Kan man klä sin son i rosa kläder?

Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Tycker fortfarande att strumpbyxor är bland det värsta som finns oavsett utveckling på området. Tror jag har provat alla typer av material och tjocklekar men det blir helt enkelt aldrig bra. Men smaken är ju som bekant... ;)

Leggings är däremot kanon. Har ju än så länge bara klätt bonusen och han får jag nog inte på ett par leggings. Däremot tuffar han gärna runt i sina långkalsoner vintertid och de är ju i princip samma sak :D. Pyret i magen har redan fått ett par randiga leggings/långkalsoner från PoP :)

Vad gäller priset på kläderna så är det ju inte en fråga om kvalite eller om de går att köpa/sälja på tradera utan snarare att många använder de stora kedjorna som norm och sorterar bort de märken som är nämnda här bara för att de är dyrare. I alla fall tror jag det när man ser den stora massan på till exempel dagis. Det är ju trist att de stora kedjorna som har så många kunder varje år inte kan ha ett större utbud.

Jag gillar personligen inte rosa och köper därför varken rosa kläder till mig själv eller någon annan, kan sträcka mig till rosa deltaljer men inte längre. Så jag skulle tro att jag kommer hålla mig på samma spår gällande framtida barn oavsett kön.

Har ju än så länge bara köpt barnkläder i present till andra och då är det hemskt när man ska köpa kläder till en tjej eftersom jag inte vill köpa gulli-gull rosa men flickebarnets föräldrar kanske inte vill att hon ska ha pojkkläder så det är skitsvårt....

Mitt jag får en dotter kommer hon antingen få gå i killkläder eller naken med tanke på hur utbudet ser ut....

Och Molo, meandi, villervall mfl är dyrare än typ H&M, men har så mycket bättre kvalitet och går att hitta lite billigare på typ tradera och har man tur så kan man ju få tillbaka en stor del av pengarna om man säljer de vidare :)

Jag ska ärligt säga att jag är för lat för att köpa eller sälja på tradera. :o Vill kunna gå in i en butik, titta på sakerna, och köpa flera saker på en gång. Och sen inte ha en massa meck med att sälja allt efteråt också.

Andrahandsvärdet på barnkläder är dessutom jättelågt - en pyjamas från t ex ej sikke lej kostar uppåt 300 kronor ny, jag har extremt svårt att tro att man skulle få ut mer än absolut max 100 kronor för den begagnad, förmodligen snarare 50.

Jag tycker också det är fina kläder och har köpt enstaka plagg, men lika lite som jag själv enbart går iklädd designerkläder har jag råd att klä mitt barn så.

Men jag förstår inte.

Det finns ju faktiskt ett rejält stort utbud av helt vanliga normala ej könsstyrda barnkläder som inte är tuffetuffing eller myspys alá sockersött, eller menar du att allt som inte är sockergull är killkläder ?

Köp randigt/prickigt/bubbligt i regnbågens olika färger så ska du se att ingen av dina bekanta oavsett vad dom har för kön på barnet tar åt sig för att du köpt fel kläder..

Ja att du anser att det är flickkläder må så vara, jag ( med flera ) anser fortfarande att det är himla bra och praktiska lekplagg. Barn är ju som bekant olika i kroppen och byxa med linning och tröja sitter inte alls lika bra på min dotter som leggings/kalasbyxor gör.

Men det är ju det tråden handlar om, jag skulle inte sätta på en pojke klänning och leggings, i mina ögon ser det konstigt ut. Jag skulle inte heller sätta på en flicka strumpbyxor och tunika, men det är för att jag inte tycker det är vare sig bekvämt eller fint. Men klänningar skulle jag nog köpa, vilket jag inte skulle göra till en pojke.

Dressuit är också ett superplagg ( enligt mig :P ):
Photo_84725_1088714.jpg

Vadsadu att det hette? Jag har en sån där, men i annat mönster, och jag har alltid trott att det är en pyjamas. :o Vad är skillnaden mellan en dressuit och en pyjamas, knäppningen?

Dessuit eller kort och gott dress =)

Vissa använder den säkerligen som en pyjamas men jag har bara denna typ av pyjamas:
550-babypyjamas_small_KH.jpg

Muddar och lite annorlunda tyg, samt att knäppningen ofta går hela vägen upp på en pyjamas ..

Nej jag skulle nog inte heller klä på en eventuell son klänning, däremot strumpbyxor och längre tröja.

kl

En reflektion angående begränsningar, en pojke kom till förskolan i kjol och rosatröja. Han hade valt det och tyckte det var fint. vid hämtning, pekade, skrattade en annan förälder åt pojken och sa att så kan ju inte en pojke se ut!

Dagen efter kom pojkens pappa i rosa och kjol, nu kommer han i kjol titt som tätt, just för ett statement angående att vi begränsar våra barn. (och nej det handlar såklart inte bra om kläder)

Härlig pappa :banana:
Låter iof som nått som herrn här hemma skulle kunna göra också.

Våran sons dagmamma är lite gammaldags av sig och jag kan inte låta bli att ha lite extra rosa och rött och ja lite allmänt sånt som nog uppfattats som tjejigt av henne. :angel:
Fast hon har nog vant sig vid det här laget. :D

Och som en parantes och repris från vintermammortråden...
Varför är det bara katter på tjejkläderna och inte på pojkkläderna där det är hundar istället? Till pyret i magen så vill jag ha coola katter och inga gläffsiga hundar ;) . Tyvärr så finns det inte en enda katt i sikte utan att det automatiskt är volang och puffärm på. :D

i den nya collectionen från Me and i finns det en snygg catt som passar bode pojcar och fliccor. Conturen av en catt framifrån på magen och bacifrån på ryggen, i rosa f'ärg på svart bacgrund. :)

Svarar på Topic n'är jag hunnit l'äsa tråden och har lite mer tid. :)

På grund av en bra & rolig diskussion i Mammor vintern/våren 2010 startar jag denna tråd så vi alla kanske kan säga våran egna mening?

Frågan är inte bara om du kan klä din son i rosa kläder utan mer en början på hur du ser på just det här med kläder & saker till ditt barn.

Ifall du fick bestämma, i vilka butiker skulle du vilja se mer Unisex i? :)

Min son har rosa nappar, en del rosa leksaker men bara en rosa body. Självklart kan killar ha rosa, mina småbröder 7 o 12 har det ofta (rosa piké tex). Hans farmor tycker att han ser ut som en flicka i sin rosa body men fnissar mest glatt åt det, hans mormor är tokfeminist.

Haken är att jag gillar jeansstilen också och själv är lite "pojkflicka" skulle varit lättare för mig att klä en tjej unisex.

Unisex är så mycket brunt, är inte så förtjust i det. De kan istället skippa puffärmarna, rosetterna och banden på tjejkläderna så kan jag ta dem.

Senast ändrad:

Dressuits är verkligen det bästa plagg man kan köpa till en bebis. Tuva hade många sånna när hon var 0-8 mån. Tyvärr är det mest dyrare märken som gör sånna. Vi hade flera stycken från villervalla som är kass kvalitet för pengarna man lägger ut. Ser snabbt söndertvättade ut och blir lätt lite sladdriga i passformen.

Strumpbyxor som många förespråkar på buke tycker jag har precis lika obekväm passform nu som när man själv var mindre. Lätt hängiga i grenen. Och materialet är strävt på något sätt. Leggings däremot tycker vi här hemma bättre om.

HM! Köper nästan bara "killkläder" på HM till min dotter, eftersom tjejgrejerna ofta är föööör tjejiga... Sen giillar inte jag Hello Kitty överdrivet mkt...

Men det har blivit bättre sen Barbapappa kom dit ;)

Ha ha, jag köper tjejparaply och mockasiner till mina pojkar för killkläderna är för pojkiga för dem.

kl

En reflektion angående begränsningar, en pojke kom till förskolan i kjol och rosatröja. Han hade valt det och tyckte det var fint. vid hämtning, pekade, skrattade en annan förälder åt pojken och sa att så kan ju inte en pojke se ut!

Dagen efter kom pojkens pappa i rosa och kjol, nu kommer han i kjol titt som tätt, just för ett statement angående att vi begränsar våra barn. (och nej det handlar såklart inte bra om kläder)

Underbart! Vilken pappa! :love:

Vår 5-åriga som ÄLSKAR rosa. Min man köote rosa cykelhjälm åt honom, sen har han rosa Hello Kitty foppatofflor, rosa tröjor, rosa byxor, en ljusrosa huvjacka med blomapplikation (det är hans finaste huvis) etc etc. Sen leker han helst bara med flickor, gärna lite äldre.

Jag tycker klänningarna är grymt opraktiska i jämförelse med byxor på en krypande bebis t ex. De åker bara upp och korvar sig jäms med benen. Byxor och shorts är mer praktiskt. Sen tillkommer könsaspekten, min son får gärna ha klänning eller kjol om han vill, men inte min dotter-om jag skulle få någon.

Jag ska ärligt säga att jag är för lat för att köpa eller sälja på tradera. :o Vill kunna gå in i en butik, titta på sakerna, och köpa flera saker på en gång. Och sen inte ha en massa meck med att sälja allt efteråt också.

Andrahandsvärdet på barnkläder är dessutom jättelågt - en pyjamas från t ex ej sikke lej kostar uppåt 300 kronor ny, jag har extremt svårt att tro att man skulle få ut mer än absolut max 100 kronor för den begagnad, förmodligen snarare 50.

Jag tycker också det är fina kläder och har köpt enstaka plagg, men lika lite som jag själv enbart går iklädd designerkläder har jag råd att klä mitt barn så.

Jag upplever andrahandsvärdet på barnkläder som relativt högt. I alla fall på de dyrare märkena, de går som smör på Tradera och liknande ställen.

Men va?

Din son får välja kjol/klänning och det är tillåtet, men inte din dotter ? Förstod jag dig rätt nu ?

Får din dotter välja byxor/shorts men inte sonen då, eller vad?

Nej av ren nyfikenhet, vad vill du ha ut av förbudet och vad ska din dotter/son lära sig av förbudet?

/ Nyfiken =)

Jag köpte mycket på tradera från Lingon & blåbär när mina var små, jag köpte även en hel del nytt så jag vet ju hur de är i storlekarna och hur de ser ut i verkligheten. Just när mina var små så hade L&B tappat mycket mark på begagnat marken mot Me & I som var nytt då och jag köpte mängder med byxor och tröjor för 10-15 kr, nästan oanvänt eftersom de är så pass dyra i inköp så folk knappt har använt dem...:D

Men sälja har jag aldrig orkat engagera mig i... :angel:

Men jag förstår inte.

Det finns ju faktiskt ett rejält stort utbud av helt vanliga normala ej könsstyrda barnkläder som inte är tuffetuffing eller myspys alá sockersött, eller menar du att allt som inte är sockergull är killkläder ?

Köp randigt/prickigt/bubbligt i regnbågens olika färger så ska du se att ingen av dina bekanta oavsett vad dom har för kön på barnet tar åt sig för att du köpt fel kläder..

Nej, jag menar inte att allt som inte är sockergull är killkläder men klädaffärer är ju uppdelat i kill och tjej kläder oavsett storlek på kläderna och det är alltid solklart vilken avdelning man är på.
Nu har jag inte köpt barnkläder på nästan ett år så det kanske har ändrats. Sen är det ju så att eftersom jag inte är insatt i barnkläder så går jag till de stora kedjorna när jag ska ha (Lindex, HM, Kappahl osv) barnkläder och där faller inte utbudet mig i smaken. Det är rosa, spets och Hello Kitty (fula jävla katt:devil:) som gäller på tjejavdelningen :crazy:
Nu börjar barnen runt mig bli såpass stora att de önskar sig leksaker/har konstiga åsikter om vad de ska ha på sig så vi köper inte kläder längre så jag får hoppas det dröjer innan man behöver börja med det igen ;)

Om du då behöver ge dig in i djungeln igen för köp av barnkläder så tipsar jag om ( beroende på vart du bor ) att handla på nätet.

Villervalla, Molo, Ej sikke lej m.f =)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 465
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar