kan man ångra köp när inget kvitto finns?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jollan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 8 495
Sv: kan man ångra köp när inget kvitto finns?

Jag misstänker att de flesta djurvänner skulle tycka det var okey att ljuga i liknande fall om det kom fram information om köparen som skulle resultera i att skada hunden...

Frågan är väl då vad för belägg man har för att hunden kommer bli regelrätt vanvårdad (så det inte bara är skitsnack vilket verkar vara mer regeln än undantag i hundvärlden)? Och om nu köparen enbart har köpt hunden för att misshandla den bör de väl vara ganska lätta att muta så säljaren får tillbaka hunden.

Frågan är väl då vad för belägg man har för att hunden kommer bli regelrätt vanvårdad (så det inte bara är skitsnack vilket verkar vara mer regeln än undantag i hundvärlden)? Och om nu köparen enbart har köpt hunden för att misshandla den bör de väl vara ganska lätta att muta så säljaren får tillbaka hunden.

Jag känner inte säljaren, men skriver någon som ts så förutsätter jag i första hand att det faktiskt är som det står, säljaren har blivit grundlurad och sålt en hund till fel person och har ångest över det och sen utgår jag därifrån tills det kommer fakta som gör att jag ändrar mig...

Så om du ska sälja hund och får höra "skitsnack" om en köpare, så säljer du hunden till denne ändå, just för det pågår massa snack inom hundvärlden... eller hur menar du?

Jag misstänker att säljer du en hund och får reda på att familjefadern, i den där fina familjen som var och tittade och var så rätt för just din hund, har en sida på Zoofiler.com
Som tror jag du skulle känna ångest, även om du inte har några belägg för att hunden kommer bli vanvårdad..

Men det döms ju efter vem som skapar tråden och trovärdigheten, skulle en känd medlem skriva att hon sålt sin valp till fel människa likt TS här, skulle alla sitta och ojja sig och försöka hitta lösningar för att få hem valpen.. :grin:

Och vilka saker tar man reda på då?

I detta fallet så är säljaren tydligen grundlurad och har ångest för att ha sålt en hund till just denna personen... vet du då bestämt vad det är för information säljern fått och att den lätt hande kunnat fås med... ja, hur gör du och andra när ni säljer hund och vilken info söker ni?

Är det utdrag ur brottsregistret?
Ansökan om veterinärjournaler på tidigare hundar?
Rota igenom soptunnan för att se om köparen ev. kan tänkas vara inne på tidelag?
Hacka dator och mail och interviuva hela bekanskapskretsen + nuvarande och tidigare grannan och annat random folk på Ica?

De flesta jag stött på när jag letat hund, har litat på det jag säger och inte gjort någon som helst koll på mig i övrigt...

Jag misstänker att de flesta djurvänner skulle tycka det var okey att ljuga i liknande fall om det kom fram information om köparen som skulle resultera i att skada hunden...

Bra sagt.

Någon måtta får det vara på häxjakten här. :mad:

Så om du ska sälja hund och får höra "skitsnack" om en köpare, så säljer du hunden till denne ändå, just för det pågår massa snack inom hundvärlden... eller hur menar du?

STOR skillnad på TS historia och det du skriver- "ska sälja" är en sak. Har jag nånsin skrivit att man då fortsätter den tanken? Nej. Lägg inte ord i munnen på mig. Fick jag höra konstiga saker om en ev köpare jag jag givetvis backat. Men när hunden är SÅLD är läget ett helt annat och så var det ju i detta fall. Vad anser du att man ska göra när man redan sålt ett djur (som inte inbegriper att försöka köpa tillbaka hunden, vilket var mitt förslag)? Vad?

Jag tror jag missar din poäng nu, men vad jag menade var bara att i de fall där det inte finns kvitto/kontrakt skrivet så är det "säljaren" som har juridiska rättigheter på hunden, även om den står registrerad på jordbruksverket och SKK på "köparen".

Detta fick jag reda på av jordbruksverket i veckan, då jag själv redde ut en liknande fråga där det var gamla ägaren av min hund jag var osäker på.
Men jag kanske fick prata med någon som inte hade koll?
Jo köparen har den juridiska rättigheten till hunden i o med att denne betalt hunden!
Att beviset för betalningen blivit kvar hos säljaren är en annan sak.
PL

Jag tror jag missar din poäng nu, men vad jag menade var bara att i de fall där det inte finns kvitto/kontrakt skrivet så är det "säljaren" som har juridiska rättigheter på hunden, även om den står registrerad på jordbruksverket och SKK på "köparen".

Detta fick jag reda på av jordbruksverket i veckan, då jag själv redde ut en liknande fråga där det var gamla ägaren av min hund jag var osäker på.
Men jag kanske fick prata med någon som inte hade koll?

Du fick säkert rätt information från Jordbruksverket. Det jag menar är, hur hjälper det säljaren? För hunden finns hos köparen, och om köparen inte vill överlämna den hamnar säljaren i samma läge som när man hittar sin stulna cykel hemma hos en person. Man får inte ta med den därifrån, detta är egenmäktigt förfarande. I cykelstöldfallet ska man då bevisa att det är ens egen stulna cykel och personen som har cykeln ska bevisa att h*n köpt den i god tro. Finns inget kvitto så kan man ju använda vittnen eller följa penningsströmmar via kontoutdrag eller liknande. Men i detta fallet så måste säljaren då anklaga köparen för stöld av hunden för att kunna komma vidare och eftersom TS säger att det är en seriös säljare är förmodligen inte det aktuellt.

STOR skillnad på TS historia och det du skriver- "ska sälja" är en sak. Har jag nånsin skrivit att man då fortsätter den tanken? Nej. Lägg inte ord i munnen på mig. Fick jag höra konstiga saker om en ev köpare jag jag givetvis backat. Men när hunden är SÅLD är läget ett helt annat och så var det ju i detta fall. Vad anser du att man ska göra när man redan sålt ett djur (som inte inbegriper att försöka köpa tillbaka hunden, vilket var mitt förslag)? Vad?

Men jag ställde ju en fråga om hur du menade, vilket du faktiskt får med i din citering, då lägger jag väl knappast ord i din mun?

KL

För mej känns det som att flera här sätter sej på extremt höga hästar!

Jag kan vara djäkligt skrupellös om situationen skulle kräva det! :devil:

Om jag trots normala efterforskningar, förfrågningar och "kontroller" skulle få information om att jag sålt en valp till en person som visade sej vara "klart olämplig" - ex ha djurförbud i en annan kommun, vara bulvan för en viss Pia S eller liknande så skulle jag utan tvekan både ljuga om kvitton och MYCKET MER!

För mej är det minst lika oetiskt att inte försöka återta en valp som riskerar att få lida som det är att tex ljuga om ett kvitto!

/Swat

Folk måste ändå vara medvetna att det i ett sånt här läge inte finns ngt lagligt sätt att återta en valp mot köparens vilja.
Om folk ändå väljer attt begå brott för att få tillbaka valpen så är det väl upp till dem men inget jag skulle vilja råda till.
När det gäller exemplet med djurförbud anmäler man förstås till LS.
PL

KL Att köparen kommer med felaktiga uppgifter om sig själv påverkar inte affärens giltighet.
Som köpare har man ingen upplysningsplikt.
PL

Men jag ställde ju en fråga om hur du menade, vilket du faktiskt får med i din citering, då lägger jag väl knappast ord i din mun?

Då kanske det var jag som var otydlig, my bad, sorry! Det jag reagerade på var att det kändes som att du insinuerade att jag skulle fullföljt ett köp om jag fick höra negativa saker om köparen- självklart skulle jag inte det! Jag funderade bara över vilka rättigheter man har som säljare när hunden väl är såld, och de är ju på gott och ont (ont i det här fallet då) mycket små.

Då kanske det var jag som var otydlig, my bad, sorry! Det jag reagerade på var att det kändes som att du insinuerade att jag skulle fullföljt ett köp om jag fick höra negativa saker om köparen- självklart skulle jag inte det! Jag funderade bara över vilka rättigheter man har som säljare när hunden väl är såld, och de är ju på gott och ont (ont i det här fallet då) mycket små.

Du har inga rättigheter alls, sålt är ju sålt.
Och den enda lagliga väg att gå är ju det som tidigare tagits upp, köpa tillbaka hunden.
Sen finns det säkert mindre lagliga vägar.

Men det jag befrågade (finns det ett ord som heter så? ;)) var din fråga om vilka belägg säljaren hade eftersom det var så mycket skitsnack inom hundvärlden.

KL

För mej känns det som att flera här sätter sej på extremt höga hästar!

Jag kan vara djäkligt skrupellös om situationen skulle kräva det! :devil:

Om jag trots normala efterforskningar, förfrågningar och "kontroller" skulle få information om att jag sålt en valp till en person som visade sej vara "klart olämplig" - ex ha djurförbud i en annan kommun, vara bulvan för en viss Pia S eller liknande så skulle jag utan tvekan både ljuga om kvitton och MYCKET MER!

För mej är det minst lika oetiskt att inte försöka återta en valp som riskerar att få lida som det är att tex ljuga om ett kvitto!

/Swat

Håller med! Nu är jag ju inte uppfödare, och jag vet heller inte VAD det är som framkommit om den nye ägaren - men handlade det om zoofili eller liknande hade jag begått brott för att få tillbaka hunden. Inget man får rekommendera, men ändock.

Du fick säkert rätt information från Jordbruksverket. Det jag menar är, hur hjälper det säljaren? För hunden finns hos köparen, och om köparen inte vill överlämna den hamnar säljaren i samma läge som när man hittar sin stulna cykel hemma hos en person. Man får inte ta med den därifrån, detta är egenmäktigt förfarande. I cykelstöldfallet ska man då bevisa att det är ens egen stulna cykel och personen som har cykeln ska bevisa att h*n köpt den i god tro. Finns inget kvitto så kan man ju använda vittnen eller följa penningsströmmar via kontoutdrag eller liknande. Men i detta fallet så måste säljaren då anklaga köparen för stöld av hunden för att kunna komma vidare och eftersom TS säger att det är en seriös säljare är förmodligen inte det aktuellt.

Då förstår jag vad du menar, och jag tänkte faktiskt inte på att det var en faktor att hunden befann sig hos säljaren. Självklart har du rätt!

Det är både fruktansvärt och tråkigt att hunden kan komma att fara illa i framtiden. Det tror ja du är ganska ensam om att inte hålla med om. Jag hade varit mer än nöjd om ja hade fått sakliga svar och inte en massa annan goja om vad ni tror er veta om säljaren.

Men den kanske kommer att få det bra, och säljer man djur så måste man tyvärr räkna med att det kan gå snett. Det duger inte att kolla upp säljaren efter köpet.

Juridiskt sätt spelar det ingen som helst roll hur den nya ägaren tar hand om hunden.

Hunden är tillbaks hos den tidigare ägaren. Köparen insåg själv att han hade gett vilseledande information. Så hunden är nu i goda händer igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 270
Senast: Milosari
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 267
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka