Sälja hus med renoveringsbehov

Tror mer på att priset blir högre med en mindre altan som dom nya ägarna kan bygga ut om dom vill ha det större.
Om den ändå måste stå på stolpar, då det är olämpligt att skruva i en plåtfasad, så kan man ju lika gärna göra den stor nog för det.
Det kostar inte mycket mer och tilltalar ju flera.
Nej don flesta balkonger är inte så stora att det ryms ett 4 personers bord på.
Ja då så är det ju mera gångbart med litet större.
Att kunna sitta ute och äta på balkongen/altanen vill man ju kunna göra.

Men man kan väl sitta 4 på en balkong? Eller kan man inte?

En så stor balkong (dvs. som går utöver vad som kan räknas som entré) kräver väl bygglov. Det är väl iofs inget hinder, men sådant kan ju dra ut på tiden.

Å andra sidan skulle ju även en altan på TS hus kräva bygglov eftersom den skulle ligga så högt över marken, så det kanske ändå inte är en främmande tanke.

Jag vet inte om det är så enkelt eftersom allt är platsbyggt i huset..
Platsbyggda gagaredörrar?
Just dörrar finns ju i en oherrans massa varianter. Och även begagnatmarknaden är stor.
Har ni kollat marknaden? Eller kollat om det går att panela om befintliga garagedörrar?

Håller med @Inte_Ung
Ur min amatörsynvinkel är ett dörrbyte en synnerligen simpel åtgärd. Typ man tar bort den gamla och sätter dit den nya. Klart.
Minimal arbetskostnad, inte så dyrt med dörrar.

Samma med vindskivor. det är ju bara att ta hem virke, måla klart det och boka en snickare som sätter dit dem? Alternativ spika upp dem själv. Det är ju bara plankor.

Som jag ser det är ett altanbygge en ohyggligt mycket större grej. Framförallt mycket mer jobb. Dörrbyte och vindskivor går på några timmar, altanbygge tar någon/några dagar. För en normal snickare.

Jag är uppvuxen med att man gör allt själv. Skulle inte ha några bekymmer med att ta hem vindskivor (brädor), måla och hyra in en snickare. Samma med dörrar - kolla marknaden och beställa nya. Boka snickare som sätter in dem.
Är man normalhändig kan man byta dörrar själv.

Jag hade nog tagit en dag till att skura av hela huset ordentligt för att få en bättre koll på vad som faktiskt är bara smutsigt och vad som är trasigt. Precis som @AraSlei har jag varit med om att tro att saker och ting var ruttna och bortom all räddning, när det är egentligen bara rörde sig om smuts, mögel/alger, och dylikt skräp.

Å andra sidan skulle ju även en altan på TS hus kräva bygglov eftersom den skulle ligga så högt över marken, så det kanske ändå inte är en främmande tanke.
Det är ju bra att sälja med tillhörande bygglov.
Jag tog för givet att det fanns, då även nya dörrar i befintliga hus kan kräva det och planen var en altan.

Samma med vindskivor. det är ju bara att ta hem virke, måla klart det och boka en snickare som sätter dit dem? Alternativ spika upp dem själv. Det är ju bara plankor.
Det är inte så säkert att det är så lätt.
Det verkar att sitta en plåt över dem så den måste också bort i det läget.
Tvätta och måla kan vara ett bra alternativ.
Hela vindskivor är dessutom inte nödvändiga för husets överlevnad och funktion.

@tanten
Vindskivorna är inte så enkla att komma åt då dom sitter vansinnigt högt upp och marken under är inte plan så det går inte att ställa dit en ställning heller. Hyra lift är ganska dyrt och frågan är om det går att använda en sådan oxå. Så enkelt är det faktiskt inte!

Det är inte så säkert att det är så lätt.
Det verkar att sitta en plåt över dem så den måste också bort i det läget.
Tvätta och måla kan vara ett bra alternativ.
Hela vindskivor är dessutom inte nödvändiga för husets överlevnad och funktion.
Fast jag vidhåller fortfarande att det är plättlätt. :)
Vindskiveplåten är ju bara en bockad bit plåt. Den finns ett telefonsamtal bort.
Plåt bort. Murket virke bort. Dit med nya brädor och ny eller gammal plåt.
Klart. Billigt.

Och nej de är inte nödvändiga men de är estetiskt viktiga tror jag.

@tanten
Vindskivorna är inte så enkla att komma åt då dom sitter vansinnigt högt upp och marken under är inte plan så det går inte att ställa dit en ställning heller. Hyra lift är ganska dyrt och frågan är om det går att använda en sådan oxå. Så enkelt är det faktiskt inte!
OK jag ger mig :D

Jag som levt mitt i att man bokar en lift över en helg eller en vecka utan större bekymmer - jag hade inte ens sett det som ett möjligt problem. Men jag har ju inte sett tomten heller. :)

Vi räknar på att det skulle kosta kanske 300" att färdigställa allt. Men det är ju som sagt beroende på om vi gör altan mm.
Bantar man ner till vindskivor och vindskiveplåt, byte av ett par dörrar och en enkel liten altan med trappa så borde material och arbetskostnad hamna betydligt lägre??

Googlar garageportar i modell slagdörr och de finns från ca 10'. Sedan beror det ju förstås på hur hemmagjorda mått det är. Men för mitt öga ser det ut som om det är färdigköpta dörrar och därmed borde det vara något sånär standardmått??

Bantar man ner till vindskivor och vindskiveplåt, byte av ett par dörrar och en enkel liten altan med trappa så borde material och arbetskostnad hamna betydligt lägre??
Klä igen väggarna runt trappan inne också, det såg inte kul ut.
Sedan så är man nog hemma för betydligt under den pengen.
Vita foder runt altandörren glömde jag.

Huset har en bra potential att se mycket attraktivt ut från utsidan.
Jag tror att man skall spela ut det kortet maximalt.

Jag är då en av dem som tycker att altanbygget/trappa etc känns rätt onödigt när det finns en hel del andra medel att piffa upp fastigheten. Dessutom kan det vara läge att kontrollera vad som kräver bygglov när det kommer till altan etc. Det kanske ger sig redan där, menar jag.

Garageporten och dörren hade jag absolut gjort vid eller bytt. Ser väldigt nedgånget ut, och ger fel intryck av skötsel av huset. Hyrt lift (ja, det får ju vara en lift med lång bom såklart), bytt eller tvättat vindskivor - ta in någon som gör det så är åtkomsten deras problem. Samtidigt lagt Grön Fritt på taket. Vit trim på altandörren och fönster baksida.

En bra snickare verkar vara första steget, så klipper han åtgärd vid murstocken inne också.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 473
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka