Kan man klä sin son i rosa kläder?

Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Kanske långsökt men...

Jag kan ibland uppleva det som att de lite dyrare kedjorna och märkena är mer Unisex än de som är lite billigare. Eller? Om jag ska försöka tänka ut vilka som kör på mer könsneutralt så är det alltid ställen som är dyrare än HM t.ex.
Kanske att det kommer att sprida sig vidare...

Hihi! Här har du en som är vääääldigt glad för rosa. Tittar man i min egen gardrob så är där mkt rosa där med.
Jag älskar att visa upp att min dotter är en flicka. Har i 80% rosa på henne till någon detalj. Gillar iofs könsneutrala kläder också men tycker faktiskt inte att det finns så mkt. OM jag letar efter det så märker jag att jag går in på "killområdet". Gillar brunt också nämligen.

Barbapappa säljs ju precis överallt nu... Tycker det är lite tråkigt att det översvämmas. Har ganska mycket av dom ändå. Vissa grejer är fantastikt söta och de som säljs på Åhlens tycker jag har bäst kvalité.

Nä- jag har nog inte samma syn som de flesta här. Bara min bäbis får kläder som är mjuka o sköna är jag nöjd :)
Gillar inte direkt att klä upp i för "fina" kläder om det innebär att de är styva. (vissa jeans, skjorta, tyllar mm mm.

Men jag har fått en klänning med tyll som kommer att användas för att presenter använder man bara...

Kl
Jag undviker könsstereotypiska kläder. Jag köper mest kläder från Villervalla och POP eftersom de är roliga och glada färger i sköna material. Däremot rosa klär jag inte sonen i eftersom jag inte gillar färgen alls. Rött och gult går bra. Hello kitty är det värsta jag vet, o hade jag en dotter skulle hon aldrig få ha klänning förrän hon kan bestämma själv eller puffärmar eller volanger, urk.

Jag laste om nagon som gjort en undersokning pa hm om olika farger pa olika sidor av barnavdelningen. Pa killsidan fanns det 30 blaa plagg och 0 rosa, och typ 5-8 av andra farger. Pa tjejsidan fanns det 30 rosa och inget blatt, och 5-8 av andra farger.

De jag tycker ar mest konsneutrala ar nog Villervalla eller PoP faktiskt.

KL.
Hade jag haft en son så hade jag klätt honom i samma kläder som jag klär min dotter i nu.
Jag är inget fan av rosetter och volanger och pastellfärger, utan det ska vara knalligt och starka färger mixat med någon basfärg typ svart, vitt, brunt.

Hello kitty och barbapappa är jag så less på att jag kan kräkas.

Min dotter har ändå mycket "tjejkläder" i form av tunikor och klänningar, men det är inte så mycket ryschpysch.
Det skulle jag inte ha något problem att ta på en pojke också.

Jag älskar villervalla, Molo, katvig, småfolk, meandi, Duns och lindex.

En kompis till mig vill ha en chockrosa body med mupparna till sin son, men det vill inte pappan för ve och fasa pojken kanske blir bög :eek:

Men varför då??

Alltså klänning/tunika/tröja (olika namn ) är ju ett skitbra plagg med kalasbyxor/leggings ( alla olika namn ) till, sitter bra mycket bättre på vissa barn än kortare tröjor och byxa ..

DSC_04881_6070.jpg

KL

Jag handlar kläder som är sköna och praktiska i bra/mjuk kvalité, ofta randigt/rutigt/stjärnor/bloppar. Hon har mycket rosa för att jag gillar färgen och hade det varit en Elliot så hade väl garderoben sett ungefär likadan ut färg/klädesmässigt.

Villervalla
Molo
PoP
Geggamoja
Ej sikke lej
Småfolk...

...med flera har enligt mig, bra könsneutrala kläder och bra kvalité

Ella har i princip bara klänningar ( samma stil som den ovan ) och lite längre tröjor + kalasbyxor/tights/leggings och dressuits ( slår ett slag för denna typ av plagg ), sitter som gutet på hennes kropp och jag gillar kläder som inte hämmar henne i lek. Dessutom sitter sådana kläder bra under overall/regnställ också.

Summa summarum: Det här med könsstereotypt är så mycket mer/djupare än kläder. Det handlar om lekar/leksaker och tyvärr är det så ( mitt hjärta gråter ) att även om man som föräldrar inte formar sitt barn in i en könsroll så kommer det ofta per automatik när barnet börjar skolan, ibland så tidigt som på förskolan =(

Senast ändrad:

Kl
Jag undviker könsstereotypiska kläder. Jag köper mest kläder från Villervalla och POP eftersom de är roliga och glada färger i sköna material. Däremot rosa klär jag inte sonen i eftersom jag inte gillar färgen alls. Rött och gult går bra. Hello kitty är det värsta jag vet, o hade jag en dotter skulle hon aldrig få ha klänning förrän hon kan bestämma själv eller puffärmar eller volanger, urk.

Håller helt med i detta svar!
Jag äger inte och skulle aldrig äga ett rosa plagg själv, jag gillar helt enkelt inte färgen. Så det gör att sonen med automatik inte får rosa plagg ;)
Däremot de färger jag gillar och köper till mig själv, det får han också.
OM han själv pekar på ett plagg som är rosa som han vill ha så får han det, men inte annars. Det har inte hänt än :grin:
Jag är också en PoP-fan av samma anledning som Kattennizze.
Hade jag en dotter så skulle klädinköpen bli detsamma färgmässigt, dock med inslag av klänningar, kjolar och tunikor....:angel:

Fast klänning/tunika och leggings/strumpbyxor, för mig är det väldigt tydliga flickkläder. Det skulle jag inte sätta på en pojke. Personligen skulle jag inte sätta det på en flicka heller, hatar att ha den typen plagg på mig själv, och tycker inte det är vidare snyggt vare sig på barn eller vuxna.

Jag tycker body är mycket praktiskt på spädbarn, och när mitt barn blir större så blir det förmodligen byxa och tröja för hela slanten, om inte barnet självt vill ha något annat. Som jag minns det kunde jag röra mig mycket obehindrat i såna kläder själv som barn. Däemot hatade jag alltid att ha kliande strumpbyxor, så jag kommer nog inte ta på mitt barn det heller.

Sen håller jag med om att märkena du räknar upp har fina kläde, men de kostar därefter också. Jag tycker det blir för dyrt att enbart handla därifrån.

Senast ändrad:

*halvt kl*
Strumpbyxor/leggings har våran son fått ha en del, praktiskt under overall eller regnkläder har vi upplevt det. :laugh:

Vi har mycket ärvda kläder av alla det slag,
men de jag köper själv blir mest färgglada saker som är mer unisex.

Jag var nog lite otydlig, hade inte riktigt tänkt färdigt :)
Min förhoppning är att HM mm ska ta efter till exempel PoP, Villervalla, Katvig etc och bli mer könsneutrala.

Jag ryser ochså vid minnet av barndomens strumpbyxor. Kommer aldrig utsätta något barn för det, kille eller tjej.

Tycker också att det mest är de dyrare alternativen som kör på neutrala kläder. Lindex har iofs en del basplagg som är unisex men ska det vara ett par byxor eler tröja som är mer än bara enfärgad så är det plötsligt kille och tjej avdelning.

Senast ändrad:

Att du hatar plaggen har ju inget med diskussionen att göra.

Ja att du anser att det är flickkläder må så vara, jag ( med flera ) anser fortfarande att det är himla bra och praktiska lekplagg. Barn är ju som bekant olika i kroppen och byxa med linning och tröja sitter inte alls lika bra på min dotter som leggings/kalasbyxor gör.

Dressuit är också ett superplagg ( enligt mig :P ):
Photo_84725_1088714.jpg

Begagnat går ju att handla om man anser att det är för dyra kläder att köpa nya :-)

kl

En reflektion angående begränsningar, en pojke kom till förskolan i kjol och rosatröja. Han hade valt det och tyckte det var fint. vid hämtning, pekade, skrattade en annan förälder åt pojken och sa att så kan ju inte en pojke se ut!

Dagen efter kom pojkens pappa i rosa och kjol, nu kommer han i kjol titt som tätt, just för ett statement angående att vi begränsar våra barn. (och nej det handlar såklart inte bra om kläder)

Att du hatar plaggen har ju inget med diskussionen att göra.

Ja att du anser att det är flickkläder må så vara, jag ( med flera ) anser fortfarande att det är himla bra och praktiska lekplagg. Barn är ju som bekant olika i kroppen och byxa med linning och tröja sitter inte alls lika bra på min dotter som leggings/kalasbyxor gör.

Dressuit är också ett superplagg ( enligt mig :P ):
Photo_84725_1088714.jpg

Begagnat går ju att handla om man anser att det är för dyra kläder att köpa nya :-)

Det låter som att du har samma smak som jag vad gäller barnkläder :).
M har en likadan bodysuit som den på bilden och vi har flera villervalla-tunikor med leggins/strumpbyxor till.
Tycker att det är jättesnyggt och praktiskt!

Och Molo, meandi, villervall mfl är dyrare än typ H&M, men har så mycket bättre kvalitet och går att hitta lite billigare på typ tradera och har man tur så kan man ju få tillbaka en stor del av pengarna om man säljer de vidare :)

kl

En reflektion angående begränsningar, en pojke kom till förskolan i kjol och rosatröja. Han hade valt det och tyckte det var fint. vid hämtning, pekade, skrattade en annan förälder åt pojken och sa att så kan ju inte en pojke se ut!

Dagen efter kom pojkens pappa i rosa och kjol, nu kommer han i kjol titt som tätt, just för ett statement angående att vi begränsar våra barn. (och nej det handlar såklart inte bra om kläder)

Jag diggar pojkens pappa :banana::banana:

Ja visst, jag tycker också att det är fint med strumpbyxor/leggings och klänning/längre tröja/dressuits . Men smaken är som baken :D

Jag är jättenöjd med kvalitén på framförallt Molo & Villervalla och Geggamojas tunna mössor är superduper.

Haha *trycker pa gillaknappen*

Min sambo har ocksa lite problem med rosa, och spannen i haret pa 3aringen. Och nagellack, hu, TANK OM HAN BLIR BOG :eek:

Sa jag kor min egen lilla kamp har hemma (kampar pa trots jeanskille, traktorgalning och helpojkig rakt igenom grabb, ja forutom nagellacket da, och nu har han bytt spannet i haret mot en kladnypa :D)

Strumpbyxor maste vara jordens basta plagg hela vintersasongen, under overall ar det ju bara class! Inga korvade byxor, smidigt och snabbt och inga strumptrotta ettaringar kan dra av sig dem! Fast vara strumpbyxor ar jattemjuka och kliar inte alls. Jag anvander garna ocksa strumpbyxor.

Forresten maste jag sla ett slag for jeggingsen! Helt kanon, mjuka och skona och gar ner i gummistovlarna utan problem. Samtidigt ar man mer kladd an med strumpbyxor. I vinter blir det strymbyxor och turkos overall!

Men visst är det kalas med strumpbyxor, men om man tror att det skulle vara samma strumpbyxa med den usla passform som för 20-30 år sedan ( när en annan var knodd ) så förstår jag att man tvekar.. Så är dock inte alls fallet, inte på dom strumpbyxor och leggins som E har iaf, dom sitter som smäcken på hennes korviga lår :love::D

Vara ocksa! Ofta ar jeans t ex helt muppiga i passformen och manga mjukisbrallor med. I alla fall pa mina tjockisbarn som blir helt avklippta i midjan av harda byxor.

En grej till, om man bar barnet i sele eller sjal ar strumpbyxor toppen, annars blir dar alltid en elak glipa! Jag har garna strumpbyxor under byxor pa barnen pa vintern, ah sa gosigt!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 465
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV