Kan jag ha hittat MITT hus?

Sv: Kan jag ha hittat MITT hus?

Jag följer din tråd med spänning! Jag kan inte tillföra så där jättemycket, men jag brottas med samma längtan som du, även om jag suktar efter en liten gård med några hektar så att jag kan ha hästarna hemma. Har nu hittat två gårdar i ett område som jag kanske kommer bosätta mig i och blivit kär i bägge. Men jag går fortfarande i skola och har inget jobb än -> svårt att få lånelöfte. Dessutom måste jag ju veta på riktigt om det är där jag ska bo sen.

Din tråd och de råd du får av kloka Bukefalister gör att jag känner att min dröm helt klart är möjlig! Mitt råd till dig är att följa din egen känsla om du ska köpa eller inte. Du har ju koll på ekonomin och att du är ensam är för mig inget skäl alls att inte köpa. Du ska ju köpa för din egen skull! Och jag förstår att känslorna för huset går upp och ner. Man blir rädd för en ny stor förändring. Jag är dock helt säker på att du kommer klara det utmärkt om du väljer att köpa! :)

Jag själv försöker att inte gå runt och gräma mig över saker som skett, men när jag var 21 år (singel, tillsvidareanställd) hade jag möjlighet att köpa en fastighet som jag efter att ha lyssnat på "alla andra" fegade ur på. Det gnager i mig varje gång jag tänker på det/passerar huset, det har förvisso bara gått åtta år men skulle en liknande chans dyka upp skulle jag inte tveka att köpa.

Min erfarenhet, efter fyra år som husägare till ett annat hus, är att hur mycket tid det tar med ett hus beror på vilka förutsättningar du skapar dig. Pengar går i viss mån att styra (renovera smart!) och även hur mycket du kan göra själv, om kunskap saknas är det lätt att skaffa sig den. Det positiva med att vara själv i ett hus är ju att du inte behöver kompromissa med någon annan och kan köra på i ditt eget tempo!

Får du ett bra pris och känner att ekonomin går ihop så ser jag inte vad du kan förlora? Det är ju inte skrivet i sten att du alltid måste bo där om du ångrar sig senare, det går ju sälja vidare eller hyra ut?

Så mycket är det ju inte att göra. Det är ju fullt BEBOLIGT, sen är det en annan sak om man vill sätta sin egen prägel på de och göra de till den standarden man själv vill ha.

Så resonerade vi när alla sa att det var mycket att göra " ja det beror på vilka krav man har och vilken standard man vill ha, för det är inget som MÅSTE göras just NU för att det ska gå att bo i det!".
Nu vill vi renovera mycket men inte mycket som måste göras egentligen, förutom elen, ett badrum och sen köket (är så jäkla låg höjd på bänken o en smal spis med bara 3 kokplattor, o jag svär varje gång jag ska laga mat eftersom det inte får plats en stor kastrull o en stekpanna på spis fan :wtf:... Går inte att sätta in en större spis heller utan att riva köket..).

Nu är vi visserligen två, men dessutom med två små barn (snart 4 o en på 2,5 mån). Vilket gör att det nästan jämt bara är en av oss som kan fixa p framförallt om den stora är hemma, han behöver ju roas o vi kan inte renovera kvällar för då ska barnen sova :)
Du är själv o bestämmer hur mycket tid du har till att fixa o när på dygnet, du behöver inte tänka på någon annan.

Strunta i vad omgivningen säger! O det är alltid jobbigt när man ska fatta så stora beslut o massa velande.

KL

Sammanfattningsvis har inte en enda bukare sagt att du ska låta bli :D

Vi som köpt hus ensamma hejar på. Andra hejar också på.

Glöm inte att om du hamnar i renoveringsbekymmer så är buke bra till det också!

*kl*

Usch, just nu känner jag inte alls för att köpa hus.... Förstår mig verkligen inte på mina känslor. Jag är så kluven som det bara går:banghead:.

När jag pratar med min omgivning så tappar jag suget. De tycker att det är mkt att göra, och påpekar hur mkt tid och pengar det tar. Och att jag dessutom är själv om allt. :meh:

Allt hade varit så mycket enklare om jag inte varit så jäkla rädd och kunde skita i den där beslutsångesten!

Vilka tråkmånsar! Skulle det kännas ensamt med allt arbete så får du ordna ett bukebyggläger i sommar. :)

Angående pengar: Det finns så klart inga garantier, men jag försöker att se till (1) den totala månadskostnaden för boendet (2) att det totala lånet (dvs. inklusive lånet för renoveringar)+kontantinsatsen för boendet inte överstiger marknadsvärdet.

Det du så klart ska försäkra dig om är att huset är friskt. Lägger du ett bud så var noga med att det endast gäller givet att det inte finns några anmärkningar i form av t.ex. fuktskador, mögel eller annat som kan kosta mycket pengar att åtgärda. Jag och min sambo köpte vår förra lägenhet osedd (vår livs bästa affär, den steg nästan 2 milj. i värde på 10 år) och när vi skrev under kontraktet så avtalade vi att det endast gällde om det inte fanns några påvisbara fuktskador i lägenheten.

I övrigt tror jag på att renovera klokt. Kanske inte alltid välja den billigaste lösningen, utan den mest hållbara/tidlösa. Lite konstiga eller väldigt pragmatiska lösningar kan få folk att dra öronen åt sig den dag du eventuellt funderar på att sälja. Visst renoverar du för din egen smak och inte för att sälja, men man bör även ha sin långsiktiga ekonomi i åtanke.

Vilka tråkmånsar! Skulle det kännas ensamt med allt arbete så får du ordna ett bukebyggläger i sommar. :)

:banana:

det finns nog flera som gjarna gar ihop ;) (jag ar tyvärr inte i Sverige, annars hade jag gjarna hakat pa sant dar :D)

Vi har riktigt bra grannar, dem kor bygglager med varandra :D (planeringsmote tillsammans med kortspel pa fredagar 1-2 ggr i manaden, da dem bestämmer vem det ska byggas hos och vad som ska goras och vem som gor vad. Sen roterar dem runt i olika hus. Dem hjälptes t.e.x at att tillaggsisolera och pa med ny fasad hos ena grannen i somras och nytt kok for denne for nagra veckor sedan. En harlig kombination av olika fardigheter har gruppen också som man kan lara sig mycket av.)

J

Ang banken, så har jag ju fått lånelöfte på 750.000. Och han menade att om jag köper huset för 550.000 så kan jag avvakta med att låna de resterande 200.000 kr. Men visst borde jag kolla upp det. Borde kanske boka in ett möte med honom också.

Så bra! Jag håller helt med om att det inte finns någon anledning att direkt låna upp renoveringspengarna utan göra det, det var mer en exakt summa jag var ute efter så att du vet hur mycket du kan vara säker på att få låna innan en ny värdering.

Ang. andras åsikter så är de ju säkert färgade av deras egna erfarenheter och personligheter. Det som är rätt för den ene är ju inte alls säkert rätt för den andra. Vi flyttade in i ett hus som var fullt beboeligt och sedan har vi renoverat i 10+ år. Många har tyckt att vi stundtals bott bedrövligt under renoveringarna (slutresultatet har varit fantastiskt) medan vi själva inte har tyckt att det varit några som helst problem. Och det hade ju varit otroligt surt att missa huset på grund av att andra människor ser problem som man inte själv märker av?!

Det värsta som kan hända dig är väl att du sedan inser att det var en dålig affär för dig och känner dig tvungen att sälja huset. Det finns två saker som kan göra det lättare att sälja (att bli fast med ett hus som inte går att sälja medan man själv mentalt ställt in sig på att flytta är INTE roligt!). Det finns 2 saker du kan göra för att förvissa dig om att få huset sålt om det skulle hända;
1. Ta reda på vad de verkliga renoveringsbehoven kommer att kosta dig och gör en ordentlig besiktning (el, kakelugnar och vattenkvalité kollas inte på dessa så det måste du kolla själv eller leja ngn annan att kolla) så att du inte drabbas av oförutsedda kostnader. Sedan betalar du så mycket för huset (inräknat framtida renoveringar) att du sedan kan känna dig rätt säker på att du kan sätta ett för köparen attraktivt pris på huset om du är tvungen att sälja.

2. Renovera på ett sådant sätt att det tilltalar det stora flertalet (ett tidigare putsat hus som fått ny puts är troligtvis mer attraktivt att sälja än samma hus som brädslagits). Ett typiskt sätt att minska sin framtida kundkrets är ex.vis att bygga ett stall med takhöjd passande för ponnysar eller ponnymått på boxar istället för att bygga för stor häst direkt så det kan passa både hästar och ponnysar.

Lycka till!

Det går att låna 100% (vi gjorde det 2011). Men jag tror det kan bli svårt att låna för att renovera. Jag vet att min syster lånade mer än husets värde men det var innan de nya bestämmelserna. Vi hade inte heller tänkt skaffa hus men så dök huset med stort H upp. Icabanken och Länsförsäkringar ville låna ut 100% till oss.

Det går att låna 100% (vi gjorde det 2011). Men jag tror det kan bli svårt att låna för att renovera. Jag vet att min syster lånade mer än husets värde men det var innan de nya bestämmelserna. Vi hade inte heller tänkt skaffa hus men så dök huset med stort H upp. Icabanken och Länsförsäkringar ville låna ut 100% till oss.

Tack för tipsen :)

Alltså tidigare har jag gillat Buke! Många erfarna och kunniga personer om precis ALLT och väljer att dela med sig av den kunskapen! Och även att det kan vara lite bitska kommentarer, så är så gott som alla så genuint trevliga.

Men NU!!!! Jag avgudar er :love:! Jag får, ta mig tusan, tårar i ögonen över ert sätt att bry er, över ert engagemang för MIN skull. Och att ni tom skulle kunna tänka er att ställa upp på ett Bukebyggläger för MIN skull, gör mig så rörd! :bow::bump::love: Ni är UNDERBARA! :love: Djupt från mitt hjärta, stort TACK!!!! :)

Jag ska som sagt på ett bankmöte på måndag. Ska även ringa en av bankerna som jag fick tips om på måndag. Och boka in ett möte med den banken jag har lånelöfte hos.

Ska även prata med mina föräldrar i helgen så de förstår hur seriös jag är. Och att jag behöver deras stöd för att klara det här. Och INTE deras hjälp, utan just bara deras stöd O_o!

Och viktigaste av allt!!! Inte att glömma, jag MÅSTE våga mig på att knacka på hos markägaren, och fråga om de kan tänka sig att låna ut ängsmarken vid sidan om huset. Jag vill verkligen ha en sommarhage bredvid mitt blivane hus, får jag inte det, så kommer jag nog att avstå en budgivning :cautious:.

Fråga om de kan tänka sig antingen att arrendera ut marken eller om du kan få stycka av den (kostar en slant). Bara låna hade jag inte gjort då kanske det går bra ena året och sen inte nästa och det hade vart rätt trist att köpa ett hus därför och sen inte kunna använda marken åren efter.

Ja, arrendera är vad jag hade tänkt mig :). Även intressant om de vill sälja, men tror inte de vill det...
Och vet inte om jag hade haft råd med det heller :p

Senast ändrad:

Mark brukar generellt inte vara så dyr däremot så kan ju en lantmäteriförrättning vara kostsam. Syrran har ett arrende på ett stycke mark utanför sitt hus som de har på 50år. Kan ju vara värt att ta det på längre tid. :)

Sällar mig till skaran som tycker att du ska satsa om det är vad ditt hjärta vill. Jag köpte ju ensam ett hus när jag separerade. Visserligen inte mycket renoveringsbehov, men ändå. Jag har två små barn,är ensam, tjänar ungefär som du och huset kostade ungefär det dubbla mot vad du vill buda. Jag tror inte att du skulle ha några problem att få ihop det, varken ekonomiskt eller tidsmässigt.

Det är också som de andra säger, bra att inte kunna göra allt på en gång. När man bott in sig får man helt nya idéer och nya lösningar. Lyssna på hjärtat och ångrar du dig så kan du sälja.

Gud vilken spännande tråd!! Jag hoppas det kommer gå bra för dig och ska följa tråden med spänning - måtte jag inte glömma den bara!
Har en tendens att bli helt exalterad i trådar såhär på kvällskvisten (natten O_o) och sen glömma av dem :banghead:

Heja dig och ditt gulliga hus :love:

Jaha, nu har jag kommit till insikt! O_o

Den egentliga frågan är, vill jag ha ett hus just nu?

Jag vet att jag vill ja ett hus. Men frågan är bara om det är ett bra läge just nu.

Jag har flyttat runt väldigt mkt senaste tiden. Jag blev särbo för 2,5 år sedan, flyttade då i sep till Helsingborg för att plugga, flyttade igen i nov för bättre boende. Pluggade ett läsår, fick direkt därefter jobb i Malmö. Flyttade från studentboendet i aug, bodde tillfälligt hos min syster i Lund, flyttade in i 2:a handslgh i Lund i okt, flyttade ut från den och hem till Ronneby inför jul. I januari fick jag min lgh i Malmö, flyttade dit. Får jobb hemma i Blekinge, och flyttar hem till min sambo i april. Separerar från honom, och flyttar in i min nuvarande lgh i okt.

Jag har alltså haft 7 olika boenden de senaste 2,5 åren. :o Jisses... Jag vill gärna hinna landa någon gång.

Jag trivs jättebra i lgh som jag bor i nu. Den ligger centralt och precis bredvid stationen, och då jag pendlar med tåg till jobbet varje dag, kan det inte bli bättre. 5 km till stallet.
Det är en stor 1,5:a på 55 kvm med ett bra kök.
Så jag är alltså väldigt nöjd med mitt nuvarande boende.

Men jag vill ju ha hus någon gång, och då uppfyller detta vita putshus mina önskemål. Då är det jättebra :).

Frågan är bara, är det dags att köpa hus NU? Eller ska jag bara låta allt vara och bo kvar i min lgh?

Förstår ni hur jag tänker? :confused:
Osäker om jag själv riktigt gör det... O_o

Det är ju bara du som kan veta om det är rätt tillfälle eller inte.
Men, köper man hus är det ju för att bo där många år framöver. Ibland gör livet att det inte blir så i alla fall, men det är väl ändå planen, eller hur? I det ljuset tycker jag inte att de många flyttarna betyder så mycket. Mer än att det kanske är än mer lägligt att du hittar lugn!

Jaha, nu har jag kommit till insikt! O_o

Den egentliga frågan är, vill jag ha ett hus just nu?

Jag vet att jag vill ja ett hus. Men frågan är bara om det är ett bra läge just nu.

Jag har flyttat runt väldigt mkt senaste tiden. Jag blev särbo för 2,5 år sedan, flyttade då i sep till Helsingborg för att plugga, flyttade igen i nov för bättre boende. Pluggade ett läsår, fick direkt därefter jobb i Malmö. Flyttade från studentboendet i aug, bodde tillfälligt hos min syster i Lund, flyttade in i 2:a handslgh i Lund i okt, flyttade ut från den och hem till Ronneby inför jul. I januari fick jag min lgh i Malmö, flyttade dit. Får jobb hemma i Blekinge, och flyttar hem till min sambo i april. Separerar från honom, och flyttar in i min nuvarande lgh i okt.

Jag har alltså haft 7 olika boenden de senaste 2,5 åren. :o Jisses... Jag vill gärna hinna landa någon gång.

Jag trivs jättebra i lgh som jag bor i nu. Den ligger centralt och precis bredvid stationen, och då jag pendlar med tåg till jobbet varje dag, kan det inte bli bättre. 5 km till stallet.
Det är en stor 1,5:a på 55 kvm med ett bra kök.
Så jag är alltså väldigt nöjd med mitt nuvarande boende.

Men jag vill ju ha hus någon gång, och då uppfyller detta vita putshus mina önskemål. Då är det jättebra :).

Frågan är bara, är det dags att köpa hus NU? Eller ska jag bara låta allt vara och bo kvar i min lgh?

Förstår ni hur jag tänker? :confused:
Osäker om jag själv riktigt gör det... O_o

Det är ju bara du som kan veta säkert men jag tycker mig utläsa ur ditt inlägg att du kanske ska passa på att landa nu. Njut av låg hyra och nära pendlingsavstånd och spara till kommande kontantinsats. Det här huset kanske passar men det finns ju väldigt många fler hus som också skulle kunna passa. Kanske ska du ha något på närmare pendlingsavstånd från arbetet eller stallet (eller kanske köpa något med eget stall)? Tillåt dig själv att titta runt och verkligen fundera över vilka behov som känns viktiga för dig (ex.vis cykelavstånd till arbetet) och sök efter ett hus som uppfyller behoven.

Och viktigaste av allt!!! Inte att glömma, jag MÅSTE våga mig på att knacka på hos markägaren, och fråga om de kan tänka sig att låna ut ängsmarken vid sidan om huset. Jag vill verkligen ha en sommarhage bredvid mitt blivane hus, får jag inte det, så kommer jag nog att avstå en budgivning :cautious:.

Huset ser ut att stå mitt i ett villaområde. Hur reagerar grannarna och i förlängningen kommunen om du ställer hästar där? Det är ju tom. bråk när folk har en hage bredvid tomtgränsen ute på landet.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 391
Senast: Magnum
·
Hemmet Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd. Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 477
Senast: Raderad medlem 19815
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈