Kan jag ha hittat MITT hus?

Sv: Kan jag ha hittat MITT hus?

tanten:
Så det räcker att jag bara säger till mäklaren att jag har lånelöfte och vill lägga ett bud? Och då på hur mkt?

Ja.

Förstår inte vad mer som skulle behövas? I och med det vet mäklaren allt hen behöver veta.
1. du vill köpa
2. du har pengarna.

Följer tråden med spänning! (Man lär sig ju en massa om husvård också, toppen.)

Jag har aldrig köpt eller budat på ett hus, men jag tänker som flera andra att det är till din fördel att lägga budet nu, innan visning. Som Killaloe sa kanske det får andra intressenter att backa lite om det ligger ett bud redan när visningen ska ske.

Tycker det verkar ligga jättefint. Hoppas att markägarna är med på din linje om att ha häst där också.

Men då måste jag passa på att fråga, om jag nu vill lägga ett bud, när hur och var gör jag det? Det är ju visning på sön. Kan jag göra det direkt efter visningen isf?O_o

Jättekul! :) Hör av dig till markägaren redan idag. Han eller hon kanske behöver några dagar på sig att fundera över saken så vänta inte till sista sekund.

Jag tycker att du ska lägga ett bud redan före visningen. Nu är det kanske inte riktigt samma hajp i Ronneby som i Stockholm, men i det senare fallet så säljs en stor andel bostäder redan före ordinarie visning. Hur som helst så vore ju snopet om det skulle hända och att du inte ens har fått en chans att vara med i budgivningen.

Fast mäklaren borde kontakta henne om där kommer ett bud - hon har ju redan visat att hon är intresserad av huset. Så att det försvinner utan att hon har möjlighet att lägga bud tror jag knappast.

Jag hade väntat till efter visningen att lägga bud - om det nu inte är så att du tror där dyker upp många på visningen.
Kommer det ingen/få - så blir säljaren lätt "deprimerad" och blir överlycklig även över ett skambud ;)

Har parat med min pappa att jag vill lägga ett bud på huset. Han börjar ge med sig, men tycker absolut att jag inte ska lägga mer än 450' :meh:.
Visst, 450' hade varit perfekt och hade priset varit det från början hade jag nog inte alls tvekat så som jag gjort. Men när utgångspriset är 650' så känns det lite vääääl lågt :grin:.

Han tyckte att vi ska prata igenom det till helgen. Men det är ju på söndag som visningen är. Ni menar att jag borde lägga ett bud alla redan idag?
För även om jag inte får svar från markägaren, så bör det ju inte göra något att jag redan lagt ett bud? Vill markägaren inte arrendera ut, då kanske jag kan dra tillbaka mitt bud eller?

Du kan ju lägga ett bud under förutsättning att du får arrendera av grannen.

Det är ju lite missvisande om man tittar på hur många det är som klickat på huset på Hemnet. Tror faktiskt att Buke har en stor del av de klicken :p.
834 besök på mindre än 2 dagar. Och jag passade ju på att kolla igår hur många besökare tråden haft, och det har varit ytterligare ca 1000 besökare i tråden sedan jag la ut länken till huset.
Och så ska ni ju veta att det bor 28' invånare i HELA vår kommun. Det är alltså en liten stad och liten kommun.

Så det är verkligen jättesvårt att gissa hur många som kommer på visningen på söndag. Det står ju att "Renoveringsbehov föreligger", och jag tror faktiskt att det kan vara till min fördel. Kollar man med folk idag, vill de flesta ha ett färdigt hus att bara flytta in i.

Jag kanske ska lägga ett bud på 450' idag? Och ev höja till 500' efter visning? Eller är det för oseriöst?:o

Vet inte summan men har följt tråden i det tysta, ta å buda nu, du verkar ju helsåld på huset! :D

Nu har jag bara läst första o sista sidan. Men jag undrar om det är så klokt att förlita sig på att få hyra mark av en granne?

Jo. Men åren går fort, och helt plötsligt vill ägaren ha tillbaka marken.
Går det inte att övertala om att få köpa istället.
Skulle jag vilja ha ett hästställe, skulle jag inte våga förlita mig på arrende-mark.

Jo iof, men det är ju inget hästställe. Utan jag önskar bara kunna ha min häst hemma på sommaren på bete. :)
Och den dagen min häst inte finns längre, så är det mest troligt att jag inte köper en ny häst.

Då så. Jag tolkade ditt första inlägg som att det var som hästgård du skulle ha stället.
Och knappt 1000 kvadrat egen mark är ju liiite väl litet.
Men lycka till med budningen!

Fast mäklaren borde kontakta henne om där kommer ett bud - hon har ju redan visat att hon är intresserad av huset. Så att det försvinner utan att hon har möjlighet att lägga bud tror jag knappast.

Fast budet kan ju vara villkorat. När jag sålde min lägenhet så lade köparen ett bud på X antal tusen kronor över utgångspriset med villkoret att kontrakt skrevs direkt och att ingen budgivning sker. Det är ju säljaren och inte mäklaren som bestämmer. Är budet tillräckligt bra så behöver det inte spela någon roll att det finns andra människor som har uttryckt sitt intresse.

Det är ju lite missvisande om man tittar på hur många det är som klickat på huset på Hemnet. Tror faktiskt att Buke har en stor del av de klicken :p.
834 besök på mindre än 2 dagar. Och jag passade ju på att kolla igår hur många besökare tråden haft, och det har varit ytterligare ca 1000 besökare i tråden sedan jag la ut länken till huset.
Och så ska ni ju veta att det bor 28' invånare i HELA vår kommun. Det är alltså en liten stad och liten kommun.

Jag tror det är många som har det som hobby att sitta och finkamma hemnet dagligen på nya objekt, för att de är nyfikna och även vill leta inredningstips. :)

Det var sjukt många som kollade in vårt hus på hemnet, men sen var det lite svalt på visningen istället.

Hur har det gått? Visst var det idag det var visning?
Har du lagt bud?
Pratat med grannen om att låna mark?

:D

Igår var det den första officiella visningen på huset! Öppen visning.
Det var väl kanske 5-6 olika intressenter. Men nog några som mest var nyfikna.

I lördags fick jag mail från mäklaren, då jag anmält mitt intresse till visningen.
Hon sa att det finns ett bud på 550' på huset, och ville berätta det eftersom jag verkar intresserad.

Jag hade ju redan bestämt mig att jag kan ge 500' för huset, eftersom det är en del att renovera, och det vill jag ju ha råd att göra. Och för att jag dessutom är själv.

Så, jag la helt enkelt ett bud på 500', under den andra.
Det finns ju inget som säger att den som lagt budet på 550' (som dessutom inte var på visningen) kommer att hålla kvar sitt bud, inget är ju bindande sas.
Jag sa att jag är medveten att det finns ett bud högre än mitt (mäklaren tyckte väl att jag var lite konstig :p), men att det är vad jag vill lägga på det här huset.

Och det känns faktiskt bra, jag har gjort mitt :). Det var kul att få titta på huset igen, och det känns ok om det var för sista gången. Jag ser verkligen potentialen i huset, och jag vet att jag hade kunnat få det riktigt mysigt. Och jag har fantastiska planer och fantasier för alla utrymmen (mer lr mindre). Men med viss tidsbrist, så hade det kunnat ta väldigt lång tid. Jag hoppas bara att den som köper huset kommer att ta väl hand om det! :) För det är ett jättefint hus! :love:

Så, jag vill verkligen tacka alla här på Buke som följt min tråd, stöttat mig, pushat mig, peppat mig, varnat/tipsat mig, brytt sig. Helt enkelt lagt sitt intresse att hjälpa mig med det här! Ni har varit helt underbara och ni kan nog inte förstå den tacksamhet jag känner och hur berörd jag blivit av er:bow:!! (tex att jag nu sitter här och gråter över allt ert engagemang ni lagt på mig när jag tänker på alla era inlägg, genom hela tråden:cry::love:)
:love::bow::bow::)

Så, Stort TACK!

(och jag känner mig lite som en svikare/bangare, som inte lät det bli det lyckliga slut som många av er hoppats på:o, förlåt)

Mkt klokt inlägg !!

Det är ju ändå skönt att ha "folk" att bolla med... Komma till insikt, och veta sina begränsningar ;)

Vad bra att du la ett bud ändå! Som du säger, nu har du gjort ditt:) Och man ska aldrig säga aldrig, det är inte slut än..

Kram på dig!

Om du inte får det här huset så finns det ett annat hus för dig. Så var det i alla fall för oss. Vi tittade på många hus och bjöd på en del innan vi slutligen fick vårt hus.
Och bra att du lagt ett bud. Utan det så skulle inte chansen finnas att du kan få köpa huset.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 391
Senast: Magnum
·
Hemmet Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd. Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 477
Senast: Raderad medlem 19815
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar