejen som fyllde år hälsar med ett "Åhhh så fina ni är i era klänningar!". Således ignorerade hon min dotter totalt.

Detta är ju ett verklig typbeteende för hur många vuxna gör skillnad. Vissa ränder går aldrig ur och det är förbaskat tråkigt. :mad:

Vet hur många som helst som säger till en flicka som kanske är klädd i jeans och en tuff tröja som säger "vad fin,snygg,cool du är. Jag kollar inte bara på kläderna utan personen i helhet. Huvudsaken är att du ÄR NÅGOT (åt det uppmuntrande hållet)

Sen om man är fin, tuff, gullig, söt, cool hänger inte jag upp mig så mycket på.

Vet hur många som helst som säger till en flicka som kanske är klädd i jeans och en tuff tröja som säger "vad fin,snygg,cool du är. Jag kollar inte bara på kläderna utan personen i helhet. Huvudsaken är att du ÄR NÅGOT (åt det uppmuntrande hållet)

Sen om man är fin, tuff, gullig, söt, cool hänger inte jag upp mig så mycket på.

Det är ju jättebra att du funkar så. Men det gör inte alla. Tyvärr tror jag att det är fler som kommenterar en "flickig" flicka än en i t-shirt och jeans.

Detta är dock inte bara positivt till de "flickiga" flickorna, för de får ett stort fokus på sitt utseende, som påverkar dem att bli fåfänga.

Lagom är bäst, beröm till person och lite utseende, oavsett kön eller klädsel. Tycker jag.

Men det är ju det som är grejen.

Du fungerar så och det är ju jättebra, men många vuxna gör precis så som Stinaelin beskrev vid olika tillfällen och det är jättetråkigt..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 466
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38