kan man ångra köp när inget kvitto finns?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jollan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 8 495
Sv: kan man ångra köp när inget kvitto finns?

Det har knappt gått ett dygn sedan händelsen och redan nu drar du dina slutsatser:crazy: Beklagligt.

Fast tidsaspekten är ju inte relevant. Gnist kan bara dra slutsatser efter vad som står i tråden. Och att som säljare vilja göra en fuling och låtsas att inget kvitto finns fast hon vet att det gör det är ju grymt oseriöst och borde vara olagligt om det går så långt. (Sen vet jag inte om det skulle falla under bedrägeri eller vad..) Visst hon skulle kunna fejka. Om hon tex inte fått ngt betalt än och så. Har hon fått betalt och hunden hämtades samma dag talar ju omständigheterna emot henne. Dessutom, återigen om det går så långt, ska hon vara ful nog att i en rättegång sitta och blåljuga om att inget kvitto skrevs. Krävs lite guts till det.. och gör man det är man oseriös som attan.

Jag förstår att man kan ångra att man sålt till vissa personer, men då kan man ju tex erbjuda sig att köpa tillbaka hunden och kanske lägga till lite extra om det är så. Att göra på annat sätt är felaktigt och fult och man borde få dåligt rykte som attan. Två fel gör inte ett rätt..

Men hjälp vad alla snöar in sig på vad säljaren har rätt till och vad som är brukligt. Det är väl skitsamma eller?

Varför ringer inte din vän till köparen och säger som det är? Att hon ångrar att hon sålde hunden massor och undrar ifall de kan tänka sig att köpet återgår och de får pengarna tillbaka. Så länga alla parter är överens är det ju inga konstigheter.

Varför ska man göra allting så svårt??

Vart i tråden har jag skrivit att säljaren ifråga har tänkt behålla kvittot?
Har läst igenom tråden flera gånger men kan inte hitta de någonstans.

Kanske är så att ni uppfattar det ni vill uppfatta. Jag tycker de är väldigt trångsynt och fruktansvärt beklagligt. Jag har full förståelse för att folk drar sig för att yttra sig här. Har väldigt svårt att tro att alla som skriver här aldrig har begått ett misstag.

Det framgår väll klart och tydligt att något fruktansvärt tråkigt har hänt?

Hade jag själv lyckats bli lika lurad så hade jag fått gå med en klump i bröstet resten av livet. Så jag har full sympati för personen det gäller och det hade jag haft oavsett vem det handlat om.

Det framgår väll klart och tydligt att något fruktansvärt tråkigt har hänt?

Öhh.. Nej det framgår inte att något fruktansvärt och tråkigt har hänt. Det som framgår är att säljaren ångrar att hon sålt hunden eftersom hon i efterhand fått reda på något om köparna och att hon då tänker sig kräva tillbaka hunden med argumentet att de har inget kvitto (för det låg kvar när de for) och det är inte ett för mig ok sätt att hantera situationen.

Både jag och Ramona mfl (tror jag) har skrivit vad hon kan göra.

Det är både fruktansvärt och tråkigt att hunden kan komma att fara illa i framtiden. Det tror ja du är ganska ensam om att inte hålla med om. Jag hade varit mer än nöjd om ja hade fått sakliga svar och inte en massa annan goja om vad ni tror er veta om säljaren.

Tack Ramona! Jag skall hälsa säljaren detta. Är nog de bästa och mest enkla trots allt. Tusen tack för att du kunde se obejktivt på detta. Det är du helt klart ensam om i denna diskussion.

Så mina två svar:

Den möjlighet som finns är att din vän kontaktar köparen, säger att hon ångrat sig och vill köpa tillbaka hunden. Ingen annan möjlighet finns!

Vill köparen inte sälja tillbaka hunden så kan hon inget annat göra.

Är goja, till skillnad då från Ramonas senare skrivna objektiva svar:

Varför ringer inte din vän till köparen och säger som det är? Att hon ångrar att hon sålde hunden massor och undrar ifall de kan tänka sig att köpet återgår och de får pengarna tillbaka.

Det är både fruktansvärt och tråkigt att hunden kan komma att fara illa i framtiden

Visst är det, men varför förutsätta att det blir så? Det är ju alltid en risk man tar när man säljer ett djur; att det inte kommer att ha det bra hela sitt liv.

Det har knappt gått ett dygn sedan händelsen och redan nu drar du dina slutsatser:crazy: Beklagligt.

Varför är det mer beklagligt än att du och din kompis efter ett dygn förutsätter att den nya ägaren ska behandla hunden illa?

Det är fruktansvärt och tråkigt om hunden kommer fara illa i framtiden. Tyvärr finns det inget, rent lagligt, säljaren kan göra om köparen inte vill lämna tillbaka hunden. Köparen har köpt hunden, det faktum att köparen inte har kvittot gör inte att köpet inte genomförts utan betyder bara att det är svårare för köparen att bevisa att så är fallet.

jag upplevde inte dina andra inlägg som särskilt tilltalande. Jag upplever Ramonas insats i denna diskussion betydligt seriösare då hon håller sig till min fråga och inte sitter och spånar ut vad hon tror sig veta eller ana om hurvida säljaren kommer att gå till väga i denna trista situation för det vet ingen annan än säljaren själv.

Eftersom du inte vet läget och varför det finns anledning till oro tycker ja inte att du skall dra sådana jämförelser.

Och eftersom du inte ger hela bilden utan utelämnar stora delar, så kan du inte förutsätta att vi som läser början av tråden innan den barkade iväg lite ska förstå att din vän fått höra något fruktansvärt tråkigt eller hur?

Det framgår ju inte av det du skriver i början av tråden utan det du vill där är ju att få tips om hur säljaren ska kunna häva köpet trots att betalning erlagts och kvitto skrivits på med argumentet att att köparens kvitto blev kvarglömt så de har inte det.

Braka iväg lite var väll bara förnamnet.

Nej jag utelämnar inte stora delar, det som var väsentligt var hurvida man kan gå tillväga.

Sedan är väll bara själva saken att säljaren ångrar sig och inte är nöjd med köparen tillräckligt för att få kallas fruktansvärt i dennes ögon.

jag själv hade blivit fullkomligt galen om ja inte visste att mina hundar hade det bra och att ja inte kunde göra något åt det. Kan bara föreställa mig hur de känns och hoppas aldrig få uppleva den ångesten.

Jag förstår att man kan ångra att man sålt till vissa personer, men då kan man ju tex erbjuda sig att köpa tillbaka hunden och kanske lägga till lite extra om det är så. .

Varför ringer inte din vän till köparen och säger som det är? Att hon ångrar att hon sålde hunden massor och undrar ifall de kan tänka sig att köpet återgår och de får pengarna tillbaka. Så länga alla parter är överens är det ju inga konstigheter.

Tack Ramona! Jag skall hälsa säljaren detta. Är nog de bästa och mest enkla trots allt. Tusen tack för att du kunde se obejktivt på detta. Det är du helt klart ensam om i denna diskussion.

Ser inte riktigt den stora skillnaden på mitt tips (och Gnists för den delen) och Ramonas då vi skriver exakt samma- erbjud att köpa tillbaka- men det ena är goj och det andra är bra och enkelt?

Var vi fick det om att hon skulle ljuga om kvittot ifrån har du redan fått citerat för dig. Menar du nu att du skrev fel?

Jag har inte skrivit fel någonstans. Nu får det va bra jag har fått reda på det som jag behöver veta. PUNKT.

*kl*

Jag kände bara att jag var tvungen att reda ut att jag absolut inte tycker det är okej att göra så, men jag tror att det är hon som har juridiska rättgheter eftersom nya ägaren inte har något kvitto.
Sen är det självklart annorlunda om båda parter skrivit på, då spelar det ingen roll vem som har kvittot.

Om jag förstått det rätt!

Jag undrar om du har rätt nu.
Köparen har visserligen inget kvitto men säljaren har ingen hund.

Pengar har lämnats till säljaren och en hund har lämnats till köparen. På hela transaktionen finns det ett kvitto. Nu befinner sig kvittot och pengarna hos säljaren och hunden hos köparen.

Hur ska säljaren nu kunna gå vidare med detta? Den enda handling som finns visar att hunden tillhör köparen. Om säljaren skulle begära att hunden överlämnas kan köparen visserligen inte bevisa att h*n betalat hunden men säljaren kan å andra sidan inte heller bevisa at h*n äger hunden. I det läget kan man inte gärna komma med polis och hämta hunden hos köparen med mindre än att man anmäler hunden som stulen. I bästa fall lär ord stå mot ord så oddsen emot säljaren i detta anser jag.

Och därmed inte sagt att säljaren skulle vara oseriös etc. Jag bara funderar hur det i verkligheten skulle kunna ha betydelse att köparen inte har något kvitto.

Jag undrar om du har rätt nu.
Köparen har visserligen inget kvitto men säljaren har ingen hund.

Pengar har lämnats till säljaren och en hund har lämnats till köparen. På hela transaktionen finns det ett kvitto. Nu befinner sig kvittot och pengarna hos säljaren och hunden hos köparen.

Hur ska säljaren nu kunna gå vidare med detta? Den enda handling som finns visar att hunden tillhör köparen. Om säljaren skulle begära att hunden överlämnas kan köparen visserligen inte bevisa att h*n betalat hunden men säljaren kan å andra sidan inte heller bevisa at h*n äger hunden. I det läget kan man inte gärna komma med polis och hämta hunden hos köparen med mindre än att man anmäler hunden som stulen. I bästa fall lär ord stå mot ord så oddsen emot säljaren i detta anser jag.

Och därmed inte sagt att säljaren skulle vara oseriös etc. Jag bara funderar hur det i verkligheten skulle kunna ha betydelse att köparen inte har något kvitto.

Jag tror jag missar din poäng nu, men vad jag menade var bara att i de fall där det inte finns kvitto/kontrakt skrivet så är det "säljaren" som har juridiska rättigheter på hunden, även om den står registrerad på jordbruksverket och SKK på "köparen".

Detta fick jag reda på av jordbruksverket i veckan, då jag själv redde ut en liknande fråga där det var gamla ägaren av min hund jag var osäker på.
Men jag kanske fick prata med någon som inte hade koll?

Sålt är sålt. Att din polare inte såg till att köparen fick en kopia av kvittot har inget med saken att göra.

Man tar väl reda på saker om köparen innan man släpper iväg hunden?

Och vilka saker tar man reda på då?

I detta fallet så är säljaren tydligen grundlurad och har ångest för att ha sålt en hund till just denna personen... vet du då bestämt vad det är för information säljern fått och att den lätt hande kunnat fås med... ja, hur gör du och andra när ni säljer hund och vilken info söker ni?

Är det utdrag ur brottsregistret?
Ansökan om veterinärjournaler på tidigare hundar?
Rota igenom soptunnan för att se om köparen ev. kan tänkas vara inne på tidelag?
Hacka dator och mail och interviuva hela bekanskapskretsen + nuvarande och tidigare grannan och annat random folk på Ica?

De flesta jag stött på när jag letat hund, har litat på det jag säger och inte gjort någon som helst koll på mig i övrigt...

Jag misstänker att de flesta djurvänner skulle tycka det var okey att ljuga i liknande fall om det kom fram information om köparen som skulle resultera i att skada hunden...

Har en kompis som var med om något liknade, dock inget kvarglömt kvitto i det fallet.
Men hon fick veta i efterhand mindre trevliga saker om köparen.

Hon ringde och ljög lite om att hon ångrade sig och saknade sin hund något fruktansvärt och frågade snällt om hon kunde köpa tillbaks om hon betalde 500:- mer
Och det gick köparen faktiskt med på, hon sa att hon kunde förstå att man ångra en försäljning och hon hade ju bara haft hunden ett dygn och så blev hon ju 500:- rikare.
Ibland får man ta till en liten nödlögn..
Hunden såldes sedan till en väldigt bra ägare allt frid och fröjd alltså.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 270
Senast: Milosari
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 268
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka