kan man ångra köp när inget kvitto finns?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jollan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 8 495
J

jollan

En bekant till mig sålde en hund i går, och den informationen hon hade igår är helt annorlunda idag vilket gör att hon ångrar sig.

"köparen" har besiktningsblankett och vaccintyg dock ej något kvitto på att denne köpt hunden (de glömdes och ligger kvar på köksbordet hos säljaren)

Kan hon ångra sig och ta tillbaks hunden dvs kunna se de som en prövotid och lämna tillbaks kontanterna till köparen?

Sv: kan man ångra köp när inget kvitto finns?

Sålt är sålt. Att din polare inte såg till att köparen fick en kopia av kvittot har inget med saken att göra.

Man tar väl reda på saker om köparen innan man släpper iväg hunden?

Ja alltså så som jag uppfattar det här med ägarbevis och så, så ska det väl
inte vara några problem eftersom att ett kontrakt/kvitto måste kunnas visas upp av den nya ägaren för att juridiska rättigheter om hunden ska tillfalla denne.
Det är vad jag fått höra när jag rotat i det i alla fall.

Sen undrar jag hur det blir om hon redan betalat hunden?
Det vet jag faktiskt inte.

Absolut. Men säljaren har fått vilseledande information. Hade hon fått den korrekta informationen så hade hon aldrig släppt iväg hunden.

dom har ju besiktblankett och vaccintyg... vet inte om de kan ha nåt avgörande?

Nej, hon kan inte ångra sig och kräva att få köpa hunden tillbaka.

Hur skulle världen se ut om det vore lagligt att göra på det viset? :eek: :cool:

Det hon ska göra är att skicka köpekvittot till köparen. Gör hon det inte så är hon väldigt oseriös.

Oseriös är man redan när man säljer/överlåter hund, utan att kolla fakta/referenser innan.

dom har ju besiktblankett och vaccintyg... vet inte om de kan ha nåt avgörande?

Det avgörande är att det finns ett kvitto.

Ja hur skulle världen se ut då:)

oroar mig inte alls för att personen i fråga är oseriös snarare tvärtom. Att bli lurad kan hända den bäste. Alltid tråkigt.

Som jag skrev tidigare så har inte dom som har hunden nu något kvitto. Därför undrar jag om de kan gå att rätta till ändå. Det är ju för hundens bästa och ingen annans.

En bekant till mig sålde en hund i går, och den informationen hon hade igår är helt annorlunda idag vilket gör att hon ångrar sig.

"köparen" har besiktningsblankett och vaccintyg dock ej något kvitto på att denne köpt hunden (de glömdes och ligger kvar på köksbordet hos säljaren)

Kan hon ångra sig och ta tillbaks hunden dvs kunna se de som en prövotid och lämna tillbaks kontanterna till köparen?

Skrevs det inte något köpekontrakt där det framgår om det finns någon ångertid för någon av parterna? Brukar ju finnas på SKKs kontrakt.
Om det saknas något sådant finns ingen ångermöjlighet, sålt är sålt. Vad jag skulle göra i din bekants situation är att ta en diskussion med köparen och försöka reda ut vad det nu är som har hänt. Om man har krav på en köpare behöver man skriva ytterst noggranna kontrakt och inte ens då har man allt på det torra.

Så om du handlar en tvättmaskin och glömmer kvittot i butiken, så är inte maskinen din "på riktigt" och butiken kan när som helst kräva att du återlämnar den och det tycker du är ok?

Ja, ja alla är vi olika..

Din vän har NOLL rättigheter eller bestämmanderätt längre när det kommer till hennes föredetta hund.

*kl*

Jag kände bara att jag var tvungen att reda ut att jag absolut inte tycker det är okej att göra så, men jag tror att det är hon som har juridiska rättgheter eftersom nya ägaren inte har något kvitto.
Sen är det självklart annorlunda om båda parter skrivit på, då spelar det ingen roll vem som har kvittot.

Om jag förstått det rätt!

Kvitto finns ju och enligt mig så är säljaren oseriös som inte ser till att köparen får sitt kvitto, som glömdes kvar när köpet genomfördes!

jag har inte skrivit någonstans vad jag tycker är okej och inte, det är du som försöker få mig att framstå som mindre kompetent:) Men de bjuda på.

Jag eftersökte endast möjligheterna inte vem som har rätt och fel i detta fall.
tack för dina sakliga inlägg:)

Den möjlighet som finns är att din vän kontaktar köparen, säger att hon ångrat sig och vill köpa tillbaka hunden. Ingen annan möjlighet finns!

Vill köparen inte sälja tillbaka hunden så kan hon inget annat göra.

säljaren är inte oseriös. Säljaren är förtvivlad och känner sig grundlurad.
Därför eftersöker hon va det finns för möjligheter med tanke på att kvittot är glömt och inget annat. Köparen har i detta fall varit oärlig.

Givetvis söker man möjlighterna att dra tillbaks köpet eftersom det handlar om djurets bästa.

Därför eftersöker hon va det finns för möjligheter med tanke på att kvittot är glömt och inget annat.

Den möjlighet som finns är att din vän kontaktar köparen, säger att hon ångrat sig och vill köpa tillbaka hunden. Ingen annan möjlighet finns!

Vill köparen inte sälja tillbaka hunden så kan hon inget annat göra.

Det spelar ingen roll att kvittot är glömt och det oseriösa i mina ögon är att hon verkar vilja låtsas som om det inte finns något kvitto :cool:

Det har knappt gått ett dygn sedan händelsen och redan nu drar du dina slutsatser:crazy: Beklagligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 270
Senast: Milosari
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 267
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka