Sälja hus med renoveringsbehov

Vad har det varit där förut förresten?
För mitt inte öga ser jag en trappa i smidesjärn eller vad det kan heta.

Det har inte varit någon öppning alls på baksidan utan vi satte in altandörrar med målet att bygga altan. Men som det är nu så lutar vi åt en mindre trapp eller kanske en trapp först med steg åt alla håll som mynnar ut i en mindre altan på kanske 3×3 m?

Alltså, jag förstår inte var dörren 1,8 meter upp finns.
Om man är öppen med att det är renoveringsobjekt så borde det inte vara så mycket som behöver fixas.
Dörren är på baksidan och huset är precis som @Alexandra_W skrev ett suterränghus.

Alltså naturligtvis skulle vi kunna sälja det som det är men då förlorar vi ca 1 miljon enligt mäklaren och det är vi inte så jätte intresserade av då vi behöver pengarna för att få ner lånet på det nya huset. ;)

Dörren är på baksidan och huset är precis som @Alexandra_W skrev ett suterränghus.

Alltså naturligtvis skulle vi kunna sälja det som det är men då förlorar vi ca 1 miljon enligt mäklaren och det är vi inte så jätte intresserade av då vi behöver pengarna för att få ner lånet på det nya huset. ;)
Är du säker på det? Miljonförlusten alltså? Har ni möjlighet att vänta och inte behöver sälja på stubinen, kan ni säkert få ut det ni vill ha ändå. En miljon låter häftigt. Vi sålde mitt underbara barndomshem, på den ljuvligaste älvstomten i hela kommunen, och fick nog en miljon mindre än det var värt, eftersom vi sålde i februari då det var grått och trist istället för under sommaren, då det var ett paradis., Det huset var inte renoverat på femtio år, typ. Vi hade för bråttom och köparna gjorde århundradets kap.....

Är du säker på det? Miljonförlusten alltså? Har ni möjlighet att vänta och inte behöver sälja på stubinen, kan ni säkert få ut det ni vill ha ändå. En miljon låter häftigt. Vi sålde mitt underbara barndomshem, på den ljuvligaste älvstomten i hela kommunen, och fick nog en miljon mindre än det var värt, eftersom vi sålde i februari då det var grått och trist istället för under sommaren, då det var ett paradis., Det huset var inte renoverat på femtio år, typ. Vi hade för bråttom och köparna gjorde århundradets kap.....

Nä säker kan man ju aldrig vara. Har vi tur så är det några som alltid har drömt att bo här och budar mot varandra.. Vi kommer ha en viss tidspress att bli av med det eftersom vi kommer ha dubbla lån från och med 21 jun då vi får tillträde till vårt nya. Sk överbryggnadslån är svindyrt men vi vill inte lägga ut vårt nuvarande i juni då området riktar sig till barnfamiljer som vill ha nära till allt. Och här är verkligen nära till allt!! Gångavstånd till skola, dagis, matbutik, centrum, tåg, buss, badhall, motionsspår utanför dörren osv. Men vi har upptäckt att vi vill bo på landet..

Om det var jag som skulle köpa huset så skulle jag vilja ha allt som är schavigt fixat.
Det skulle bli fönster, ruttna dörrar, vindskivor och någon typ av vägg i den där trappan.
Så att huset är omedelbart beboeligt och inte behöver någon akut omsorg för att kunna stå utan åtgärd i några år.
I altandörren så skulle jag vilja ha en fransk balkong eller räcke på insidan beroende på åt vilket håll dörrarna öppnades.
Så att det går att öppna dem och få kontakt med ute.
Spontant så skulle nog jag sedan ha en balkong där. kanske med en trappa ner.

Här är en till med altandörr ovan mark utan tillhörande altan/terrass. :D
När jag köper så kollar jag stora saker, dränering, vatten/avlopp/tak/fönster, fasad, uppvärmning, badrummets skick, osv. Sen finns det en sak som går före alla andra på listan och det är LÄGET. Jag kan gå och spana in ruckel (på riktigt) som har bra lägen. Precis som jag har ratat hur fina objekt som helst eftersom de ligger helt värdelöst. Du kan göra i princip vad som helst med ett hus men du kan aldrig ändra läget.

Smågrejor som den där altandörren och huruvida det finns en tillhörande altan till struntar jag högaktningsfullt i när jag kollar objekt, bortsett möjligen från att jag tänker att det är bra att dörren redan finns om vi vill bygga till en altan längre fram.
Hade jag varit ni hade jag fixat typ vindskivor och murstocken och sett till att allt ser OK ut, men hade inte gett min in i några större projekt.

Tillägg: Apropå priset på huset så handlar det återigen om läget. Det var mängder med spekulanter på detta huset när det skulle säljas. Sen blev nog många avskräckta, dels då jag chockhöjde innan budgivningen ens dragit igång och dels då det var rätt mycket synliga saker på huset som förfulade det (taket behövde bytas framöver, fönstren var dåliga och putsfasaden behövde bytas ut, plus att tomten såg för tråkig ut). Folk måste ha trott att jag var knäpp som la ett så högt bud på ett så fult hus. Anledningen? Två tomter till priset av en, riktigt nära stan och med superläge där de nu kommer expandera och bygga en helt ny stadsdel.

Senast ändrad:
Är mäklarens värdering lägre nu än när ni köpte det, eller blir "1 miljon mindre" utan renoveringar ändå ett högre pris än det ni köpte för? Täcker det vad ni redan har investerat i huset så här långt?

Eftersom huset var i bedrövligt skick när sambon köpte det så blev många avskräckta så han fick det sjukt billigt. Vi har haft huset ganska länge men inte orkat färdigställa allt vi tänkt pga olika orsaker jag ogärna går in på. Men huset är iaf värderat till 3,6 miljoner utan färdigställande och 4,6 om vi gör allt klart.. Nya huset är köpt för drygt 4,7 och vi vill ju ha bort så mycket lån som möjligt naturligtvis.

Tack alla för era svar och åsikter!! Dom är verkligen tänkvärda!

Altan är nästan ett måste då dörren ut till baksidan är ca 1.8 m över mark.. ;) Alternativt sätta en trapp. Men är det någon som inte vill ha altan längs hela långsidan på huset?
Jag bara tänker på det nya huset vi köpt. Där är det stor altan och den är vi jätte glada i. :D Men alla kanske inte tänker lika där?
Är en trapp ner till gräsmattan lika ok? För i så fall är ingen gladare än vi!! För altan kostar!

Sedan är det en stor renovering i trapphuset som vi måste göra. Just nu är det gammal puts som sitter jätte löst på murstocken. Där velar vi och trapphuset är svårt iom nivåskillnader och takhöjd.. Så den lejer vi nog bort. Jag var inne på att sätta panel i gammal stil som vi ser har suttit iaf på delar förut men då kom ju problemet med att sätta trä på murstock...

Kan tillägga att huset är från förra sekelskiftet. :D Från början var det fyra kakelugnar och fyra vedspisar i huset men dom revs tyvärr ut då någonstans i slutet på 50 talet tror vi. Vi hittade även massa gamla tidningar i väggarna såsom Socialdemokraten från 1937 i fullt läsbart skick. Var för man av sådana, känns lite synd att slänga..
Vi har försökt bevara lite den gamla känslan i huset och har tagit fram dom gamla golvet och slipat upp. Har även satt in en murspis, Handöl Rosendal om någon är nyfiken, på ett av ställena där det stod en kakelugn.
En stor altan till ett gammalt hus. Nja....... :cautious: Personligen tycker jag inte att det passar i stilen alls. Jag hade inte gjort det.

Ska tillägga att jag själv har två altaner till mitt hus varav en är jättestor. ;) Mitt hus är dock byggt 1990.

Eftersom huset var i bedrövligt skick när sambon köpte det så blev många avskräckta så han fick det sjukt billigt. Vi har haft huset ganska länge men inte orkat färdigställa allt vi tänkt pga olika orsaker jag ogärna går in på. Men huset är iaf värderat till 3,6 miljoner utan färdigställande och 4,6 om vi gör allt klart.. Nya huset är köpt för drygt 4,7 och vi vill ju ha bort så mycket lån som möjligt naturligtvis.
Men hur mycket pengar har ni lagt på renoveringar då? Det tycker jag avgör vad man önskar få ut vid försäljning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 473
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka