Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Lovisaleonora
En altan går ju alltid att bygga ut så man behöver knappast riva det vi byggt i så fall.
Det känns bara så tomt och fattigt med en trappa när man har en dubbeldörr i nästan helglas ut.
Altan är nästan ett måste då dörren ut till baksidan är ca 1.8 m över mark.. Alternativt sätta en trapp. Men är det någon som inte vill ha altan längs hela långsidan på huset?
Sånt som jag reagerar på är först bilden på annonsen. Ser hängrännorna bedrövliga ut så sänker det intresset direkt. Flagnad färg, rutten dörr osv. Inomhusrenovering känns mindre viktig, likaså altan.
Att sätta det på murstocken tror jag inte är något problem ur brandsäkerhetssynpunkt, så länge den inte sitter för nära eldstaden men kolla med sotaren?Vi har kollat på dom men det är ju brandsäkerheten som blir problemet eftersom vi har eldstad som kopplat på murstocken. Vi har aldrig känt att murstocken blir mer än ljummen men jag vet inte vad sotaren säger om det ändå.
Vi har kollat på dom men det är ju brandsäkerheten som blir problemet eftersom vi har eldstad som kopplat på murstocken. Vi har aldrig känt att murstocken blir mer än ljummen men jag vet inte vad sotaren säger om det ändå.
Det finns regelverk för vad som får sättas på murstock etc.
Fönster är visserligen jobbigt att byta, men jag vet inte hur akut det är i erat fall? Det är något jag kan leva med några år, om dom är fräscha. Som sagt, första intrycket är viktigt. Hellre vindskivor än murstock om det drar ner utsidan. Spontant är det svårt att bedöma utan bilder.Det där blir ju lite kluvet för det är ju vad man ser som inomhusrenovering. Är det byta tapet eller riva ner puts på en hel murstock på ca 6 meter? Då kanske inte inomhusrenovering är så kul längre.
Spelar även källardörr in då tex när du nämner rutten dörr? Ytterdörren är bytt så den är fräsch.
Är vindskivorna viktigare än fönstrena tex?
Fönster är visserligen jobbigt att byta, men jag vet inte hur akut det är i erat fall? Det är något jag kan leva med några år, om dom är fräscha. Som sagt, första intrycket är viktigt. Hellre vindskivor än murstock om det drar ner utsidan. Spontant är det svårt att bedöma utan bilder.
När vi köpte vårt hus så fanns det en smal smal stig fram till dörren, i övrigt var det ett tjockt lager med rosbuskar. Vi pratar alltså 12 kvadrat (minst) av rent buskage. Och resten av trädgården var också vildvuxen. Vi har bott i huset i fem år, snart sex, och vi är inte klara med trädgården än (eller husets renovering, men det beror på en del saker som hänt i närmaste familjen). Den vildvuxna trädgården avskräckte inte oss alls. Tvärtom är det en skatt för oss att få göra trädgården till nåt vi vill ha och samtidigt upptäcka allt möjligt i växtväg i den. Och då har vi inte nåt egentligt uttalat trädgårdsintresse sen tidigare.@Lovisaleonora
En altan går ju alltid att bygga ut så man behöver knappast riva det vi byggt i så fall.
Det känns bara så tomt och fattigt med en trappa när man har en dubbeldörr i nästan helglas ut.
Gräsmattan är inte vildvuxen, den har vi hållt efter men några rabatter finns inte att tala om och några buskar skulle igentligen behöva ansas. Men jag vet att när det är uppväxt och grönt, vilket det kommer vara när vi planerar att sälja i mitten på augusti, så tänker man inte på att buskarna skulle behöva fixas. Eller jag gör inte det iaf, kanske någon med stort trädgårdsintresse gör det, men skulle det verkligen i så fall påverka om man vill köpa iaf?
Lämna med kortet till nya köparen. Eller en kopia på det i alla fall. Vi tycker det är jättekul när vi får höra historier om vilka som bort i vårt hus tidigare och hur trädgården såg ut då, tex.Huset har inte en så jätte gammal stil längre tyvärr. Inte vårt fel.. Någon har under 80-talet slängt på plåtfasad på huset, även om det ser ut som trä om man inte kikar nära. Men dom förstörde då en jätte fin farstutrapp med snickarglädje. Eftersom det är ett dödsbo så har vi ett fotografi på hur det såg ut förr och det är jätte tragiskt!! Skulle helst gjort inglasad farstutrapp om vi skulle bott kvar..
Går, ja. Snyggt? Tveksamt. Men jag försöker inte bestämma vad ni ska göra, bara lägga in tankar om vad som kan uppfattas som bortkastat. Fler och fler gjuter ju terasser och stenlägger istället för träaltaner, det enda jag blir tokig av är att behöva betala för en renovering jag inte är intresserad av.
Generellt tycker jag råden brukar vara att inte lägga ekonomi på "tycke-och-smak-grejor" när man inte bygger till sig själv.
Det låter som ditt hus uppdaterats samtidigt som mittKan roa er med bild på trapphuset...
Var jätte snyggt när vi tog över.. Vad sägs om grön vävtapet på väggen, orange nålfiltsmatta i trappen och brun heltäckningsmatta i hallen...