Sälja hus med renoveringsbehov

Jag skulle inte bygga altan, jobbet är för stort och dyrt för att det ska vara värt det. Idag vill folk ha stora altaner i någon av ett antal olika stilar ofta inglasat. Risken att det blir fel höjd/stil för köparen är överhängande.
Det jag skulle göra utomhus är att om möjligt fixa vindskivorna, åtgärda dörrarna, ev. sätta spröjs på hallfönstren, måla den provisoriska trappan vit, hänga upp ett par balkonglådor på balkongräcket med penséer/sommarblommor (för att bryta den ganska platta framsidan och få in liv), ställa en krukad tuja bredvid ytterdörren (samma som föregående).

Jag är då en av dem som tycker att altanbygget/trappa etc känns rätt onödigt när det finns en hel del andra medel att piffa upp fastigheten. Dessutom kan det vara läge att kontrollera vad som kräver bygglov när det kommer till altan etc. Det kanske ger sig redan där, menar jag.

Garageporten och dörren hade jag absolut gjort vid eller bytt. Ser väldigt nedgånget ut, och ger fel intryck av skötsel av huset. Hyrt lift (ja, det får ju vara en lift med lång bom såklart), bytt eller tvättat vindskivor - ta in någon som gör det så är åtkomsten deras problem. Samtidigt lagt Grön Fritt på taket. Vit trim på altandörren och fönster baksida.

En bra snickare verkar vara första steget, så klipper han åtgärd vid murstocken inne också.
Vi har kollat med kommunen och det krävs bygglov om altanen är högre än 1,2 m ovan mark. :meh:

Håller med om att skrubba det som skrubbas kan.
Vårt hus ser förfärligt ut på taket. Inifrån ser vi dock att alla plankor mm är hela och torra. Vi kommer tvätta tegelpannorna och sen byta de trasiga bara. Sparar oss många tusenlappar.

Nu har jag läst de första inläggen lite nogrannare. Om jag förstår det rätt är det bara en mäklare som ser altanen som superviktig. Vad är det som säger att just den mäklaren har rätt? Jag har mycket svårt att tro att priset skulle öka med 1 miljon bara för att det finns en altan. Bara tanken låter för mig helt befängd. Skulle en altan öka priset med 25% på en 4 miljoners villa eller 20% på en 5 miljoners.

Tycker det låter helt borta... Många folk skulle ju hellre göra sånt själv så man får exakt den stilen man vill ha! Folk som köper i dessa områden tror jag också har bra koll på prisar, aldrig ett hus skulle kosta en miljon mer pga. altan. Hade nyss kontakt med mäklaren (som sålde till oss) ang. vårt hus då vi skulle göra bodelning, hon sa att priserna generellt har stannat av lite pga. nya amonteringskravet på Villa. Så håller med dom andra skit i balkongen, och satsa istället på dom stora sakerna ;)

Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd.
Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge för vi har ganska mycket kvar på nuvarande hus men vi kunde bara inte låta bli..:o

Det värsta är gjort såsom el, avlopp, isolering, kök och badrum. Men det är stora grejer kvar såsom dåliga vindskivor, gamla handblåsta fönster som behöver skrapas, hängrännor behöver bytas, altandörr utan altan, garageport och källardörr är ruttna etc.
Trädgården är oxå i bedrövligt skick då vi fokuserat på insidan och bara typ klippt gräsmattan. Huset hade inte renoverats sedan 50 talet ca innan vi köpte det och det var ett dödsbo så det har varit extremt mycket att göra.

Men vad är värt att lägga pengar och energi på?
Vi har haft ute några mäklare och fått väldigt olika råd därifrån så vi är lite villrådiga. Huset ligger i ett lättsålt område.
Vi vill ju helst bara bli av med det men samtidigt vill vi ju inte förlora för mycket pengar.. Vad tycker ni, vad är viktigt kontra mindre viktigt för er när ni tittar på hus?

Nu har jag inte läst precis allt, men det är ett gammalt hus ni har? Som byggnadsvårdsköpare och gamla-hus-fantast är saker som fått mig att backa:

1. En altan (man bygger inte altaner till gamla vackra hus om man inte måste, de blir tjocka och sällan snygga). Gör en trapp!
2. Att ni bytt ut originaldörrar mot Byggmax-varianter. Dörrar går ju fint att renovera, särskilt gamla gedigna.
3. Fönsterbyte, ett hus med nya fönster ser helt enkelt alltid dött ut.

Vindskivorna vore väl bra att åtgärda om ni kan på något sätt, mest för att det antagligen ser skumt ut utan. Putsa om murstocken, det är snyggt och är superenkelt.

Det kommer bli en trapp minst iaf för vi har saknat enormt att inte kunna nå baksidan direkt innan vi satte in dörrarna. Tex om man ska äta grilla eller whatever så vill man inte behöva springa runt hela tiden! Grejen med trädgård är att den ska vara lättillgänglig, tycker jag iaf.

Jag hade som ni är inne på gjort en trappa. Gärna ngt som är enkelt att ta bort om nya ägarna vill bygga altan eller liknande

Nu har jag inte läst precis allt, men det är ett gammalt hus ni har? Som byggnadsvårdsköpare och gamla-hus-fantast är saker som fått mig att backa:

1. En altan (man bygger inte altaner till gamla vackra hus om man inte måste, de blir tjocka och sällan snygga). Gör en trapp!
2. Att ni bytt ut originaldörrar mot Byggmax-varianter. Dörrar går ju fint att renovera, särskilt gamla gedigna.
3. Fönsterbyte, ett hus med nya fönster ser helt enkelt alltid dött ut.

Vindskivorna vore väl bra att åtgärda om ni kan på något sätt, mest för att det antagligen ser skumt ut utan. Putsa om murstocken, det är snyggt och är superenkelt.

Dörren som satt i entrén var inte kul!! En mörk dörr från runt 70-talet utan fönster. Vilket gjorde hallen enormt mörk invändigt! Så denna dörr är väl inte ultimat men den får duga, det blir iaf ljusare i hallen. Jag skulle helst ha velat ha dubbeldörrar i gammal stil men dom kostar lite mer och framförallt nu när vi ska sälja så är det inte aktuellt!
Fönstrena är dom som satt när vi köpte huset. Dom är rejält gamla och handblåsta men dom är inte orginal. När vi isolerade om väggarna så såg vi dom gamla fönsterramarna och dom fönstrena var något större samt att det fanns fönster i vad som var kattvindar som oxå är borta. Förmodligen i samband med att dom slängde ut kakelugnarna och vedspisarna...

Liten uppdatering. Vi har nu fixat vindskivor, garagedörrar och altan.. Murstocken är nästan klar.
Men har nu en ny fråga.. :p
Vi har tidigare dragit in vattenburen golvvärme i badrummet men har inte slutfört inkopplingen. Vi har hela tiden haft tanken att installera vattenburna element. Men inte kommit oss för då vi har klarat oss på luftvärmepump och murspis. Men vi tänker nu inför försäljning koppla in den vattenburna golvvärmen, luftvattenvärmepumpen är igång sedan några år och har försett oss med varmvatren. Ska vi även sätta upp element som vi från början tänkt eller är det bättre att köparen får fixa det själv? Dom kanske inte ens vill ha element..
Det finns dock ingen värme på övervåningen idag, förutom den blivande golvvärmen i badrummet. Vi gillar att ha svalt i sovrummet och värme stiger ju som bekant..;)

Liten uppdatering. Vi har nu fixat vindskivor, garagedörrar och altan.. Murstocken är nästan klar.
Vi har tidigare dragit in vattenburen golvvärme i badrummet men har inte slutfört inkopplingen. Vi har hela tiden haft tanken att installera vattenburna element. Men inte kommit oss för då vi har klarat oss på luftvärmepump och murspis. Men vi tänker nu inför försäljning koppla in den vattenburna golvvärmen, luftvattenvärmepumpen är igång sedan några år och har försett oss med varmvatren. Ska vi även sätta upp element som vi från början tänkt eller är det bättre att köparen får fixa det själv? Dom kanske inte ens vill ha element..
Det finns dock ingen värme på övervåningen idag, förutom den blivande golvvärmen i badrummet. Vi gillar att ha svalt i sovrummet och värme stiger ju som bekant..;)
Jag skulle definitivt inte kompromissa med element! Mvh sjukt frusen :p

Jag som är frusen hade blivit lätt panisk inför tanken på ett helt ouppvärmt sovrum :). Ytterligare en sak att fixa vid ett köp. Det hade fått mig att tänka två gånger även om huset i övrigt är bra..

Sått dit element. Den som vill sova svalt stänger ju helt enkelt bara av elementet.

Nu förmodar jag att du pratar om att installera element för den vattenburna värmen? Har ni ett kostnadsförslag på detta? Att dra ett vattenburet system brukar jag inte vara superbilligt precis.... Tveksamt om ni får tillbaks de pengarna vid försäljning, tänker jag.

Nu förmodar jag att du pratar om att installera element för den vattenburna värmen? Har ni ett kostnadsförslag på detta? Att dra ett vattenburet system brukar jag inte vara superbilligt precis.... Tveksamt om ni får tillbaks de pengarna vid försäljning, tänker jag.
Min sambo har kontakter så han får det nog till ett vääldigt bra pris.. Det är mer tidsaspekten som får oss att tveka. Det är dyrt med två hus.. Plus att det faktiskt vore skönt att slippa... :angel:

Jag som är frusen hade blivit lätt panisk inför tanken på ett helt ouppvärmt sovrum :). Ytterligare en sak att fixa vid ett köp. Det hade fått mig att tänka två gånger även om huset i övrigt är bra..

Sått dit element. Den som vill sova svalt stänger ju helt enkelt bara av elementet.
Hur menar du "ytterligare en sak att göra innan köp"?

Min sambo har kontakter så han får det nog till ett vääldigt bra pris.. Det är mer tidsaspekten som får oss att tveka. Det är dyrt med två hus.. Plus att det faktiskt vore skönt att slippa... :angel:
Sätt in ett elelement där så länge då? Annars tycker ju jag att ett hus med ett vattenburet system - sett från en köpares perspektiv - är bra mycket mer attraktivt.... Om ni kan få ett bra pris på installationen så är det nog något att fundera på ändå.

@bettysmatte
Enligt den senaste mäklaren så skiljer det ca 1 miljon i pengar om vi gör klart vissa saker och det är naturligtvis viktiga pengar för oss då nya huset är dyrare.
Tex trädgård, vindskivor och fönster ansåg mäklaren mindre viktigt medans en stor altan ansåg han vara extremt viktig. Trädgården hinner vi tyvärr inte göra något större åt utan den får se ut som den gör och enligt mäklaren påverkade den inte prisen nämnvärt heller. Fönstrena är enligt mäklaren heller inte prio för man vet aldrig om köparen ändå vill byta till treglas, vilket iof vore synd på ett så gammalt hus, men för köparen kanske det är viktigare med energi än att bevara gammal charm.

Nej, inte en stor altan :banghead: inte alls säkert att det passar på ett gammalt hus. Det finns köpare som gärna bevarar gammal charm och dessutom renoverar varsamt.

Om du inte är med i denna grupp - så tycker jag du ska ställa din fråga hos de som håller på med byggnadsvård.
På facebook finns en bra grupp, sök på: byggnadsvårdsportalen; köp, sälj och diskutera.

/Lizzie

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 473
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka