Kan jag ha hittat MITT hus?

Sv: Kan jag ha hittat MITT hus?

*kl*

Tack alla som stöttar och hjälper mig i mitt velande och funderande!
Ni förstår nog inte vilken styrka ni ger mig!! Och ni ger mig hopp!
:love::bow::bow:

Läget är såhär, jag har pratat med min bank som jag fått lånelöfte från. Och han vill GÄRNA låna ut pengar till mig ;) Och då med ett bud på 550.000 kr. Och att det går bra att låna allt eftersom till renoveringen. Jag vet dock inte hur mkt för renovering som jag får låna. Det tänkte jag inte på... hmm. Jaja.

Sen har jag varit i kontakt med en firma som putsar hus.
Han skulle åka dit idag och kolla på huset, för att sedan kunna ta fram en offert på vad det kan tänkas kosta. Och då handlar det även om att tilläggsisolera samtidigt. Han skulle höra av sig under dagen.

Jag tycker att huset är jättehärligt, det har verkligen charm.

Jag hade kaklat, det behöver inte alls bli så dyrt. Vi köpte vitt (matt) 15*15 kakel för 29 kr/kvm och sen klinker för 99 kr/kvm. Hittade ett nytt handfat med litet skåp under för 1500 och en ny toa för 995. Spegeln var lite fancy med inbyggd lampa och kostade typ 700 kr. Sen lite fästmassa/fogmassa värmegolv och fuktspärr. Hela kalaset gick på under 5 tusen för ett litet toarum, det hade inte blivit så dyrt som 50 tusen ens dom det varit 5 ggr så stort.

Fick min elräkning igår, och i min lgh på 55 kvm använder jag ca 100 kwh/månad (eller mäter man i kwh?). Räcker det att dubbla den förbrukningen för detta huset tro?

Men det måtte väl bara vara hushållsel du betalar då och ingen värme?! November månad gjorde vi av med 2551 kwh vilket kostade 1877 kr för elhandeln och 730 kr för elnätet. Värmer ca 330 kvm vattenburen värme (jordvärme), gamla tvåglasfönster, 3 barn så tvättmaskinen går ofta.

jag tycker du ska ta ordentlig höjd för vad elen kommer att kosta. Väljer du rörligt abbonemang kan ju priset gå upp ordentligt vintertid (värt att tänka på är dock att det oftast är mer förmånligt att välja rörligt istället för fast elpris).

Låter toppen att få en offert på putsat, det är ju det som ger huset charmen! Jag hade dock gärna sett att du fått lite mer säkra besked från din bankman, det låter lite luddigt att säga att de kan låna ut mer eftersom- jag tycker att du ska höra så att du får lite mer säkra siffror typ si och så mkt till renovering innan de kräver en ny värdering av huset.
Finns det något stall i närheten på cykelavstånd där du kan tänka dig stå?

KL

Så spännande det är!

Jag blir lika engagerad som jag var när jag budade på mitt älskade hus.
Faktum är att det förändrade mitt liv - till det bättre. Min livskvalitet går inte att jämföra med hur jag hade det innan.

Mitt kära torp :love: :love: :love:

Har du någon koll på i vilket skick kakelugnar och murstock är? Är de tryckta och besiktigade nyligen?
Jag såg att du räknat med 35-40' på dom.. Då vill jag bara varna och säga att om det är så att de behöver sättas om (kakelugnarna alltså) så går bara det på mellan 20-30'/Kakelugn. Skulle murstocken vara dålig dessutom så är det betydligt mer pengar vi pratar om..

Har du möjlighet att ta ut fackmän och kikar över dessa sakerna innan du köper huset? Borde ju vara upp till nuvarande ägare också att få detta besiktigat så köparna vet vad de köper för något! :)

Jag tycker att huset är jättehärligt, det har verkligen charm.

Jag hade kaklat, det behöver inte alls bli så dyrt. Vi köpte vitt (matt) 15*15 kakel för 29 kr/kvm och sen klinker för 99 kr/kvm. Hittade ett nytt handfat med litet skåp under för 1500 och en ny toa för 995. Spegeln var lite fancy med inbyggd lampa och kostade typ 700 kr. Sen lite fästmassa/fogmassa värmegolv och fuktspärr. Hela kalaset gick på under 5 tusen för ett litet toarum, det hade inte blivit så dyrt som 50 tusen ens dom det varit 5 ggr så stort.

Jag ska absolut kolla upp detta innan. Det lät ju inte alls dyrt. I mitt fall handlar det ju dock om att bygga ett nytt badrum.
Men kommer kolla upp både för- och nackdelar och pris med matta vs kakel och allt vad som finns. Vi får se helt enkelt. Allt jag kommer att göra kommer jag förmodligen att kolla upp. Från vilken färg som ska användas, bäst i test på allt, till placering av uttag, till trädgård och ja allt förmodligen :p:D.

Innan jag svarar er andra...

Fick svar från mannen som var och kollade på huset.
Han tyckte att det var ett fint hus och trodde att det kunde blir riktigt fint.:)

Offerten inkl ALLT! Landade på 115.000 kr inkl rot-avdrag.
53 000 i material
120 000 i arbete (-60 000 i rot)
Men man kan ju max få 50.000 i rot/person. Så nu funderar jag på vem som kan tänka sig äga en del av mitt hus (det räcker med 1% har jag hört):p... Hmm, min syster kanske??? De bor i ett nybyggt kedjehus, hon lär inte behöva använda sig av det. Jaja, fler funderingar ;)

Och så har jag möte bokat med en annan bank nu på måndag :).
Mitt bekymmer är att jag inte har en hel kontantinsats. Jag VET att jag borde ha det. Men råkade köpa en måttbeställd sadel till min häst nu i höst, för tänkte ändå att det dröjer väl innan jag ska köpa hus, precis nyseparerad. Och tänkte att i ett husköp är det ju ändå en liten summa ;) Men det är ju ändå pengar och många bäckar små... Det hade kanske inte räckt ändå, men betydligt närmre iaf.

Sen är det ju det där med elen. Kanske borde ringa till någon elgubbe oxå. O_o

Men det måtte väl bara vara hushållsel du betalar då och ingen värme?! November månad gjorde vi av med 2551 kwh vilket kostade 1877 kr för elhandeln och 730 kr för elnätet. Värmer ca 330 kvm vattenburen värme (jordvärme), gamla tvåglasfönster, 3 barn så tvättmaskinen går ofta.

jag tycker du ska ta ordentlig höjd för vad elen kommer att kosta. Väljer du rörligt abbonemang kan ju priset gå upp ordentligt vintertid (värt att tänka på är dock att det oftast är mer förmånligt att välja rörligt istället för fast elpris).

Låter toppen att få en offert på putsat, det är ju det som ger huset charmen! Jag hade dock gärna sett att du fått lite mer säkra besked från din bankman, det låter lite luddigt att säga att de kan låna ut mer eftersom- jag tycker att du ska höra så att du får lite mer säkra siffror typ si och så mkt till renovering innan de kräver en ny värdering av huset.
Finns det något stall i närheten på cykelavstånd där du kan tänka dig stå?

Ja, det är bara hushållsel i lgh. Värmen ingår i hyran.

Ang banken, så har jag ju fått lånelöfte på 750.000. Och han menade att om jag köper huset för 550.000 så kan jag avvakta med att låna de resterande 200.000 kr. Men visst borde jag kolla upp det. Borde kanske boka in ett möte med honom också.

Har du någon koll på i vilket skick kakelugnar och murstock är? Är de tryckta och besiktigade nyligen?
Jag såg att du räknat med 35-40' på dom.. Då vill jag bara varna och säga att om det är så att de behöver sättas om (kakelugnarna alltså) så går bara det på mellan 20-30'/Kakelugn. Skulle murstocken vara dålig dessutom så är det betydligt mer pengar vi pratar om..

Har du möjlighet att ta ut fackmän och kikar över dessa sakerna innan du köper huset? Borde ju vara upp till nuvarande ägare också att få detta besiktigat så köparna vet vad de köper för något! :)

Min bästa vän är sotare, hon och hennes mamma var med mig på visningen. De konstaterade att de inte är eldningsbara. Och det är om jag fixar dem via dem. som de kan hjälpa mig med rabatter som de brukar få. Men exakt vad som var med dem, det vet jag inte. Det är ju ändå 3 st kakelugnar.

Matta i våtutrymmen blir generellt billigare och gillas bättre av försäkringsbolagen.

Beroende på vad som behöver göras på kakelugnarna så kan det räcka med att byta leran i eldplatsen eller plocka ner dem delvis, de behöver kanske inte sättas om helt. Material till en kakelugn är kaklet, lera, tegel och sand + vatten. Lätta att ta ner och inte så komplicerade att sätta upp, om man vet hur man gör. Finns kurser.

Eluttag kan man knappt få för mycket av, men du behöver troligen inte byta ut allt på en och samma gång utan kan ta det eftersom du renoverar rum för rum. Hett tips är dock att i sovrum och vardagsrum välja kontakter med fyra uttag istället för två. :)

Senast ändrad:

Om ROT

Rotavdraget är per år. Om du delar arbetet över ett årsskifte har du 50' friska före nyår och dito efter.

Så gjorde vännerna som gjorde en helrenovering av tak och isolering. 50 för henne och lika för honom. Sedan samma efter nyår. Gav totalt 200' i ROT. Och det är inget fusk. Man följer reglerna.

KL

Så spännande det är!

Jag blir lika engagerad som jag var när jag budade på mitt älskade hus.
Faktum är att det förändrade mitt liv - till det bättre. Min livskvalitet går inte att jämföra med hur jag hade det innan.

Mitt kära torp :love: :love: :love:

Jag är tacksam :)!
Jag är glad att jag har någon som stöttar mig i det här!:):love:

Matta i våtutrymmen blir generellt billigare och gillas bättre av försäkringsbolagen.

Beroende på vad som behöver göras på kakelugnarna så kan det räcka med att byta leran i eldplatsen eller plocka ner dem delvis, de behöver kanske inte sättas om helt. Material till en kakelugn är kaklet, lera, tegel och sand + vatten. Lätta att ta ner och inte så komplicerade att sätta upp, om man vet hur man gör. Finns kurser.

Eluttag kan man knappt få för mycket av, men du behöver troligen inte byta ut allt på en och samma gång utan kan ta det eftersom du renoverar rum för rum. Hett tips är dock att i sovrum och vardagsrum välja kontakter med fyra uttag istället för två. :)

Det finns ju ganska snygga mattor nu för tiden, så jag är ganska inne på det!

Jag vet som sagt inte vad som behövs göras på kakelugnarna. Men de snackade om att ev dra rör i skorstenen, beroende vad det är som täpper till den. Vad jag förstod det som, så finns det ett rör för oljepannan. Annars var väl själva kakelugnarna i fint skick. Men inneluckor saknades på den på övervåningen.

Jag ska be min pappa kolla upp det där med elen. Han har bra kontakter med elektriker. Jag måste ju få jordad el.

Om ROT

Rotavdraget är per år. Om du delar arbetet över ett årsskifte har du 50' friska före nyår och dito efter.

Så gjorde vännerna som gjorde en helrenovering av tak och isolering. 50 för henne och lika för honom. Sedan samma efter nyår. Gav totalt 200' i ROT. Och det är inget fusk. Man följer reglerna.

Ok, smart :). Men troligtvis kommer jag att vilja putsa om huset hyfsat snart. Och OM jag köper huset, så kommer ju inte det att bli innan nyår O_o

Det är ju inget fusk om någon annan är delägare heller. :) Ska nog ändå kolla med min syster nu i helgen när jag ändå träffar henne.

Tänk bara på att du inte kam ta ut mer ROT än du skattar för :) Nu skattar du för så mycket, men inte jag eftersom jag varit föräldrarledig/arbetslös/timvikarie detta år, så ville påminna om de :)

*kl*

Usch, just nu känner jag inte alls för att köpa hus.... Förstår mig verkligen inte på mina känslor. Jag är så kluven som det bara går:banghead:.

När jag pratar med min omgivning så tappar jag suget. De tycker att det är mkt att göra, och påpekar hur mkt tid och pengar det tar. Och att jag dessutom är själv om allt. :meh:

Allt hade varit så mycket enklare om jag inte varit så jäkla rädd och kunde skita i den där beslutsångesten!

Pengar - ja.
MEN du betalar ju till dig själv. Du lägger pengarna i ditt eget ägandes hus. Dt är inget du slösar, eller spekulerar bort. Pengarna är ju liksom fortfarande dina.

Tid - ja.
Men du har inga småbarn som tar tid, du kan själv besluta hur mycket tid du ska lägga per vecka i att fixa.
Det går fortare än man tror bara man sätter igång :)

Vad finns där att vara rädd för? Känns det inget roligt efter ett tag så sälj. De förbättringar du hunnit göra höjer värdet.

Jag har bott "ensam" i hus. Det går alldeles utmärkt att renovera själv, och med hjälp av vänner ibland, och köpta tjänster när det behövs.

Och gillar man att "bo i hus" och därför uppskattar sådant som avsaknaden av grannar under/över/bredvid golv, tak och väggar; gillar att se de första snödropparna på våren på den egna tomten; tycker att det är roligt med heminredning och renovering av den egna bostaden, då ska man väl bo i hus?!

Jag undrar om det kan vara så att den omgivning som försöker få dig att avstå helt enkelt inte själv vill bo i hus, alternativt har flyttat från, eller snart kommer att flytta från hus, därför att man inte orkar eller trivs.

Det är inte billigare, och bara lite enklare, att bo i en bostadsrättslägenhet med renoveringsbehov. Man slipper visserligen skotta snö, men bör delta i gemensamma städdagar, och periodvis sitta i styrelsen. I lägenheten så har man ingen trädgård att vara i, och ingen möjlighet att ha hästen hemma, såsom du kanske har i det här huset.

Den enda boendeform som är riktigt enkel för den boende, är hyreslägenhet.
Tänk att bara ringa ett telefonnummer, så kommer det någon och fixar avloppet! Utan att man behöver betala räkningen!

Jag blev avrådd att köpa ett riktigt drömhus hus för sådär en 30 år sedan, huvudsakligen av mina föräldrar, som tyckte att det skulle vara för jobbigt för mig att ensam ta hand om huset, och att renovera det som behövdes. Jag kunde fått köpa det till ett mycket bra pris, av en släkting som skulle flytta till pensionärslägenhet.

Jag ångrar fortfarande att jag inte vågade stå emot och följa mitt hjärta för det huset!

Bara något år senare, så köpte jag ett annat hus (ensam), men det där huset, med det särskilda läget och den särskilda charmen, sitter fortfarande kvar i mig, och så här i efterhand så vet jag, att hade jag köpt det, så hade det gått alldeles utmärkt...

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 391
Senast: Magnum
·
Hemmet Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd. Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 477
Senast: Raderad medlem 19815
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar